راهکارهای نمایشگاهی در محدودیت های بین‌المللی تجاری

عصر نمایشگاه- خروج غیر منطقی و خلاف رویه های بین‌المللی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم های یک جانبه همراه با اعمال فشار بر شرکت ها و مراکز مالی و اقتصادی بین‌المللی سایرکشورها جهت همسویی با تصمیم متخذه ، لاجرم شرایط متفاوتی را به فرایند تعاملات تجاری بین‌المللی تحمیل می نماید.

راهکارهای نمایشگاهی در محدودیت های بین‌المللی تجاری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، بروز تغییرات در شیوه های بازاریابی و تحول در روش های تجارت بین الملل همواره دلیلی جهت تلاش برای ایجاد فرصتهای جدید با هدف نیل به اهداف ، برای افراد موفقی که همیشه از چالش ها استقبال میکنند، به شمارمی آید. لیکن ممکن است گاهی زمان کافی برای واکنش متناسب و بهنگام در مقابل تغییرات ایجاد شده و یا تصمیمات ناگهانی که مسیر فعالیت ها را دچار دگرگونی میکنند، وجود نداشته باشد به همین دلیل است که فعالان مجرب در عرصه های کسب و کار معتقدند که همواره باید مسیر های جایگزین را دراختیار داشت و یا به اصطلاح « تمام تخم مرغ ها را درون یک سبد نباید گذاشت «.
    درفضای کسب وکار امروز، سبد سرمایه گذاری مجموعه های فعال درحوزه بازاریابی لزوماً باید دربرگیرنده روش های مختلف با قابلیت جایگزینی و تغییر سریع باشد، چراکه برای بقاء و تداوم فعالیت در دنیای تجارت و در کنار رقبا آنهم با وجود تمام محدودیت ها، برخورداری از قابلیت انعطاف پذیری و واکنش سریع در اتخاذ تصمیمات مدیریتی و ترسیم خط مشی های سازمانی یا شرکتی متناسب ، واقعیتی غیر قابل انکار است.
    یکی از آثارغیرمنطقی وکمتر قابل پیش بینی- البته از زاویه خردگرایی-  ، متأثراز تحمیل فشارهای دولت آمریکا به       شرکت های فعال در عرصه بین‌المللی پس از خروج این کشور از برجام ، می تواند ایجاد موانع و یا محدودیت هایی در فرایند مشارکت و بهره گیری شرکت های ایرانی از فرصت های نمایشگاهی به عنوان یکی از روش های بازاریابی در برخی از    نمایشگاه های بین‌المللی برون مرزی باشد. ازطرف دیگر تاثیرگذاری پیامدهای ناشی از این اقدامات غیراصولی بر مشارکت برخی ازشرکت های خارجی در نمایشگاه های بین‌المللی داخل کشور نیز منتفی نخواهد بود. براین اساس، آثار منفی چنین شرایطی بر روندگسترش فعالیت های صنعت نمایشگاهی، به عنوان صنعتی پویا و کارآفرین و کسب وکارهای وابسته به آن را نیز نباید از نظر دور داشت.
    در بررسی ابعاد موضوع ، از یکطرف همانطور که به روشنی میدانیم، حضور در یک نمایشگاه بین‌المللی تخصصی متناسب با فعالیت حرفه ای ، فرصت های تجاری وتعاملی نابی را در اختیار تولید کنندگان، خدمات دهندگان و صادرکنندگان جهت گسترش بازارها و فعالیت های اقتصادی افزونتر قرار میدهد. زیرا درگردهمایی های کوتاه مدت و موثر نمایشگاهی،ملاقات های حرفه ای با مشتریان بالفعل و بالقوه و نمایش صحیح توانمندیها، زمینه را برای حفظ و گسترش بازارها درسطوح جهانی فراهم میسازد . لیکن سوال اساسی این است که: آیا درصورت بروز چنین مشکل یا محدودیتی ، نمی توان ازسایر       شیوه های بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان برای حفظ و گسترش سهم  بازار استفاده کرد و یا تاثیرات منفی تحولات پیش گفته را کاهش داده یا منتفی نمود ؟
    بی شک پاسخ مثبت است و قطعاً شیوه های دیگری برای نمایش توانمندیها وحفظ ارتباط با مشتریانی که حتما جایگزینی محصولی بجز محصولات ایرانی در فرایند تولید و یا فروش کالاها برایشان هزینه بر است ، وجود دارد و صرف حضور فیزیکی در نمایشگاه ها اگرچه بسیار کارآمد است اما تنها روش بازاریابی نیست.
    در این رابطه ، بهره گیری از روش های نوین بازاریابی دیجیتالی و مجازی ، می تواند بسیارکمک کننده باشد. قاطبه بازرگانان دنیای امروز کم و بیش ، دیر یا زود متوجه قدرت دنیای مجازی در امور تجاری خود خواهند بود و بسیاری از آنان نیز از این فرصت ها به خوبی بهره برده اند. لذا درشرایط وجود محدودیت ها می توان از محیط مجازی در جهت نمایش آخرین فناوری ها و توانمندی ها و نگهداری و توسعه روش های بازاریابی استفاده کرد. فراتر از بهره گیری از گام های بازاریابی دیجیتالی که هر مجموعه، به تنهایی می تواند بر آن متمرکز باشد و شامل: بازاریابی محتوا ، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی مبتنی بر موبایل و ...  است ، یکی دیگر از این شیوه ها ، بهره گیری از پایگاه مشترک  جهت برپایی نمایشگاه های مجازی (همزمان با نمایشگاه های فیزیکی) است، به نحوی که بتواند از حیث جستجوی سریع، طراحی،سهولت استفاده، امنیت، به روز رسانی و اطلاع رسانی به متخصصان مرتبط، بسیار قوی عمل کند و نماینده مجازی صنعتگران وصادرکنندگان در فضای تجاری بین‌المللی باشد.
    گرچه ایجاد و توسعه یک کسب و کار می تواند یک تلاش انفرادی باشد، ولی لازم نیست فعالیت های بازاریابی صرفاً بطور مستقل انجام پذیرد. بازاریابی مشترک، راهکاری است که در شرایط وجود محدودیت های تحمیلی و خاص و یا حتی غیر از آن نیز می تواند با ایجاد اعتماد دو جانبه و بهره گیری از توان بازاریابی شرکت هایی که محصولاتشان مناسب مشتریان شرکت دیگر است (کالای مکمل) مورد بهره برداری قرارگیرد.
    همچنین توجه به این نکته ضرورت دارد که یک روش بازاریابی برای همیشه و یا تمامی انواع کسب و کارها به یک اندازه موفق نیست ، لذا تغییر وتحول مستمر در بکارگیری روش‌های بازاریابی و بهره گیری از خلاقیت ها متناسب با شرایط پیرامونی،  امری حیاتی است.

     

    *مریم مهرعلی بیگی| کارشناس ارشد بازگانی بین‌المللی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت