مدیرعامل نمایشگاه مشهد:

صنعت نمایشگاهی، صنعتی پربازده و پویاست

عصر نمایشگاه- شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد از پیشگامان صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه است. این شرکت در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و از سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید.

صنعت نمایشگاهی، صنعتی پربازده و پویاست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»، این مرکز نمایشگاهی در فضایی به وسعت 60 هکتار طراحی شده است. فضای مسقف آن به وسعت 20 هزار مترمربع و فضای باز مفید آن هم 20 هزار مترمربع است. همچنین فضای سبزی به وسعت 80 هزار مترمربع دارد. نمایشگاه مشهد سالانه میزبان بیش از 3 میلیون نفر بازدیدکننده است. جهت آشنایی بیشتر با این مجموعه با علیرضا هوشنگ‌نژاد، مدیرعامل جدید این مرکز به گفت‌و‌گو نشستیم.

    جناب هوشنگ‌نژاد، ضمن تبریک مدیریت مجدد شما در مرکز نمایشگاهی مشهد، در خصوص صنعت نمایشگاهی در این شهر و مدیریت دوباره خود توضیحاتی ارائه بفرمایید.
    بنده افتخار پیدا کردم بعد از گذشت دوره‌ای 12 ساله که در نمایشگاه مشهد فعالیت داشتم، باز گردم و مجددا در خدمت جامعه نمایشگاهی و نمایشگاه بین‌المللی مشهد باشم. همچنین افتخار می‌کنم به اینکه مدیران و مجموعه مدیریت شهری مشهد به بنده اعتماد کردند تا مجددا فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل نمایشگاه مشهد آغاز کنم.
    رویکردهای من با رویکردهای گذشته در نمایشگاه مشهد متفاوت است و دلیل آن هم این است که از فعالیت بنده در گذشته قریب به 10 سال گذشته ‌و تغییرات بسیار زیادی در جهان، کشور و شهر مشهد ایجاد شده است. همچنین بنده هم تغییر کرده‌ام چرا که در 10 سال گذشته در بخش خصوصی خدمت کرده‌ام و این چند سالی که در بخش خصوصی بودم، در شرکت‌هایی که با مدیریت شهری مشهد در بحث جلب و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری همکاری داشته‌ایم، تجارب خوبی را در این زمینه کسب کرده‌ام و این می‌تواند کمک زیادی کند تا با نگاه متفاوتی نسبت به رویکردهای نمایشگاهی نگاه کنم.
    مشهد همانطور که همه می‌دانند واقعا یک شهر فراملی و شهری است که در حوزه جغرافیایی کشور ما نمی‌گنجد. دلیل آن هم روشن است و شما کمتر کسی را در کشور پیدا می‌کنید که تاکنون به مشهد مسافرت نکرده باشد. جایگاه و موقعیت بارگاه حضرت رضا (ع) نیز خود شأن و مرتبه ویژه‌ای است و موقعیت استثنایی به این شهر بخشیده است و این افتخار را نصیب مشهد و مشهدی‌ها کرده است. همین قابلیت و پتانیسل بی‌نظیر که به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا شناخته می‌شود، باعث شده که ما بیشترین پتانسیل‌ها را در شرق کشور داشته باشیم. ما بیشترین ظرفیت هتل، حمل‌و‌نقل ریلی و زمینی را در این شهر داریم. سالانه بین 20 تا 25 میلیون نفر زائر وارد شهر مشهد می‌شوند و بالغ بر 500 هزار توریست خارجی داریم که از کشورهای اطراف به مشهد مسافرت می‌کنند. از همه اینها گذشته در زمینه‌های تجارت، بازرگانی و اقتصاد، ما دروازه ورود به بازار بزرگ آسیای میانه و افغانستان هستیم که در هیچ جای کشور وجود ندارد و خوشبختانه نمایشگاه مشهد هم بر اساس یک تفکر بزرگ و برای یک طرح نمایشگاهی منطقه‌ای طراحی شد.

    ویژگی‌های نمایشگاه مشهد چیست؟
    اگر به دیگر نمایشگاه‌های کشور مسافرت کنیم، خواهیم دید یکی از سایت‌هایی که برای احداث نمایشگاه مطالعه، نیاز سنجی و مکان‌یابی شده، سایت نمایشگاهی مشهد است. بر اساس مطالعاتی که مشاوران انجام داده‌اند این مکان را طراحی کرده‌اند و مانند بسیاری دیگر از مکان‌های نمایشگاهی در کشور با تغییر کاربری مکان‌های دیگر به سایت نمایشگاه نرسیده‌ایم. زیرساخت‌های سایت نمایشگاهی مشهد برای برگزاری نمایشگاه‌های تجاری طراحی و ساخته شده است.

    برنامه شما برای توسعه نمایشگاه مشهد چیست و در گذشته چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟
    در دوره گذشته که بنده مسئولیت نمایشگاه را عهده‌دار بودم، از خدمات مشاوران معتبر از سراسر کشور استفاده کردم و طرح جامع و توسعه نمایشگاه را تهیه کردیم. مشاوران سوال کردند طرح جامع نمایشگاه مشهد را بر چه اساس و گریدی و کلاسی آماده کنیم؟ ملی، منطقه‌ای و یا بین‌المللی؟  و قرار شد نمایشگاه مشهد را به صورت منطقه‌ای مطالعه کنند. چشم‌انداز توسعه نمایشگاه مشهد هم که دوباره در دوره پیشین مدیریت بنده آماده شد و الان زمان به‌روز‌رسانی آن فرا رسیده است، بر اساس همین نگاه منطقه‌ای آماده شده است. با همان رویکرد، مشاوران طراحی کرده‌اند و در جامعه نمایشگاهی کشور این طور نهادینه شده ‌که مشهد، شهر نمایشگاهی منطقه‌ای است.
    از آن زمان اتفاقات خوبی در نمایشگاه مشهد رخ داده است و امروز زمان به‌روزرسانی طرح توسعه و چشم‌انداز نمایشگاه مشهد فرا رسیده است که امیدوارم با تفکر مدرن نمایشگاه‌های دنیا و با استفاده از یک مشاور حرفه‌ای و باسابقه در سطح جهانی به این مهم دست یابیم و در کنار آن با استفاده از مشاوران خوب داخلی به بحث بومی‌سازی نیز بپردازیم.
    اتفاقات خوبی در مشهد رخ داده است چه در دوره‌ای که بنده عهده‌دار مسئولیت بودم و چه در دوره‌های بعد از آن که دیگر دوستان مدیریت این سایت نمایشگاهی را عهده‌دار بودند. باید از این عزیزان تشکر کنم.

    دستاوردهای دوره مدیریت پیشین شما در نمایشگاه بین‌المللی مشهد چه بوده است؟
    در دوره اول مدیریت بنده اتفاقات کشوری خوبی در نمایشگاه مشهد رخ داد که می‌توان به برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه مشارکت در نوسازی و بازسازی افغانستان با 2 هواپیما میهمان از مقامات و تجار افغانی اشاره کرد که در آن رویداد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه وزیر تجارت و بازرگانی افغانستان نمایشگاه را افتتاح کردند و اتفاقات بسیار خوبی در آن رویداد رخ داد و میهمانان پس از نمایشگاه از بندر چابهار بازدید کردند و امروز از آن بندر استفاده می‌شود و برای کشور ارز آوری می‌کند.
    نمایشگاه جهانگردی و صنایع وابسته مشهد تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توریسم و گردشگری را در خود جای داد و توانستیم نمایشگاه باشکوهی در سطح و کلاس بالایی برگزار کنیم. در ادامه آن نمایشگاه بزرگ برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مجدد آن در مشهد در حال انجام است و امیدواریم با کمک آقای مونسان معاونت ریاست جمهوری و دیگر عزیزان نمایشگاه خوب و بزرگی را در مقیاس کشوری برگزار شود.
    نمایشگاه السیت در زمینه استارت‌آپ‌ها در گذشته پایه‌ریزی شده است که با توجه به تغییرات حوزه‌های تکنولوژی و ارتباطات، امیدواریم در سال آینده با کمک وزارت ارتباطات و آقای دکتر جهرمی که توجه ویژه و توسعه‌نگری نسبت به کسب‌‌وکارهای نوین استارت‌آپی دارد، آن را برگزار کنیم. از هم‌اکنون مذاکرات با اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط شروع شده است.

    صنعت نمایشگاهی چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند؟
    نمایشگاه، صنعتی است که خیلی از رویدادها و اتفاقات را فعال می‌کند. به اعتقاد بنده، نمایشگاه یک محرک قوی در توسعه اقتصادی است چراکه طبق تعریف، پروژه‌هایی محرک توسعه هستند که ضمن اینکه خود را احداث و بارور می‌کنند، پروژه‌های دیگر را هم تحریک کرده و آنها را هم در مسیر توسعه و پیشرفت قرار می‌دهند. نمایشگاه هم یکی از این پروژه‌های محرک توسعه محسوب می‌شود. نمایشگاه می‌تواند بسیاری از بخش‌های دیگر توسعه را فعال کند مانند صنعت توریسم، بازرگانی، هتلداری، حمل‌و‌نقل، غذا و خوراک، بیمه و سایر بخش‌های اقصادی.
    در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و نمایشگاه‌های کشوری برنامه‌ریزی کلان و بلندمدتی را انجام خواهیم داد تا بتوانیم تقویم‌های بلندمدت بدون تغییرات ارائه کنیم و با کمک دیگر سایت‌های نمایشگاهی کشور، تقویم‌های تثبیت‌شده را ارائه کنیم.

    توسعه صنعت نمایشگاهی در مقایسه با 2 دهه گذشته را در کجا می‌بینید و برای رونق این صنعت در کشور و جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال چه باید کرد؟
    توسعه صنعت نمایشگاهی را در دو زمینه می‌توان ارزیابی کرد:
    1. امکانات سخت‌افزاری
    2. امکانات نرم‌افزاری
    بعد سخت‌افزار شامل تجهیزات و سالن‌های نمایشگاهی می‌شود که یکی از آیتم‌های رتبه‌بندی و درجه‌بندی سایت‌های نمایشگاهی است. خوشبختانه در این بعد، در سال‌های گذشته در سایت نمایشگاهی مشهد تلاش‌های خوبی صوت‌گرفته و ما از این نظر در میان سایت‌های نمایشگاهی کشور در وضعیت مناسبی قرار داریم. با این حال این امکان را فراهم خواهیم کرد تا بخش خصوصی بتواند در حوزه ساخت سالن‌های نمایشگاهی و تجهیزات نمایشگاهی وارد شود. فراخوان و اطلاعیه آن هم از زمانی که من این سمت مدیریتی را به عهده گرفتم، اعلام شد و تمام سرمایه‌گذاران را دعوت کردیم که در حوزه نمایشگاهی وارد شوند تا بتوانیم ظرفیت سالن‌های نمایشگاهی خود را افزایش دهیم.
    در طرح توسعه مرکز نمایشگاهی مشهد، ساخت مرکز تجارت جهانی دیده شده و مذاکراتی با بخش خصوصی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و سرمایه‌داران و فعالان بخش اقتصادی انجام شده است تا در قالب قراردادهای مشارکتی بتوانیم کارکردهای دیگر نمایشگاهی را هم تکمیل کنیم؛ باید یک زنجیره کامل تشکیل دهیم تا صرفا یک سالن نمایشگاهی و محل برگزاری نمایشگاه نباشد. باید این سایت مرکز تجارت جهانی، مرکز همایش‌های جهانی، هتل‌های مناسب و مجهز که بتواند به نمایشگاه خدمت‌رسانی کند و مکمل نمایشگاه باشد، داشته باشد. ما بارها اعلام کرده‌ایم در‌‌های نمایشگاه برای توسعه و سرمایه‌گذاری در طرح جامع و دیگر کارکردهای نمایشگاهی همواره باز است و استقبال می‌کنیم. خوشبختانه در همین مدت کم، بسیاری از انجمن‌های بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند و در حال رایزنی و مذاکره با آنها هستیم.
    با رویکردهایی که شهردار مشهد و اعضای شورای شهر جدید دارند، چشم‌انداز بسیار مثبت و دورنمای بسیار خوبی طراحی شده ‌و امیدوارم با حمایت مسئولان شهری و نماینده دولت همچنین استانداری، اتفاقات خوبی در شهر مشهد و خصوصا در حوزه نمایشگاهی رخ دهد و شاهد توسعه مناسب این بخش در شهر مشهد باشیم.
    در بعد نرم‌افزار هم باید متناسب با این توسعه سخت‌افزاری و افزایش فعالیت‌های نمایشگاهی توسعه و ارتقا‌ داشته باشیم.
    نمایشگاه مشهد در گذشته به عنوان اولین نمایشگاه ایران به عضویت اتحادیه نمایشگاه‌های جهانی در آمده و این عضویت و اعتبار هر ساله تمدید شده است و ما سعی می‌کنیم خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهیم و طبق آن استانداردها پیش برویم و در زمینه‌های آموزش پرسنل، نرم‌افزار و تخصص‌های نمایشگاهی و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن و روز نمایشگاهی دنیا پیشرو باشیم. در همین خصوص هم پیش‌نویس چند قرارداد با شرکت‌های معتبر اروپایی تهیه شده و مذاکرات در حال انجام است و در صورت قطعی‌شدن حتما رسانه‌ای‌شده و به اطلاع عموم خواهد رسید. در کنار اینها تلاش داریم زمینه را برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی از غرفه‌داران خارجی که در نمایشگاه‌های برگزار شده در مشهد مشارکت می‌کنند، مهیا کنیم.
    در برنامه سال آینده توجه ویژه‌ای به تحقیق، آموزش و پژوهش داده شده و اعتبار قابل قبولی برای آن در نظر گرفته شده است. همکاران ما در این نمایشگاه، زمینه تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی را مهیا خواهند کرد و با جدیت در مسیر رسیدن به این اهداف حرکت خواهند کرد تا هم سطح آگاهی و دانش پرسنل و کارکنان خود را افزایش دهیم و هم بتوانیم سطح کیفیت و خدمات خود را به غرفه‌داران و مشارکت‌کنندگان افزایش دهیم که در سطح و کلاس پیش‌بینی شده در نمایشگاه مشهد جای بگیرند. مکاتبات در این زمینه هم با شرکت‌های داخلی و هم با شرکت‌های خارجی در حال انجام است. تکمیل‌کننده این ماجرا می‌تواند حضور در نمایشگاه‌های خوب و معتبر دنیا باشد.
    در بخش خارجی هم در دوره گذشته اقدامات خوبی انجام شد و به اعتقاد بنده و به اذعان وزارت بازرگانی و مرکز توسعه تجارت، نمایشگاه مشهد بزرگ‌ترین و قوی‌ترین برگزارکننده نمایشگاه خارجی بوده است و در این مدت کم که بنده مجددا فعالیت خود را در نمایشگاه مشهد شروع کرده‌ام، دپارتمان نمایشگاه‌های خارجی را فعال و سیاست‌های چهارگانه را برای این بخش تعریف کرده‌ام که شامل موارد زیر است:
    1- شرکت در نمایشگاه‌های حرفه‌ای و تخصصی دنیا؛ یعنی اولویت اصلی نمایشگاه مشهد در حوزه رویدادهای خارجی، مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی تخصصی در کشورهای مختلف است و سعی داریم در این رویدادها مشارکت کرده و پاویون‌های اختصاصی برگزار کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی را به کشورهای هدف برده و با مهیا‌کردن زیرساخت‌های لازم شرایطی ایجاد کنیم تا با امکانات ما و کمک‌های سازمان توسعه تجارت تسهیلات مناسب برای حضور در کشورهای هدف مهیا شود.
    2-‌ در کشورهایی که می‌تواند به عنوان بازار هدف برای کشور ما قابلیت داشته باشد، اقدام به برگزاری نمایشگاه اختصاصی کنیم؛ مطالعات اولیه برای شناسایی این کشورهای هدف شروع شده است و در سال آینده این نمایشگاه‌ها برگزار خواهد شد.
    3-‌ اعزام هیات‌های تجاری، بازرگانی و اقتصادی اولویت سوم نمایشگاه مشهد است. این هیات‌ها در قالب گروه‌های تخصصی و حرفه‌ای در بخش‌های مجزا دسته‌بندی‌شده تا با همکاری سازمان توسعه تجارت، آنها را در کشورهای مختلف داشته باشیم.
    4-‌ اولویت چهارم، جذب غرفه‌داران خارجی در نمایشگاه‌های برگزار شده در مشهد است. تلاش خواهیم کرد تا در نمایشگاه‌های مختلفی که در کشور برگزار می‌شود، مشارکت‌کننده خارجی جذب کنیم تا هم با دستاوردهای داخلی آشنا شوند و از محصولات ایرانی در جهت ارتقا‌ و بهینه‌سازی محصولات خودشان استفاده کنند و هم در کنار این موضوع تولیدکننده و بازرگان ایرانی با محصولات مدرن و تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شود تا با یک نگاه درون‌نگر و برون‌زا بتوانیم فرصتی فراهم کنیم که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند و محصولات خود را به بازارهای جهانی ارائه کنند. ما در بسیاری از بخش‌ها نظیر صنایع غذایی و قطعات خودرو مزیت‌های نسبی در استان خراسان داریم که می‌تواند ارزآوری قابل توجهی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند.
    باور بنده که ناشی از 35 سال کار اجرایی در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و بازرگانی کشور است، این است که با وجود همه محدودیت‌ها، این کشور متعلق به همه ماست و ما باید خود این سرزمین را بسازیم و هیچ کسی نمی‌تواند به ما کمک کند و ما باید بدون نگاه‌های جناحی، سیاسی و فردی به صورت واحد و با عزم راسخ و با علاقه و عشق کار کنیم؛ جوانان ما نیازمند هستند و باید راه را برای پیشرفت آنها مهیا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت