رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران:

برای سروسامان دادن به مجوزهای نمایشگاهی برنامه داریم

عصر نمایشگاه- رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران گفت: شرکت‌های زیر مجموعه صنعت نمایشگاهی به رقابت نابرابری که در زمینه صدور مجوزهای نمایشگاهی شاهد آن هستیم، نقد دارند.

برای سروسامان دادن به مجوزهای نمایشگاهی برنامه داریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه به نقل از گسترش نیوز از صبح امروز نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کار خودش را در سایت تهران آغاز کرده است. رویدادی تخصصی و مهم که مسئولیت برگزاری آن از همان سال‌های ابتدایی به اتاق تعاون ایران سپرده شد و تا امروز نیز ادامه داشته است. این مجموعه غیر از نمایشگاه ساختمان قرار است امسال مسئولیت برگزاری نمایشگاه آسانسور را هم بر عهده بگیرد.
    گذشته از کم و کیف برپایی این رویدادها که در این گزارش قرار نیست درباره آن صحبت کنیم، موضوع برگزاری عناوین نمایشگاهی توسط مجموعه‌های غیر تخصصی همچون اتاق تعاون باعث شده تا امنیت شغلی بیش از 100 شرکت برگزارکننده در سراسر کشور با خطر مواجه شود. موضوع ورود تشکل ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی به بحث برگزاری رویدادهای نمایشگاهی البته موضوع جدیدی نیست اما در شرایطی که بسیاری از فعالان صنعت نمایشگاهی در طول سال حتی یک رویداد هم برای برگزاری در اختیار ندارند، به نظر می‌رسد باید جلوی این تصمیمات اشتباه را گرفت.

    *شرکت‌های برگزاری موفق تر از غیرمتخصص ها

    بر اساس یک آمار تقریبی می‌توان گفت سالانه 650 رویداد نمایشگاهی در کشور برگزار می شود. با احتساب تعداد برگزارکنندگان رسمی (حدود 100 شرکت) هر مجموعه حرفه‌ای برگزارکننده در طول سال باید فرصت دریافت مجوز حداقل 5 الی 6 عنوان را پیدا کند. اما برخی برگزارکنندگان حتی شانس در اختیار گرفتن یک رویداد را هم از دست می دهند. علت این امر را باید در صدور مجوزهای رانتی در خصوص مجموعه های دولتی و تشکل های غیر مرتبط جستجو کرد.

    مدیرعامل شرکت نمایشگاهی فرهنگ مهر در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: با نگاهی به سیاست‌های کلی کشور و بر اساس آنچه نهادهای عالی رتبه همواره بر آن تاکید می‌کنند می‌توان دریافت که انجام امور تخصصی باید دست نیروهای متخصص انجام شود. اینکه برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی و یا حتی تشکل‌های بخش خصوصی بدون دارا بودن تجربه و سابقه لازم وارد حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی می‌شوند در درجه اول قانون را نادیده می‌گیرند.

    مهدی عباسی راد با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی یک علم بوده و دارای یک سازوکار تعریف شده است، ادامه داد: در همه جای دنیا موضوع برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بر عهده شرکت‌های برگزارکننده گذاشته می‌شود. یعنی مجموعه‌های مشخصی که کار تعریف شده و دقیق آنها نمایشگاه بوده و کسب و کار دیگری ندارند. اتفاقا در ایران هم شرکت‌های برگزارکننده موفقی داریم که هم رده شرکت‌های بزرگ جهانی کار می‌کنند و همگی آنها هم در حوزه برگزاری رویدادخای نمایشگاهی از ممجموعه‌های غیرتخصصی موفق تر هستند.

    عضو انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران افزود: مجموعه‌های عریض و طویلی نظیر اتاق تعاون ایران ماموریت‌های بزرگ و مهمی دارند که اگر بخواهند همان‌ها را به درستی انجام بدهند، دیگر زمانی برای ورود به حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی ندارند. اما متاسفانه با ورودشان به حوزه برگزاری فقط باعث لطمه زدن به اشتغال ارگانایزرها می‌شوند و نان آنها را آجر می‌کنند.

    وی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا اتاق تعاون عضویت انجمن برگزارکنندگان را داراست و قوانین بخش خصوصی را رعایت می‌کند یا خیر اظهارکرد: قطعا چارچوب هایی که ما مد نظر داریم در این زمینه رعایت نمی‌شود و متاسفانه اهرمی برای کنترل مجموعه قدرتمندی چون اتاق تعاون در اختیار نداریم اما امیدوار هستیم که سازمان محترم توسعه تجارت در آینده برای صدور مجوزهای نمایشگاهی تصمیمات سنجیده تری بگیرد.

    *دولتی ها چه نفعی در برگزاری نمایشگاه دارند
    محمود بندرچی مدیرعامل شرکت نمایشگاهی رستاک پاد ویژن به گسترش نیوز گفت: ما اول باید ببینیم اتاق تعاون برگزارکننده است یا خیر! اگر اتاق تعاون مجموعه‌ای است که برگزاری امور نمایشگاهی را در حوزه اختیارات تعریف شده خودش دارد، ورودش به موضوع برگزاری دارای ایراد نیست. اما اگر برگزارکننده نیست حتما صلاحیت ندارد. این سوالی است که باید از متولیان دولتی پرسید که با وجود این‌همه شرکت نمایشگاهی مشهور و شناخته شده که تاییدیه‌های جهانی هم دارند چرا کار برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و صنعتی به مجموعه‌های غیر متخصصی سپرده می‌شود.

    مدیر روابط عمومی انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران همچنین تصریح کرد: همین یک هفته قبل هم نمایشگاه رونق تولید برگزار شد که باز برگزارکننده آن دولتی بود. اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که اساسا چه نفعی در برگزاری نمایشگاه نهفته که همه مجموعه‌های غیر متخصص علاقه دارند به این حوزه ورود کنند؟ این سوالی است که شاید بهتر باشد از شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت هم پرسیده شود.

    وی همچنین تصریح کرد: حداقل انتظار ما این است که مجموعه‌های دولتی و یا تشکل‌های قدرتمند مثل اتاق‌های بازرگانی یا اصناف، اگر مجوزی هم دریافت می‌کنند، برای اجرای کارشان از شرکت‌های مشخص و دارای مجوز نمایشگاهی که تخصص این کار را دارند استفاده کنند. نه اینکه هر سازمانی خودش بخواهد متولی یکی دو نمایشگاه باشد و برخی شرکت‌های نمایشگاهی در طول سال حتی یک رویداد هم برای اجرا نداشته باشند.

    بندرچی افزود: سازمان عریض و طویلی نظیر اتاق تعاون منافع کلانی دارد که آنها را باید به منافع جزیی مثل برگزاری یک نمایشگاه ترجیح بدهد اما اینکار را نمی‌کنند و می‌خواهند نقش برگزارکننده را بازی کرده و منافع گذرا داشته باشند. اما در هر حال اگر بخواهیم دنبال مقصر هم بگردیم، قطعا به افرادی می‌رسیم که مجوزها را صادر می‌کنند. آنها هستند که باید با نظارت درست صرفا به مجموعه هایی مجوز بدهند که رسالت اصلی انها برگزاری نمایشگاه است.

    *جلوی رانت‌های نمایشگاهی گرفته شود

    دولتی‌ها در شرایطی به موضوع رویدادهای نمایشگاهی علاقه‌مند هستند که شاید اگر بخواهیم مجموعه وظایف آنها را برشماریم، به طیف وسیعی از مسئولیت‌های نظارتی و اجرایی می‌رسیم و در یک اولویت بندی ساده می توان دریافت که برگزاری یک نمایشگاه ساده نه تنها اولویت نیست بلکه یک محدودیت و امری دست و پا گیر نیز تلقی میشود که کارهای مهمتر را به تعویق خواهد انداخت.


    عظیم دست‌فال از برگزارکنندگان قدیمی و کهنه کار تهران در این رابطه گفت: انتظار می‌رود که مسئولان کمی به این موضوعات توجه کنند و رانت‌ها، بی‌عدالتی‌ها و حق‌کشی‌ها را از بین ببرند. شخصا اعتقاد دارم که بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات فعلی این است که سازمان توسعه تجارت حضور انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و نهادها را در حوزه مجوزها کمرنگ کند.

    وی ادامه داد: درحال‌حاضر مجوز رویدادهای مهم بسیاری به مجموعه‌های غیر مرتبط و نا آشنا به امر برگزاری سپرده شده که همین امر امنیت شغلی ما را به خطر انداخته و در سال‌های اخیر متاسنه مجبور به کاهش نیرو شدیم. این موارد در رابطه با شرکت‌های دیگر هم صدق می‌کند و خبر دارم که در طول 2 سال اخیر بسیاری از همکاران ما مجبور به محدود کردن فضای کسب و کار خود شدند.

    مدیرعامل بانیان فردای روشن همچنین با اشاره به تلاش هایی که این مجموعه در مسیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی جدید دارد افزود: در حال حاظر ما برگزاری 3 الی 4 نمایشگاه را در دستور کار داریم و طرح توجیهی آنها را نیز به سازمان توسعه تجارت ارائه دادیم تا صلاحیت ما برای دریافت مجوز و برگزاری نمایشگاه بررسی شود. امیدوار هستیم که حداقل امسال بتوانیم از مسیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی که تنها کسب و کار ما تلقی می‌شود، به درآمد برسیم و مجبور نباشیم حق و حقوق پرسنل شرکت را به تعویق بی‌اندازیم.

    *برای سروسامان دادن به مجوزهای نمایشگاهی برنامه داریم

    رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران گفت: کنترل برگزاری یا عدم برگزاری رویدادها توسط مجموعه‌های غیرمرتبط با صنعت نمایشگاهی از عهده انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران خارج است چرا که تصمیم‌گیری در این زمینه با دولت بوده و ما به عنوان یک تشکل غیر دولتی نقشی در آن نداریم.
    علی مرادی همچنین تصریح کرد: هیات مدیره انجمن و کلیه شرکت‌های زیر مجموعه صنعت نمایشگاهی به رقابت نابرابری که در زمینه صدور مجوزهای نمایشگاهی شاهد آن هستیم، نقد دارند. مجموعه‌های غیر تخصصی قطعا قدرت بیشتری دارند! پول بیشتری دارند! نفوذ بیشتری دارند اما چون تخصص کافی ندارند، بنابراین ورودشان به عرصه برگزاری رویدادها اشتباه است.

    هیچ رویدادی در کشور وجود ندارد که همکاران من در شرکت‌های نمایشگاهی خودشان توان برگزاری آنها را نداشته باشند بنابراین متولیان امر به راحتی می‌توانند مسئولیت برگزاری رویدادها را در هر سطحی و با هر رویکردی که مد نظر سازمان‌های ذی ربط باشد را به ما بسپارند.

    وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین تصمیماتی که اخیرا برای جلوگیری از صدور مجوزهای متفرقه گرفته شده به تفاهمنامه انجمن با سازمان توسعه تجارت کشور اشاره کرد و اظهارکرد: در حال تشکیل یک دبیرخانه دائمی با عنوان «رویدادهای بین‌المللی تجارت خارجی کشور» هستیم که قرار است از این طریق موضوعاتی چون حضور هیات‌های تجاری، کارگاه‌های آموزشی تخصصی و همچین کنترل بهتر و دقیق تر مجوزهای نمایشگاهی را مورد پوشش و نظارت قرار بدهیم.

    مرادی در پایان اظهارکرد: سالن 62 در سایت تهران محل استقرار این دبیرخانه بوده و غیر از آقای محمدرضا مدودی که به عنوان رئیس این دبیر خانه فعالیت دارد، 2 نماینده از شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، یک نماینده از سازمان توسعه تجارت و 4 نماینده از انجمن برگزارکننندگان اعضای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. امیدوار هستیم که فعالیت‌های این مجموعه حرفه‌ای برای ارزیابی تمام نمایشگاه‌های کشور از ابتدای شهریور ماه کلید بخورد.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت