۷ کارنما؛

تلاشی به قیمت عمر نقاش

عصر نمایشگاه- نمایشگاه گروهی اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران منتخبی از هفت کارنماهای پژوهشی به انتخاب موزه هنرهای معاصر اصفهان است که با عنوان "۷ کارنما در یک نگاه" در این موزه افتتاح شد.

تلاشی به قیمت عمر نقاش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایمنا، آیین افتتاحیه نمایشگاه گروهی "هفت کارنما در یک نگاه" با حضور "بابک اطمینانی"، "طهمورث بهادرانی" و "مینا نادری" بعد از ظهر (پنج‌شنبه 14 تیرماه) در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

    در این آیین بابک اطمینانی از اعضای انجمن نقاشان ایران و مسئول برگزاری کارنماهای پژوهشی با اشاره به دلایل شکل گیری طرح کارنما، گفت: نیاز انجمن هنرمندان نقاشان ایران به این طرح باعث شکل‌گیری آن شد. زمانی که وارد انجمن شدیم متوجه عدم وجود آرشیو از هنرمندان در انجمن شدیم و به فکر تشکیل این کارنماها افتادیم تا اعضا بتوانند در نمایشگاه‌های دولتی آثار خود را در معرض نمایش بگذارند.

    وی افزود: ویژگی خاص این کارنماها این است که آثار هنرمندان بدون این که از طرف انجمن هنرمندان نقاش ایران قضاوت شود به صورت فصلی ارایه می‌شود. هر هنرمندی که بخواهد در این کارنماها شرکت کند، به انتخاب خود پنج اثر به هم پیوسته(مربوط به یک مجموعه) را به این شرط که متعلق به دوسال اخیر باشد در این کارنما به اشتراک می‌گذارد. بنابراین برای نخستین بار یک فرصت برابر به هنرمندان داده شد تا در کارنما شرکت کنند.

    این هنرمند نقاش با بیان اینکه در هر کارنما 40 هنرمند با بیش از 250 اثر شرکت می‌کنند، تصریح کرد: برای برگزاری این کارنماها نیاز به یک تیم اجرایی خوب داشتیم و در نهایت موفق به تربیت یک تیم اجرایی بزرگ شدیم که می‌توانند از عهده امور اجراییه یک نمایشگاه بزرگ برآیند. در این زمینه می‌توانیم تیم بعدی را نیز آموزش دهیم. تا کنون در انجمن هنرمندان نقاش ایران یک کمیته نداشته ایم اما اکنون می‌توانیم با وجود این کمیته جدید اهداف کمیته ها را عملی کنیم.

    اطمینانی بیان اینکه نمایش مداوم آثار دو سال اخیر هنرمندان از اهداف این کارنماها است، افزود: ثبت و به روزآوری اطلاعات مرتبط با فعالیت‌های هنری اعضا، بسترسازی برای انجام کارهای پژوهشی و تخصصی، مرتبط کردن اعضای انجمن به نمایشگاه‌گردان‌هاو برقراری ضوابط از دیگر اهداف این کارنماها است.

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا سایر استان‌ها می‌توانند برای تشکیل انجمن‌های هنرمندان نقاش استان خود اقدام کنند، تصریح کرد: استان ها باید در این راستا گام بردارند، دوران نسل من به اتمام رسیده است و در واقع این مسئله که ما بخواهیم در کار مدیریتی بمانیم تمام شده است. نسل من معمولا زبان انگلیسی، سرچ کردن و کارکردن با اینترنت را بلد نیستند اما دنیا تغییر کرده است. نسل من اکنون باید به عنوان روغن موتو کار کند نه به عنوان موتور. باید کار را به جوانان منتقل کنیم و از این چرخه خارج شویم.

    مستندسازی بعد از برگزاری کارنماها

    در این نشست هم‌چنین مینا نادری، مدیر کمیته نمایشگاه‌های انجمن هنرمندان نقاش ایران در خصوص اجرای طرح کارنما تصریح کرد: نخستین برنامه اجرای این طرح در بهار سال 1395 برگزار شد که از آن زمان تا کنون در هر فصل یک کارنما برگزار شده است و در حال جمع‌آوری آثار برای برگزاری کارنمای شماره 9 هستیم.

    وی افزود: نمایشگاهی که در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شد حاصل یک تیم کارآمد حرفه‌ای است. برنامه داریم که پس از برگزاری این کارنماها یک مستندسازی از مشکلات آنها داشته باشیم تا بتوانیم اشکال‌یابی کنیم.

    وی با بیان این که تا کنون در این کارنماها حدود دوهزار کار به نمایش درآمده است، گفت: تاکنون 356 هنرمند آثار خود را برای ارایه ارسال کرده اند. با وجود این که برای فروش این آثار تمرکز نکرده بودیم، اما حدود 60 میلیون فروش داشته ایم و بسترسازی مناسبی برای معرفی هنرمندان جوان به گالری‌ها داشته ایم. بسیاری از گالری‌های داخلی و خارجی درخواست قرار دادن این آثار را برای فروش بر سایت هایشان داده اند.

    نادری با اشاره به اهمیت نقش انجمن ها، گفت: بسیاری از فعالیت‌ها را انجمن ها به پیش می‌برند و نباید نقش‌شان را نادیده گرفت. در سال‌های اخیر نقش انجمن‌ها را بیش از پیش درک کرده‌ام. چقدر زیباست که بتوانیم این نمایشگاه ها را با کمک انجمن ها در سطح ملی برگزار کنیم.

    کودکان هدف انجمن نقاشان اصفهان

    هم‌چنین طهمورث بهادرانی از اعضای هنرمندان نقاشان اصفهان با قرائت اساسنامه انجمن هنرمندان نقاش اصفهان، تصریح کرد: کودکانی که در حال حاضر هفت یا هشت ساله هستند می‌توانند هدف انجمن قرار بگیرند تا بتوانیم برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنیم و این کودکان بتوانند از یک مسیر تخصصی وارد جایگاه واقعی خود بشوند چراکه عدم یک دستی یکی از نقاط ضعف انجمن‌ها است.

    تلاشی به قیمت عمر یک نقاش

    مهدی تمیزی مدیر مووزه هنرهای معاصر نیز در آیین افتتاحیه 7 کارنما در یک نگاه، اصفهان اظهار کرد: این مجموعه منتخبی از هفت‌کارنمای پژوهشی انجمن نقاشان ایران است. مجموعه‌ای که بیش از هرچیز، تلاش نقاشان در دست‌یابی به جهان‌بینی ویژه و قابل تأمل برای ماطبان است.

    وی افزود: گاهی پروسه، بیش از نتیجه دیدنی و شنیدنی است. گاهی دعوت به تلاش آدمیان برای بهتر زیستن، دلنشین‌تر از دعوت برای تماشای چگونه زیستن است. تلاش را باید دید و ستود. آن ها تلاشی که به قیمت عمر یک نقاش است و حظ یک لحظه از رهگذری ناشناس. باید این زیبایی خود بسنده را قدر دانست.

    هنر "تشنگی" در حوض موزه هنرهای معاصر

    اما کمی دورتر از آثار آویخته به دیوار، جایی که درهای مشبک و پنجره‌های چوبی موزه هنرهای معاصر تمام می‌شوند، جایی در میان درختان همیشه سبز این موزه، حوض آبی رنگ حیاط موزه توجه همگان را به خود جلب کرده است و در نگاه نخست غمی بر دل می‌نشاند ...

    حوض موزه هنرهای معاصر امروز با همیشه متفاوت است. دیگر فواره میان حوض، آب زلال را به رخ آسمان نمی‌کشد. امروز حتی آبی در حوض نیست... حوض برای همراه شدن با زاینده رود لباس آب آبی خود را در آورده است و تشنگی و خشکی را فریاد می‌زند.

    اگرچه این حوض پر از آب نیست اما خالی از هنر نیست و حالا به مکانی برای ارایه طرح های هنری مرتبط با آب تبدیل شده است. نخستین طرحی که در این حوض جاری می‌شود اثری از پرسنل موزه هنرهای معاصر است. طرحی که اگر چه "تشنگی" نام دارد، اما پر است از لیوان‌های آبی که در کف این حوض چیده شده است و خالی بودن حوض از آب را جلوه‌گر می‌کند.  

    به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه گروهی اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران با نام "7 کارنما در یک نگاه" تا تاریخ 19 مردادماه می‌توانند به موزه هنرهای معاصر اصفهان، واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت