نمایشگاه عکس «آوا» افتتاح شد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عکس «آوا» مهدی فتاحیه در شهرکتاب ابن سینا افتتاح شد.

نمایشگاه عکس «آوا» افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، نمایشگاه عکس مهدی فتاحیه با عنوان «آوا» 27 خرداد ساعت 17 در شهر کتاب ابن سینا افتتاح شد.

    در نخستین روز نمایشگاه هنرمندانی چون حسین کیانی، فرزاد پاک، بانیپال شومول، حسین جمالی، روشنک غزلباش و نیما حسینی پناه حضور داشتند.

    این نمایشگاه 15 اثر را برای بازدید مخاطب به نمایش گذاشته بود که در بین آثار عکسی به چشم می خورد که هفته گذشته در نمایشگاه عکاسی در پاریس نمایش داده شده بود.

    سه اثر از فتاحیه که روی یک دیوار نصب شده بود که فتاحیه با نورپردازی و زاویه ای خاص شی را در تاریکی به تصویر کشیده بود.

    سایر عکس ها با استفاده از شمع، مفهومی کلی را ایجاد کرده بود که مخاطب بتواند برداشت شخصی خود را داشته باشد. عکس ها هیچکدام نام نداشتند و بدون موضوع بودند تا ذهن مخاطب را برای انتقال مفهوم و برداشت، باز بگذارند.

    مهدی فتاحیه درباره نام این نمایشگاه توضیح داد: دغدغه من موضوع روابط و تعاملات اجتماعی بود که از نشانه های خیلی جدی این موضوع ارتباط بین آدم ها است. جامع ترین ابزار ارتباط، کلام و صدا است. خیلی درگیر کشف ارتباطات بودم و در این مدت انواع ارتباطات را بررسی کردم که در نهایت خواستم صداهایی را که باعث ارتباط می شوند را به تصویر بکشم.

    وی ادامه داد: روابط بین آدم ها مشخص و هویدا بود بنابراین نمی توانست ذهن مخاطب را درگیر کند. می خواستم مخاطب از طریق کشف این تصویرها درگیر کشف پیام شود و تصویرهای این نمایشگاه باعث شود که مخاطبان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به صحبت درباره آثار وادار شوند.

    فتاحیه در ادامه درباره شکل گیری ایده نمایشگاه عنوان کرد: در نهایت اتفاقات اطرافم را پیدا و سعی کردم آنها را با زاویه ای نشان بدهم که تا به حال دیده نشده اند تا بتوانند حرف های جدیدی بزنند؛ همانطور که آدم ها از جنبه بیرونی و درونی حرف های متفاوتی برای گفتن دارند.

    این هنرمند درباره نداشتن عنوان آثارش گفت: نمی خواستم برای آثار عنوان انتخاب کنم. عنوان ها زیر عکس ها چسبانده می شود اما روی برچسب ها نوشته ام بدون عنوان.

    او به ارتباط مخاطب با آثار تاکید کرد و افزود: اثر هنری من تنها تصویر نصب شده روی دیوار نیست بلکه ارتباطی است که اثر با مخاطب برقرار می کند در واقع اثر هنری این نمایشگاه زمانی کامل می شود که مخاطب بتواند از اثر برداشت داشته باشد.

    فتاحیه درباره رنگی بودن و سیاه سفید بودن آثار گفت: هیچ قانونی بر آثار حکم نمی کند که حتما رنگی و یا سیاه سفید و یا از زاویه ای مشخص باشند بنابراین هر کدام به یک شکل در آمده اند زیرا تنها خروجی کار برایم اهمیت داشت.

    او درباره چند عکسی که با سایر آثار تفاوت دارند، توضیح داد: این عکس های شروع پروسه گرفتن عکس ها بود که در یک پرواز این جرقه در ذهن من  خورد این عکس ها هیچ شباهتی به داخل هواپیما ندارد در صورتی که بخش هایی از هواپیما است. یک پنجره در پرواز شب بود؛ یک بخش هایی نور زیاد یا کمتری دارد و فرم هایی که شاید هیچکس به آن توجه نمی کند از میان آن ماجرا کشف شد.

    فتاحیه درباره عکسی که معماری ایرانی در آن دیده می شود، گفت: این عکس به نمایندگی از مجموعه «کنج» است که از کنج معماری ها گرفته شده و کنج هایی است که مردم به آنها نگاه نمی کنند.

    وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت کثرت گرایی و زوایا و وجوه پست مدرنیسم که در آن قرار داریم به نظر من اثر هنری که خلق می شود، ابزاری  برای تولید هنر ارتباط بین موضوع و مخاطب است.

    این نمایشگاه تا 1 تیرماه از ساعت 17 تا 21 برپا است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت