مدیر نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی:

حال صنعت نمایشگاهی خوب است

عصر نمایشگاه- به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه مدیر نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی گفت: صنعت نمایشگاهی نه تنها در زمان تحریم آسیب ندیده بلکه شاهد رشد در بخش ها داخلی نیز هستیم و به طور کلی می توان گفت حال صنعت نمایشگاهی خوب است.

حال صنعت نمایشگاهی خوب است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    بابک وفایی:

    حمیدرضا آملی مدیر نمایشگاه های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران یکی از مدیران پرتلاشی است که مسئولیت پرچالشی را نیز بر عهده دارد. در شماره سی و شش مجله نمایشگاه گفتگویی با ایشان منتشر شد که در ادامه می خوانیم.

    ارزیابی شما از شرایط امروز صنعت نمایشگاهی کشور چیست؟
    صنعت نمایشگاهی بیش از پنجاه سال در کشور سابقه فعالیت دارد و در طی این سالها ما شاهد برگزاری نمایشگاه های مختلفی بودیم. 26 دوره نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران برگزار شد که در زمان خود بسیار مهم و تاثیر گذار بود.البته من اعتقاد ندارم که این نمایشگاه نباید ادامه پیدا می کرد چرا که نمایشگاه ها به طرف تخصصی شدن حرکت می کردند و توقف برگزاری نمایشگاه بازرگانی بین المللی به این فرآیند تخصصی شدن کمک کرد. نمایشگاه ها رویدادهایی هستند تاثیر گذار و تاثیر پذیر از شرایط اقتصادی. نمایشگاه ها یک روز خلق می شوند و یک روز به نمایشگاهی دیگر تبدیل می شوند. زمانی که نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران برگزار می شد مدل برگزاری نمایشگاه در دنیا تقریبا این طور بود که نمایشگاه ها عمومی بودند و انواع و اقسام کالاها در نمایشگاه ها و گروه های کالایی مختلف در کنار هم به نمایش گذاشته می شد. در نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران هم تعدادی از سالن به یک کشورهای مختلف اختصاص داده می شد و همه گروه های کالایی را  در کنار هم می دیدید. در آن سال ها مدت زمان نمایشگاه ها بیشتر بود و رویکرد فروش داشتند. آن نسل از نمایشگاه ها منقرض شدند و نسل جدید نمایشگاه ها باعنوان نمایشگاههای تخصصی جای آنها را گرفت. امروز مفتخر هستیم که یک نمایشگاه قبل از انقلاب تبدیل به بیش از 600 نمایشگاه در سراسر ایران شده است و از این تعداد حدود 90 نمایشگاه برند و مرجع در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
    صنعت نمایشگاهی امروز در وضعیت خوبی است. در مقایسه با بخش های دیگر دردوران تحریم صنعت نمایشگاهی کمتر از این موضوع آسیب دیده چرا که از ابتدا پشتوانه داخلی داشته است. حتی می توان گفت صنعت نمایشگاهی نه تنها در زمان تحریم آسیب ندیده بلکه شاهد رشد در بخش ها داخلی نیز هستیم. و به طور کلی می توان گفت حال صنعت نمایشگاهی خوب است. 74 عنوان نمایشگاه سال گذشته به 90 عنوان نمایشگاهی افزایش پیدا کرده و علاوه بر این بخش داخلی نمایشگاه ها نیز وسعت پیدا کرده است و گاها ما با کمبود فضای نمایشگاهی مواجه هستیم. در نمایشگاه هایی مثل نفت ، ایران بیوتی، ایران سبز و بورس و بانک الکامپ، ما شاهد افزایش شرکت کنندگان داخلی بودیم. همچین ما شاهد رشد توانمندی شرکت های داخلی در نتیجه تحریم ها هستیم. تحریم های ناجوانمردانه آمریکا در بلند مدت به نفع ایران و به زیان استکبار جهانی خواهد بود چرا که منجر به رشد بخش های داخلی ایران و خودکفایی در حوزه های مختلف صنایع خواهد شد. ما شاهدیم خیلی از شرکتهای وارد کننده به تولید کننده و صادر کننده تبدیل شده اند. این اتفاق مبارکی برای کشور است و ما در اینجا شاهد رشد صنایع داخلی در ویترینی به نام نمایشگاه بین المللی هستیم.
    در وضعیت کنونی و با توجه به ازدیاد عناوین نمایشگاه ها و اینکه دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی افزایش پیدا کرده و این افزایش به معنی تنوع روش ها و دیدگاه ها و سلیقه ها و افکار در این صنعت است و لذا  محوریت و مرکزیت برای هماهنگی و مدیریت این تنوع، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران پرچم دارصنعت نمایشگاهی کشور می باشد و ما باید این ظرفیتها را افزایش دهیم تا بتوانیم پذیرای افکار و نظرات مختلف در این صنعت باشیم. از طرفی تشکل های مختلف در هر صنف و صنعت نیز مطالباتی از صنعت نمایشگاهی کشور دارند و می خواهند صنعت نمایشگاهی به عنوان یک ابزار قوی- مدرن وتاثیرگذار همراه انها باشد تا بتوانند به اهداف صنفی خود برسند. درگذشته نمایشگاه ها مجری محور بود ولی امروزه نمایشگاه ها تشکل محور شده اند. ایجاد  تشکل ها ، اتحادیه ها و انجمن های قدرتمند  در هر صنف و صنعت موجب تصمیم گیری ها و رفتارهای گروهی در هر صنعت شده و شرکت ها منافع خود را در هماهنگی با تشکل های صنفی خود می بینند. تشکل های بخش خصوصی که غالباً زیر مجموعه اتاق های بازرگانی واصناف هستند امروزه این تشکلها انتظارات جدید و به حقی  را در صنعت نمایشگاهی دارند تا بتوانند با هماهنگی و تعامل با شرکت نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران به اهداف توسعه، بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت های خرد بپردازند. از طرفی برگزارکنندگان و مجریان نمایشگاهی عمدتاً در پی افزایش کمی نمایشگاه ها هستند و این طبیعی است چرا که شرکت های انتفاعی هستند و تمایل دارند حداکثر بهره مندی را از برگزاری نمایشگاه ها داشته باشند. ولی ما در شرکت سهامی نمایشگاه بیشتر به دنبال افزایش کیفی برگزاری نمایشگاه ها هستیم. افزایش کیفیت برگزاری ارتباط مستقیم با رضایت مندی تشکل ها و مشارکت کنندگان در هر صنف و صنعت دارد. به اعتقاد من هر نمایشگاهی باید یک شورای سیاست گذاری داشته باشد. وقتی قرار است به عنوان مثال نمایشگاهی در حوزه پزشکی یا مواد غذایی برگزار شود نمایندگان تشکل های خصوصی و دولتی مرتبط با این صنایع عضو شورای سیاست گذاری برگزاری این نمایشگاه ها شوند و برای نمایشگاه ها مرتبط با صنف برنامه ریزی و آنها را مدیریت کنند. اگر ما نمایشگاه ها را با این مدل برگزار کنیم می توانیم نمایشگاه های بهتر و با کیفیت و محتوا داشت باشیم. چرا که نمایشگاه فقط چیدن و برچیدن کالاها نیست ، نمایشگاه رویدادی است که برگزاری آن باید تلنگری به وضعیت موجود هر صنف و صنعت بزند و از یک نقطه به نقطه مطلوب تری حرکت دهد. چرا که اگر صرف نمایش باشد این کار در پاساژها و مراکز خرید خیلی زیباتر و شکیل تر انجام می شود.

    از برنامه ها ریزی ها و سیاست های آتی شرکت سهامی در برگزاری نمایشگاه ها توضیحاتی بفرمایید.
    ما تلاش داریم نمایشگاه ها را تخصصی تر و تشکل محور و از غرفه محور به کالا محور تبدیل شوند. ازطرفی پایین بودن تعرفه  ریالی حضور در نمایشگاهها موجب شده بعضا شرکت ها با متراژهای بزرگ و غرفه های شکیل و آنچنانی حضور پیدا می کنند ولی تعداد کالاهای عرضه شده متناسب با فضای غرفه نیست و بسیار کم تر است. و این فرهنگ غرفه بزرگ و شکیل در میان شرکت ها مطرح جا افتاده است.  تلاش ما این است که سمت و سوی غرفه های نمایشگاهی را به سوی کالا محور شدن ببریم و شرکت ها متناسب با کالا یا خدماتی که عرضه می کنند غرفه داشته باشند. ما حضور بیشتر شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را به افزایش  وسعت نمایشگاه ترجیح می دهیم. زیرا نگاه شرکت سهامی نگاه انتفاعی به برگزاری رویدادها نیست. همچنین هر نمایشگاه باید هر سال یک تم و شعار داشته باشد که با سال قبل متفاوت باشد که به نمایشگاه جهت و هدف دهد. به عنوان مثال جذب سرمایه گذاری، رونق تولید داخلی یا صرفه جویی در انرژی ها و جلوگیری از پرت انرژی ، استفاده از انرژی های تجدید پذیر و ...

    نظر شما در باره اعطای مجوز به تشکل ها از سوی سازمان توسعه تجارت چیست؟
    به نظرم تشکل ها خود نمی توانند مجری نمایشگاه باشند بهترین حالت این است که سیاست گذار نمایشگاههای تخصصی تشکل ها باشند ولی اجرای آن با مجریان حرفه ای در بخش خصوصی باشد. به عنوان مثال مگر ممکن است نمایشگاه نفت بدون حضور وسیاست گذاری شرکت ملی نفت ایران برگزار شود؟ این صنعت در ایران کاملا دولتی است و مجوز باید به نام شرکت ملی نفت ایران صادر شود و یک برگزار کننده خوب و حرفه ای نیز باید نمایشگاه را برگزار کند. و یا مثلا سازمان  گردشگری به عنوان متولی صنعت گردشگری در ایران به عنوان سیاست گذار این بخش باید تصمیم گیرنده در حوزه نمایشگاههای این صنعت در کشور باشد.

    در خصوص تقویم برگزاری نمایشگاه و نمایشگاه های همزمان و اینکه چرا نمایشگاه های با گروه های کالایی مشابه همزمان برگزار نمی شوند توضیحاتی بفرمایید.
    ببینید ما حدود 90 عنوان نمایشگاهی داریم که برای تدوین تقویم نمایشگاهی باید شاخص مختلفی را در نظر بگیریم. از جمله تقویم شمسی ، میلادی و قمری.  تعطیلات رسمی در این سه  تقویم و مناسبت های مختلف در تقویم باید در نظر گرفته شود. این رویدادهای مختلف در تقویم، تدوین تقویم نمایشگاهی را تحت تاثیرخود قرار می دهند. از طرف دیگر برخی از نمایشگاه ها مانند نمایشگاه ساختمان باید در شش ماه اول سال برگزار شوند و برخی نمایشگاه ها باید در نیمه دوم سال و در فصل زمستان برگزار شوند. بعضی از نمایشگاه برندینگ زمانی دارند، به طور مثال همه می دانند که نمایشگاه نفت ایران در اردیبهشت برگزار می شود و یا نمایشگاه صنایع غذایی در خرداد ماه برگزار می شود. همچنین گاهی از نظر متراژ امکان برگزاری همزمان دو یا چند نمایشگاه مشابه وجود ندارد. اگر شما به برنامه دیگر سایت های نمایشگاهی دنیا نیز توجه کنید برگزاری همزمان نمایشگاه های مختلف را در سایت ها خواهید دید. قرار گرفتن نمایشگاه های با گروه های کالایی مشابه در کنار هم اتفاق خوبی است ولی وقتی این امکان وجود ندارد و محدودیت زمان و مکان داریم. ناچار هستیم بخش های شرقی، مرکزی و غربی سایت را به نمایشگاه های متفاوت اختصاص دهیم. البته هرکدام از این بخش ها پارکینگ مجزا دارند و خوشبختانه بازدید کنندگان به سهولت می توانند از نمایشگاه مورد نظر خود بازدید کنند و اگر تمایل داشته باشند از نمایشگاه های دیگر نیز بازدیدکننده البته باهمان یک بلیط ورودی امکان بازدید میسور است.
    آیا تقویم سه ساله که بر روی وب سایت شرکت سهامی نمایشگاه ها قرار داده شده است قطعی است؟
    به زودی بعد از بازبینی و بازنگری و افزایش رویدادهای جدید این تقویم نیز قطعی خواهد شد. رویکرد مدیریت عالی نمایشگاه نیز بر مشارکت بیشتر شرکت های دانش بنیان و استارت آپ هاست درخصوص چگونگی حضور آنها و دو پیشنهاد در این حوزه وجود دارد. یکی اینکه شرکت های دانش بنیان در گروه های کالایی خود و در سالنهای مرتبط قرار گیرند و دیگر اینکه به صورت مستقل و در سالنی جداگانه باشند. به نظر می رسد اگر استارت آپ ها در سالنی جداگانه مستقر شوند بهترخواهد بود چرا که برای غرفه داران و بازدیدکنندگان برقراری ارتباط با آنها آسان تر خواهد بود. همچنین مسئولین و مدیرانی بخش های دولتی و خصوصی که از نمایشگاه بازدید می کنند علاقه مند هستند از غرفه های دانش بنیان و استارت آپ به صورت متمرکز بازدید کنند و این موجب هم افزایی میان خود آنها نیز خواهد شد در این خصوص اقدامات خوبی صورت گرفته و با هماهنگی معاونت صنایع وزارت صنعت معدن وتجارت و شرکت سهامی نمایشگاه ها غرفه هایی را به نیازمندی های صنایع مختلف اختصاص داده ایم. این نیازمندی ها شامل کالاها و خدماتی است که قبلا از خارج وارد کشور می شده و هم اکنون به واسطه تحریم ها وارد نمی شود و شرکت های دانش بنیان می توانند با بازدید از این بخش توانایی خود برای تولید وتامین این نیازمندی ها محک بزنند. و همه این اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی، توسعه صادرات، جلوگیری از خروج ارز و افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه های کشور عزیزمان می باشد.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت