عباس قبادی مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران:

برنامه سه‌ساله شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود

عصر نمایشگاه- مهندس عباس قبادی از مدیران ارشد وزارت صنعت ، معدن و تجارت است که در سالهای گذشته علاوه بر تجربه و تخصص در صنعت نمایشگاهی در مسئولیت هایی چون عضو هیات مدیره و معاون نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران و همچنین مدیریت نمایشگاه‌های داخلی و خارجی این شرکت، معاون وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری شاهد، ریاست سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران، مدیرعامل سازمان شهر و روستای استان تهران، مدیرعامل شرکت حمل و نقل آبادان، عضو هیات مدیره کشتیرانی ج.ا.ایران، و مسئولیت های متعدد دیگری مشغول به فعالیت بوده است.

برنامه سه‌ساله شرکت سهامی نمایشگاه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، مهندس قبادی که از تجربیات فراوان و ارزشمندی در صنعت نمایشگاهی برخوردار است چندی پیش به عنوان مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه های جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در این گفتگو با برنامه ها و اولویت های ایشان بیشتر آشنا می شویم.
    ***
    جناب آقای قبادی ضمن تبریک مدیریت شما در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در ابتدا لطفا درباره اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی در رشد و توسعه اقتصادی کشور، نظر خود را بیان بفرمایید.
    نمایشگاه‌های تجاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین زیرساخت‌های توسعه تجاری و صنعتی هر کشوری محسوب می‌شوند. این تعبیر بیانگر نقش تأثیرگذاری است که صنعت نمایشگاهی در فرآیند توسعه ایفا می‌کند. طوری‌که بیشترین نرخ رشد صادرات را کشورهایی به خـود اختصـاص داده‌اند که بالاترین سهم را از منظر امکانات و ظرفیت‌های نمایشگاهی دارا هستند. نمایشگاه‌های تجاری با شرط رعایت استانداردهای حرفه‌ای و به جهت دارابودن قدرت متمرکزسازی زمان و مکان می توانند سرعت توسعه را چند برابر کرده و دستیابی به اهداف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز کشور را به راحتی میسر کند. نقش نمایشگاه‌ها می تواند به‌طور متوازن به توسعه فن‌آوری، جذب سرمایه‌گذار، توسعه محصول و بازار در عرصه ملی و بین‌المللی منجر شود. بنابراین باید به‌خوبی مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت بی‌بدیل به نحو مطلوبی بهره‌برداری شود. بدیهی است که این امر محقق نمی‌شود، مگـر این‌که بتوانیم هم فهم صحیح و فراگیری ایجاد کرده و هم اراده‌ای مستحکم جهت استفاده حداکثری از قابلیت‌های نمایشگاه‌های تجاری به وجود آوریم. بنابر تحقیقات انجام‌شده 50 درصد از کل درآمدی که به‌واسطه فعالیت‌های نمایشگاهی حاصل می‌شود به سایر بخش‌ها نظیر گردشگری، هتـل‌داری، پذیرایی، حمل‌ونقل، تبلیغات و .... اختصاص دارد. درنتیجه بی‌دلیل نیست که نمایشگاه‌ها را موتور محرک اقتصاد می‌خوانند که موجب رونق اقتصادی می‌شود. از سوی دیگر، کمتر صنعتی را می توان همانند صنعت نمایشگاه‌ها نام برد که تأثیر قابل‌توجهی در توسعه اشتغال داشته باشد. به‌گونه‌ای که به‌ازای هر مترمربع نمایشگاه پنج، شش نفر-روز اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. اکنون در شرایطی که جوانان کشور با مشکل بیکاری مواجه هستند، می توان با استفاده از ظرفیت‌ نمایشگاه‌ها به حل این مسئله ملی پرداخت. هر چند در سالیان اخیر اقدامات مؤثری در صنعت نمایشگاهی انجام شده است، اما با استانداردهای جهانی فاصله داریم و باید تلاش کنیم بـا شناخت دقیق موانع و آسیب‌ها و از سوی دیگر، با رعایت استانداردهای روز دنیا در مسیر توسعه گام برداریم. این مهم فقط با بهره‌مندی از مشاوره و تجربه متخصصان پیش‌کسوت و توان و انگیزه جوانان مستعد فعال در صنعت نمایشگاهی امکان‌پذیر است. همان‌طور که مدتی قبل در پیامی به اطلاع عموم رساندم دستیابی به موفقیت پایدار را مرهون استقرار نظام برنامه‌ریزی استراتژیک می‌دانم، پس اهم اهداف راهبردی زیر را به‌عنوان محورهای اصلی نقشه راه توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی می‌دانم:
    1-تحول بنیادین در توسعه منابع انسانی، به‌ویژه حوزه آموزش‌های تخصصی
    2-جهش اساسی در حوزه فن‌آوری اطلاعات
    3-هم‌افزایی بیشتر با تشکل‌های بخش خصوصی در صنعت نمایشگاهی
    4-توسعه زیرساخت‌های فیزیکی متناسب با استانداردهای بین‌المللی
    5-ارتقا کیفیت خدمات نمایشگاهی
    6-انتظام‌بخشی به فعالیت‌های نمایشگاهی
    محورهای اصلی نقشه راه توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی از منظر شما چیست و چه اولویت‌ها و برنامه‌هایی را در حوزه نمایشگاه‌های داخلی دربرمی‌گیرد؟
    اولویت‌های ما زمینه‌سازی حضور پررنگ‌تر ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، بهره‌مندی از شبکه‌های جدید فناوری اطلاعات در برگزاری نمایشگاه‌ها، نوسازی سالن‌های نمایشگاهی با کمک بخش خصوصی، همکاری با اتحادیه جهانی نمایشگاه‌ها و تشکیل اتحادیه نمایشگاهی در کشور است. در حوزه نمایشگاه‌های داخلی و برای حمایت از تولید داخلی نیز مقرر شده است تا مبلغ دریافتی از سیاست، این اقدام برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی کاغذ تهران انجام شد.
    آیا ممکن است در تدوین تقویم نمایشگاه‌های داخلی و روند صدور مجوزهای برگزاری نمایشگاه‌ها تغییراتی ایجاد شود؟
    ما درحال تدوین برنامه‌ای سه‌ساله در شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران هستیم که به‌زودی جزئیات آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد.
    آیا برنامه‌ای برای گسترش برگزاری نمایشگاه‌ها در دیگر کشورها دارید؟
    شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، در صورتی که ظرفیت بازار صادراتی را در نقطه‌ای جدید از جهان احساس کند، نسبت به برگزاری نمایشگاه در آن اقدام می‌کند. برگزاری نمایشگاه‌هایی در شانگهای چین و مناطقی از روسیه نشان از اراده نمایشگاه بین‌المللی ایران برای حضور در رویدادهای بین‌المللی دارد.
    حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی چطور؟ آیا امکانات و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است؟ شرکت سهامی نمایشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازو اجرایی سازمان توسعه تجارت چه اقداماتی را در این باره در دستور کار خود دارد؟
    برای حضور مناسب شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی و جهت تشویق تولیدکنندگان برای ورود به بازارهای صادراتی یارانه 50 درصدی به شرکت‌های ایرانی، اختصاص می‌یابد. این یارانه در قالب متراژ غرفه‌ها به غرفه‌داران داده می‌شود. به عنوان مثال اگر هزینه هر مترمربع غرفه دو میلیون تومان باشد، با تخفیف 50 درصدی از شرکت‌کنندگان ایرانی یک میلیون تومان دریافت می‌شود.
    درباره حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و نحوه انجام پرداخت‌های آنان آیا تغییراتی را شاهد خواهیم بود؟
    شرکت‌های خارجی در صورت داشتن نمایندگی در داخل کشور، هزینه مشارکت بر مبنای ارز رسمی با آنها محاسبه می‌شود و نیازی به مراجعه به بازار ندارند، اما اگر نمایندگی نداشته باشند، باید با خود ارز بیاورند.
    نظر شما درباره انتقادهایی که از برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب که باعث ایجاد ترافیک در محدوده اطراف نمایشگاه می‌شود چیست؟ آیا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب را جایگزین مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب می‌دانید؟
    برای برطرف شدن معضل ترافیک نمایشگاه بین‌المللی اقدامات خوبی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری انجام شده است. یکی از کارهایی که در این راستا طی دو سال گذشته انجام داده ایم افزایش ظرفیت پارکینگ نمایشگاه از دو هزار به پنج هزار جای پارک بوده است. همچنین بخشی از فضای شمالی نمایشگاه را در اختیار شهرداری قرار داده ایم و بخشی از فضای نمایشگاه نیز در اختیار شهرداری قرار گرفته تا خروجی به سمت رشیدالدین فضل الله داشته باشیم. از طرفی اگر سازمان صدا وسیما همکاری لازم را دشته باشد و مسیر اختصاصی خود از بزرگراه چمران را به روی مراجعان نمایشگاه باز کند بخش رفت و آمد تسهیل می‌شود و مزاحمتی نیز برای آنها ایجاد نخواهد کرد. ما این آمادگی را نیز داریم که اجازه دهیم برای رفع مشکل ترافیکی منطقه زیرگذری جهت ادامه بزگراه کردستان ایجاد شود. باید در نظر داشته باشیم که محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به دلیل واقع شدن در قلب شهر و نقطه زیبایی از پایتخت و برخورداری از امکاناتی همچون هتل، مراکز اقامتی و سیستم حمل‌و‌نقل مناسب، از ویژگی مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌ها برخوردار است که با وجود معضل ترافیک، هیچ‌گاه قابل چشم‌پوشی نیست. پیشنهاد ما برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و کم‌ازدحام در این مکان است، اما نمایشگاه‌های پرازدحام باید به نمایشگاه بین‌المللی آفتاب منتقل شوند.
    با توجه به اینکه در محل دائمی نمایشگاه‌ها 80 هزار مترمربع فضا و در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تنها 17 هزار مترمربع فضا در اختیار داریم از این رو قابل‌قبول نیست که نمایشگاه‌های تخصصی که نیازمند فضای زیادی هستند را در شهر آفتاب برگزار کنیم. به طور مثال نمایشگاه نفت با نیاز 40 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، امکان برگزاری در شهر آفتاب را نخواهد داشت.
    به نظر من هر دو سایت نمایشگاهی باید حفظ و از هر دو آن‌ها به فراخور نمایشگاه‌ها استفاده کرد. البته محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نیازمند ایستگاه متروست که در این صورت کاهش 40 درصدی بار ترافیک قابل پیش بینی است.
    نظر شما درباره تحریم‌های اخیر و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی چیست؟
    به نظر من تحریم‌های اخیر آمریکا پیچ تاریخی است که این بار نیز نظام اسلامی با موفقیت و سربلندی از آن عبور می‌کند. از ابتدای امسال با وجود مطرح شدن دوباره بحث تحریم‌ها، نمایشگاه‌های بین‌المللی با قوت برگزار شد و پررونق بود، اما حضور شرکت‌های خارجی کم‌رنگ بود که یکی از دلایل آن به مشکل ناشی از مبادلات پولی و ارزی بازمی‌گردد. با این حال انتظار می‌رود در نیمه دوم امسال حضور پررونق‌تر خارجی‌ها را در نمایشگاه‌ها شاهد باشیم.
    از ابتدای سال جاری نیز تا به امروز 23 نمایشگاه برگزار شده است و این رقم تا پایان سال به 73 نمایشگاه می‌رسد که همانند سال گذشته خواهد بود. همچنین حضور شرکت های داخلی در سال جاری رشد 10 درصدی داشته است و تا پایان سال هر 10 روز تقریبا یک نمایشگاه برگزار می‌شود. در خصوص موضوع نمایشگاه ها نیز باید اشاره کنم 70 درصد نمایشگاه هایی که در این مکان برگزار می‌شود صنعتی و مابقی بازرگانی و خدماتی است.
    نرخ هزینه‌های نمایشگاهی برای شرکت‌ها در سال جاری چگونه است آیا تورم موجود در کشور تاثیر در نرخ ها داشته است؟
    با وجود اینکه  هزینه های ما افزایش یافته است اما هزینه حضور شرکت های داخلی در نمایشگاه، حداقل تا پایان سال تغییری نمی‌کند.
    برای حذف واسطه ها در برگزاری نمایشگاه ها چه برنامه ای دارید؟
    برای برگزاری نمایشگاه ها و تصمیم گیری ها سعی شده است از تشکل ها و صنوف استفاده شود بنابراین برگزاری بخش عمده ای از نمایشگاه ها به تشکل ها سپرده شده و در طول سال تنها 1 تا 2 نمایشگاه برون سپاری می‌شود. در واقع شرکت سهامی نمایشگاه های بین‌المللی معمولا مجوز برگزاری نمایشگاه را به تشکل ها اعطا می کند اما خود آن تشکل یا اتحادیه است که برگزاری را به مجری می سپارد. با این حال نقش دلال ها و واسطه ها در نمایشگاه به شدت کمرنگ است و ما معتقدیم که خود تشکل ها دلسوز ترین افراد برای برگزاری نمایشگاه های خاص خود هستند.
    نظر جنابعالی درباره تدوین قانون جامع صنعت نمایشگاهی چیست و تصویب آن در مجلس را تا چه اندازه مفید و راهگشا می‌دانید؟
    تدوین قانون جامع صنعت نمایشگاهی از اتفاقات مثبتی است که منجر به سروسامان دادن به فعالیت‌های نمایشگاهی در کشور می‌شود. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تدوین قانون جامع صنعت نمایشگاهی این است که بر اساس طبقه‌بندی استاندارد صنعتی، فعالیت‌های نمایشگاهی در آینده به عنوان فعالیت صنعتی شناخته می‌شوند و در نتیجه مراکز نمایشگاهی می توانند از تعرفه‌های نهاد عمومی و یا تسهیلات و امتیازات خاصی که برای بخش صنعت در قانون در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند.
    درباره حضور ایران در اکسپوهای جهانی است. با توجه به اینکه دو سال تا آغاز اکسپو 2020 دوبی زمان باقی مانده است، برنامه‌ریزی‌ها جهت حضور ایران در این اکسپو در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
    اکسپوها یا نمایشگاه‌های جهانی که هر پنج سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند، پس از جام‌جهانی فوتبال و المپیک، مهم‌ترین آوردگاه جهانی به حساب می‌آیند. چراکه کشورها در سطح بین‌المللی می توانند توانمندی‌های خود را در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه فرهنگی و دورنمای توسعه خود را به نمایش بگذارند. موضوعات و تم‌های اکسپوها هم متناسب با شرایط روز جهان و برای بالابردن آگاهی و پیداکردن پاسخ‌های مناسب برای چالش‌های روز جهان انتخاب می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران نیز تا کنون حضور موفقی در دوره‌های مختلف برگزاری اکسپوها داشته و در اکسپو سال 2015 در میلان ایتالیا، موفق به اخذ یکی از جوایز این اکسپو شد. برنامه‌ریزی برای حضور موفق در اکسپو جهانی بعدی نیز در دستور کار قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت