درخشش غرفه‌های کوچک در نمایشگاه

عصر نمایشگاه- غرفه‌های کوچک و بودجه اندک، توجیهی برای کاهش سود شما در نمایشگاه نیستند. در این مقاله سعی شده به غرفه‌های کوچک کمک شود تا قدرت خود را به دست بگیرند.

درخشش غرفه‌های کوچک در نمایشگاه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، به عنوان مدیر نمایشگاه با 20 سال سابقه کار مفید، فکر می‌کنم که از این کارزار رقابتی کوچک خیلی چیزها می‌توانیم یاد بگیریم. اغلب افراد غرفه کوچک و بودجه اندک را دلیل اصلی عملکرد ضعیف خود در نمایشگاه می‌دانند. البته منظور من را اشتباه برداشت نکنید. من هم برای شرکت‌های بزرگ و هم برای شرکت‌هایی با بودجه اندک کار کرده‌ام. زندگی با جیب پر پول بسیار راحت‌تر از بی پولی است. اما موفقیت در بازاریابی نمایشگاه ربطی به اندازه غرفه شما ندارد‌ بلکه، نکته مهم توانایی شما در انتخاب ابزار مناسب است. اهداف خود را نقادانه در نظر بگیرید و هوشمندانه و با احتیاط وارد عمل شوید. حداقل می‌توانم بگویم با این استراتژی توانستم برنامه‌های خود را به شکل قوی‌تری پیاده کنم. در این مقاله برای شرکت‌های کوچک از تجربه خودم در طول سال‌های کاری نوشته‌ام.
    وارد بازی شوید
    این نکته اغلب ناگفته می‌ماند؛ غرفه‌داران شرکت‌های کوچک باید بدانند که هر یک دلاری که در این فرآیند هزینه می‌کنند، در نحوه برگزاری نمایشگاه تاثیرگذار است. آنها باید بودجه خود را به شکل مناسبی اختصاص دهند. به هر حال کاهش 10 درصدی بودجه برای برنامه کوچک تاثیرگذار است، اما از طرفی، همین میزان کاهش بودجه برای برنامه‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید. علاوه بر این، برخلاف شرکت‌هایی که بودجه کلان دارند، شما نمی‌توانید بی‌محابا در نمایشگاه هزینه کنید، تا ببینید چه چیزی برایتان نتیجه‌بخش خواهد بود. به عبارتی، شما باید همان بار اول درست عمل کنید، در غیر این صورت، دفعه بعدی وجود نخواهد داشت. به این معنی که باید در نمایشگاه‌های مناسب شرکت کنید، سرمایه‌گذاری‌های خود را به شکلی منطقی اختصاص دهید و اهداف شرکت را خیلی محتاطانه در نظر داشته بگیرید.
    غرفه‌داران دیگر می‌توانند با دعوت خصوصی به صرف شام، فرصت توسعه روابط با مشتریان آینده را به‌دور از فضای رقابتی نمایشگاه افزایش دهند. اینگونه تصمیمات اساسی مربوط به بودجه و استراتژی باید در اتاق جلسات اتخاذ شود، نه در فضای نمایشگاه. بنابراین، اگر می‌خواهید برنامه کوچک شما کاربردی باشد، باید وارد بازی شوید. یعنی باید قدرت تصمیم‌گیری داشته باشید، یا حداقل تاثیرگذار واقع شوید؛ و برای این منظور، باید مسئولیت برگزاری نمایشگاه را به عهده بگیرید و در صورت امکان به همه جوانب بازاریابی وارد شوید. البته اگر تاکنون به دنبال تقویت این مهارت بوده‌اید، شایسته قدردانی هستید. به هر صورت، اگر قدرت تصمیم‌گیری در حال حاضر فراتر از درک شماست، زمان آن فرا رسیده است که مسئولیت خود را به فرد دیگری بسپارید.
    برای این منظور، باید خود را با اطلاعاتی اساسی مجهز کنید، زیرا اکنون که گام‌های بیشتری را جهت توسعه برنامه خود برمی‌دارید، این روند مفید واقع خواهد شد. بنابراین، ابتدا درک جامع نسبت به استراتژی‌های شرکت را گسترش دهید، که شامل توسعه هدف بازار، امتیاز رقابتی، چرخه‌های خرید، چالش‌ها و غیره می‌شود. سپس در ذهن خود به خوبی جست‌وجو کنید تا ببینید مشتریان شما دقیقا چه کسانی هستند، چه چیزی می‌خواهند و شرکت شما چه خاطره‌ای را در ذهن آنها حک کرده است.
    در مرحله بعدی، هزینه‌ها، دموگرافی، قدرت خرید، فرصت‌های جانبی و غیره را برای شرکت در نمایشگاه یا رویدادهای آینده بررسی کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، تهیه گزارش سالانه و امثال آن برای هر نمایشگاهی است که یک سال قبل برگزار شده است. برای هر کدام از نمایشگاه‌های سال پیش، دستاوردهای خود را بسنجید، که شامل همه موارد از میزان بازدید از غرفه و فروش تا میزان شهرت و اشاره در گزارش‌های مطبوعاتی می‌شود. همچنین زمانی را که با شرکت‌کنندگان (در غرفه و خارج از آن) گذرانده‌اید، تغییر بینش بازدیدکنندگان (همانطور که در تحقیقات ثبت شده است)، نسبت هزینه‌های صرفه‌جویی‌شده به تماس‌های مربوط به فروش محصولات، تقویت برند، تحکیم روابط با شرکا، استخدام نیروی جدید و غیره را فراموش نکنید. سپس، هزینه‌ها را بررسی کنید تا مشخص شود بودجه شما چگونه تخصیص داده شده است. پیش‌بینی کنید که برای دستیابی بهتر به اهداف شرکت، بودجه را به چه بخش‌هایی باید اختصاص دهید. در آخر، ببینید آیا نمایشگاه‌های تجاری، برخلاف رویدادهای شرکت یا جلسات رودررو و غیره، برای رسیدن به اهداف استراتژیک شما، وسیله بازاریابی مناسبی است یا خیر.
    اکنون که این اطلاعات را دارید، روشی را برای ارائه استراتژیک نتایج خود، همراه برخی پیشنهادها برای تخصیص بودجه، به شرکای داخلی شرکت پیدا کنید. این رویکرد همچنان که اطلاعات لازم را برای بهبود برنامه پیش‌رو در اختیارتان می‌گذارد، به مرور زمان شما را به عنوان متخصص بازاریابی نمایشگاه معرفی خواهد کرد. همچنان که موج تصمیم‌گیری برنامه‌ها اوج می‌گیرد و شرکا فاصله می‌گیرند، درخواست کنید تا بر تمام مراحل تصمیم‌گیری موثر در برنامه شرکت داشته باشید. فقط زمانی که قدرت تغییر سرنوشت خود را داشته باشید، می‌توانید تلاش‌های خود را ارتقا دهید.
    با ارائه جلسات آموزشی و درخشان جلوه دادن نام مدیران شرکت با غرفه‌های بزرگ‌تر رقابت کنید.
    نمایشگاه و بودجه خود را از نو ارزیابی کنید
    پس از اینکه تا حدی در تصمیم‌گیری‌ها تاثیر گذاشتید، وقت آن می‌رسد تا گام‌های اساسی‌‌تری در جهت ارتقای برنامه بردارید. اولین مرحله، بررسی کامل نمایشگاه است. بسیاری از مدیران نمایشگاه اجازه می‌دهند تا شرایط به خودی خود پیش برود. اغلب مواقع، تحت تاثیر نیروهای داخلی شرکت، با این تصور که «چون تمام رقبای ما در نمایشگاه حضور دارند»، در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. اما از آنجا که هر دلار تاثیر خود را دارد، باید این ذهنیت را همیشه با خود داشته باشید. از خود بپرسید، «با حضور در این رویداد و زمان خاص می‌خواهیم به چه اهدافی برسیم؟» همچنین سوال کنید، «اگر در نمایشگاه شرکت نکنم، آیا فرصت‌های دیگری نیز مانند مکالمه رودررو، ثبت نام به عنوان شرکت‌کننده و شبکه‌سازی وجود دارد که ارزش بالایی را با کمترین هزینه ارائه دهد؟» در آخر از خود بپرسید، «اگر امسال در این رویداد شرکت نمی‌کردیم آیا می‌توانستیم به اهداف خود برسیم‌ و آیا روش‌های دیگر به همین اندازه تاثیرگذار هستند؟»
    برای پاسخ به این پرسش‌ها، اطلاعات به دست آمده از تحقیقات درباره هزینه‌ها و نتایج، مانند ارقام تخمینی از حضور شرکت‌کنندگان هدف، میزان بازدید از رویداد قبلی، آمار میزان آشنایی با شرکت، هزینه‌های صرف‌شده برای جذب بازدیدکنندگان، هزینه کل رویداد، ارزیابی کارکنان غرفه نمایشگاه، سودهای جانبی، نقایص پیش‌بینی نشده و غیره را ارائه دهید. سپس، به هر نمایشگاه با بینشی جدید نزدیک شوید و مشخص کنید که تا چه اندازه اهداف شرکت و بازاریابی آن برآورده شده است (تا به اینجا تقریبا‌ بیشتر کارها را انجام داده‌اید، اما حالا زمان آغاز کار اصلی است و باید قدرت تصمیم‌گیری را وارد عمل کنید).
    هنگام جمع‌بندی نتایج بررسی‌های خود ممکن است به این نکته برسید که شاید بهتر بود به جای شرکت در نمایشگاهی که ضروری فرض می‌کردید، در رویدادهای دیگری حاضر می‌شدید تا همان مخاطب را با هزینه کمتری جذب می‌کردید. یا ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که یک نمایشگاه خاص، نسبت به هر رسانه بازاریابی دیگر، با وجود نداشتن شرکت‌کنندگان بازار هدف، پتانسیل بیشتری برای افزایش آگاهی از بازار را در خود دارد. بنابراین، شرکت در این نمایشگاه و میزان بازدید کسل‌کننده، باید هر سال جزو برنامه‌های شما قرار بگیرد. به محض اینکه لیست نمایشگاه‌ها و رویدادهای مورد نظر آماده، حذف یا اضافه شد، به دنبال ذینفع بگردید.
    اطلاعات خود را از هر نمایشگاه، همراه توصیه‌هایی برای دفعات بعدی و میزان شرکت در نمایشگاه‌ها ارائه دهید. سپس از ذینفعان درخواست همکاری کنید. این روند سه هدف را دنبال می‌کند؛ نخست، شما هر چه بیشتر به عنوان منبع قابل اعتمادی از اطلاعات ارزشمند بازاریابی معرفی می‌شوید که همیشه منافع شرکت را در نظر دارد. دوم، اطلاعات دقیقی را  درباره منافع سرمایه‌گذاری‌ها به مدیران شرکت ارائه می‌دهد (و اگر تحلیلی جزئی از هزینه‌ها ارائه دهید، دید آنها را نسبت به هزینه‌های پنهان، مانند حمل و نقل و باربری باز می‌کنید). در آخر، مسئولیت انتخاب نمایشگاه، تمرکز و هزینه‌های کلی گسترش پیدا می‌کند. همچنان که به شکل امیدوارانه‌ای تصمیمات آخر را اتخاذ می‌کنید، ذینفعان نیز تاثیر خود را می‌گذارند و فرصت پیدا می‌کنند تا عملکرد شما را از نو جهت بدهند. این فرصتی است که جلوی بسیاری از چراها را بعد از برگزاری نمایشگاه می‌گیرد.

    اهمیت تبلیغات برای معرفی برند
    به محض اینکه تیم شما تقویمی را برای شرکت در نمایشگاه آماده کرد، توجه خود را به میزان هزینه‌ها متمرکز کنید. هیچ دو نمایشگاهی از نظر تعداد شرکت‌کنندگان، بازار هدف، هزینه‌های مرتبط، فواید شناخت شرکت و غیره یکسان نیستند. به همین ترتیب، تخصیص بودجه شما نیز باید متفاوت باشد. برای مثال، نمایشگاه ABC ممکن است تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان درجه 3 را جذب کند، در حالی که پاسخ تماس‌های تلفنی را برای فروش محصولات نمی‌دهند یا در رویدادهای مربوط شرکت نمی‌کنند. در همین حال، نمایشگاه عکس XYZ ممکن است هیچ شرکت‌کننده درجه سومی را جذب نکند، اما تعدادی زیادی از تأثیرگذاران مهم صنعت مورد نظر را به سمت نمایشگاه بکشاند که می‌توانند شرکت را فراتر از محدوده نمایشگاه معرفی کنند. به هر حال، شاید در هر نمایشگاه ویژگی خاصی ببینید، اما تاکتیک‌ها، اهداف و رویکرد کلی شما باید تا حد زیادی متفاوت باشد؛ متفاوت عمل کردن و تنظیم هزینه‌ها مخصوصا برای غرفه‌های کوچک‌تر نقش بسزایی در موفقیت برنامه دارد.
    برای سیستم‌های پزشکی، ما برای هر رویداد از استراتژی بازاریابی دوبخشی استفاده می‌کنیم. به علاوه از عامل افزایش ترافیک غرفه استفاده می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان را وارد تعامل کنیم. به علاوه، مخاطبان اصلی را با برگزاری جلسات از پیش تعیین شده به نمایشگاه جذب می‌کنیم یا آنها را از طریق اشانتیون‌های با ارزش یا ارسال پیامی که مشکلات را بیان می‌کند، مورد هدف قرار می‌دهیم. میزان پولی که برای هر کدام از این بخش‌ها هزینه می‌کنیم نسبت به رویداد موردنظر فرق می‌کند. برای مثال، در نمایشگاهی که شهرت بسیار کمی داریم، ممکن است هزینه خاصی صرف برگزاری جلسات از پیش تعیین شده نکنیم و به جای آن برای افزایش بازدید از غرفه، عمده بودجه را صرف شناساندن شرکت به مردم کنیم. با این حال، ممکن است در رویدادی دیگر هزینه‌ها را صرف ایجاد ترافیک در غرفه نکنیم و در عوض افرادی را که از قبل با شرکت آشنا هستند، به نمایشگاه جذب کنیم. نکته آخر؛ میدان مبارزه را با دقت انتخاب کنید. سپس هزینه‌های خود را بر اساس اهداف و بازدیدکنندگان نمایشگاه با وسواس اختصاص دهید.

    بودجه‌ها را به طور مساوی اختصاص دهید
    اگر نمایشگاه‌های مناسب را انتخاب کرده‌اید و بودجه خود را برای هر کدام از آنها اختصاص داده‌اید، به یاد داشته باشید که باید از استراتژی‌های هوشمندانه استفاده کنید. یک روش این است که فرصت‌های خود را بشناسید و برای بخش‌ها و تکنیک‌های مختلف به یک میزان ارزش قائل شوید.
    برنامه‌های سخنرانی ــ یکی از تاکتیک‌ها این است که برنامه سخنرانی ترتیب دهید که در آن متخصصان و مدیران اجرایی شرکت شما جلسات آموزشی را در نمایشگاه‌های تجاری ارائه دهند. برنامه‌های سخنرانی این قدرت را دارند تا شرکت شما را به عنوان پیشرو فکری خارج از زمان نمایشگاه معرفی کنند، آن هم هنگامی که شرکت‌های کلان و کسب و کارهای کوچک همه در یک سطح دیده می‌شوند. برای اینکه از سرمایه‌گذاری خود بیشترین سود را ببرید، پیگیری‌های پس از نمایشگاه و فرصت‌های مشارکتی را ترتیب دهید. برای مثال، می‌توانید برگه‌هایی را با اطلاعات بیشتر برای عضویت جهت پیگیری پس از کنفرانس ارائه دهید یا می‌توانید شرکت‌کنندگان را ترغیب کنید تا برای دریافت خبرنامه یا دنبال‌کردن وبلاگ شما ثبت‌نام کنند. برنامه‌های سخنرانی می‌تواند به شما کمک کند تا میزان آگاهی جمعی را افزایش دهید یا حتی با کمترین هزینه در زمان، افراد را برای بازدید از غرفه تشویق کنید. با اینکه اغلب سازمان‌دهندگان آموزشی به شما اجازه ذکر نام محصولات و نتایج را در طول سخنرانی نمی‌دهند، اما این فرصت فضای موثری ایجاد می‌کند تا درک مسائل مشتریان بالاتر رود و سخنرانان برنامه به عنوان متخصصان صنعت شناخته شوند.
    به اعضای رسانه همانند مهمانان ویژه (VIP)  توجه کنید
    حمایت‌های سفارشی ــ گزینه دیگر برای خارج از نمایشگاه اسپانسرشیپ سفارشی است. حمایت بجا و به‌یاد‌ماندنی، که ارزش زیادی را برای شرکت‌کنندگان قائل می‌شود، اگر هم به اندازه یک نمایشگاه بزرگ موجب گسترش آگاهی نشود، می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را جذب کند. هرچند، اغلب اسپانسرهای معروف هزینه بسیار بالایی دارند، به طوری که بسیاری از غرفه‌های کوچک توانایی پرداخت آن را ندارند. به هر حال، این فرصتی است تا با دقت مفاهیم اسپانسرشیپ را متناسب با مخاطبان و نیازهای آنها گسترش دهید. به خوبی فکر کنید و مفاهیم اسپانسرشیپ مناسب با مخاطبان خود را شناسایی کنید و آگاهی جمعی را افزایش دهید. سپس، با مدیر نمایشگاه صحبت کنید تا مبلغی را برای کار شما اختصاص دهد. حین انجام کار، روابط کاری را با نمایندگان مدیر نمایشگاه تحکیم کنید. اگر استراتژی اعلام شده برای همه‌ طرف‌های کاری برد ــ برد باشد، بیشتر آنها شما را کمک خواهند کرد.
    فعالیت‌های خارج از نمایشگاه ــ در همین حین افکار خود را برای پیشرفت‌ها یا فعالیت‌های خارج از نمایشگاه جمع‌بندی کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که به قوانین نمایشگاه پایبند هستید. ممکن است که غرفه ده در ده متری داشته باشید، اما با فعالیت‌های هوشمندانه، بدون اینکه کسی از اندازه غرفه شما باخبر شود، می‌توانید جذابیت نمایشگاه را افزایش دهید. برای مثال اخیرا درباره شرکتی شنیدم که سرویس نابودکننده ساس می‌فروخت. آنها غرفه خیلی کوچکی داشتند، اما توانستند این اجازه را کسب کنند تا خارج از محیط نمایشگاه به تبلیغات بپردازند. کارکنان دیگر غرفه‌ها به کنایه درباره این موضوع صحبت می‌کردند و بر علیه آن اعتصاب کردند. تقریبا تمام شرکت‌کنندگان نمایشگاه علامت‌ها را دیدند و احتمالا از کنار نام شرکت با برداشت مثبتی رد شدند. مهم‌تر از همه اینکه این استراتژی هوشمندانه، جز علامت‌های مسیر، مجوز و اعتصاب موقتی برخی کارکنان، هزینه‌ای برای شرکت در بر نداشت.
    راهکار شخصی من این بود که برای محیط خارج از نمایشگاه تلاش کردم. چند سال پیش، یک نفر را استخدام کردم که یک ون داشت. این ون را با علامت‌هایی از لوگو، پیام و شماره غرفه شرکت مجهز کردم. در طول ساعات نمایشگاه، راننده موظف بود که از رو‌به‌روی هتل‌ها و مراکز اجلاس رد شود. نکته مهم این است که هر شهر و نمایشگاه قوانین خود را دارد که چه کسی در چه محدوده‌ای می‌تواند رانندگی کند. پس اگر می‌خواهید کار مشابهی انجام دهید، ابتدا به خوبی تحقیق کنید. اما همین تاکتیک ساده باعث شد که نمایشگاه با سرمایه اندک به خوبی شناخته شود، آمار بازدید از غرفه افزایش یابد و بیشتر به چشم بیاید.
    مهمانی‌های خصوصی ــ رستوران‌ها از دیگر مکان‌های خارج از نمایشگاه هستند که فرصت سود و موفقیت برابر را ارائه می‌دهند. برندهای مشهور اغلب مهمانی‌های بزرگی را برای صدها نفر از مردم ترتیب می‌دهند. همچنان که این مهمانی‌ها برای شرکت‌کنندگان جنبه خوشگذرانی دارد، اما سوال من اینجاست که آیا این حرکت به همین سادگی به یاد آنها خواهد ماند؟ آیا شما نام شرکتی را که آخرین بار اسپانسر برنامه مهمانی شده بود، به خاطر می‌آورید؟ بنابراین، از میان بازدیدکنندگان مهم یا مشتریان چند نفر را انتخاب کنید و آنها را شخصا به مهمانی شام دعوت کنید. برای مثال، یک بار 28 نفر را در Walt Disney World Resort به مهمانی دعوت کردیم. برای رفت و آمد آنها نیز خودروهایی را آماده کردیم و پس از صرف شامی خوشمزه از آتش بازی‌های والت‌‌دیزنی لذت بردیم.
    مهمانی‌های خصوصی زمان ارزشمندی را برای گسترش روابط ارائه می‌دهند. این در حالی است که ممکن است این فرصت را در غرفه نمایشگاه با بازدیدکنندگان نداشته باشیم. به علاوه، فضای غرفه اغلب کوچک و دارای فضای اندک است، اما سالن‌های خاص جادارتر و لذت‌بخش‌تر هستند؛ همچنین تجربیات منحصر‌به‌فردی را برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کنند. زمانی که تصمیم گرفتید مهمانی خصوصی داشته باشید، فقط اطمینان حاصل کنید که بعدازظهر آن روز را کاملا به ایجاد روابط اختصاص داده‌اید و اطلاعات فروش خود را به اجبار و سریعا وارد ذهن مهمانان نکنید.
    تبلیغات قبل از نمایشگاه ــ تبلیغات قبل از نمایشگاه می‌توانند تا حد زیادی موفقیت‌آمیز باشند، چرا که در این مرحله از برگزاری نمایشگاه هیچ‌کدام از غرفه‌های کوچک و کلان دخالت ندارند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان نیز هنوز از غرفه بازدید نکرده‌اند. با این وجود، دوباره باید بگویم که پول خود را هوشمندانه خرج کنید و اهداف و مخاطب شرکت را در نظر داشته باشید. برای مثال، اگر اهداف شما این است که در نمایشگاه خاصی با مهمانان ویژه ارتباط برقرار کنید، در تبلیغات خود نیز باید همان مخاطبان را مورد هدف قرار دهید. برخلاف فرآیند جذب کلی شرکت‌کنندگان، ممکن است مجبور شوید که جوایزی را برای  بازدید از غرفه یا رزرو جلسه اختصاص دهید. در این میان، غرفه‌های بزرگ‌تر مخاطبان وسیعی را مورد هدف قرار می‌دهند و تبلیغات آنها تا حد کمتری شخصی و به‌یاد‌ماندنی است. با به‌کارگیری تاکتیک‌های مربوط به تبلیغات پیش از نمایشگاه، می‌توانید تبلیغات کمتر اما هدفمندتری را ارسال کنید و نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر که برای مخاطبان بیشتری قبل از نمایشگاه تبلیغ می‌کنند، تاثیرگذارتر باشید.
    تاکتیک‌های بازاریابی ویژه و مطبوعاتی ــ وقتی سخن از مهمانان ویژه به میان می‌آید، همیشه نام اعضای رسانه و افراد برجسته آن را ذکر کنید. اغلب این افراد غرق در امور گزارش‌نویسی و انتشارات هستند، اما غرفه‌داران بسیار اندکی پیدا می‌شوند که کاری واقعا خاص و سفارشی برای جذب آنها انجام دهند. در حالی که آنها مهمان ویژه برنامه هستند، اما با آنها در نمایشگاه مانند شرکت‌کنندگان درجه 2 برخورد می‌شود. در کل، ذکر نام شرکت در انتشارات معتبر یا حتی وبلاگ معروف می‌تواند برند را، فراتر از آنچه که غرفه‌دار می‌تواند در فضای نمایشگاه انجام دهد، به مردم بشناساند.
    بهترین نصیحت من این است که اعضای رسانه و افراد برجسته صنایع را انتخاب کنید و با آنها مانند یک مهمان ویژه برخورد کنید. انتشارات و نوشته‌های آنلاین آنها را بخوانید، درباره آنها تحقیق کنید و مشکلات آنها را پیدا کنید و سپس شخصا با مهارت به آنها نزدیک شوید؛ طوری که ذکر نام شرکت و محصول شما مناسب به نظر برسد. اگر در مکالمه خود با آنها خارج از بحث صحبت کنید، به وضوح مشخص می‌شود که در باره عنوان گفت‌وگو تحقیق نکرده‌اید و نمی‌دانید که چه اطلاعاتی مورد نیاز است. با رفتار مناسب نسبت به مهمانان ویژه می‌توانید  توجه رسانه‌ها را تا حد زیادی جذب و غرفه کوچک را زبانزد خاص و عام کنید.
    راهی بروید که کمتر کسی آن را امتحان کرده است‌ــ حال که نصیحت من را پی گرفته و وارد نمایشگاه شده‌اید، دیگر چه کارهایی باید انجام دهید؟ چند  تاکتیک غیرعادی اتخاذ کنید.
    تبلیغات مشارکتی ــ نخستین و مهم‌ترین موضوع این است که از کمک دوستان بهره بگیرید. برخی نمایشگاه‌ها اجازه مشارکت غرفه‌داران را در تبلیغات نمی‌دهند. اما کمک در بازاریابی و تبلیغات غرفه‌داران برای یکدیگر می‌تواند نام شرکت‌ها را فراتر از فضای غرفه معرفی کند. می‌توانید فضای غرفه، اسپانسرشیپ‌ها و هزینه آنها را با شرکت‌های شریک سهیم شوید و تاکتیک‌های تبلیغاتی را گسترش دهید، به طوری که شرکت‌کنندگان برای بازدید از چند غرفه جایزه ویژه دریافت کنند.
    لباس فرم کارمندان ــ استفاده لباس مارک‌دار تا لوازم خاص می‌تواند دامنه حضور شما را در نمایشگاه گسترش دهد.
    دادوستد و تجارت ــ همچنین می‌توانید از تکنیک‌های دادوستد و جایگزینی محصولات برای کاهش هزینه‌ها و افزایش آگاهی نسبت به برند شرکت استفاده کنید. در تکنیک معاوضه محصول در فضای نمایشگاه، یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پاک‌کننده شیشه، لوازم خود را به غرفه‌داران مختلفی که شیشه‌های سفارشی ارائه می‌دادند، پیشنهاد کرد. غرفه‌داران از شیشه‌های بدون لک در نمایشگاه استفاده کردند و شرکتی که محلول پاک‌کننده شیشه را ارائه می‌داد، در نمایشگاه معروف شد.
    از تاکتیک‌های پیام‌رسانی خاص استفاده کنید ــ مکان‌های خیلی خاص و غیرعادی را در نظر بگیرید و پیام‌های خود را انتقال دهید. محیط‌های پس از نمایشگاه و طرح‌های مسافرت شرکت‌کنندگان را بررسی کنید. هتل‌ها و سالن‌های نمایشگاه را به دقت تحلیل کنید. همچنین، می‌توانید در تاکسی‌ها، روی بدنه اتوبوس‌ها، یا حتی در منوی نوشیدنی‌های هتل تبلیغات خود را ارائه دهید تا با میزان کمی از هزینه، نسبت به اسپانسرشیپ‌های سنتی، توجه افراد را به شرکت جلب کنید. البته، باید بگویم که برخی از شرکت‌ها اجازه تبلیغ در سالن را بدون صرف هزینه اسپانسرشیپ نمی‌دهند؛ با این حال، ارزش این را دارد که وقت خود را برای بررسی موضوع بگذارید.
    اهرم لباس کارمندان ــ یکی از روش‌های انتقال پیام به شکل غیرسنتی، لباس کارمندان غرفه است. البته، کارمندان غرفه باید متناسب با مخاطبان و صنعت مورد نظر لباس مناسب بپوشند. در واقع، از زمانی که از در اتاق هتل بیرون می‌آیند تا شب، فرصت تبلیغ را دارند. برای مثال، کفش ساده می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند تا کارمندان وارد مکالمه با مردم شوند.
    بنابراین، همان‌طور که دیدید غرفه کوچک به معنای این نیست که کارتان تمام شده است و نباید این موضوع را توجیه کنید. در حقیقت، تا زمانی که می‌توانید چند استراتژی هوشمند را برای رفع نقایص به کار ببندید، غرفه کوچک می‌تواند منافعی نیز داشته باشد. بهتر است نمایشگاه را به خوبی ارزیابی کنید، بودجه خود را با دقت اختصاص دهید و با استراتژی‌های دقیق بازاریابی می‌توانید بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنید، فروش زیادی داشته باشید و شرکت را به خوبی به عموم مردم بشناسانید.

     

    * نویسنده | جودی وولکر

    *مترجم | فرزانه اسکندریان

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت