پیش‌درآمدی بر اکسپو ۲۰۱۹ پکن؛

زندگی سبز زندگی بهتر

عصر نمایشگاه- در سال ۲۰۱۱، پکن میزبانی نمایشگاه جهانی-تخصصی باغبانی ۲۰۱۹ را با رأی تمام ۱۶۸ عضو انجمن AIPH در یکصد‌و‌پنجاه و پنجمین کنگره پاریس عهده‌دار شد. این انجمن مسئول تصویب بزرگ‌ترین و بهترین نمایشگاه باغبانی جهان است که بر شیوه زندگی سالم تمرکز دارد.

زندگی سبز زندگی بهتر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، این رویداد 162‌روزه که قرار است از 29 آوریل تا 7 اکتبر سال 2019 در شهر یانکینگ چین برگزار شود، 960 هکتار زمین را پوشش خواهد داد. شهر یانکینگ شهر ییلاقی و پایگاه کشاورزی پکن است. این شهر در 74 کیلومتری شمال غربی پکن واقع شده ‌که مساحت آن 2000 کیلومترمربع و دارای جمعیت 276هزار نفر است.
    نماد اکسپو 2019 پکن، گلی است با 6 گلبرگ از رنگ‌های مختلف که در پای دیوار بزرگ است و نمایشگاه بین‌المللی باغبانی را نشان می‌دهد.

    افسانه برادر و خواهر‌خوانده در این اکسپو جوانه کوچک و گل کوچک است. آنها سمبل زندگی، امیدواری، پشتکار و زیبایی هستند که از عروسک‌های سنتی چین الهام گرفته شده است و به بچه‌های خوش‌یمن معروف هستند. آنها با گونه‌های شاداب و پوشش باغبانی و به همراه داشتن لوازم مورد نیاز این حرفه، رشد دانه‌های گیاهان و جوانه‌زدن و به بار نشستن گل‌ها را نشان می‌دهند. این دو نماد، نقطه اتصال فرهنگ سنتی چین و موضوع نمایشگاه 2019 پکن است. در حقیقت این دو شخصیت به وجود آمده‌اند تا پیام سبک زندگی سبز را توسعه داده و محور اصلی اکسپو را از طریق رسانه‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی بیان کنند.
    تم اصلی این اکسپو، «زندگی سبز، زندگی بهتر است» و شامل تم‌های فرعی ایجاد نوآوری‌های جدید ذهنی، هماهنگی در ساخت اکولوژیکی، سبز سازی و مصرف کربن کمتر با استفاده از محیط زیست، دسترسی به اجتماع باغبانان مشهور و به اشتراک‌گذاری یک باغ برای تمام فصول است. در زیر برای روشن‌شدن مفهوم تم‌ها هر یک به اختصار توضیح داده می‌شود:

    1-ایجاد نوآوری‌های نوین ذهنی
    این نمایشگاه نه‌تنها موفقیت توسعه چین را نشان می‌دهد بلکه به تحقق مفاهیم توسعه جدید چینی نیز می‌پردازد. در این نمایشگاه، فرهنگ سنتی و سنت باغبانی چین که در قرن بیست‌و‌یکم به کار گرفته می‌شود، برای ایجاد مفهوم و روش جدید میزبانی استفاده خواهد شد و فرصتی گسترده برای تبلیغ تولید سبز، مفهوم سبز و زندگی سبز به وجود می‌آورد که به عنوان مرجعی برای پیشرفت در سرتاسر جهان کاربرد خواهد داشت. همچنین آخرین فناوری‌های مربوط (باغبانی هوشمند، نمایشگر هوشمند، طرح‌ریزی هولوگرافی، صفحه نمایش کروی 360 درجه‌ای و ترمینال تلفن همراه و ...) معرفی و ارائه خواهد شد و فعالیت‌های زیست محیطی و کارآمد برای سرگرمی از طریق تجربه باغبانی وجود خواهند داشت.

    2-هماهنگی در ساخت اکولوژیکی
    پارک نمایشگاه 2019 پکن در منطقه حفاظت زیست محیطی در شمال غربی پکن، تیانچین و هبی قرار دارد و تنها 16 کیلومتر از یانکینگ که در سال 2022 محل بازهای زمستانی المپیک خواهد بود، فاصله دارد.
    نمایشگاه پکن 2019 با تصمیمات دولتی و مشارکت اجتماعی برای ترویج هماهنگی و همکاری بین دولت و بازار پایبند خواهد بود. در این نمایشگاه صرفه‌جویی از منابع حفظ خواهد شد. با توابع پارک قبل و بعد از نمایشگاه به طور مرتب ارتباط برقرار خواهد شد تا انگیزه توسعه پایدار منطقه و سنت ورزشی دوچرخه‌سواری در یانکینگ ادامه یابد. در تابستان، مسابقه قایقرانی می‌تواند میزبان باشد و در زمستان، تبدیل به سطوح یخی طبیعی در فضای باز می‌شود. با برگزاری فعالیت‌های ورزشی زمستانی، شور و شوق شهروندان برای ورزش‌های زمستانی تحریک خواهد شد و از بازی‌های آینده المپیک زمستانی سال 2022 پکن حمایت خواهد کرد.

    3-سبزسازی؛ مصرف کم کربن و استفاده از محیط زیست
    در اکسپو 2019، پکن به عنوان جامعه مدرنی که از فرهنگ اکولوژیکی حمایت می‌کند، درصدد تحقق زندگی سبز و محیطی سرزنده برای کشور چین است. با وجود جنگل‌های انبوه و پهنه‌های وسیع این اکسپو را می‌توان اقیانوس سبز نامید. بنابراین نمایشگاه تبدیل به یک سطح برای ترویج تولید سبز، مصرف سبز و زندگی سبز خواهد شد. همچنین از ترافیک سبز حمایت خواهد کرد و تردد عمدتا به وسیله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و الکترو موبایل‌ها امکان‌پذیر خواهد بود که این مهم با توجه به تقاضاهای مختلف بازدیدکنندگان در مسیرهای آبی و دوچرخه‌سواری و... به صورت 3 ساعته، 7‌ساعته و 2‌روزه طراحی شده‌اند.
    به منظور ایجاد محیطی راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر برای بهره‌گیری از محیط زیست و شاخص‌تر‌شدن ویژگی‌های باغبانی از تجربه سایه برای بازدیدکنندگان بی‌بهره نخواهد بود. حتی برای پارکینگ سایه‌دار از شاخه‌های طبیعی صنوبر استفاده شده و مسائل امنیتی در نظر برنامه‌ریزان و طراحان قرار گرفته است. در مسیر اصلی بازدیدکنندگان نیز خیابان‌های سایه‌دار طراحی شده است تا سایه را نسبت به فضاهای مختلفی همچون انتظار، استراحت و گذران اوقات فراهم سازد.
    از دیگر ویژگی‌های سایت، طراحی کمربند اکولوژیکی در کنار رودخانه Gui به طول 8 کیلومتر است که به منظور ایجاد نوار اکسیژن طبیعی برای تن‌آسایی بیشتر در نظر گرفته‌اند.


    4-دسترسی به اجتماعی از باغبانان مشهور
    این اکسپو شامل حداقل 100 نمایشگاه رسمی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بوده و 100 غرفه به شرکت‌های داخلی و خارجی اختصاص داده خواهد شد. در کل 200 حوزه و منطقه نمایشگاهی برای نمایش شکوه و عظمت گل‌ها به ارمغان خواهد آورد.

    5-به اشتراک‌گذاری یک باغ برای تمام فصول
    نمایشگاه پکن 2019 یک باغ بزرگ است که توسط همه مردم به اشتراک گذاشته شده است، یک صحن بزرگ برای به اشتراک‌گذاری هنر، یک نمایشگاه برای به اشتراک‌گذاری فناوری و یک نشست بزرگ برای به اشتراک‌گذاری مفهوم پیشرفته است. در اینجا، مردم دستاوردهای ساخت‌و‌ساز تمدن بوم‌شناختی و تحقیقات موفق در زمینه اکتشافات تکنولوژی را به اشتراک می‌گذارند.
    در اینجا مردم در طبیعت استراحت کرده، پرسه می‌زنند و از ترکیب کامل بین اینترنت و باغبانی لذت می‌برند. مدیریت هوشمندانه، واقعیت مجازی، ترمینال تلفن همراه پوشیدنی، تکنولوژی پرورش ژنتیکی، ربات و...؛ این فناوری‌های پیشرفته به مردم کمک می‌کند تا با باغبانی در مکان‌های کوچک آشنا شوند.
    پس از این رویداد، این منطقه به یک پارک اکولوژیکی بزرگ در منطقه تبدیل خواهد شد تا یک نام تجاری با عنوان نمایشگاه گل برای پکن ایجاد شود. این مکان به یک نوار اکسیژن جنگلی تبدیل می‌شود که اغلب توسط «شهروندان» بازدید می‌شود. این مکان همچنین دارای یک منطقه پیچیده برای صنایع باغبانی است که مسئولیت تحقیقات، تولید، نمایش و تجارت باغبانی را بر عهده دارد. در عین حال، این جزء مهمی برای سیستم گردشگری پکن-تیانجین-هبی است که پیدایش مسیر گردشگری طلایی در شمال غربی پکن-تیانجین-هبی را با دیوار بزرگ بدلینگ، بشنگ گراسلند، چنگد و دیگر استراحتگاه‌های معروف تشکیل می‌دهد.

    بحث
    موضوع یا تم این اکسپو نیز از جمله چالش‌های مهم امروز‌ جهان است. یکی از راه‌های رسیدن به زندگی بهتر، زندگی سبز است. همانطور که سبک زندگی در امرار معاش تأثیر دارد، محیط و ویژگی‌های آن نیز در نحوه زندگی‌کردن بی‌تأثیر نیست بنابراین سبز زندگی‌کردن نیز شرایطی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. در اینجا به چند نمونه از مباحث مورد توجه اشاره می‌شود که برای درک بیشتر مطلب و لزوم آگاهی مفید است. منظر سبز علاوه بر ایجاد محیطی سالم و بدون آلودگی و... تنش‌های موجود در زندگی را کاهش داده و لطافت خاصی به فضا وارد می‌کند. البته باید بحث اکولوژی را در نظر گرفت و بوم‌شناسی برای پایداری هر چه بیشتر را لحاظ کرد. چنانچه سبز سازی بدون در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های محیط انجام شود، کاری عبث خواهد بود. عناصر طبیعی همیشه منشأ الهام و نوآوری برای طراحان بوده و هستند. از ابتدای خلقت تاکنون شاهد استفاده‌های فراوان از این عناصر هستیم؛ منابعی که تجدیدپذیر و پایدار بوده و دغدغه اتمام آنها وجود ندارد. از طرف دیگر بحث زیبایی‌شناسی و منظرهای ناشی از این عناصر است که در جای خود دارای اهمیت زیادی است. استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای باغبانی نیز امروزه افزایش یافته و در رابطه با بحث کاهش مصرف آب و لزوم به‌کارگیری مفهوم زری اسکیپ (منظرسازی خشک) تلاش‌های فراوانی شده است که جمع‌بندی تمامی موارد نیازمند حضور افراد متخصص و حرفه‌ای این علم بوده و قرار است در این اکسپو به آنها پرداخته شود.
    اگر اندکی در خصوص کشور چین و مفهوم اکسپوها تأمل کنیم، درمی‌یابیم که چین کشوری است که اولا سابقه بزرگ‌ترین و پربازدیدترین اکسپوها را در خود دارد. ثانیا دارای فرهنگ و سنت دیرینه‌ای است و باغ‌سازی چینی از جمله باغ‌های مفهومی و مهم جهان به شمار می‌رود. ثالثا از آنجایی که برای این موضوع مقیاس بزرگی مورد نیاز است، همینطور کیفیت آب و هوا و اقلیم نیز در آن نقش مهمی دارند، بنابراین کشور چین و یا به عبارت بهتر شهر یانکینگ، نزدیک پایتخت چین، انتخاب مناسبی برای این تم و اکسپو بوده است.

    نویسنده: پریسا مشک آبادی، دانشجوی دکترای معماری

    منابع:
    http://www.ebeijing.gov.cn
    http://www.horti-expo2019.org
    http://www.bie-paris.org/site/en/2019-beijing

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت