معاون صنایع دستی کشور خبر داد

تجار اروپایی به نمایشگاه صنایع دستی می‌آیند

عصر نمایشگاه- معاون صنایع دستی کشور گفت: دو هیأت تجار اروپایی که واردکننده صنایع دستی به اتحادیه اروپا از چین و هند هستند از بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی بازدید کرده و برای اولین بار سفارش خرید خواهند داد.

تجار اروپایی به نمایشگاه صنایع دستی می‌آیند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، بهمن نامور مطلق در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی که در محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالیم از اینکه صنایع دستی در اسناد بالادستی کشور جا گرفته است در برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم بندهایی مربوط به صنایع دستی وجود دارد و این برای ما یک فرصت محسوب می‌شود.

    وی ادامه داد: در برگزاری نمایشگاه صنایع دستی که خودکفاترین نمایشگاه در طول تاریخ کشور است از کمک بعضی از مؤسسات بهره برده‌ایم و برندهای ایرانی را در این دوره از نمایشگاه متولد می‌کنیم.

    معاون صنایع دستی کشور گفت: امیدواریم در ‌آینده صنایع دستی کشور به صورت حرفه‌ای‌تر بتواند در نمایشگاه‌ها حضور یابد، امروز که جهان کم‌کم درهایش را به سمت ما باز می‌کند ما نیازمند مؤسسات خصوصی واقعی هستیم که در این زمینه آهسته آهسته در حال شکل‌گیری هستند شاید سرعت شکل‌گیری آنها قابل توجه نباشد اما هدفشان قابل توجه است.

    نامور مطلق یکی از مشکلات جدی پیش‌روی صنایع دستی را در کشور وجود کالاهای قاچاق عنوان کرد و گفت: کشوری که 20 میلیارد دلار کالای قاچاق دارد جایی برای تولیدات صنایع دستی نمی‌گذارد باید فکر جدی در این باره کنیم برای نخستین بار سال گذشته همراه با گشت‌های مقابله با قاچاق کالا توانستیم تعدادی از انبارهای قاچاق صنایع دستی را شناسایی و تعطیل کنیم که برای ریشه‌کنی این موضوع نیازمند عزم جدی هستیم.

    وی درباره بیمه هنرمندان صنایع دستی نیز گفت: مقرر شده است کسانی که سال گذشته از پوشش بیمه‌ای خارج شده‌اند لیستشان را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهیم. در حال حاضر 55 هزار نفر بیمه شده داریم.

    پیش‌بینی 2 میلیون نفر هنرمند صنایع دستی را داریم که 360 هزار نفر آنها در سامانه ما ثبت‌نام کردند و همه نیازمند بیمه نیستند چون از طرق دیگری بیمه شده‌اند اما 50 هزار نفر نیاز به بیمه از طریق صنایع دستی داشتند که 30 هزار نفر از آنها را در لیست داریم و فعلاً 3 هزار نفر را برای بیمه معرفی کرده‌ایم.

    معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به اینکه چرا شهر آفتاب را برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی انتخاب نکردید،‌گفت: ترجیح دادیم امسال در مصلی نمایشگاه را برگزار کنیم چرا که دسترسی هنرمندان به مصلی راحت‌تر است و ان‌شاءالله برای سال آینده به سراغ شهر آفتاب می‌رویم.

    نامور مطلق درباره محدودیت‌هایی که در مصلی برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی وجود دارد نیز به موضوع ممنوعیت نمایش ادوات موسیقی که کار دست هنرمندان است در مصلی اشاره کرد.

    وی درباره حضور کشورهای خارجی در این دوره از نمایشگاه نیز گفت: در سال‌های گذشته برای کشورهای خارجی گاهی غرفه رایگان و گاهی پرداخت هزینه رفت‌وآمد را داشتیم اما امسال چون چنین تسهیلاتی را برای هنرمندان داخلی در نظر نگرفتیم در نتیجه این تسهیلات را به هنرمندان خارجی هم ندادیم. به همین دلیل استقبال چندانی برای حضور در نمایشگاه از سوی کشورهای دیگر انجام نشد و تنها هنرمندان کشورهای افغانستان در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.

    به گفته نامور مطلق دو هیأت تجار اروپایی نیز از این دوره از نمایشگاه بازدید کرده و سفارش خرید می‌دهند.

    معاون صنایع دستی کشور اعتبار اختصاص یافته از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برپایی این دوره از نمایشگاه را رقم 100میلیون تومان اعلام کرد.

    نامور مطلق در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا برای ترغیب مردم نسبت به خرید کالاهای صنایع دستی در این دوره از نمایشگاه از هنرمندان درخواست نشده است تا تخفیف‌هایی را برای مشتریان در نظر بگیرند، گفت: در این زمینه تمهیداتی با صندوق کارآفرینی مهر در نظر گرفته‌ایم تا بن‌های خرید برای کارکنان سازمان میراث فرهنگی داشته باشیم و کارکنان با خرید صنایع دستی به تدریج از حقوقشان تا سقف یک میلیون تومان به صورت قسطی هزینه کنند.

    پویا محمودیان دبیر نمایشگاه صنایع دستی نیز در ادامه این سخنان معاون صنایع دستی اظهار داشت: ما این نمایشگاه را برای بهره‌مندی بیشتر هنرمند برگزار کرده‌ایم و نمی‌خواهیم فشاری به هنرمند بیاید امسال برای کارکنان سازمان میراث فرهنگی با همکاری صندوق کارآفرینی مهر بن‌هایی طراحی کرد‌ه‌ایم تا بتوانند خرید صنایع دستی داشته باشند تا سقف یک میلیون تومان و به صورت تدریجی از حقوق آنها کسر شود اما این فقط برای کارکنان سازمان میراث فرهنگی است و امیدواریم برای سال‌های آینده بتوانیم برای دیگر سازمان‌های دولتی نیز چنین شرایطی را فراهم کنیم.

    محمودیان درباره وضعیت این دوره از نمایشگاه صنایع دستی، تصریح کرد: 567 غرفه در فضای 5 هزار و 400 مترمربع در محل مصلی تهران جانمایی شده‌اند که بخشی از این فضا به سایت‌های فروش الکترونیک، اتحادیه‌ها، صنایع دستی فاخر و لوکس، صادرکنندگان و هنرمندان اختصاص یافته است.

    به گفته وی، 7 چادر عشایری در محوطه بیرونی شبستان 4 و 5 تعبیه شده و برای 10 استان محروم کشور غرفه‌های رایگان در اختیار قرار داده شده است.

    دبیر نمایشگاه صنایع دستی افزود: بیش از 20 غرفه برگزیده سال گذشته نیز غرفه‌های نیم‌بها دریافت کرده‌اند و 15 مؤسسه خیریه هم غرفه رایگان گرفته‌اند.

    محمودیان مبلغ اجاره هر مترمربع از نمایشگاه را 152 هزار تومان اعلام کرد و گفت: تلاش کردیم بیشترین هزینه را از بودجه سازمان در جهت تبلیغات داشته باشیم به طوری که با 2 هیأت تجار اروپایی از هلند و آلمان هماهنگ کرده‌ایم که از نمایشگاه بازدید داشته باشند و بتوانند سفارش خرید بدهند. اینها واردکنندگان صنایع دستی از هند و چین به اتحادیه اروپا هستند و ایران تاکنون نقشی در خرید محصولات این هیأت‌ها نداشته است.

    به گفته وی، هنرمندان این دوره از نمایشگاه از ساعت 10 صبح تا 20 پذیرای علاقه‌مندان به صنایع دستی در محل مصلی تهران هستند.

    میرزالو، مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی نیز اظهار داشت: در طرحی که سال گذشته به مجلس بردیم کاری کردیم تا بتوانیم سهم بیمه صنایع دستی را از فرش جدا کنیم امیدواریم این هفته این طرح در صحن مجلس به تصویب برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت