تاثیر بحران اقتصادی بر نمایشگاهها

عصر نمایشگاه- گزارش هایی که از دوران رکود اقتصادی در سطح جهانی به دست آمده، نشان می دهند که نمایشگاهها در تمامی شرایط اقتصادی برای شرکت ها ارزشمند بوده اند.

تاثیر بحران اقتصادی بر نمایشگاهها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه در حالی که تمامی صنایع بر بحران اقتصادی تمرکز دارند ما با فرصت بی سابقه ای روبرو هستیم تا نشان دهیم چگونه مراکز نمایشگاهی و انواع نمایشگاهها می توانند به توسعه اقتصاد کمک کنند و چرا نقش کلیدی در بهبود اقتصاد ایفا می کنیم. مقاله ای به قلم  شیرین شریفیان  مسئول واحد تحقیقات نمایشگاه بین المللی مشهد را در این ارتباط می خوانیم.

    کشورهای مختلف  در حوزه هایی سرمایه گذاری می کنند که به اعتقاد آنها موجب بهبود وضعیت اقتصاد می شوند و در این راستا به انواع فعالیتهای اجرایی می پردازند. یکی از تاثیرات این اقدامات رسیدن به این مفهوم است که نمایشگاهها و همایش ها فعالیتهای تجاری جدی و مهمی هستند و فقط فرصتی  برای سفر به نقطه ای از جهان تلقی نمی شوند. باید از این نوع تعاریف استقبال کنیم زیرا ماهیت جدی بودن نمایشگاههای بازرگانی و تخصصی را شفاف می سازند و ارتباطی قوی تر بین آنچه صنعت نمایشگاهی انجام می دهد و دغدغه های مردم در خصوص توسعه تجاری و اقتصادی ایجاد می کنند.
    بحران  های  مالی و اقتصادی آزمایشی برای همگان است که به هر حال بر صنعت نمایشگاه نیز اثر می گذارد، زیرا نمایشگاهها منعکس کننده فراز و نشیب های بخش های مختلف اقتصاد هستند .گزارش هایی که از دوران رکود اقتصادی در سطح جهانی به دست آمده، نشان می دهند که نمایشگاهها در تمامی شرایط اقتصادی برای شرکت ها ارزشمند بوده اند. اما به طور کلی  تبعات بحران به شکل های مختلف دیده می شود:

    o کاهش نمایشگاههای خارجی
    o کاهش تعداد غرفه دار و کاهش متراژ اجاره شده
    o لغو برخی از نمایشگاهها
    o عدم برگزاری نمایشگاههایی با عناوین جدید
    o کاهش تعداد بازدیدکننده
    o کاهش درآمد
    مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان در واکنش به این بحران تخفیف ها یا مشوق هایی را برای افزایش مشارکت در نظر می گیرند، از جمله:
    o کاهش هزینه خدمات
    o تخفیف برای پرداخت های زودهنگام
    o پکیج های تشویقی برای بازدیدکنندگان
    o حذف بندهای جریمه در قراردادها
    o افزایش خدماتی با ارزش افزوده و کیفیت بهتر
    o تسهیل شرایط پرداخت
    o ارایه فضای بیشتر با نرخ کمتر (تخفیف متراژی)
    o تخفیف به شرکت های خاص

    همچنین  در واکنش به کاهش واقعی یا پیش بینی شده درآمد، صرفه جویی هایی را اعمال می کنند، از جمله:
    o کاهش هزینه های مسافرت
    o کاهش هزینه سالنهای نمایشگاهی (مانند مفروش سازی...)
    o کاهش برون سپاری
    o کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی
    o کاهش پرسنل
    o کاهش هزینه های اداری

    با این همه، یافته های مرکز تحقیقات نمایشگاهی (CEIR) نشان داده است که در دوران رکود اقتصادی:
    ◄ نمایشگاهها به جذب مخاطبانی با کیفیت بالا در دوران پیش از رکود، طی رکود و پس از رکود ادامه می دهند.
    ◄  میزان طرح های خرید واقعی (درصد بازدیدکنندگانی که در نتیجه آنچه در نمایشگاه دیده اند، برنامه خرید یک یا چند محصول را دارند)، در دوران رکود تغییر معناداری نداشته است.
    ◄ نمایشگاهها به ارائه بیشترین تمرکز مشتریان احتمالی در یک محل و یک زمان ادامه می دهند.
    ◄ معمولا در دوره های رکود، بودجه های بازاریابی غرفه داران به شدت کاهش می یابد.

    توجه به این نکته اهمیت دارد که طی سالهای اخیر، نمایشگاهها هزینه شماره یک بازاریابی در شرکتها بوده اند. غرفه داران جهت توجیه هزینه های مشارکت خود در نمایشگاه، می توانند از ابزارهای تحلیل ROI (بازدهی سرمایه گذاری)استفاده کنند.

    بسیاری از غرفه داران به جای عدم مشارکت در نمایشگاهها، تنها استراتژی های نمایشگاهی خود را تعدیل می کنند تا:
    ◄ از غرفه ها در بیش از یک نمایشگاه استفاده کنند. در صورت لزوم آن را از نو می سازند اما تغییرات را به حداقل می رسانند.
    ◄  تعداد پرسنل متصدی فروش را کاهش می دهند. از آنجا که احتمالا حضور بازدیدکننده نیز کاهش می یابد، این استراتژی منطقی است. می توان از کارکنان محلی در غرفه استفاده کرد تا هزینه های اقامت و سفر را به حداقل کاهش داد.
    ◄ فضای غرفه کمتری اجاره می کنند. در این حالت طبیعتا محصولات کمتری به نمایش گذاشته می شود و در نتیجه به جای تمرکز روی بهترین محصولات روی پرفروش ترین آنها تاکید می شود.

    در شرایط رکود اقتصادی،  باید ارزش اقتصادی صنعت نمایشگاهی را با دقتی بیش از همیشه مستدل کنیم و برای تاثیرات جدی که بر اقتصاد کشور خود اعمال می کنیم، مستنداتی معتبر تهیه کنیم. باید راههای جدید و بهتری بیابیم تا نه تنها میزان درآمد و مزایای اقتصادی بلافصل این صنعت را نشان دهند، بلکه مزایا و منافع وسیع تری را معرفی کنند که بر حسب افزایش سرمایه گذاری، توسعه تجارت و حتی افزایش بهره وری حاصل می شوند. آنچه اهمیت دارد این است که مردم را متقاعد سازیم بازاریابی مستقیم از طریق مشارکت در نمایشگاهها، راهی برای تضمین بهبود کسب و کار و موفقیت مالی است. البته این کار ساده ای نیست، که اگر بود، سالها قبل هم انجام می شد. اما به هر حال امری ضروری است و به خصوص در این زمان ، که هر بخش اقتصادی برای جلب توجه و تامین سرمایه به شدت رقابت می کنند.

    اگر بنا باشد که روزی مراکز نمایشگاهی  ماهیت و ارزش خود را اثبات کنند آن روز هم اکنون است. در این ایام پرچالش، مراکز نمایشگاهی و برگزارکنندگان باید به مشارکت با یکدیگر بپردازند تا از موفقیت رویدادهای خود مطمئن شوند و نقاط قوت صنایع را منعکس سازند. آنها باید با هم همکاری کنند تا خریداران با کیفیت تری را به نمایشگاه جلب  یا حفظ نمایند. این کار منافع عملی برای غرفه داران دارد و اثربخشی فعالیتهای نمایشگاه را افزایش می دهد. در وضعیت کنونی، برگزارکنندگان باید با تامین خدمات بیشتر و کیفیت بالاتر برای غرفه داران از آنها حمایت کنند، به خصوص در زمینه تبلیغات.
    همه باید به این نکته بیندیشیم که در دوران رکود اقتصادی نمایشگاهها چه نقش مهمی را ایفا می کنند و چگونه بهبود اقتصادی به انواع فعالیتهایی بستگی خواهد داشت که ما میزبان و حامی آنها هستیم. اگر بتوانیم این مهم را به شکل موثر و کارآمد انجام دهیم با پایان یافتن این آشفتگی و این طوفان، قوی تر از همیشه ظاهر خواهیم شد و اگر نتوانیم دیگران گوی سبقت را خواهند ربود.

    منابع:
    گزارش UFI از بحران اقتصادی جهانی
    مرکز تحقیقات صنعت نمایشگاهی CEIR

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت