با موضوع تصویرسازی از کتاب‌های کودکان و نوجوانان ؛

برگزاری نخستین نمایشگاه تصویرسازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان افغانستان در مشهد

عصر نمایشگاه- نخستین نمایشگاه گروهی هنرمندان مهاجر افغانستانی با عنوان «پوپوک» با موضوع تصویرسازی از کتاب‌های کودکان و نوجوانان در مشهد برگزار شد.

برگزاری نخستین نمایشگاه تصویرسازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان افغانستان در مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس، نمایشگاه تصویرسازی کتاب‌های کودکان و نوجوانان که با همکاری خانه هنر افغانستان برگزار شده، برای نخستین بار آثاری در قالب نقاشی دیجیتال و اجرای دستی تصویرسازی که مخصوص کتاب‌های کودک و نوجوان است به نمایش در آمده است.

    گفتنی است ، در این نمایشگاه آثار «سمیه خاوری»، «فاطمه لسانی»، «طیبه اکبری»، «طاهر خاوری»، «صدیقه غلامحسین زاده»، «زینب رضایی»، «علی صادقی» و «معصومه نهضت» که همه آنها از هنرمندان جوان مهاجر هستند، در محل نمایشگاه‌های دائمی خانه هنرمندان افغانستان در «گالری اندیشه» واقع در گلشهر مشهد به نمایش گذاشته شد.

    محمد حسین جعفری مسئول «خانه هنر افغانستان» و مدیر این نمایشگاه جزئیات بیشتری از برپایی این نمایشگاه و آثار ارائه شده تشریح کرد.

    وی افزود: یکی از ویژگی‌های این آثار این است که تلفیقی از 2 هنر است؛  هنر تصویر سازی دستی و هنر دیجیتال که ما از هر 2 هنر بهره بردیم، روش‌های سنتی تصویرسازی را نوتر و مدرن‌تر کرده و از تکنیک‌ها و نرم افزارهای روز نیز استفاده کردیم.

    جعفری در ادامه افزود: از طرفی ما به اصالت تصویرسازی هم اعتقاد داریم و آن را در نقاشی‌های عرضه شده نیز حفظ کردیم و توجه داشتیم که اصالت آثار از بین نرود، چون ما بر اصالت هنر دست‌ساز تاکید داریم چراکه نرم افزارهای امروزی در بسیاری از فضاها نمی‌توانند چنین آثاری را خلق کنند و این بستگی به سلیقه و توانایی خود هنرمند دارد.

    این هنرمند افغانستانی از استقبال ناشران ایرانی از این آثار اشاره کرد و افزود: در روز افتتاحیه نمایشگاه 3 ناشر ایرانی که فقط آثار کودکان و نوجوانان را منتشر می‌کنند از نمایشگاه بازدید کردند و برای آنها بسیار جای تعجب بود که در حوزه تصویرسازی کتاب کودکان که یک رشته تخصصی است در میان جامعه مهاجر چنین هنرمندان با استعدادی وجود دارند.

    وی ادامه داد: ما امیدواریم که رابطه خوبی میان این هنرمندان و ناشران کتاب کودک برقرار شود تا هم زمینه کار برای ناشران و هنرمندان فراهم شود و هم مخاطبان کتاب کودکان که بیشتر مردم ایران هستند با فرهنگ و سنت‌های بومی مردم افغانستان آشنا شوند.

    «زینب رضایی» یکی از هنرمندانی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده گفت: این آثار تصویرسازی کتاب کودکان است که بیشتر موضوعات آن داستان‌های محلی افغانستانی است که برخی از آنها خیلی «واقعی» است و برخی نیز «دفرمه» شده است.

    وی در مورد موضوعات این آثار گفت: این نقاشی‌ها بیشتر در زمینه‌های فرهنگ، آداب و سنت‌های مردم افغانستان است که بیشتر آنها در قالب افسانه‎های محلی بیان شده و برخی از موضوعات این آثار داستانی است و برخی هم به سنت‌ها و بازی‌های کودکان و نوجوانان و لباس‌های سنتی در مناطق مختلف افغانستان اشاره دارد.

    این هنرمندان جوان مهاجر در ادامه افزود: هنرمندان جوانی که این نمایشگاه گروهی را برگزار کردند با اینکه اغلب متولد ایران هستند ولی فرهنگ و سنت‌های بومی خود را فراموش نکردند و در اکثریت مطلق این آثار به فرهنگ بومی در افغانستان پرداخته شده است.

    این نمایشگاه که با همکاری خانه هنر افغانستان و شهرداری منطقه 5 مشهد برگزار شده تا 7 خرداد همه روز صبح و عصر در محل نمایشگاه دائمی هنرمندان افغانستان واقع در گالری اندیشه در گلشهر، بلوار شهید آوینی، خیابان شهید نوروزی، شفیعی 2 دائر است و علاقمندان می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت