دستاوردهای نمایشگاه قرآن اعلام می شود

عصر نمایشگاه- پرونده بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درحالی بسته شد که معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نشستی به منظور بیان دستاوردهای آن خبر داد.

دستاوردهای نمایشگاه قرآن اعلام می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، عبدالهادی فقهی زاده، رئیس تازه نفس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بیستم فروردین ماه اولین نشست خبری را برای اصحاب رسانه برگزار کرد و از اهداف، سیاست ها، شاخصه ها و اقتضائات نمایشگاه امسال سخن گفت و در دومین نشست خبری در 24 اردیبهشت به تشریح برنامه ها و جزئیات بزرگترین جشنواره قرآنی کشور پرداخت.
    فقهی زاده در نشست اول گفت که مقدمات اجرایی و سیاست گذاری نمایشگاه قرآن را از ابتدای دی ماه سال 96 با تشکیل مجامع مشورتی بنیان نهاده شد.
    وی با اعلام شعار «قرآن چلچراغ هدایت» ابراز امیدواری کرد تا آثار این شعار همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطفی در تحول نگرش به آموزه های دینی و قرآنی و مفاهیم استکبارستیزی در جامعه پررنگ تر شود.
    وی درباره اهداف نمایشگاه قرآن به نکاتی همچون تعمیم و ارتقای باورهای قرآنی در جامعه، توسعه و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و عترت، جهت‌دهی به تولید آثار و محصولات قرآن و عترت و گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان اشاره کرد و در باره سیاست های نمایشگاه امسال نیز از توجه به منویات قرآنی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به ویژه در ترویج سبک زندگی اسلامی سخن گفت.
    معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکید بر ضرورت ترویج قرآن در محیط خانواده، جلب مشارکت حداکثری بخش خصوصی و فعالان قرآنی در سطح ملی و تاحدودی بین المللی و توجه خاص به استفاده از فضای مجازی و رسانه های نوین از سیاست های این نمایشگاه است.
    البته وی توجه ویژه ای را برای هنر به منظور ترویج آموزه های قرآن و عترت و اولویت بخشی به مخاطبان کودک و نوجوان قائل شد تا در کنار این سیاست ها توجهی بیشتر به قرآن و عترت در جهت وحدت امت اسلامی و توجه به اقتصاد فرهنگ برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و فعالیت های قرآنی مردم نهاد صورت گیرد.
    فقهی زاده در دومین نشست خود گفت که یکی از مهمترین رویکردهای اصلی نمایشگاه قرآن، سپردن کارها به شخصیت ها و نهادهای قرآنی مردمی و دولتی است و حداقل 15 وزارتخانه و سازمان دولتی، 32 موسسه قرآنی مردمی، 16مرکز دانشجویی و 15 حوزه علمیه و مرکز حوزوی در نمایشگاه حضور دارند.
    وی که معتقد است نمایشگاه قرآن «تماشاخانه» نیست، به نوآوری های نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: بیش از 400 طرح از سوی موسسات و نهادهای دولتی و مردمی به دبیرخانه نمایشگاه قرآن ارسال شد که از میان این طرح ها 120 برنامه تائید شد.
    به همین دلیل معاون وزیر ارشاد معتقد است که تفاوت نمایشگاه قرآن با دیگر نمایشگاه های تخصصی و موضوعی این است که جنبه علمی و محتوایی آن بر جنبه فروشگاهی غلبه دارد و تلاش های صورت گرفته در راستای عرصه ارائه توانمندی ها و جشنواره بزرگ فعالیت های علمی و فرهنگی در حوزه قرآن است.
    فقهی زاده در مراسم افتتاحییه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: قرار است 150 برنامه در نمایشگاه امسال اجرا شود و توجه به بخش عترت در ابعاد گوناگون در حوزه نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، غدیر، عاشورا، امام رضا (ع) و حضرت مهدی (عج) از دیگر رویکردهای نمایشگاه است.
    وی همچنین در این مراسم بر توجه به بخش نظارت و ارزیابی در جهت افزایش کارایی و اثر بخشی تاکید کرد.
    وی، آسیب شناسی و احیاء بخش بین الملل را از دیگر نکات این نمایشگاه دانست و مهمترین تفاوت این نمایشگاه را با نمایشگاه های سال های گذشته، موضوع تقویت فعالیت های محتوایی و علمی برشمرد. البته بخش بین الملل یک هفته پس از برپایی نمایشگاه دائر شد.
    بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در فضایی بالغ بر 50 هزار متر مربع در مصلای امام خمینی برپا شد که 33 هزار متر مربع در شبستان مصلی، هفت هزار متر مربع در نیم طبقه شبستان و 10 هزار متر مربع در رواق های شرقی و غربی مصلی قرار داشت که 30 هزار متر مربع از این فضا به جنبه های علمی، محتوایی و فرهنگی اختصاص داشت و 20 هزار متر مربع نیز برای ارائه محصولات نشر مکتوب و دیجیتال درنظرگرفته شده بود.
    امسال پنج بخش در نمایشگاه قرآن برگزار شد که بخش محتوایی شامل کمیته های آموزش و پژوهش، اعجاز قرآن، نشست های تخصصی و عترت و بخش دستگاه ها و نهادها شامل کمیته های دانشگاهیان، حوزویان، خادمان، نهادهای عمومی و دولتی و همچنین نهادهای مردمی و تشکل های صنفی بود.
    بخش رسانه و فضای مجازی شامل کمیته های فضای مجازی، رسانه و محصولات دیجیتال بود و در بخش تبلیغ و هنر کمیته های محافل قرآنی، کودک و نوجوان، زنان و خانواده، آثار فرهنگی و هنری و همچنین کارگاه های هنری فعالیت می کردند و بخش بین الملل نیز شامل دو کمیته آثار و نشریات و هنر و کارگاه های هنری فعال بود.
    سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در 29اردیبهشت با ارائه آماری انتشار 38 هزار عنوان کتاب در حوزه های علوم و معارف قرآن را نشانگر یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب طی 40 سال اخیر برشمرد و گفت: اکنون چندین هزار موسسه قرآنی در حوزه های قرآن، عترت، معارف و آموزه های دینی تلاش می کنند که همگی نشانگر تکاپویی در جهت جریان مردم گرایی و قرآن گستری است.
    در اولین روز از فعالیت نمایشگاه قرآن، مدیر کمیته تدارکات و خدمات اعلام کرد که بیش از 95 درصد از غرفه های نمایشگاه قرآن آماده سازی شده است این در حالی است که فعالیت کارگران و غرفه های ناتمام حکایتی دیگر را رقم می زد؛ با این حال بسیاری از غرفه ها تا پایان اولین روز از برگزاری نمایشگاه آماده شد.
    پخش فیلم های سینمایی و مستند، ارائه عملکرد قرآنی 15 نهاد عمومی و دولتی و برگزاری بیش از 70 نشست تخصصی و نیمه تخصصی در حوزه های علوم و معارف قرآنی و همچنین عترت و اهل بیت از ویژگی های نمایشگاه امسال بود به گونه ای که فقهی زاده رئیس نمایشگاه قرآن اعلام کرد که برگزاری این تعداد نشست در طول دوران برگزاری نمایشگاه قرآن یک رکورد بی نظیر است.
    غرفه ای ویژه شهدای قرآنی دفاع مقدس و مدافع حرم، معرفی برترین های بخش نهادهای دولتی، تجلیل از رساله های برتر قرآنی در مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث پس از پنج سال و فعالیت های بخش هنری از دیگر امتیازات نمایشگاه امسال بود.
    حضور وزیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و برخی دیگر از مسئولان کشوری و لشکری شور و نشاط خاصی به نمایشگاه می داد اما جامعه قرآنی چشم انتظار حضور بیشتر مسئولان و هنرمندان بود به ویژه این که قرار بود شاهد حضور داوطلبانه هنرمندان و دانشمندان به عنوان نشانه اعتماد آنان به نمایشگاه امسال باشیم.
    غرفه های بخش عفاف و حجاب با توجه به این که از شبستان جدا شده بود، بازدیدکنندگان بسیاری داشت و برپایی کارگاه ها و نشست ها و همچنین رونمایی از چادر و لباس باعث رونق این بخش شده بود.
    جامعه قرآنی چشم انتظار برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن در نمایشگاه قرآن بودند که طبق برنامه های اعلام شده قرار بود این مراسم نیمه ماه رمضان همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شود و اگر چه این مراسم در نمایشگاه قرآن محقق نشد ولی انتظار جامعه قرآنی این است که تجلیل از خادمان قرآن تا قبل از پایان یافتن ماه رمضان برگزار شود.
    نمایشگاه قرآن شب گذشته پس از 16 روز فعالیت بدون وقفه و نفس گیر، البته بدون برگزاری اختتامیه به کار خود پایان داد و حجت الاسلام سیدحمید حسینی، مدیر اجرایی این دوره از نمایشگاه قرآن گفت که با توجه به خستگی نیروهای اجرایی، این کار زحمت و هزینه مضاعفی داشت و به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا شاهد برگزاری مراسم اختتامیه در این دوره از نمایشگاه نباشیم.
    البته فقهی زاده، رئیس بیست و ششمین نمایشگاه قرآن اعلام کرد که دستاوردهای نمایشگاه امسال را طی یک نشست خبری در دوشنبه هفته آینده اعلام خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت