رئیس مرکز ملی فرش بیان کرد:

رونمایی از فرش صلح و دوستی در نمایشگاه بین‌المللی فرش

عصر نمایشگاه- رئیس مرکز ملی فرش گفت: در حال حاضر صددرصد صادرات فرش دستباف جهان در اختیار ایران است و بعد از ما هندوستان قرار دارد. این در حالی است که در چهارماهه امسال تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم خوبی است.

رونمایی از فرش صلح و دوستی در نمایشگاه بین‌المللی فرش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، در نشست خبری رئیس مرکز ملی فرش، آخرین وضعیت فرش دستباف ایران تشریح شد.

    فرشته دست‌پاک با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش دستباف در تهران گفت: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف در جهان است و 70 تاجر بین‌المللی از 26 کشور جهان در آن حضور پیدا خواهند کرد. ضمن آنکه در این نمایشگاه که بیست و هفتمین دوره آن برگزار می‌شود 790 غرفه وجود دارد که در آن آخرین فرش‌های بافته شده در کشور را نمایش می‌دهند.

    وی با بیان اینکه فرش صلح و دوستی پس از اتمام نمایشگاه به ژنو حمل می‌شود، ادامه داد: در نمایشگاه امسال، از فرش صلح و دوستی رونمایی خواهد شد. این فرش قرار است در دفتر ژنو سازمان ملل قرار گرفته و پیام‌آور صلح و دوستی مردم ایران به جهان باشد.

    وی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه فرش ایران گفت: ما عضو تعدادی از کنوانسیون‌های بین‌المللی فرش هستیم  و امکان تحریم صادرات کشورمان وجود ندارد هرچند برای صادرات به آمریکا که یکی از بازارهای اصلی ما است به همراه اتحادیه‌های فرش به دنبال دور زدن تحریم‌های آمریکا هستیم.

    دست‌پاک افزود: در سال 96، 485میلیون و در سال 95، 351 میلیون دلار صادرات داشتیم. آمریکایی‌ها بیشتر فرش‌های سنگین و رج پایین را استفاده می‌کنند اما برای آلمان‌ها کیفیت از همه مهم‌تر است در حال حاضر صددرصد صادرات فرش دستباف جهان در اختیار ایران است و بعد از ما هندوستان قرار دارد. این در حالی است که در چهارماهه امسال تاکنون 100 میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم خوبی است.

    وی افزود: در دوره قبل تحریم‌ها برای دور زدن از مسیر لبنان و امارات استفاده می‌کردیم که الان این مسیر بسته شده و به همراه سازمان توسعه و تجارت به دنبال راه‌های جایگزین هستیم که یکی از آنها صادرات کالا به کالا است.

    وی ادامه داد: واردات هرنوع فرش اعم از دستباف و ماشینی به کشور ممنوع است. هرچند چینی‌ها در سال 73 تا 86 سعی داشتند این بازار را تصرف کنند و برخی از ایرانی‌ها نیز در این کشور فعالیت می‌کردند. اما اکنون وضعیت به روال سابق برگشته است. حتی با وجود تحریم‌ها هنوز در زمینه صادرات در دنیا اول هستیم.

    دست‌پاک ادامه داد: هرچند با آن روزهایی که فرش یکی از سه محصول اول صادرات غیر نفتی ما بود فاصله داریم اما آمار چند سال اخیر نشان از رشد مجدد این صنعت در کشور دارد. به طوری که مطابق بررسی‌ها نزدیک به یک میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که آمار غیر رسمی و مشاغل خانگی به 2.5 میلیون نفر می‌رسد. به طور کلی افرادی که از  این صنعت ارتزاق می‌کنند شش میلیون نفر را شامل می‌شود.

    نمایشگاه فرش دستباف از سوم تا نهم شهریور از ساعت 10 صبح الی 18 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت