فناوری بلاکچین و صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- در طول اجلاس اروپایی UFI در Verona به تاریخ ۲ تا ۴ می ‌۲۰۱۸ میلادی، برای اولین بار مفهوم بلاکچین در صنعت نمایشگاهی مطرح شد.

فناوری بلاکچین و صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، به‌منظور معرفی روشن‌تر این موضوع مهم، ما با Enrico Gallorini (مدیرعامل GRS) که در «‌کارگاه آموزشی فناوری‌های دیجیتال ‌هانوفر» به تاریخ 11 ژوئن 2018 سخنرانی خواهد داشت‌، مصاحبه کردیم.

    بلاکچین(Blockchain) در تخیل جمعی درواقع یک فناوری تاریک مرتبط با دنیای رمزنگاری‌شده است. اما با توجه به صحبت‌های کارشناسان و رهبران در سراسر جهان، بلاکچین درواقع کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد.
    آقای Enrico Gallorini می‌گوید: «وقتی شما از بلاکچین حرف می‌زنید، مردم تنها بیت‌کوین را به خاطر می‌آوردند.»  همچنین می‌گوید: «اما هیچ‌چیز اشتباه‌تر از این نمی‌تواند باشد... یا بهتر بگویم‌ هیچ‌چیز بیش از این نمی‌تواند ناقص باشد. اصطلاحات Blockchain و cryptocurrency درواقع با یکدیگر ارتباط دارند، اما هر دو مفهومی کاملا متفاوت دارند. برای شروع با نمونه‌های واضح شروع می‌کنیم؛ می‌توانیم این‌طور بگوییم که Blockchain عمل یک سیستم است، مثل سیستم‌عامل IOS برای Iphone. در این شرایط بیت‌کوین تنها یک برنامه کاربردی در این سیستم بلاکچین به‌حساب می‌آید.» درواقع بیت‌کوین (و همچنین دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده) ارزش مبادله بر اساس پروتکل Blockchain است. این فناوری جدید در تکامل تداوم بسیار مؤثر است: چراکه معماری بلاکچین وعده‌‌ برنامه‌های کاربردی زیادی درزمینه‌های مختلف ازجمله سیاست، سلامت، محاسبات ابری، مدیریت ایمن اطلاعات دیجیتال و البته صنعت نمایشگاه به ما می‌دهد.
    درست است که این اصطلاح از مفهوم بلاک‌های زنجیره‌شده می‌آید؟ به‌طورکلی بلاکچین چگونه کار می‌کند؟
    Blockchain به‌عنوان نوع خاصی از DLT یا Distributed Ledger Technology نیز شناخته می‌شود؛ به صورتی که در این نوع خاص، اطلاعات مشترک به‌صورت غیرمتمرکز و توزیع‌شده نگهداری می‌شوند. ازنقطه‌نظر عملی، این‌یک پایگاه داده است که به‌جای اینکه در یک سرور واحد باشد، در بلوک‌های توزیع‌شده در مکان‌های مختلف قرار دارد؛ این بلوک‌ها «گره‌های شبکه» نامیده می‌شوند.
    به‌صورت کلی قدرت Blockchain در این مفهوم قابل‌لمس است: اطلاعات واردشده در پایگاه داده در زمان واقعی در تمام گره‌های شبکه، تکرار می‌شود و هرکدام از گره‌ها می‌توانند در هر زمان اعتبار اطلاعات واردشده را بررسی کنند.
    بنابراین نکته اساسی اینجاست که اصلا یک مرکز اطلاعات واحد وجود ندارد؛ درواقع داده‌ها یا به‌طور دقیق‌تر بلوک‌ها، به‌طور همزمان در اختیار تمام اعضای شبکه هستند و نه‌بخشی از آنها.
    علاوه بر توانایی تایید اطلاعات بدون قید و شرط، زمانی که اطلاعات وارد مجموعه می‌شوند دیگر به‌هیچ‌عنوان قابل‌تغییر نیستند. در Blockchain تنها امکان اضافه کردن اطلاعات وجود دارد و نه تغییر آنهایی که قبلا ذخیره‌شده‌اند. این ویژگی حداکثر شفافیت اطلاعات در پایگاه داده را تضمین می‌کند.
    سیستم اعتبارسنجی بلاکچین چگونه کار می‌کند؟
    در Blockchain برخی از گره‌های سیستم، با اصطلاح  «Miners» یا «معدنچی‌ها» شناخته می‌شوند که تنها این کاربران مجاز به مشاهده و تایید بلوک‌های جدید در بلاکچین هستند.
    به‌منظور توضیح بهتر، بیایید مثال خاصی برایتان بازگو کنم: فرض کنید که Blockchain یک مرکز ثبت‌نام برای معاملات املاک و مستغلات آن است؛ اکنون پاول می‌خواهد ملکی را به آنا بدهد. در این شرایط، اطلاعاتی که در پایگاه داده وارد می‌شوند، همگی مربوط به این معامله هستند، ازجمله: داده‌های مربوط به ملک، ارزش آنها، در دسترس بودن خریدار (آنا)، تایید واقعی‌بودن ملک پاول و غیره.
    همه این اطلاعات، به‌طور مناسب کدگذاری شده و در یک بلوک جدید قرار می‌گیرند؛ سپس برای تأیید اعتبار شبکه، آماده می‌شوند. مهم‌ترین مکانیسم Blockchain این است که هر بلوک جدید به آخرین بلوک قبلی اضافه می‌شود (و این همان راهی است که آن را «زنجیر» می‌نامیم‌؛ درواقع هر بلوک به بلوک قبل از خودش مرتبط است). اکنون اصطلاح «‌nonce» که شامل یک عدد تصادفی از سیستم رمزنگاری است، به این عمل اطلاق می‌شود؛ اکنون به‌طور خلاصه، تابع Hash هر بلوک را منحصربه‌فرد و رمزگذاری می‌کند. در این مرحله، معدنچی‌ها آماده دادن اعتبار به معامله هستند. (معامله: انتقال ملک از پاول به آنا)
    این کار با آزمون‌وخطا، برای تعداد بسیار زیادی از بلوک‌ها در زمان‌های مختلف قابل‌محاسبه است.
    کامپیوترهای معدنچی به‌صورت تعاملی با انجام یک سری عملیات ریاضی با داده‌های موجود در بلوک، مقدار خروجی هر بلوک را محاسبه می‌کنند. درواقع هنگامی‌که معدنچی یک بلوک را محاسبه می‌کند، آن بلوک به زنجیره اضافه‌شده و دیگر گره‌های شبکه مشغول تایید آن بلوک می‌شوند. به‌این‌ترتیب معامله معتبر خوانده‌شده و در تمام گره‌های Blockchain ثبت می‌شود.
    در آن زمان که اطلاعات مربوطه به معامله «پاول به آنا یک ملک فروخته است» میان بلوک‌ها منتشر شد، همگی به آن دسترسی داشته و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد.
    به‌منظور روشن شدن عملکرد معدنچی‌ها، ما می‌توانیم از مثالBingo Game استفاده کنیم، چراکه شباهت‌های زیادی بین این دو سیستم وجود دارد. فرایند استخراج می‌تواند به‌عنوان شانس بازی «Like Bingo» در نظر گرفته بشود؛ به صورتی که هر بازیکن با توجه به اعداد چاپ‌شده روی کارت‌های بازی، اعداد تصادفی بازی‌ها و کاشی‌های علامت‌گذاری شده، بازی می‌کند.
    بدیهی است که به دلیل تصادفی بودن، هرکسی می‌تواند برنده شود، اما برای داشتن امکان برد بیشتر، بازیکن‌ها می‌توانند کارت‌های بیشتری را خریداری کنند؛ تا به‌این‌ترتیب ارزش محاسباتی بیشتری در Blockchain کسب کنند.
    بلاکچین درست مانند Bingo Game عمل می‌کند؛ زمانی که یک بازیکن عدد انتخاب‌شده‌ «Bingo!» را پیدا می‌کند و جهت تایید، کارت برنده‌اش را برای دیگر بازیکنان ارسال می‌کند؛ سپس دیگر بازیکنان برای بردن جایزه بزرگ بازی علیه یکدیگر شروع به بازی می‌کنند.
    در بیت‌کوین تحت Blockchain، جایزه بزرگ همان 12.5 بیت‌کوین جدید برای نخستین معدنچی است که باعث ثبت‌شده Hash جدید می‌شود. این در حالی است که نرخ واقعی10000 دلار برای هر بیت‌کوین به معنی 125000 دلار است.
    جالب است بدانید که Blockchain بیت‌کوین هر 10 دقیقه یک بلوک جدید ایجاد می‌کند.
    پیوند میان بلاکچین و بیت‌کوین چگونه است؟
    همان‌طور که قبلا توضیح داده شد، Blockchain کاملا با بیت‌کوین مرتبط است؛ به صورتی که اکثر برنامه‌های کاربردی در بخش مالی، به‌ویژه cryptocurrency و fintech را شامل می‌شوند.
    خالق بیت‌کوین، شخص Satoshi Nakamoto (که تا به امروز همچنان ناشناس است)، در بیانیه خود حول بیت‌کوین، ایده اصلی ایجاد بیت‌کوین را ایجاد فرم جدیدی از ارز توضیح می‌دهد.
    از ویژگی‌های بارز پروتکل Blockchain می‌توان به پرداخت‌های امن، شفاف و معاملات مالی مشخص‌شده اشاره کرد. همان‌گونه که قبلا هم توضیح دادیم، ویژگی‌های بنیادین cryptocurrencies همانند بیت‌کوین است؛ به صورتی که معدنچی‌ها با دریافت مقدار مشخصی از ارز و همچنین گروه متغیری که نسبت به ارزش معامله تعیین می‌شود، امور مربوط به تایید هر معامله را انجام می‌دهند.
    از دیگر استفاده‌های بلاکچین می‌توان به چه چیزی اشاره کرد؟
    علاوه بر تأمین مالی، اکوسیستم بلاکچین شامل موارد بسیار بیشتری است. یک مثال مهم، مسائل سیاسی است. در 7 مارس سال 2018 میلادی،  برای اولین بار در جهان، Blockchain برای مدیریت جزئی یک انتخابات سیاسی Sierra Leone مورداستفاده قرار گرفت.
    به‌طور خاص، رأی تمام شرکت‌کنندگان در سیستم «Agora»  ذخیره می‌شود: در حقیقت Blockchain برای رأی دادن به‌طور کاملا ناشناس بسیار مناسب است؛ چراکه به‌طور عمومی برای همه افراد در دسترس بوده و تحت پوشش هیچ حزب خاص یا شخص ثالثی نیست.
    همچنین در مورد مزیت‌های بلاکچین می‌توان به کاهش هزینه‌های انتخابات، صرفه‌جویی در زیرساخت‌ها و به حداقل رسیدن فساد که همگی از مسائل مهم و اساسی هر رأی‌گیری به‌حساب می‌آیند، اشاره کرد.
    با توجه به اینکه طبق برآوردهای مختلف، در عرض نیم‌قرن اکثر کشورها نوعی از رأی‌گیری دیجیتالی را امتحان خواهند کرد، Blockchain تنها فناوری خواهد بود که می‌تواند سیستم انتخاباتی کاملا شفاف و قابل‌اطمینانی برای همه فراهم کند.
    با این حساب، آیا می‌توان کاربردهای مختلفی برای بلاکچین در نظر گرفت؟
    بله، طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان، بلاکچین در علم و سلامت نیز بسیار موردتوجه است. مجله «‌Nature» اخیرا در مورد یک سیستم مبتنی بر Blockchain برای اجازه دادن به بیماران و پزشکان در حفظ و به اشتراک گذاشتن داده‌های سلامتی خود، مطلبی منتشر کرده است.
    همچنین اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مقادیر کافی و لازم برای آموزش هوش مصنوعی جهت تشخیص سرطان در انسان‌ها نیز از دیگر خدمات بلاکچین خواهد بود.
    در این مورد، اختیارات Blockchain تضمین می‌کند که اطلاعات مربوط به‌سلامت همگی به‌طور کامل حفظ می‌شوند و این فناوری در همه‌جا یکسان عمل خواهد کرد.
    آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که گوگل و فیس‌بوک، چگونه اطلاعات میلیون‌ها کاربرانشان را اصلا چک نمی‌کنند؟  چراکه بعد از رسوایی Cambridge Analytica به نظر می‌رسد اینترنت واقعی چیزی جز یک شوخی نیست.
    امروزه در دنیای پزشکی، هیچ فیس‌بوکی وجود ندارد؛ پس در آینده استفاده از Blockchain برای حفظ اطلاعات سلامت افراد به‌صورت غیرمتمرکز بسیار مفید خواهد بود؛ چراکه همگی به‌صورت رمزنگاری‌شده و شفاف در سیستم مدیریت اطلاعات ثبت و ضبط می‌شوند.
    و دیگر اطلاعات تکمیلی
    اگر قرار باشد در مورد بلاکچین صحبت کنیم، اطلاعات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که ارزش صرف زمان داشته باشند؛ حال‌آنکه بیشتر ما همین‌قدر بدانیم که این فناوری جدید ارزش بسیار بالایی دارد، کفایت می‌کند.
    در نظر داشته باشید که این بحث همانند بودن در سال 1994 میلادی و صحبت کردن در مورد اینترنت است؛ در آن زمان هیچ ایده‌ای از آن وجود نداشت، هیچ استانداردی و حتی هیچ چشم‌انداز روشنی از تأثیراتش روی زندگی ما هم وجود نداشت. در آن دوره ما حتی نمی‌توانستیم تصور کنیم که قرار است در آینده با تمام دوستانمان ارتباط برقرار کنیم، اطلاعات به اشتراک بگذاریم، عکس‌ها و ویدئو‌های زمان واقعی منتشر کنیم و از طریق موبایل پرداخت‌هایمان را انجام بدهیم. حتی تصور اینکه قرار است شرکت‌های غولی مثل آمازون، گوگل و فیس‌بوک ایجاد بشوند هم ممکن نبود...
    به‌طورکلی، فناوری Blockchain مناسب استفاده در تمام شرایطی است که وجود یک واسطه احساس می‌شود و این‌جایی است که نمایشگاهی‌ها باید مراقب آن باشند، چراکه این تغییر بزرگ به‌تازگی آغازشده و قرار است  نقش نمایشگاه برای کسب‌وکار را به‌طور متفاوتی تغییر بدهد. کسی چه می‌داند، شاید روزی شیوه‌ عرضه‌ و تقاضا بر پایه روش‌های نوین بلاکچینی، به‌طور کامل تغییر کند...
    آیا این درست است که Blockchain یک سیستم ضد هک است؟
    امنیت سایبری یکی از موضوعات داغ این روزهاست. در جامعه‌ هکرها این عبارت به طرز عجیبی خودنمایی می‌کند: «تنها دو نوع شرکت وجود دارد، یکی آنهایی که هک شده‌اند و دیگری آنهایی که قبلا نمی‌دانستند که هک شده‌اند.» و جالب اینجاست که کارشناسان ادعا می‌کنند این عبارت در مورد Blockchain هیچ‌گاه صادق نخواهد بود.
    ازنقطه‌نظر فنی، این موضوع دقیقا همان چیزی نیست که در بالا بیان شد. چراکه هیچ‌کس به‌طور جداگانه نمی‌تواند بلوک‌های زنجیره‌ای را تغییر دهد؛ زیرا همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، بلاکچین یک شبکه‌ غیرمتمرکز است. اما بااین‌حال، هنوز هم این امکان وجود دارد، هرچند که کمی دور از انتظار است اما کافی است تا 51 درصد از ظرفیت محاسباتی کل شبکه Blockchain تغییر کند، خواهید دید که کل گره‌ها تغییر خواهند کرد.
    ازلحاظ نظری، ممکن است اطلاعات مربوط به مبادله به‌صورت دلخواه تغییر داده شود. این در حالی است که کنترل شبکه Blockchain، تحت نظر اکثریت اعضاست و بلوک‌ها طبق نظر کاربران می‌توانند به هر صورتی تغییر کنند. این کار محقق نخواهد بود مگر باوجود قدرت محاسباتی بسیار بالا و گران‌قیمت که در حال حاضر توسعه‌دهندگان برای پوشش آن آمادگی ندارند.
    ‌اکنون‌که این مصاحبه رو به پایان است، آیا می‌توانید حدس بزنید که دیگر زمینه‌ها چطور خودشان را با Blockchain وفق خواهند داد؟
    این‌یک نقطه مرکزی در تاریخ است که برای اولین بار شرکت‌ها و اشخاص به یکدیگر گره می‌خورند و این خلاف چیزی است که تا به امروز دیده‌ایم. بنابراین کاملا غیرممکن به نظر می‌رسد که یک شرکت به‌تنهایی بتواند این فناوری جدید را اداره کند.
    و من فکر می‌کنم که صنعت ما باید به‌طورجدی اتاق‌های فکرش را در مورد تاکتیک‌های همکاری با دیگران به راه بیندازد...

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت