نمایشگاه کتاب تهران (۲۶۳)

نبود امکانات اولیه در نمایشگاه ۴ هزار میلیاردی

عصر نمایشگاه- نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز گذشته کار خود را در حالی پایان داد که مشکلات اولیه بسیاری داشت و این روند برای چنین نمایشگاهی جای تعجب داشت.

نبود امکانات اولیه در نمایشگاه ۴ هزار میلیاردی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از میزان ، بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران روز گذشته درصورتی کار خود را به پایان رساند که نکات مثبت و منفی بسیاری داشت.

    برای اولین بار مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در خارج از شهر و در مکانی به نام "شهر آفتاب" برگزار شد که بنابر گفته مسئولین تمام نمایشگا‌ه‌های بزرگ دنیا در خارج از شهر برگزار می شود اما در ابتدای مسئله تمام رسانه‌ها و مسئولان نگران ریزش مخاطب بودند اما خوشبختانه یکی از نکات مثبت نمایشگاه استقبال خوب مخاطبان بود اما نه به مانند سالهای گذشته.

    در این دوره از نمایشگاه غیر از حضور مردمی نکته مثبت چشمگیری دیگری را شاهد نبودیم بلکه نکات منفی در این دوره بسیار زیاد بود. از جمله این نکات منفی که در روزهای آغازین نمایشگاه به چشم می‌خورد نبود اطلاعات و راهنمای غرفه‌ها بود که مخاطبان و بازدید‌کنندگان بسیار سردرگم شده بودند و این مشکل تا روزهای میانی نمایشگاه ادامه داشت این در صورتی است که مسئولان می‌توانستند به راحتی  قبل از آغاز نمایشگاه این تابلو‌های اطلاعات را در ابتدای سالن‌ها نصب کنند.

    از دیگر مشکلات اساسی نمایشگاه امسال ناکارآمدی دستگاه‌های کارت خوان و بن‌های کتاب بود که دانشجویان و دانش‌آموزان و بسیاری از افرادی که بن کتاب در دست داشتند نمی‌توانستند به راحتی توسط بن ها، کتاب خریداری کنند و بانکهای عامل نمایشگاه کتاب تا آخرین روزهای نمایشگاه شاهد صف های طولانی برای رفع مشکل این بن ها بود.

    قطع فراوان برق یکی از عجیب‌ترین مشکلاتی بود که نمایشگاه امسال دچارش شد و همین موضوع باعث کلافگی بسیاری از ناشران شده بود اما ناگفته نماند تا روزهای میانی نمایشگاه این مشکل برطرف شد.

    به گفته مسئولین هزینه برپایی این نمایشگاه به 4 هزار میلیارد رسیده است اما جالب توجه این  بود که این نمایشگاه با آمدن باران به زیر سوال رفت و همه متعجب بودند که چطور می‌شود نمایشگاهی با چنین هزینه‌ای با آمدن باران غرفه‌هایش به زیر آب برود و ابتدایی ترین امکانات را برای رفع پیش آمدهای طبیعی مانند باران و یا باد را ندارد.

    گفتنی است طبق شنیده ها بادهایی از سمت شهریار هر روز در ساعات مشخص به سمت نمایشگاه کتاب می آید که گویا مسئولین این امر را در نظر نگرفته بودند و باعث تخریب بسیاری از سازه ها در نمایشگاه شده بود.

    شاتل‌ها، ونها واتوبوس‌ها یکی دیگر از امکاناتی بود که شهرداری تهران در اختیار نمایشگاه کتاب قرار داده بود اما تعداد این دستگاه‌ها بسیار کم بود و گاه شاهد صفهای بسیار طولانی برای جابه جایی مسافران بودیم و در کنار این صفها مسئولان جابه جایی مسافران از عهده این کار به خوبی برنمی آمدند و بسیار شاهد بی نظمی این صفها بودیم و همچنین هیچ دستگاه اتومبیل و یا شاتلی برای جابه جایی سریعتر خبرنگاران و ناشران در نظر گرفته نشده بود.

    مکان ناشران کودک ونوجوان و ناشران دانشگاهی یکی از مشکلاتی بود که بسیاری از این ناشران به آن اعتراض داشتند بخصوص ناشران کودک و نوجوان که با توجه به اینکه غرفه های آنها در چادرهای موقت ایجاد شده بود و با توجه به گفته خود مسئولین به دلایل امنیتی وسایل سرمایشی نداشتند هوای بسیار نامطبوعی داشت و همین عوامل باعث شده بود ناشران کودک و نوجوان نسبت به سالهای گذشته فروششان کاهش پیدا کند.

    نمازخانه‌ای نامناسب و نبود استراحتگاه مشخص برای بازدیدکنندگان از مشکلات دیگری بود که مسئولان توجه چندانی به آن نکرده بودند و برای خواندن نماز و یا استراحت مردم به گوشه کنار نمایشگاه پناه می‌بردند.

    اینها عمده‌ترین مشکلاتی بود که نمایشگاه کتاب امسال شاهد آن بود و بسیاری از ناشران تمایل داشتند شهر آفتاب با نمایشگاه دیگری افتتاح شود و پس از آن کتاب مهمان این شهر شود اما با همه اینها امیدواریم سال آینده مسئولین بتوانند تمام این مشکلات را رفع کنند تا ما شاهد برپایی هر چه بهتر نمایشگاه کتاب شویم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت