مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

اولین نمایشگاه تولیدات کوهستان زاگرس مرکزی در چهارمحال و بختیاری برپا می شود

عصر نمایشگاه:هومن نجاتی: نمایشگاه به عنوان یک تبلیغ زنده و مرکزی برای تبادل اطلاعات، موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی جامعه خواهد بود.

اولین نمایشگاه تولیدات کوهستان زاگرس مرکزی در چهارمحال و بختیاری برپا می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» ،به نقل از قدس آنلاین،  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کوهستان ،در گفتگوی اختصاصی با قدس آنلاین از برپایی اولین نمایشگاه تولیدات کوهستان زاگرس مرکزی توسط طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مدت دو روز در استان چهارمحال و بختیاری خبرداد.

    اکوسیستم کوهستان، در میان اکوسیستم‌های متنوع خشکی زمین، با میزبانی مجموعه‌ای از فرایندهای پیچیده اکولوژیکی، موجب شکل‌گیری و جریان مستمر تولیدات و خدماتی می‌شوند که مستقیم و غیر‌مستقیم در حیات اقتصادی و یا معاش انسانی نقش‌آفرین هستند.

    اهمیت جهانی تنوع زیستی کوهستان زاگرس، به عنوان طولانی‌ترین رشته کوه ایران، با مساحت بیش از 32 میلیون هکتار و عبور از 13 استان کشور، تنوع زیاد پستی و بلندی و آب و هوایی و شرایط خاص اکولوژیک آن بر کسی پوشیده نیست؛ اما از طرف دیگر توسعه ناپایدار و نا‌متوازن، تغییرات جمعیت، نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و کاهش روش‌های مدیریت و کاربری سنتی زمین که متاسفانه در دهه‌های اخیر تنوع زیستی زاگرس، را تحت تاثیر قرار داده است؛ لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی در مورد این اکوسیستم حیاتی را بیشترکرده است.

    از این رو با در نظرگیری آنکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در مورد این اکوسیستم حیاتی، آنچنان که شایسته است تاکنون انجام نشده است و با توجه به تلاش های صورت گرفته در جهت ظرفیت سازی و آگاهی رسانی ارزش ها، خدمات، کارکردها، کالا و خدمات تولیدی و تهدیدات تنوع زیستی اکوسیستم کوهستان زاگرس و طراحی و تدوین برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی با مشارکت دست اندرکاران با هدف همسو‌سازی حفاظت از تنوع زیستی در فرایند برنامه‌ریزی و سیاست گذاری های ملی و منطقه ای و همچنین در راستای به حداقل رساندن اثرات ناشی از توسعه ناپایدار و بهره برداری های غیر اصولی، ایده برپایی نمایشگاه در بزرگداشت روز کوهستان شکل گرفت.

    نمایشگاه به عنوان یک تبلیغ زنده و مرکزی برای تبادل اطلاعات، موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان اعم از بهره برداران، ذینفعان و ذی نفوذان می گردد و در حال حاضر، از شکل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و می توان از کارکردهای آموزشی، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن، به عنوان ابزاری جهت حساس سازی و آگاهی رسانی در خصوص ارزش ها، تهدیدها و برنامه حفاظت و توسعه پایدار کوهستان زاگرس مرکزی استفاده نمود.

    شهرام احمدی فارسانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را اطلاع رسانی در خصوص ارزش ها،کارکردها، خدمات ، تولیدات و تهدیدهای کوهستان، حفظ و احیای ارزش های فرهنگی و چشم انداز کوهستان زاگرس عنوان نمود.

    احمدی تقویت همسوسازی و مشارکت سازمانهای مختلف در معرفی ارزش های کوهستان و ترویج شیوه های کوه‌نوردی و گردش‌گری سازگار با محیط زیست را از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه برنامه و سیستم مدیریت کوهستان زاگرس مرکزی به عنوان دستاوردی از فعالیت طرح زاگرس در کوهستان و مراکز اطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان زاگرس مرکزی معرفی خواهند شد.

    شهرام احمدی تصریح کرد: طی برگزاری این نمایشگاه، بستر مناسب برای ملاقات بهره برداران، جوامع محلی، ذینفعان و ذی نفوذان عرصه کوهستان زاگرس فراهم خواهد شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت حساس سازی و آگاهی بخشی در خصوص بهره برداری پایدار از منابع این کوهستان ارزشمند اظهار داشت: بهره برداری ناپایدار از جنگل ها و مراتع و منابع آبی تهدیدی جدی برای این اکوسیستم غنی محسوب می شود. وی شکار و صید بی رویه، استقرار و بهره برداری از برخی طرح های کلان توسعه بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی و تبدیل سرمایه‌های طبیعی به منابع درآمدی زودبازده و ناپایدار را از دیگر تهدید های جدی برای زاگرس برشمرد.

    احمدی با بیان چشم انداز 30 ساله کوهستان زاگرس مرکزی گفت: :کوهستان زاگرس مرکزی، منطقه ای است منحصربه فرد و برخوردار از توسعه پایدار و متوازن، به گونه ای که کلیه ذینفعان و دست اندرکاران در مدیریت آن مشارکت می نمایند و همگان با رعایت ظرفیت برد و تحمل طبیعت و چرخه حیات و آب، از مواهب کوهستان به طور عادلانه، پویا و پایدار بهره‌مند می شوند و همچنین ساختار و عملکرد اکوسیستم کوهستان زاگرس برای نسل های آینده نیز حفظ خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت