رئیس هیئت مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران:

ترمز در فعالیتهای اقتصادی سال ۹۸، قطعا محکوم به شکست است

عصر نمایشگاه- رئیس هیئت مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: به اعتقاد من افرادی که در سال ۹۸ در فعالیتهای اقتصادی ترمز بگیرند و توقف کنند ، قطعا محکوم به شکست خواهند شد.

ترمز در فعالیتهای اقتصادی سال ۹۸، قطعا محکوم به شکست است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲:۰۰

    علی مرادی مدیرعامل شرکت سامع پاد نوین از مدیران و برگزار کنندگان پرسابقه صنعت نمایشگاهی است که همواره حضور تاثیر گذاری در انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران داشته و در انتخابات اخیر این انجمن نیز برای دوره دوساله به عنوان رئیس هیئت مدیره انجمن انتخاب شد. برای آشنایی با اهداف و برنامه های آتی هیئت مدیره انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران مصاحبه ای با ایشان در شماره 34 مجله نمایشگاه منتشر شد که در ادامه می خوانیم.

    لطفا درارتباط با سابقه فعالیت نمایشگاهی خود توضیحاتی بفرمایید.
    من فعالیت نمایشگاهی را به صورت تخصصی از سال 1374 در شرکت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران تحت پوشش وزارت صنایع آغاز کردم و تا سال 1380 مسئولیت بخش نمایشگاهی سازمان صنایع ملی ایران را بر عهده داشتم. در آن زمان سالن 35 نمایشگاه بین المللی تهران توسط سازمان صنایع ملی ایران ساخته شد و من مسئولیت برگزاری نمایشگاه ها در این سالن را نیز بر عهده داشتم. همچنین در نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران که گروه بندی های مختلفی داشت نیز گروه لوازم خانگی بر عهده ما بود.
    به طبع تجربه ای که از برگزاری گروه لوازم خانگی در این نمایشگاه کسب کرده بودیم به عنوان مدیر اجرایی اولین و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی را در سازمان صنایع ملی در سال های 80 و 81 برگزار کردم. بعد از آن از سازمان صنایع ملی جدا شدم و شرکت سامع پاد نوین را تاسیس کرده و وارد حوزه برگزاری نمایشگاه شدم. همچنین به دلیل تجربه ای که در سالهای فعالیت در سازمان صنایع در زمینه نمایشگاه های آرایشی بهداشتی و نساجی داشتم با کمک تشکل ها ی این صنایع مجوز برگزاری را دریافت کردم و شروع به برگزاری آنها کردم.
    در شرکت سامع پاد نوین نیز اولین تا سومین نمایشگاه منسوجات خانگی را برگزار کردیم و بعد از سه سال به دلیل کیفیت بالای برگزاری این نمایشگاه ، گروه ماشین آلات را هم به گروه های کالایی این نمایشگاه اضافه شد.


    از تاریخچه تشکیل انجمن برگزار کنندگان توضیحاتی بفرمایید.
    در سال 1384 بود که ایده تشکیل انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی به دلیل مشکلاتی که شهرداری آن زمان برای برگزاری نمایشگاه ها ایجاد کرده بود و درخواستش این بود که نمایشگاه ها در سیما چوپ در جاده کرج باید برگزار شوند. به دلیل مراجعات حضوری که برگزار کنندگان به شهرداری و شورای شهر می کردند از همان جا برای داشتن یک صدای واحد ایده تشکیل انجمن شکل گرفت. اگر درست خاطرم باشد بنده به همراه چند تن از دوستان قدیم آقای جلالی , اقای مغازه ای , آقا و خانم  پارسا اقای جوانبخت هسته اولیه تشکیل انجمن شکل گرفت.
    از آن سال ما شروع کردیم به نشان دادن اهمیت انجمن در صنعت نمایشگاهی و مذاکره با وزارت صنایع سازمان توسعه تجارت و تشکل ها شرکت سهامی  در آن سالها توانستیم در سازمان توسعه در کمیته صدور مجوز های سازمان توسعه تجارت یک صندلی داشته باشیم. در آن سالها شروع به گسترش و عضو گیری کردیم و البته کار بسیار سختی بود و از ابتدای تاسیس انجمن حدود 6 یا 7 سال من دبیر انجمن بودم و بعد از 7 سال همواره  به جز یک دوره اخیر عضو هیدت مدیره بودم.

    از برنامه های آینده انجمن بفرمایید.
    در دو سال اخیر دوستان در هییت مدیره بسیار تلاش های خوبی انجام داده بودند علی الخصوص اقایان سپاسدار و جلالی که جای آنها درهیت مدیره خالی است. برنامه ریزی های خوبی انجام شده است تا سال اینده در شرایط سخت بتوانیم تغییراتی مثبتی را انجام دهیم. تشکیل کارگوه های تخصصی علی الخصوص کارگروه های شهرستان ها یکی از برنامه های ما خواهد بود. در حال حاضر 70 عضو  داریم که حدود نیمی از این تعداد برگزار کنندگان شهرستان یا اعضایی هستند که نمایشگاه های خارج از کشور را برگزار می کنند. در تصمیم گیری هایی که در سازمان توسعه تجارت انجام می شود و یا برنامه های توسعه ای نمایشگاه، نگاه شرکت سهامی نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت به انجمن به عنوان یک بازوی اجرایی و  یک همکار معتمد است. و علی الخصوص در دو سال اخیر نگاه و رویکرد به انجمن به دلیل عملکرد مثبتی که هیئت مدیره داشت تغییر کرده و در تمام تصمیم گیری ها از نظرات کارشناسی انجمن استفاده می شود و این جای تشکر دارد از جناب آقای مودودی ریاست سازمان توسعه و همکاران محترم ایشان در اداره ترویج تجارت و همینطور آقای دکتر حسین زاده که در این دوماه که از حضور  ایشان می گذرد عملکرد بسیار مثبتی داشته اند و تلاش زیادی را انجام می دهند.

    بنده و همه برگزار کنندگان نمایشگاه در طی این سالها شاهد حضور مدیران متعددی در شرکت سهامی بوده اند و انصافا جناب دکتر حسین زاده بسیار انسان شریف و کارشناس خوبی هستند و نظرات ایشان علی رغم اینکه کمتر در صنعت نمایشگاهی بوده اند ولی نظرات ایشان کارشناسی است و بسیار خوشحال هستیم که در خدمت ایشان هستیم.

    از دیگر برنامه های سال آتی انجمن، برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط با صنعت نمایشگاهی است تا بتوانیم دوره هایی  برای افزایش سطح علمی و تشریح آخرین روش ها و استاندارد های در صنعت نمایشگاهی جهان را در اختیار اعضا قرار دهیم.
    یکی از کارگروه های انجمن که کارگروه توسعه است مسئولیت این کار را بر عهده خواهد داشت و از پتانسیل های داخلی به خوبی استفاده خواهد شد تا بتوانیم حرکت نو و خوبی انجام دهیم.
    برای جذب سرمایه گذاری در انجمن کمیته سرمایه گزاری داریم که مصوب شده است تا فعالیت بیشتری داشته باشیم. به تعبیری خانه اول برگزار کنندگان نمایشگاه محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران است.
    جذب سرمایه گزاری برای ترمیم و بازسازی سالن ها را در برنامه داریم و دوستانی که در انجمن توانایی سرمایه گزاری را دارند به صورت یک کنسرسیوم این کار را انجام خواهیم داد. در مورد مدل انجام کار برای یک دوره کوتاه مدت در حال برنامه ریزی برای این کار رارانجام می دهیم .

    اگر به یاری خداوند بتوانیم این کار را در سال آینده اجرایی کنیم می توانیم بگوییم سالن آینده علی رغم همه مشکلاتی که داریم تحول بسیار خوبی را در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران شاهد خواهیم بود.
    همچنین در تلاش هستیم با مذاکراتی که با سازمان توسعه تجارت داریم اعطای مجوزهای برگزاری نمایشگاهی را به صورت سه تا پنج ساله عملی شود. این کار سختی است و در تلاش هستیم با یک الگوی جدید این کار انجام شود تا مورد نظر سازمان توسعه تجارت باشد. و تقویم نمایشگاهی تنظیم شود که یک مجری بتواند برای 3 سال آینده خود برنامه ریزی کند. چرا که بازخورد مجوزهای چن ساله ای که قبلا اعطا شده بود بسیار قابل تامل است و فواید زیادی برای صنعت نمایشگاهی داشت.
    در نتیجه این مجوزها بخش خارجی نمایشگاه ها کاملا رشد کرد چون یک ایجنت هم میتوانست برای 3 سال آینده خود برنامه ریزی کند.

    خاطرم هست درباره صدور مجوزها یک بار مدیر عامل وقت آقای اسفهبدی در جلسه ای گفتند "من ترجیح میدهم مجوز ها را خود انجمن برگزار کنندگان صادر کند". به نظر شما این اتفاق عملی است؟
    به نظر من بالاخره باید این کار برنامه ریزی شود و اتفاق بیفتد. ببینید در تمام دنیا دولت به عنوان سیاست گذار و ناظر عمل میکند و کار به تشکل های بخش خصوصی واگذار می شود. ما سه تشکل خصوصی در صنعت نمایشگاهی داریم که کاملا همسو وهم جهت فعالیت می کنند. این خود یک نکته مثبت در صنعت نمایشگاهی است و نشان از افق دید یکسان در جهت بهبود صنعت نمایشگاهی در این سه انجمن است. خوشبختانه هیئت مدیره سه انجمن به حدی نزدیک هستند که در بیشتر موارد تصمیم گیری ها را با مشورت یکدیگر انجام می دهند. تفاهم نامه همکاری هم امضا کرده ایم که به این موضوع کمک کرده است. یک کار خیلی قشنگ دیگری که انجام شد امضای نظام نامه ای بود که در روز کنفرانس صنعت نمایشگاهی به امضای سه انجمن، شرکت سهامی نمایشگاه ها و سازمان توسعه تجارت ایران رسید و انشالله صنعت نمایشگاهی را به شان و جایگاه اصلی خود خواهد رساند.


    درباره افزایش تعداد اعضای انجمن برگزار کنندگان چطور آیا برنامه هایی دارید؟
    بله . البته در تمام دنیا تعداد برگزار کنندگان نمایشگاه تعداد محدودی است ولی ماشاالله در ایران تعداد برگزار کنندگان نمایشگاه بسیار زیاد است. هرچند این تعدد سایت و برگزار کننده در کشور رای ایجاد اشتغال و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی هر منطقه مفید باشد ولی از طرفی خیلی نمی تواند به صنعت نمایشگاهی کمک کند. به طور مثال به کشور آلمان به عنوان پیشرو ترین کشور در صنعت نمایشگاهی شاید تعداد برگزار کنندگان به تعداد انگشتان دست باشد. این مسئله به نظرم در نهایت به نفع صنعت نمایشگاهی نیست.

    ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن برگزارکنندگان را چطور ارزیابی می کنید؟
    ترکیب جدید ترکیب بسیار خوبی است هم اعضای جوان و هم اعضای باتجربه الحمدلله مانند هیئت مدیره های پیشین همدلی خوبی وجود دارد و در کنار یکدیگر امیدوار هستیم در 2 سال پیش رو بتوانیم برنامه های انجمن را پیش ببریم.

    پیش بینی شما از وضعیت نمایشگاهی ایران در سال آتی چیست؟
    در سال 97 ما سال سختی را پشت سر گذاشتیم و سال 98 نیز سال سختی را پیش  رو خواهیم داشت. تحریم های ظالمانه ای که بر علیه ما وضع شده مشکلاتی را برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی ایجاد کرده و نمایشگاه با حداقل شرکت های خارجی برگزار می شود.
    همچنین ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا نیز عامل مضاعفی برای عدم اشتیاق شرکت های خارجی برای حضور در نمایشگاه های داخلی شد. وقتی ورود کالا مممنوع باشد دلیل و انگیزه ای برای حضور در نمایشگاه وجود نخواهد داشت. در حالی که به نظر من مانند گذشته باید برنامه هایی برای تشویق و ترغیب حضور شرکت های خارجی در کشور در نظر گرفت. در تمام دنیا حمایت از تولیدات داخلی در راس امور قرار دارد ولی در  تمام دنیا در کنار ان بازار آزاد هم وجود دارد و رقابت میان تولید کننده داخلی و شرکت های خارجی باعث ایجاد انگیزه برای تولید کننده داخلی برای نوآوری های بهتر و بالابردن کیفیت خواهد شد. با عدم ورود این 1400 قلم مشکلاتی را ایجاد کرده است که صنعت نمایشگاهی را تحت تاثیر خود قرار داده است. خاطرم هست در سال های میانی دهه 70  حدودا جناب آقای هاشمی طبا رئیس مرکز توسعه صادرات بود و همان زمان هم بود که برای اولین بار تحریم های جدی را علیه ایران اجرا کرده بود. یک قانونی در مجلس تصویب شد که شرکت های خارجی که در نمایشگاه های تهران شرکت می کردند می توانستند بدون ثبت سفارش و به صورت ترخیص موقت این کالا های سرمایه ای و ماشین آلات و مواد اولیه  را وارد کنند و در نمایشگاه به معرض نمایش بگذارند. این حرکتی است که شرکت سهامی نمایشگاه ها در برنامه های خود دارد و در حال احیاست و می تواند مشوق و انگیزه ای باشد برای شرکت های خارجی که از تحریم نمی ترسند و بازار ایران برایشان جذابیت دارد. چرا که بازار 400 میلیونی منطقه که ایران در مرکز آن قرار دارد برای شرکت های خارجی بسیار جذاب است. نکته دیگری که سال آینده دست برگزار کنندگان و حتی خود شرکت سهامی را خواهد بست بحث ارزی ریالی است. قانون ارزی ریالی موجود متعلق به سالها پیش است که باید اصلاح شود. این قوانین در گذشته و در شرایط خاصی تنظیم شده بود که نه تنها نیاز به بازنگری و حتی گاها نیاز به حذف برخی قوانین داریم. اینها مواردی است که اطلاع دارم خوشبختانه شرکت سهامی نمایشگاه ها در برنامه های خود دارد که انشالله یکسان سازی در تعرفه های ارزی ریالی صورت بگیرد و تلطیف شود. تمایل دارم گذری اجمالی به وضعیت اقتصادی کشور مان و جهان داشته باشم ، آمارها و نظرات کارشناسان اقتصادی داخلی و خارجی را بشدت دنبال میکنم و اعتقاد دارم سال 98 علی رغم سختی های پیشرو ، سال تلاش بیشتر و توسعه است و سرمایه گذاری در صنایع مختلف علی الخصوص صنعت مواد غذایی در بورس را به دوستانی که قصد سرمایه گذاری دارند ، پیشنهاد می کنم ، جمهوری اسلامی ایران یک بازار بیش از 400 میلیون نفری در منطقه را تحت کنترل دارد با تقویت بخش خصوصی و حذف موانع پیشروی تولید میتوان بازار منطقه را در دست گرفت.به اعتقاد من افرادی که در سال 98 در فعالیتهای اقتصادی ترمز بگیرند و توقف کنند ، قطعا محکوم به شکست خواهند شد.

    و صحبت پایانی ...

    از تمام اهالی صنعت نمایشگاهی، از سازمان توسعه تجارت، از شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ، از تمامی برگزار کنندگان و اعضای انجمن برگزار کنندگان از انجمن غرفه سازان و انجمن سایت داران و شرکت های خدمات نمایشگاهی تشکر می کنم و امیدوارم با تغییرات مثبتی که در حال انجام است بتونیم از بحران اقتصادی موجود به سلامتی خارج شویم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت