ماراتن سنجش رسانه‌های اجتماعی

عصر نمایشگاه- تعیین معیارها و کمیت‌های نتایج حاصل از کمپین رسانه‌های اجتماعی اصلا کار ساده‌ای نیست؛ اما چندان هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد. در ادامه کارشناسان حرفه‌ای نظراتشان را در مورد این موضوع به اشتراک گذاشته‌اند.

ماراتن سنجش رسانه‌های اجتماعی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، هیچ دونده‌ای در ماراتن بدون این هدف در ذهن خود وارد نمی‌شود که آن نوار را پاره کرده و مقام اول را نصیب خود کند. آخر شوخی نیست دویدن 26.2 مایل مسافت و برنده‌شدن از میان این‌همه دونده که همگی برای خودشان ادعا دارند.
    همین امر در مورد بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیز صادق است. شرکت‌های ایجاد شبکه‌های اجتماعی بدون اهداف قابل‌اندازه‌گیری و معیارهای سخت در حوزه فعالیتشان، رسما کار خاصی جز کد‌نویسی انجام نمی‌دهند. به همین خاطر بسیاری از بازاریابان نمایشگاه قبل از آنکه روی رسانه‌‌ اجتماعی خاصی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی تأکید کنند، در مورد معیار‌ها و انعطاف‌پذیری‌های آن شبکه اجتماعی به‌خوبی تحقیق می‌کنند. درواقع، طبق نظرسنجی صنعت رسانه‌های اجتماعی در سال 2014 توسط Social Media Examiner منتشر شد، تنها 68 درصد از بازاریاب‌ها فعالیت‌های خود در رسانه‌های اجتماعی را آنالیز می‌کنند. همچنین Social Media Marketing Survey  در سال 2014 اظهار کرد که تنها 30 درصد از متخصصان بازاریابی نمایشگاه، اهداف قابل‌اندازه‌گیری برای فعالیت‌های فضای مجازی شرکت خود قرار می‌دهند.
    متأسفانه، کرونومتر و زمان تقسیم فقط برای اندازه‌گیری عملکرد یک دونده نیست؛ آنها همچنین یک عامل کلیدی برای بهبود هستند. به‌طور مشابه، ایجاد اهداف رسانه اجتماعی و ردیابی نتایج پس‌ازآن می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا تعیین کنند کدام سیستم‌عامل‌ها مؤثرتر عمل می‌کنند. اما چالش‌های زیادی مرتبط با اندازه‌گیری ارزش‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارد؛ و این در حالی است که علیرغم ناقص بودن این علم، همه شرکت‌ها هرروز توییت‌های جدیدشان را به‌روزرسانی می‌کنند.
    همانند اولین مایل از یک ماراتن، گام‌های اولیه برای پیگیری موفقیت در رسانه‌های اجتماعی هم دلهره‌آور است. بنابراین بهتر است از راهنمایی‌ها و ترفندهای این هشت کارشناس رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده و هم‌اکنون رسانه اجتماعی مناسب تجارت‌تان را انتخاب کنید.
    نشانگر اول: ارزیابی مخاطبان هدف
    قبل از اینکه بخواهید بدوید لازم کمی پیاده‌روی و نرمش کنید. رسانه‌های اجتماعی هم همین‌طور هستند؛ اولین گام شناخت مخاطبان است. داشتن یک توده بزرگ از انتقاد یا تعریف از سوی طرفداران در موفقیت کمپین رسانه اجتماعی شما بسیار مؤثر است. اگر در فضای مجازی کسی برای دیدن شما وجود نداشته باشد هیچ دلیلی برای صرف انرژی و وقت وجود نخواهد داشت.
    به گفته Andy Marsh : «من اشتباه نمی‌گویم، داشتن تعداد زیاد فالوئر (دنبال‌کننده) خیلی مهم است.» وی این‌چنین ادامه می‌دهد: «اما داشتن 500 هوادار که با بازار هدف شما مطابقت دارند بسیار مهم‌تر است تا داشتن 5000 هواداری که از میان آنها تنها 100 نفرشان بازار هدف هستند.»
    امروزه شبکه‌های اجتماعی مکانی برای جمع‌کردن لایک شده‌اند؛ به‌صورتی که می‌بینیم تلاش‌های زیادی برای آن انجام می‌شود. اما بازهم در میان سیل دنبال‌کنندگان، حساب‌های تقلبی و غیرواقعی زیاد دیده می‌شوند؛ حساب‌هایی که معمولا هیچ فعالیت خاصی نمی‌کنند و فقط سیاهی‌لشکر دنبال‌کننده‌ها به شمار می‌روند.
    هدفمند آغاز کنید
    اگر هم‌اکنون اهداف قابل‌اندازه‌گیری خود را تعیین نکنید، معیارهای اجتماعی-کمی فضای شمارا تغییر خواهند داد. به‌صورتی که زمانی خود را در خط پایان ماراتن رسانه‌های اجتماعی می‌بینید که دیگر شرکت‌کنندگان، قبل از شما نوار پایان را پاره کرده‌اند. پس هم‌اکنون دست‌به‌کار شوید و کمپین‌های خود را به‌درستی مدیریت کنید.
    با قدم‌های کوچک آغاز کنید
    خانم Melissa Harrison مدیرعامل Allee Creative LLC  در این بار می‌گوید: «افراد بسیار زیادی وجود دارند که در رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند اما از تحلیل گیری‌های درست و هدفمند دوری می‌کنند.» او توصیه می‌کند تا بازاریابان با بررسی داشبورد تجزیه‌وتحلیل داخلی هر پلت‌فرم مانند فیس‌بوک یا توییتر، مراحل بعدی آزمایش را آغاز کنید تا درنهایت بهترین را برگزینید. همچنین Harrison می‌گوید: «با یادگرفتن چارچوب هرکدام از این رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید روی‌داده‌هایی که اهداف شرکت شماست، تمرکز بهتری داشته باشید.»
    رقبای خود را زیر نظر بگیرید
    هنگامی‌که شما برای اولین بار در پلت‌فرم یک رسانه اجتماعی شروع به فعالیت می‌کنید، می‌توانید حدس بزنید که ازاینجا چه نتایجی خواهید گرفت. همچنین می‌توانید اطلاعات رقابتی رقبا را جست‌وجو و با دقت آنالیز کنید. در این زمینه‌ شرکت‌های زیادی هستند که به‌صورت تخصصی می‌توانند این کار را برای شما انجام بدهند. Andy Marsh  از شرکت TagPrints Digital  این‌گونه می‌گوید: «‌نتایج تجزیه‌وتحلیل رقبا نقطه‌ خوبی برای شروع است. با این روش شما به‌سرعت می‌توانید برداشت‌های بالقوه خود از رقبا را محاسبه کنید و بدون اینکه به اطلاعات حساس آنها دسترسی داشته باشید، مخاطبان رسانه‌های اجتماعی خود را بالا ببرید.»
    اهداف خود را باهم هماهنگ کنید
    به‌جای اینکه اهداف مورد انتظار رسانه‌های اجتماعی را از هوا بیرون بکشید، به اهداف کسب‌وکار خود پایبند باشید و اهداف کمپین خود را مطابق با آنها چیدمان کنید. Nichole Kelly  مدیرعامل Social Media Explore  این‌گونه توصیه می‌کند: «‌همان اهداف شرکت را برای سایر کمپین‌های وابسته به شرکت انتخاب کنید. برای مثال اگر شما درزمینه‌ صنعت اطلاع‌رسانی می‌کنید و هدف اصلی تبلیغات چاپی و بازاریابی نمایشگاهی است، می‌توانید از فضای مجازی برای تبلیغات نمایشگاهتان و دعوت افراد به بازدید از غرفه شما استفاده کنید.»
    دنبال‌کنندگان خود را پیدا کنید
    بسیاری از شرکت‌ها از روش‌های ابتکاری مثل «بیشتر بهتر است» برای مدیریت و هدایت رسانه‌های اجتماعی‌شان استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب در تمام شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت می‌کنند اما تنها از یکی بازخورد می‌گیرند. زمانی که دلیل این کار را از آنها جویا شوید به شما خواهند گفت که تعداد افراد زیادی وجود دارند که در تمام شبکه‌های اجتماعی عضو نیستند، بنابراین نمی‌خواهیم کسی را از دست بدهیم. اما آیا این طرح بازاریابی واقعا کار می‌کند؟ ممکن است مثلا در Instagram بسیار موفق عمل کنید اما در Facebook نتوانید نظر افراد زیادی را به خود جلب کنید. این تماما به علت تفاوت پلت‌فرم به اشتراک‌گذاری اطلاعات در رسانه‌های اجتماعی مختلف است؛ چراکه هرکدامشان تحت سیاستگذاری‌های خاصی ایجادشده‌اند.
    هشتگ‌ها را از خاطر نبرید
    استفاده از هشتگ برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار کاربردی ظاهر شود. به‌طوری‌که سایت‌های دیگر ازجمله گوگل نیز پست شمارا در جست‌وجوهایشان قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب شانس بیشتری برای دیده‌شدن به شما داده می‌شود. بنابراین بهتر است در مواقعی که برای رویدادی خاص تبلیغات می‌کنید، ضمن استفاده از هشتگ‌های زیاد و درست، رسانه‌هایی را برای این کار انتخاب کنید که خودبه‌خود جزئی از جست‌وجوی گوگل نیز قرار بگیرید.
    نتایج حاصل را باهم مقایسه کنید
    مقایسه نتایج به‌دست‌آمده از رسانه‌های اجتماعی مختلف به شما این امکان را می‌دهند که برای زمان و منابع خود بهتر و مدیریت‌شده تر تصمیم بگیرید. هرچند که این استراتژی برای نتایج بلندمدت کارایی ندارد به همین خاطر O’Neal دراین‌باره می‌گوید: «مقایسه‌ مقادیر پایه در پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی همانند مقایسه‌‌ سیب با نارنگی است؛ مقایسه چیزهایی که هیچ شباهتی باهم ندارند.» آیا واقعا یک پست در فیس‌بوک با یک پست در توییتر باهم هیچ فرقی ندارند؟ آیا لینکداین به خاطر کاربرانی که در آن فعالیت می‌کنند، از بقیه رسانه‌های اجتماعی ارزش بیشتری دارد؟ بهتر است هر پلت‌فرم به‌صورت جداگانه و فردی مقایسه شود. برای مثال مقایسه یک توییت خاص در سال 2014 با یک توییت مشابه آن در سال‌های قبل می‌تواند ایده‌آل باشد.
    نشانگر دوم: تاثیرگذار باشید
    به عبارت ساده، تاثیرگذاری در فضای مجازی مجموعه‌ای از پارامترهایی است که می‌گویند مخاطبان شمارا چگونه می‌بینند. به گفته Cavan Reagan Reichmann  مدیر رسانه‌های اجتماعی Spong ‌، اگر پست شما حاوی پیام خاصی برای افراد باشد، تاثیرگذاری به شما کمک می‌کند تا بهتر و مؤثرتر این پیام را منتقل کنید و این اصلا مفهوم ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست.
    به‌صورت کلی در رسانه‌های اجتماعی دو نوع برداشت وجود دارد؛ برداشت‌های بالقوه و برداشت‌های واقعی. برداشت‌های بالقوه تا زمانی که رسانه‌های اجتماعی وجود دارند، زنده هستند اما برداشت‌های واقعی تاثیرگذاری عمیق‌تری‌ دارند و حتی در صورت نبود آن رسانه اجتماعی همچنان ثابت و بی‌تغییر خواهند ماند.
    به‌طورمعمول تغییرات اندکی در میزان تأثیرات بالقوه به وجود می‌آید و این تفاوت بسته به پلت‌فرم شبکه اجتماعی ممکن است متفاوت باشد. برای مثال در توییتر زمانی که یک نفر با تاثیرگذاری بالا چیزی را توییت می‌کند، ممکن است افراد زیادی همان توییت را مجددا توییت کنند و این همان تاثیرگذاری شماست که روی دنبال‌کنندگان شما تأثیر می‌گذارد. همین قضیه برای دیگر رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک نیز صادق است؛ زمانی که شما یک پست را برای 5000 طرفدار خود منتشر می‌کنید، درواقع 50000 نمایش بالقوه در این پلت‌فرم ایجاد کرده‌اید.
    بااین‌حال، فریبکاری با استفاده از نمایش‌های بالقوه چیزی است که این روزها در فضای مجازی زیاد با آن روبه‌رو می‌شویم. برای مثال چه بسیار پست‌های فیس‌بوکی که پس از چند دقیقه حذف‌شده‌اند و یا توییت‌هایی که پس از انتشار به‌یک‌باره پاک شدند. بااین‌حال درباره این موضوع، کاربران می‌توانند با کمک تنظیمات حریم خصوصی از خودشان محافظت کنند. به‌عنوان‌مثال، برخی از کاربران ممکن است تنظیمات حریم خصوصی خود را به‌طوری پیکر کنند که فقط بعضی از دنبال‌کنندگان بتوانند پست‌های آنها را ببینند. بنابراین اگر شخصی در فیس‌بوک 400 نفر دنبال‌کننده داشته باشد، امکان دارد به کمک تنظیمات حریم خصوصی پست‌هایش تنها برای تعداد خاصی از این افراد ارسال بشود.
    برداشت‌های بالقوه به‌آسانی به‌عنوان یک معیار معتبر پذیرفته می‌شوند، زیرا آنها در سراسر سیستم‌عامل قابل‌محاسبه هستند و به‌طور تقریبی همانند دیگر برداشت‌های رسانه‌ای، اندازه‌گیری می‌شوند. به‌این‌ترتیب، برداشت واقعی باعث می‌شود تا نگاه واقعی و بی‌طرفانه به رسانه‌های اجتماعی بیشتر شود.
    تجزیه‌وتحلیل‌های داخلی میان سایت‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار متفاوت است؛ به‌طوری‌که مثلا برای این نتایج، کاربران فیس‌بوک می‌توانند ‌ روی قسمت Insights در بالای صفحه کلیک کنند. Melissa Harrison، مدیرعامل شرکت Allee Creative LLC، می‌گوید: «تجزیه‌وتحلیل‌های توییتر کمی پیچیده‌تر است. می‌توان با کلیک ‌روی تب تبادل‌نظر توییتر در منوی کشویی سمت راست صفحه و سپس کلیک ‌روی گزینه تجزیه‌وتحلیل در بالا گوشه سمت چپ به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد.» دراین‌باره Marsh این‌گونه بیان می‌کند: «به‌عنوان یک قاعده کلی برای ارسال روزانه پست در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، برداشت‌های بالقوه بسیار بیشتر از برداشت‌های واقعی مؤثر خواهند بود.» وی این‌چنین ادامه می‌دهد: برای مثال اگر شما با داشتن 100 دنبال‌کننده یک توییت با هشتگ‌های مناسب منتشر کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که حتما تعداد افراد بیشتری توییت شما را خواهند دید. باوجود تمام نکاتی که گفته شد، بازهم تأکید می‌کنیم که مقایسه شبکه‌های اجتماعی باهم کار اصلا مناسبی نیست و چراکه سیب و پرتغال هیچ شباهتی برای مقایسه‌شدن ندارند.
    نشانگر سوم: پیگیر باشید
    در یک نمایشگاه تجاری قطعا یکی از اهداف شما،‌ ارتباط گرفتن کارکنان غرفه با بازدیدکنندگان است. اما این مکالمه‌ها چندان ارزشمند و تاثیرگذار نخواهند بود اگر پس از پایان نمایشگاه هیچ پیگیری صورت نگیرد. درواقع شبکه‌های اجتماعی بیشتر شبیه به یک‌راه هستند؛ راه‌هایی که می‌توان از طریق آنها با مشتری‌های بالقوه ارتباط گرفت و برای همکاری‌های بیشتر وارد گفت‌وگوهای دوجانبه شد. دراین‌باره Marsh این‌چنین می‌گوید: «اگر شما مقدار قابل‌توجهی از تاثیرگذاری در رسانه‌های اجتماعی را در قالب یک پست مشخص مشاهده کنید، اما هیچ‌کدام از کاربران با آن ارتباط نگرفته باشند،  درواقع توان بالقوه‌ شما کاسته شده است؛ و این پارامتر تغییری نمی‌کند مگر با تعامل بیشتر با کاربران.»
    THE SOCIAL TOOLBOX
    تمام معیارهای اندازه‌گیری شناخته‌شده در جهان مناسب نیستند مگر آنکه ابزارهای لازم برای حذف اطلاعات را در دسترس خود داشته باشید. امروزه ابزارهای زیادی برای اندازه‌گیری رسانه‌های اجتماعی در دسترس است، حال آنکه هرکدامشان هزینه‌ای بیش از 2500 دلار در ماه را برای شما به ارمغان می‌آورند.
    Sprout Social
    www.sproutsocial.com
    این سایت یک تجزیه‌وتحلیل کامل و داشبوردی از حساب شما ارائه می‌دهد، اما با توجه به گفته‌های خانم Melissa Harrison  مدیرعامل Allee Creative LLC، Sprout Social تنها برای رسانه‌های اجتماعی مورد تأییدش توصیه می‌شود. در این مورد همچنین Andy Marsh  نیز از حمایت تلفن ‌شخصی‌اش توسط این سایت می‌گوید.
    هزینه: برنامه‌ها از 59 دلار (Deluxe)  تا 500 دلار (Team) به ازای هرماه و پک 30 روزه آزمایشی که برای کاربران جدید ارائه می‌شود.
    Google Analytics
    www.google.com/analytics
    منابع ما بر این باورند که گوگل آنالیز دارای قدرتمندترین و انعطاف‌پذیرترین ابزار استاندارد تحلیل تحت وب است. همچنین دارای قابلیت‌های بسیار زیادی برای ردیابی ترافیک جاری و بازاریابی ارزشمند در رسانه‌های اجتماعی است.
    هزینه: برای وب‌سایت‌هایی که کمتر از 10 میلیون بازدید در هرماه دارند، رایگان است اما حساب‌های اصلی تقریبا 150000 دلار هزینه می‌برند.
    Hootsuite
    www.hootsuite.com
    حساب‌های رایگان به بازاریابان شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند تا به‌صورت اجمالی به تمام ابزارهایی که نیاز دارند دسترسی داشته باشند؛ ازجمله این توانایی‌ها، دائم پست کردن در سیستم‌عامل‌های مختلف و نظارت بر فعالیت آنهاست. دراین‌باره Megan O’Neal مسئول روابط عمومی و هماهنگ‌کننده رسانه‌های اجتماعی Marketing Design Group این‌چنین می‌گوید: «برنامه‌هایی که برای آنها مبلغ پرداخت‌شده است، تجزیه‌وتحلیل جامع و کامل‌تری ارائه می‌کنند.»
    هزینه: نسخه رایگان این برنامه تجزیه‌وتحلیلی محدود ارائه می‌دهد که برای دریافت نسخه کامل آن باید هزینه‌ای با شروع از 9.99 دلار در ماه پرداخت کنید.
    Crazy Egg
    www.crazyegg.com
    این سایت درواقع نقشه‌ای است که تراکم کاربران در محبوب‌ترین صفحه‌ها را به نمایش می‌گذارد. همچنین این اطلاعات با توجه به پارامترهای موجود در هر پلت‌فرم رسانه اجتماعی، کاملا قابل‌تفکیک و جداسازی هستند.
    هزینه: برای حساب‌های پایه، ماهیانه شروع از 9 دلار تا 99 دلار (تنها برای حساب‌های نرم‌افزاری)
    اکثر بازاریاب‌ها درک می‌کنند که چرا تعامل برای سلامتی کمپین‌های اجتماعی و رسانه‌ای حیاتی است، اما نمی‌دانند که چگونه آن را در بقیه‌ طرح‌های اندازه‌گیری رسانه‌های اجتماعی،  قرار بدهند. به‌طور خلاصه، هر بار که یک کاربر در ارتباط با محتوای رسانه اجتماعی شما، یعنی درخواست دادن، نظر دادن و پاسخ دادن فعالیتی انجام می‌دهد، یک تعامل با شبکه اجتماعی شما برقرار کرده است. Marsh  می‌گوید: «غرفه‌داران می‌توانند میزان همکاری بازدیدکننده‌ها را از طریق برداشت‌های واقعی آنان در نمایشگاه متوجه بشوند.»
    برای مثال اگر در فیس‌بوک 3500 دنبال‌کننده برای یک حساب وجود داشته باشد، با انتشار یک پست اگر 40 نفر آن را لایک کنند و 5 کاربر متفاوت زیر آن پست کامنت بگذارند، شما روی‌هم‌رفته 45 فعالیت از کاربرانتان داشته‌اید. حال آنکه Leander ادعا می‌کند هر فعالیتی که باعث شود نرخ تعامل بین 0.5 تا 0.99 باشد، مطلوب است.
    آقای Andy Swindler  به‌عنوان رئیس‌کل طراحی وب‌سایت و آژانس بازاریابی شیکاگو Astek این‌گونه می‌گوید: «‌نرخ مشارکت در میان بخش‌های مختلف صنعت متفاوت است.» طبق گفته Socialbakers.com، ابزارهای نظارت و ردیابی تنها برای تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های اجتماعی ارائه نمی‌شوند، بلکه نرخ مشارکت اعضا نیز ازجمله پارامترهای موردبررسی آنهاست.‌
    به یاد داشته باشید زمانی که کاربران از سایت‌های اجتماعی خارج می‌شوند، تعامل نیز پایان می‌یابد. Marsh این‌گونه می‌گوید: «این شغل شما به‌عنوان یک غرفه‌دار است که برای بازدیدکنندگان نمایشگاه این اشتیاق را ایجاد می‌کند تا در صفحه‌های مجازی شما بیشتر فعالیت داشته باشند.»
    به‌عنوان‌مثال، Nichole Kelly‌، مدیرعامل شرکت Social Media Explorer می‌گوید: «بهترین نمونه‌ای که او تابه‌حال دیده، شرکتی است که در لینکداین مشغول استخدام Sales Navigator‌ها بود؛ به صورتی که به بازاریابان اجازه می‌داد از طریق پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی با اسم این شرکت فعالیت کنند. این کار برای آن بود تا به‌جای استفاده از ارسال مستقیم ایمیل به افراد،  Sales Navigator ‌ها این وظیفه را به طرز تاثیرگذار تری به عهده بگیرند. جالب اینجاست که پس از بررسی‌های لازم، مشخص شد  که با این روش، نتایج بهتری در قسمت فروش از مشتری‌های بالقوه و پیگیری آنها حاصل‌شده است.»
    اما واقعا لازم نیست که قبل از یک رویداد در تمام رسانه‌های اجتماعی از آن نام‌برده بشود. Jackie Kaufenberg  به‌عنوان مدیر اجتماعی و متخصص رسانه‌های اجتماعی در Vivid Image این‌گونه می‌گوید: «مشارکت در رسانه‌های اجتماعی برگزارکننده‌ها نیز می‌تواند مؤثر واقع بشود.» به‌عنوان‌مثال، او پیشنهاد می‌کند چشم‌اندازهایی را برای ارتباط از طریق رسانه‌های اجتماعی در طی رویداد ترتیب دهید تا بازدیدکننده‌های بیشتری به مشتری‌های بالقوه تغییر موضع بدهند.
    همچنین O’Neal می‌افزاید: «ابتکارات تعامل هیبریدی (که باعث تقویت همکاری‌های فردی، اجتماعی و رسانه‌ای می‌شود) می‌تواند به‌عنوان یک روش مخرب برای بازدیدکنندگان به‌حساب بیاید؛ چراکه در این شرایط دیگر کسی به‌صورت حضوری به دیدار غرفه‌ها نمی‌رود و همه‌چیز در رسانه‌های اجتماعی خلاصه می‌شوند. درصورتی‌که هدف از تعاملات مجازی، حفظ مشتری‌ها بود و نه دور کردن آنها...» بااین‌حال هنوز هم راه‌حل‌های ابتکارانه زیادی برای کشاندن مشتری‌ها به غرفه وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال، شرکت پاناسونیک از تمام شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی لوازم الکترونیکی مصرفی سال 2014 دعوت کرد تا در مورد تجربه‌شان در حالتی که در غرفه ایستاده‌اند و یک فنجان قهوه در دست دارند، بنویسند و در فضای مجازی به اشتراک بگذارند.

    نشانگر چهارم: رتبه‌‌ تاثیرگذاری‌تان را زیر نظر داشته باشید
    یک میانبر برای پیگیری تعاملات در فضای مجازی این است که از رتبه‌‌ تاثیرگذاری صفحه مجازی‌تان از طریق سایت‌هایی مانند Klout، Kred، یا PeerIndex، مطلع شوید. به این ترتیب به جای ردیابی معیارهایی که خودتان تعیین کرده‌اید، از منابع قابل اعتمادتری استفاده می‌کنید. این سایت‌ها ادعا می‌کنند که برای این آمار و ارقامشان از الگوریتم‌های پیچیده و پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که در نهایت نتایج قابل اعتمادتری تولید می‌کنند.
    بدیهی است که قرار نیست این فرمول‌ها جادو کنند، در واقع آنان اطلاعات را بر اساس داده‌های موجود کاوش و طبقه‌بندی می‌کنند. حدس اینکه دقیقا چه اقداماتی باعث بالا و پایین شدن این اعداد می‌شوند، چندان ساده نیست اما اگر از این قبیل سایت‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است به جای تمرکز ‌روی این اعداد، فعالیت موثرتان را بیشتر کنید.
    شخص O’Neal در این‌باره این‌چنین می‌گوید: «من نمرات مربوط به تاثیرگذاری را به همان روشی مشاهده می‌کنم که خلاصه‌ها را نگاه می‌کنم.» وی این‌چنن اضافه می‌کند: «این خیلی خوب است هرچند که کمی اغراق‌آمیز به نظر برسد، چرا که این موارد اختلالی در عملیات روزمره من ایجاد نمی‌کنند.»  با این وجود، هیچ کس آنقدر سریع نیست که بتواند در مدت زمان کم نمودار صعودی پیشرفت خود را طی کند. در این رابطه Marsh می‌گوید: «ردیابی نمرات تاثیرگذاری‌تان می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای تعیین انگیزه‌های اجتماعی باشد اما قطعا نقطه پایان نخواهد بود، چرا که تجزیه‌وتحلیل‌های رقابتی به شما یک نگاه اجمالی از آنچه که اکنون هستید را هدیه می‌دهند.
    به عنوان مثال، در حالی که نمره Klout خود را در مقایسه با دیگر رقبا بررسی می‌کنید، ممکن است به سازمان‌ها و تشکلیاتی بربخورید که نمره تاثیرگذاری بالاتری نسبت به شما دارند. اکنون شما با استفاده از این اطلاعات می‌توانید به طور غیرمستقیم استارت شناسایی بهترین شیوه‌ها در هر پلت‌فرم را بزنید؛ و یا اینکه به صورت فعالانه تلاش کنید تا افراد بیشتری را درگیر صفحه خودتان بکنید و امیدوار باشید که بار بعدی نمره‌ تاثیرگذاری بالاتری دریافت خواهید کرد.
    به طور خلاصه، امتیازات این چنینی همگی از استمرار مشاهده حاصل می‌شوند؛ هرچه بیشتر در دید باشید شانس بالاتری هم خواهید داشت. در این مورد نباید رقبا را از خاطر ببرید اما اینطور هم نباشد که تمام استراتژی‌هایتان را بر اساس عملکرد دیگر رقبا تنظیم کنید.  همین مقدار که نتوانند از شما پیشی بگیرند، کفایت می‌کند.

    نشانگر پنجم: ترافیک تحت وب را آنالیز کنید
    انگیزه دادن به مشتریان بالقوه برای مرور و چک کردن توییتر شما، نه تنها نقطه پایان نیست، بلکه سرآغازی از هدایت مشتریانی است که اطلاعات محصولات و خدمات شما را به طور مستمر دنبال می‌کنند. بر طبق اظهار نظر EXHIBITOR که در سال 2014 میلادی، 43 درصد از بازرگانان نمایشگاهی و رویدادهای تبلیغاتی، بخش اعظم موفقیت‌هایشان را مدیون رسانه‌های اجتماعی‌شان هستند؛ همان رسانه‌هایی که از طریق آنها با مشتری‌های بالقوه ارتباط برقرار می‌کنند. اما آیا می‌دانید چگونه هر پیگیری یک کاربر می‌تواند برای شما سود‌ده باشد؟
    ترافیک تحت وب مربوط به رسانه‌های اجتماعی را می‌توان به دو روش پیگیری کرد؛ یک از طریق لینک‌های خاص و دو با تجزیه‌وتحلیل هر آنچه که از نرم‌افزار آنالیز دریافت می‌کنید. لینک‌ها در سیستم‌عامل‌های اجتماعی بسیار رایج بوده و بازاریابان احتمالا در حال حاضر با کمک سرویس‌های پیوند کوتاه و ردیابی مانند Bit.ly، TinyURL و Goo.gl آشنا هستند. هر کدام از این سرویس‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند که بسته به زمان و فرکانس، یک لینک شخصی را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر، ترافیک ارجاع، یعنی ترافیکی که از یک پلت‌فرم رسانه اجتماعی منشأ می‌گیرد، با کلیک کردن ‌روی یک لینک خاص به سایت شما نمی‌رسد؛ بلکه طی مسیری از چندین گذرگاه عبور کرده و در نهایت شما صفحه‌‌ اصلی ورود به حساب کاربری توییتر را مشاهده می‌کنید.
    در این زمینه Kaufenberg این گونه می‌گوید: «بازاریابان می‌توانند ترافیک وب‌سایت خود را در رویدادهای کلیدی به نمایش بگذارند تا ترافیک مستقیم ورودی را به صورت دقیق مشخص کنند.» Harrison اضافه می‌کند: «‌این ترافیک پنهان تحت وب می‌تواند نشانگر چگونگی ارتباط مخاطبان با رسانه اجتماعی باشد. من با یکی از مشتری‌هایم که علاقه فراوانی به فیس‌بوک دارد تبادلات زیادی دارم. ممکن است مردم تمام پست‌های شما را لایک نکنند و یا برای آنها کامنت نگذارند اما حتما مقاله‌های شما را دنبال می‌کنند و پس از خواندن محتوای شما و دیگر رقبا تصمیم می‌گیرند.»
    تمام این نقطه‌نظرها در داده‌ها را می‌توان با استفاده از یک نرم‌افزار تحلیلی از طریق ردیابی گزارش‌های ترافیکی آنالیز کرد. بنابراین، ترافیک مربوط به فیس‌بوک یا توییتر را می‌توان در موضوعات مشترک با هم مقایسه کرد و سپس با اطمینان گفت که ارزش کدام یک ثبات بیشتری دارد.

    نشانگر ششم: اندازه‌گیری میزان کسب درآمد
    در شرایطی که شما می‌توانید اهداف اجتماعی و رسانه‌ای خود را به طرز باورنکردنی متفاوت تعیین کنید (ممکن است بخواهید دانش گسترده خود را در مورد موضوعات صنعتی به اشتراک بگذارید یا یکی از پیروان یک تفکر احمقانه باشید)، بازاریابان کاربلد در جست‌وجوی روش‌های جدید فروش، رسانه‌های اجتماعی را پر می‌کنند. مدیریت سطح عالی یک کمپین رسانه‌ای اجتماعی می‌تواند به صورت مستقیم و موثر، اعداد و ارقام فروش را جابه‌جا کنند. به طوری که بیشترین آمار فروش از آن کسانی خواهد بود که بهترین ارتباطات مجازی را ایجاده کرده‌اند.
    هک‌کردن اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، اتفاقی است که به ندرت رخ می‌دهد و این همان چیزی است که داشبوردهای رسانه‌های اجتماعی سوم شخص، توانایی پیگیری آن را ندارند. Kelly اینگونه بیان می‌کند: «من هنوز هیچ رسانه‌ اجتماعی را ندیده‌ام که بتواند به طور مستقیم با مشتری‌ها ارتباط برقرار کرده و با آنها ادغام شود.» او در این زمینه به چندین نکته برای دور زدن نقص‌های فنی موجود اشاره می‌کند: 1) اضافه کردن قابلیت ردیابی طرفین با استفاده از لینک URL Google (یک ابزار در دسترس از طریق Google Analytics) و 2) بازیابی برچسب‌ها به عنوان یک پلت‌فرم جداگانه در صفحه‌‌ هر کاربر رسانه‌های اجتماعی.
    در مورد ارتباط سیستم پولی و رسانه‌های اجتماعی Kelly این گونه ‌می‌گوید: «اتصال سیستم پولی به رسانه‌های اجتماعی تنها نتیجه‌‌ چرخش فروش نخواهد بود، چرا که در گام اول لازم است آگاهی، تعامل، وفاداری و حمایت میان طرفین معامله به اثبات برسد.»
    همانطور که چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی همچنان در حال تکامل است، گستردگی، عمق و دسترسی به معیارهای قابل اعتماد نیز بیشتر می‌شوند. با ایجاد معیارهای جدید و پیاده‌سازی پیوسته عملکرد آنها، می‌توان به میزان موفقیت حاصل کمی بیشتر امیدوار بود، چرا که در ماراتن رسانه‌های اجتماعی آمار و ارقام از ارزش بالایی برخوردار هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت