مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی؛

نمایشگاه، ویترین صنعت یک کشور

عصر نمایشگاه- براساس تعاریف ارائه‌شده درباره نمایشگاه می‌توان گفت نمایشگاه محلی است که در آن ارائه‌کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنش‌های سازمان‌یافته و هماهنگ به دادوستد کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند.

نمایشگاه، ویترین صنعت یک کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گستر تجارت، نمایشگاه جایی است که عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگان با هم روبه‌رو می‌شوند و محل ارائه یک ایده نو، دادوستد اطلاعات، نوآوری‌ها، نوآفرینی‌ها و اختراع‌هاست. در این میان به جرات می‌توان نمایشگاه را ویترین صنایع یک کشور دانست. ویترینی که هم راه را برای افزایش همکاری‌های تجاری و فروش داخلی هموار می‌کند و هم به بازارهای صادراتی وسعت می‌بخشد.

    در این میان روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بخشی از بدنه صنعت نمایشگاهی کشور، تلاش می‌کند با ایجاد ارتباط موثر میان مجریان نمایشگاهی، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، روابط میان صنعت نمایشگاهی و صنایع تولیدی کشور را بهبود ببخشد.
    مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از نقش صنعت نمایشگاهی ایران در توسعه صنایع بومی گفته است.
    محمد سعادتی‌پور با اشاره به این نکته که در چند سال گذشته بیشتر سالن‌های نمایشگاهی در اختیار فعالان بخش صنعت و معدن بوده، این ارتباط را به فال نیک گرفته و می‌گوید باید در مسیر افزایش ارتباط صنعت و نمایشگاه بیش از پیش تلاش کنیم چراکه سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی، چشمگیر است و باید به افزایش هرچه بیشتر آن کمک کرد تا هم شاهد افزایش درآمدهای ملی باشیم و هم آمار اشتغال کشور افزایش یابد. در ادامه گفت‌وگوی محمد سعادتی‌پور درباره نقش صنعت و نمایشگاه را می‌خوانید.


    با توجه به اینکه در چند سال گذشته نمایشگاه بیش از پیش به‌عنوان یک صنعت شناخته شده، ارتباط میان صنعت و نمایشگاه را درحال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در طول سال بیشتر سالن‌های نمایشگاهی در اختیار فعالان بخش صنعت و معدن است. بر همین اساس در تقویم امسال شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز تعداد زیادی از عناوین به بخش صنعت و معدن مربوط است که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌های صنایع نساجی و پوشاک، خودرو، شیرینی و شکلات، صنایع لبنی، دریایی، مبلمان، ساختمان و در و پنجره، چوب و کاغذ، صنایع معدنی، کاشی و سرامیک، نفت، گاز و پتروشیمی، تجهیزات آشپزخانه، انواع شوینده، تجهیزات پزشکی، دارویی و بیمارستانی، صنعت آب و برق، لوازم‌خانگی، آسانسور و پله‌برقی، مخابرات، صنعت حمل‌ونقل و... اشـاره کـرد.
    این ارتباط تنگاتنگ سبب شده صنعت و نمایشگاه به‌عنوان بازوی کمکی یکدیگر شناخته شوند. در همین راستا شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و مدیریت‌های زیرمجموعه آن، به‌ویژه روابط عمومی و امور بین‌الملل از هیچ کوششی برای حمایت از صنعت و معدن کشور و معرفی دستاوردهای آن در نمایشگاه‌هایی که در داخل کشور برگزار می‌شوند، فروگذاری نمی‌کنند.


    به‌طور ویژه، صنعت نمایشگاهی چگونه می‌تواند در توسعه فضای صنعتی کشور و حمایت از تولیدات ایرانی تاثیرگذار باشد؟
    صنعت نمایشگاهی به‌روش‌های گوناگون می‌تواند در توسعه فضای صنعتی کشور و حمایت از تولیدات ایرانی نقش ایفا کند. به‌طورخلاصه این راه‌ها عبارتند از:
    الف) انجام تبلیغات محیطی، رادیویی و درج در کتاب و نقشه نمایشگاهی با موضوع تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی
    ب) همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، کارآفرین و شرکت‌هایی که از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های ارزنده‌ای در عرضه کالای ایرانی برخوردار بوده‌اند.


    به اعتقاد شما مهم‌ترین اقدامات روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها برای تقویت زیرساخت‌های ارتباطی آن چه بوده است؟
    روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در عصر اطلاعات موظف به همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات در جهت نو شدن است که با ایجاد و گسترش زیربناهای ارتباطی، ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و جذب نیروهای متخصص، این امکان را فراهم کرده و در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است.
    در دنیایی که همه‌چیز آن به‌سرعت تغییر می‌کند، شانس آن را داریم که با استفاده از اطلاعات به روز و تازه همه چیز را در لحظه تغییر دهیم و از نو بسازیم. بر همین اساس هم روابط‌عمومی باید از عملکرد و شکل اولیه و سنتی خارج شود و ضرورت‌های عصر حاضر را درک کند. ما نیز اقدامات زیادی برای رسیدن به دانش روابط‌عمومی الکترونیک و استفادها ز آن در سایت تهران انجام داده‌ایم.
    به‌طور کلی مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل با توجه به وظایف ذاتی خود سعی کرده ارتباط موثری میان مجریان نمایشگاهی، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان برقرار کند. در این زمینه می‌توان به‌طور خلاصه به این موارد اشاره کرد؛
    الف) نشست‌های مستمر ماهانه با مجریان برای اتخاذ تصمیم‌های لازم به‌منظور برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌ها
    ب) برگزاری نظرسنجی مستمر از بازدیدکنندگان و مشارکت‌کنندگان و تهیه گزارش ارزیابی
    ج) بروزرسانی پورتال نمایشگاه www.iranfair.com
    د) تبلیغات محیطی و رادیویی در محل نمایشگاه.
    بد نیست کمی به انجمن‌های نمایشگاهی بپردازیم. به عقیده شما شرکت سهامی نمایشگاه‌ها تا چه میزان توانسته با بخش خصوصی و 3 انجمن فعال در صنعت نمایشگاهی ارتباط سازنده برقرار کند؟
    شرکت سهامی نمایشگاه‌ها با همه بخش‌های سه‌گانه‌ای که در اصل چهل‌و چهارم قانون اساسی از آنها نام برده شده از جمله بخش دولتی، خصوصی و تعاونی، رابطه‌ای صمیمی و نزدیک دارد. بر همین اساس هم این مجموعه برای موفقیت این 3بخش در برپایی نمایشگاه‌هایی که عهده‌دار آنها بوده یا ساماندهی آنها را انجام داده، در حد توان خود تلاش کرده است. توجه به پیشنهادها و راهنمایی‌های آنها و بررسی انتقادهای منطقی مطرح شده از جمله تلاش‌هایی است که شرکت سهامی نمایشگاه‌ها سعی کرده با استفاده از آن ارتباط خود را با بخش خصـوصی و3 انجمن فعـال نمایشگاهی بیشتـر کنـد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که چنانچه تشکل‌های صنفی و انجمن‌های فعال در حوزه نمایشگاهی از نیروهای مجرب، کارآمد و فرهیخته برخوردار باشند، به شایسته‌ترین طریق ممکن می‌توانند به پیشبرد اهداف نمایشگاهی کمک کنند و بخشی از وظایف مراکز نمایشگاهی را انجام دهند.
    نمونه این انجام وظایف را می‌توان در بخش‌هایی مانند بازاریابی برای افزایش تعداد شرکت‌کنندگان، راهنمایی شرکت‌کنندگان در انتخاب مناسب‌ترین کالاها، تربیت کادر متخصص برای صنعت در حال گسترش نمایشگاهی و اجرای برنامه‌های آموزشی ارزیابی کرد. توجه به این موارد باعث می‌شود که دارندگان سایت‌های نمایشگاهی به وظایف مهم‌تری بپردازند.
    شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در موارد گوناگونی برای نظرخواهی پیرامون موضوع‌های مرتبط با نمایشگاه‌ها از جمله انتخاب عناوین نمایشگاه‌ها یا رتبه‌بندی آنها از تشکل‌های ذی‌ربط دعوت به عمل آورده و از آنها راهنمایی گرفته و نظرات‌شان را اعمال کرده است. بدیهی است که تشکل‌های نمایشگاهی یا فعالان این بخش منحصر به انجمن‌های نمایشگاهی نیست و طیف گسترده‌تری را شامل می‌شود.


    به‌عنوان پرسش پایانی، انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها تا چه میزان در ایفای نقش خود موفق عمل کرده است؟
    تاکنون ارزشیابی جامع و مستقلی درباره نقش انجمن‌های فعال در حوزه نمایشگاهی در کشور ما انجام نشده است. بر همین اساس هم نمی‌توان با قاطعیت گفت که این انجمن‌ها تا چه حد توانسته‌اند رضایت اعضای خود را جلب کرده و به اهداف درج شده در اساسنامه خود جامه عمل بپوشانند. با این حال باید در نظر داشت که جای خالی چنین ارزشیابی‌هایی به شدت احساس می‌شود. بر همین اساس هم باید از تمامی اعضای شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نظرسنجی شود تا بتوان با قطع و یقین درباره نقش و تاثیـرگذاری انجمن‌ها نظـر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت