نگاهی به آثار قاجار ایرانی در نمایشگاه فرانسه ؛

آثاری از «امپراطوری گل سرخ» که تا به حال ندیده‌اید

عصر نمایشگاه- امپراطوری گل سرخ عنوان نمایشگاهی از آثار دوره قاجار است که چند ماه پیش در فرانسه افتتاح شد در این نمایشگاه آثاری غیر از آنچه که از ایران رفته نیز وجود دارد که در اختیار بخش خصوصی خارجی است.

آثاری از «امپراطوری گل سرخ» که تا به حال ندیده‌اید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، هفتم فروردین ماه امسال با حضور مقامات و متولیان میراث فرهنگی در ایران و فرانسه نمایشگاهی از آثار دوره قاجار در شهر لانس فرانس افتتاح شد. 

    به بازدیدکنندگان از موزه یک بروشور 11 صفحه ای با عکس و اطلاعات داده می شود و یک راهنمای صوتی که بازدیدکنندگان آن را به قیمت دو یورو در اختیار می گیرند. تبلیغات این نمایشگاه در مترو و ایستگاههای ترن و سطح شهر لانس دیده می شود.

    گردشگران از شهر پاریس برای دیدن این نمایشگاه می توانند در مدت سه ساعت با قطار سریع السیر از ایستگاه GARE DU NORD  به شهر لانس در شمال فرانسه بروند.

    بلیت ورودی به این نمایشگاه ده یورو و برای افراد از سن 18 تا 25 سال 5 یورو در نظر گرفته شده است.

    در این نمایشگاه شاهکارهای هنری و ایرانی قرن 19 در شعبه ای از موزه لوور که در شهر لانس بوده به نمایش گذاشته شد   19 اثر مربوط به دوره قاجاریه از کاخ گلستان مانند نقاشی‌های قاجاری کاخ گلستان از جمله تابلوی بزرگ «صف سلام فتحعلی‌شاه» و دو اثر نفیس از موزه ملی ایران به نمایش درآمده و تا اول مرداد ادامه دارد. سه تابلوی روی بوم کوچک‌تر از آثار کمال‌الملک و مصورالممالک و دو تابلوی طراحی‌های ناصرالدین شاه نیز ازجمله این آثار هستند.

    در میان این آثار تعدادی از اشیا و آثار هنری دیگر و صنایع دستی مانند فرش نیز وجود دارد که از ایران به این نمایشگاه نرفته است بلکه این اشیا در اختیار موزه داران، مجموعه داران و بخش خصوصی ساکن در کشورهای دیگر و یا فرانسه بوده که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است. این آثار نیز در نوع خود بسیار جذاب به نظر می رسد و شاید برخی از آنها نمونه ای نیز در ایران نداشته باشند.

     یکی از آثار قابل توجه لباس شهرزاد است. یک خیاط و طراح لباس معروف فرانسوی این طرح لباس را با توجه به فرهنگ و تاریخ ایران در دوره صفوی به اسم لباس باله شهرزاد طراحی کرده و به نمایش گذاشته است.

    هزینه برپایی این نمایشگاه و بیمه آثار تماما به عهده موزه لوور بوده است و آثار ایرانی از لحظه جابه جایی از ویترین ها در ایران تا پایان زمان نمایشگاه و برگشت اشیا به ایران تحت بیمه شرکت های فرانسوی است.

    به عقیده برخی از کارشناسان و موزه داران؛ اکنون که این آثار در نمایشگاه شعبه لوور شهر لانس به نمایش در آمده و تعدادی از آثار ایرانی دوره قاجار نیز در معرض دید قرار گرفته است فرصتی است تا ایران بتواند فهرستی از اشیا و آثاری که حتی بخش خصوصی در کشورهای دیگر دارد را تهیه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت