محمد علی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک:

نمایشگاه صنعت گاز ایران را جدی تر بگیریم

عصر نمایشگاه- محمد علی خطیبی با اشاره به اهمیت گاز و برگزاری نمایشگاهی اختصاصی برای این منبع انرژی در کشور اظهار داشت: در کشور ما همواره گاز در سایه نفت قرار گرفته و به چشم نمی‌آید در حالی که در زمینه میزان ذخایر گازی در جهان اول هستیم.

نمایشگاه صنعت گاز ایران را جدی تر بگیریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه صنعت گاز ایران (IRGS 2018), محمد علی خطیبی با اشاره به اهمیت گاز و برگزاری نمایشگاهی اختصاصی برای این منبع انرژی در کشور اظهار داشت: در کشور ما همواره گاز در سایه نفت قرار گرفته و به چشم نمی‌آید در حالی که در زمینه میزان ذخایر گازی در جهان اول هستیم، در حال حاضر، توجه به گاز روز به روز در دنیا بالا می‌رود و اهمیت آن در سبد انرژی به عنوان یک سوخت پاک ارتقا پیدا می‌کند. علاوه بر این صنعت گاز در کشور ما می‌تواند منبع مهم تامین ارز باشد منبعی که قطعا مطمئن‌تر از نفت است زیرا قراردادهای آن بلند مدت بسته می‌شود و تحریم ناپذیر است.

    نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه نمایشگاه اختصاصی گاز که برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود اتفاق بسیار خوبی است که می‌توانیم علاوه بر معرفی قابلیت‌های خود از تحولات و فناوری­های جدید دنیا نیز مطلع شویم، تصریح کرد: در واقع این نمایشگاه گاز پنجره‌ای است که ما را سریع‌تر به تحولات بیرونی وصل می‌کند و دنیا را هم با صنعت گاز ما آشنا می‌کند، بنابراین به عقیده بنده برگزاری این نمایشگاه در این سطح ایده خوبی بوده چرا که هر قدر بیشتر به مقوله گاز بپردازیم جا دارد و به نفع ما است.

    این کارشناس انرژی گفت: این صنعت روز به روز تحول پیدا می‌کند، فناوری های بالا با کاربردهای زیاد، خلق و توسعه می یابند که باید دنبال کنیم و شرکت های دنیا نیز در جریان این تحولات قرار گیرند که نمایشگاه پیش رو فرصت مناسبی برای دسترسی به این اهداف است.

    خطیبی با یادآوری اینکه باید روی گاز برنامه ریزی جدی‌تر و نقش آن پررنگ‌تر شود، بیان کرد: باید از نظر سازمانی گاز در جایگاه بالاتری باشد، باید در استفاده از آن در حمل و نقل و خوراک پتروشیمی‌ها بیشتر پرداخته شود که یک نمایشگاه خوب می‌تواند برای این هدف ریل گذاری کرده و برنامه‌ها را معرفی کند، ضمن اینکه با توانمندی‌های رقبا نیز بیشتر آشنا می شویم تا علاوه بر رفع کاستی‌ها، درآمد بیشتر و تولید محصولاتی با ارزش بالاتر داشته باشیم.

    وی اظهار داشت: نمایشگاه گاز را به عنوان یک پنجره تبادل افکار و نظر با دنیای خارج در نظر می‌گیریم که به ما کمک می‌کند بتوانیم اقلامی را که اکنون از خارج از کشور تهیه می شود به صنعتگران داخلی معرفی کنیم و اعلام کنیم که اگر توان دارند، در داخل تولید کنند، همچنین در تعاملی که با شرکت‌های خارجی داریم، پیام‌های دو طرف به هم مخابره می‌شود.

    نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم می‌توانیم نیازهایمان را از طریق همین نمایشگاه‌ها برطرف کنیم، بخشی از مخاطبین‌مان را پیدا کنیم وقتی چندین شرکت دور هم جمع می‌شوند بهتر توانایی‌ها را ارائه کرده، بازاریابی می‌کنیم و نیازهایمان را بدون واسطه برطرف می‌کنیم، همچنین سریع‌تر فاصله‌ها را کم می‌کنیم.

    خطیبی تاکید کرد: در شرایط تحریم ضرورت این نمایشگاه از شرایط عادی بیشتر است چون این نمایشگاه فاصله ما را با طرف مقابل کم می‌کند و در صورتی که محدود شدیم، می‌تواند ضد محدودیت بوده و روابط ما را تسهیل کند.

    وی متذکر شد: ما باید اینگونه نمایشگاه‌ها را جدی‌تر بگیریم و تخصصی‌تر برگزار کنیم و از حالت عام درآورده و دنبال دستاورد ملموس باشیم، برای توانمندی‌ها بازاریابی کرده و مشتری پیدا کنیم.

    گاز بازیگر نقش اول در سبد انرژی جهان

    این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه گاز بابت تامین نیازهای داخلی و در آمدهای ارزی کشور می‌تواند در آینده نقش پر رنگ‌تری را پیدا کند، افزود: امروز مصرف داخلی انرژی کشور به سمت گاز می‌رود، ضمن اینکه در این صنعت تحولاتی رخ داده و به عنوان خوراک در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود و یا از آن فرآورده نفتی می‌گیرند، مثلا در تکنولوژی GTL از گاز به محصولاتی مثل بنزین، گازوئیل و سوخت جت می‌رسیم.

    خطیبی با تاکید بر اینکه ما نباید اهمیت گاز را در کنار نفت فراموش کنیم، بیان کرد: اگر اهمیت گاز بیشتر از نفت نباشد کمتر نیست اما با توجه به اینکه در ذیل وزارت نفت قرار گرفته خیلی به چشم نمی‌آید در حالی که در خیلی جاهای دنیا بیش از نفت به آن پرداخته می‌شود.

    نماینده اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه آینده انرژی کشور و دنیا در گاز است، افزود: منابع نفتی ما کمتر از گاز است و زودتر نیز تمام می‌شود بنابراین بهتر است نگرش و توجه ویژه ‌ای به گاز داشته باشیم، در جای خود به آن بها داده شود و برنامه ریزی وسیعی برای استفاده بیشتر ازاین منبع خدادادی داشته باشیم. ما علیرغم اینکه اولین ذخایر گازی را داریم از نظر صادرات رتبه پایینی داریم، بنابراین باید به این منبع انرژی بیشتر پرداخته شده، مشوق در نظر بگیریم و برنامه جدی داشته باشیم، در این راستا نمایشگاه گاز می‌تواند نقش کاتالیزور را بازی کند، رویداد خوبی است که جا دارد بیش از این اهمیت داده شود.

    این مقام اسبق نفتی با اشاره به توجه کشور روسیه به صنعت گاز اظهار داشت: اکنون می‌بینیم که مهمترین شرکت انرژی روسیه گاز پروم است و هیچ شرکت نفتی روسیه به اندازه این شرکت اهمیت ندارد این در حالی است که این کشور نزدیک 11 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، نگرش آنها به گاز اولویت بیشتری تا نفت دارد اما ما گاز را در حاشیه نفت دیده‌ایم که باید بتوانیم این رویکرد را تغییر دهیم. 

    وی ادامه داد: گاز در تشکیلات وزارت نفت در حد یک معاونت و شرکت است در حالی که می‌تواند با اهمیت‌تر از نفت باشد. ما براحتی شرکت صادرات گاز را منحل و در شرکت نفت ادغام می‌کنیم، این نشان می‌دهد که هنوز اهمیتی که گاز کشور دارد برای ما جا نیفتاده است. گاز می‌تواند نقش پررنگی‌تری داشته باشد و از قبل آن درآمد بیشتر و مطمئن‌تری نیز کسب کنیم زیرا نوسانات در گاز کمتر است، یک خط لوله می‌کشیم و به مدت 30 سال و بدون وقفه این گاز صادر می‌شود و خلایی نیز مگر در موارد استثنایی بوجود نمی‌آید، اما در مورد نفت اینگونه نیست ممکن است نتوانیم یک کشتی بفروشیم و یا فروش ما کم و زیاد شود، ممکن است تحریم شویم و یا اتفاقات دیگری بیفتد که هیچگاه برای گاز رخ نمی‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت