چرخش چرخه تبدیل علم به ثروت در نمایشگاه خانواده شریف

عصر نمایشگاه- چهارمین نمایشگاه خانواده فناوری شریف و اقتصاد دانش بنیان همزمان با هفته پژوهش آیینه ای از دستاوردهای علمی پیش روی مخاطب می گذارد که به فناوری و تولید محصول منجر شده اند.

چرخش چرخه تبدیل علم به ثروت در نمایشگاه خانواده شریف
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در اقداماتی مختلف از جمله تقدیر از برترین پژوهشگران و عرضه جدیدترین دستاوردها، هفته ملی پژوهش (24 تا 30 آذر) را گرامی می دارند.
    دانشگاه صنعتی شریف نیز با برگزاری چهارمین نمایشگاه خانواده فناوری شریف و اقتصاد دانش بنیان (27 تا 29 آذر) ضمن قدردانی از تحقیقات اعضای هیات علمی و دانشجویان بر روند چرخه تبدیل علم به ثروت تاکید کرده است؛ یعنی این نمایشگاه به شرکت هایی اختصاص دارد که یا در مرکز رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه شریف مستقر هستند یا از شرکت های منشعب از دانشگاه به شمار می آیند یا به نوعی اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه شریف در تحقیقات و توسعه این شرکت ها همکاری دارند.

    ***نمایشگاهی برای خانواده شریف
    دبیر اجرایی این نمایشگاه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این ‌نمایشگاه که در محل سالن تربیت بدنی استاد جباری برگزار شده 34 شرکت دانش بنیان را در 57 غرفه جایابی کرده است.
    «صدرا خانبابایی» با اشاره به اینکه بعضی شرکت ها در بیش از یک غرفه محصول خود را ارائه کرده اند، افزود: این شرکت ها به طور کلی از شریف برخاسته اند؛ حتی اگر در مرکز رشد یا پارک علم و فناوری مستقر نباشند.
    وی ادامه داد: مجتمع خدمات شریف نیز به عنوان مرکزی که خدمات ازمایشگاهی و تحقیقاتی به دانشجویان و اعضای هیات علمی ارائه می دهد در 2 غرفه در نمایشگاه حضور دارد.
    مدیر عامل شرکت بهینه سازان سیستم های آوا انرژی سبز پایش افرا مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف یکی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه است؛ این شرکت در زمینه هوشمند سازی گلخانه ها در سیستم های مختلف از جمله پایش برخط دما، رطوبت و نور گلخانه ها و سیستم های هواشناسی با حضور گروهی از دانش آموخته های دانشگاه شریف در رشته های فناوری اطلاعات، مهندسی برق، فعالیت می کند.
    مدیر عامل این شرکت در حال دانش بنیان شدن در مورد فواید این نمایشگاه گفت: نمایشگاه ها به طور کلی خوب و در شناسایی ما مفید هستند ولی ما برای معرفی محصولات خود با مشکلاتی از جمله فقدان بستر فناوری نزدم مردم عادی و صاحبان حرف مختلف روبرو هستیم.

    ***نفوذ فناوری با دشواری ممکن است
    «احمد حسینی نژاد» ادامه داد: برای نمونه ما به گلخانه هایی رفتیم که حتی در آنها دماسنج وجود نداشته است؛ طبیعی است در این شرایط با زحمت باید به آنها توضیح دهیم اینترنت اشیا چیست و چه فایده ای دارد.
    وی مشکلات دیگر را در بخش سیاستگذاری دانست و گفت: سیاستگذاران باید با فناوران تعامل داشته باشند؛ مثلا ما محصولی را توسعه داده و عرضه کرده ایم باید جایگاه آن را باز کنند و برای نمونه اعطای تسهیلات در این راستا باشد.
    حسینی نژاد گفت: اما بعضی مسئولان توقع زیادی از شرکت ها دارند؛ شرکتی که هنوز به سوددهی نرسیده است درصدی از سهام فناوری توسعه داده شده را تحت عناوین مختلفی مانند سهم دانشگاه یا رویالتی (بهره مالکانه) می خواهند.
    وی به چالش های دیگر اشاره کرد و گفت: نیروهای ما با اینکه افراد متخصصی هستند با حداقل حقوق کار می کنند و ما باید یک سوم حقوق آنها را بیمه پرداخت کنیم، در حالیکه برای این موارد می توان معافیت ها یا حمایت هایی در نظر گرفت.
    این دانشجوی مقطع دکتری سیستم ها و انرژی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت: همه این دستاوردها در زمینه سیستم های هوشمند گلخانه ها از روز اول برای ما رویا بود، اینکه فقط با فشردن یک دکمه بتوانیم حجم زیادی از اطلاعات را در دست داشته باشیم ولی برای توسعه کشور و نفع همگانی به خصوص صرفه جویی در آب و حفظ محیط زیست در این زمینه کار کردیم و می خواهیم سیاستگذاران هم حمایت کنند.
    یکی از همکاران شرکت دانش بنیان آرمان سامان سپهر فعال در زمینه هوافضا نیز در مورد فواید حضور در این نمایشگاه گفت: این امر را از چند جهت می توان بررسی کرد؛ یکی اینکه با دستاورد دیگر شرکت ها آشنا می شویم و لبه های دانش را در حوزه تخصصی خود می شناسیم.
    «مجتبی قاسمی» ادامه داد: ضمن اینکه می توانیم محصولات خود را معرفی کنیم یا با نهادها و شرکت ها قراردادهای جدید ببندیم. در همین نمایشگاه رایزنی های خوبی کرده ایم و در آستانه فروش بعضی دستاوردها هستیم.

    ***تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه دلیل حضور در نمایشگاه
    نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت دانش بنیان سرامیک های صنعتی اردکان فعال در زمینه تولید سرامیک های صنعتی و کاتالیست ها نیز در مورد دلیل حضور در این نمایشگاه توضیح داد: مجموعه ای در حوزه تحقیق و توسعه داریم و با اساتید و دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط هستیم
    «اصغر برهانی» ادامه داد: در بعضی موارد نیز دانشجویان کارشناسی ارشد برای تکمیل پایان نامه های خود نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی یا مواد خاصی دارند که از مجموعه آزمایشگاه های ما استفاده می کنند. محصولی را در حد ایده می خواهند تولید کنند در حد آزمایشی تولید می کنند. همچنین با اساتید دانشگاه صنعتی شریف هم ارتباط داریم.
    وی گفت: هدف ما از شرکت در این نمایشگاه کسب سود نیست؛ بلکه هدف ما تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه هاست تا هم دانشجوها بتوانند از دستاوردهای ما استفاده کنند، هم به آنها ایده بدهیم و کمک کنیم در زمینه مواد پیشرفته سرامیک ها کار کنند.
    برهانی اظهار داشت: تولید سرامیک های صنعتی خیلی گسترده است؛ در صنایع راهبردی مانند نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارد. ما با حضور در این نمایشگاه و بیان کارهایی که انجام شده و چالش هایی که وجود دارد به اساتید و دانشجویان ایده اصلی را می دهیم. در مجموع هدف از حضور ما این است که به دانشجویان نقشه راه بدهیم تا بتوانند در این زمینه کار کنند.

    ***شبکه سازی و آشنایی با نقاط ضعف و قوت یکدیگر
    رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کوپال انرژی فعال در زمینه تجهیزات صنعت نفت نیز در مورد اهمیت این نمایشگاه گفت: شناسایی و آشناشدن دستاوردهای شرکت های دیگر دانش بنیان یکی از مزایای این گونه نمایشگاه های تخصصی است که اتفاقا بازدیدکننده عمومی هم ندارد.
    «پوریا مالمیر» اظهار داشت: گاهی پیش می آید در ساخت یکی از قطعات یا روندها مشکل داریم که شرکت دانش بنیان دیگری در همان زمینه کار می کند و با گفت وگو و آشنایی در این نمایشگاه ها می توان از توان علمی آنها کمک گرفت.
    وی در مورد شکل گیری این شرکت دانش بنیان و مهم ترین دستاورد آن گفت: ما چهار دانش آموخته مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف هستیم که چند کارشناس مهندسی برق و مکانیک نیز با ما همکاری دارند. این گروه موفق به تولید دستگاه «اندازه گیری آسیب سازندی» (permeability plugging apparatus) شده اند که نمونه داخلی ندارد.
    مالمیر ادامه داد: این شرکت از زیرمجموعه های پژوهشکده بالادستی شریف است که ابتدا جمع ما در این پژوهشکده و برای تحقیقات روی ازدیاد برداشت میدان نفتی کوپال زیر نظر «شهاب الدین آیت اللهی» تشکیل شد ولی بعد از آن سراغ ادامه فعالیت ها در زمینه هایی رفتیم که در صنعت نفت ایران چالش به شمار می آمد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت