در مجتمع فرهنگی وهنری سوره ؛

افتتاح نمایشگاه تذهیب ونگارگری گروه ' جادوی نقش'

عصر نمایشگاه- نمایشگاه گروهی تذهیب باعنوان ' جادوی نقش' آثار هنرجویان استاد فرزانه جعفری در مجتمع فرهنگی وهنری سوره افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه تذهیب ونگارگری گروه ' جادوی نقش'
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا دراین نمایشگاه ، 35 تابلو تذهیب توسط هفت هنرمند جوان اصفهانی به نمایش گذاشته شد.

    فرزانه جعفری استاد برجسته هنر تذهیب واز شاگردان استاد مجید صادق زاده درخصوص این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه حاصل تلاش هنر آموزانش در طول سه سال است که به مدت یک هفته ،برای بازدید علاقه مندان به نمایش در آمده است.

    وی گفت:رشته تذهیب هنری است شامل مجموعه ای از نقوش بدیع وزیبا که ریشه در اندیشه ایرانی داردو از این هنر برای زیباتر کردن کتب مذهبی ، فرهنگی ،تاریخی ودیوان اشعار و...استفاده می شود.

    جعفری افزود:هنر جویان وهنرمندانی که دراین زمینه فعالیت می کنند نیاز به پشتیبانی وحمایت دارند وباید حداقل بعد از به نمایش درآمدن آثار ، بصورت کتاب چاپ شود واین پشتوانه دولتی را می طلبد.

    نمایشگاه تخصصی هنرمندان تذهیب گروه ' جادوی نقش ' که با نام هنرمندانی چون غزاله زاهدی،مونا علیزاده،صفورا میر عنایت ،عاطفه آچاک،آسیه آذر افزا،وجیهه اهتمام ومبینا بورونی شکل گرفته است ،از امروز به مدت یک هفته در مجموعه فرهنگی هنری سوره واقع در خیابان آمادگاه برای علاقه مندان برپاست.

    در خصوص هنر تذهیب باید گفت :پیشینه اش به دوره ساسانی می ‌رسدکه در هنر کتاب آرایی ایران به کار می رفت.
    بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب در اختیار حکومت‌های اسلامی و عرب قرار گرفت و «هنر اسلامی» نام یافت.

    قابل ذکر است ،در دوره سلجوقی مذهـبان، آرایش قرآن‌ها، ابراز و ادوات، ظرف‌ها، بافته‌ها و بناها را پیشهٔ خود ساختند و چندی بعد، در دوره تیموری این هنر به اوج خود رسید و زیباترین آثار تذهیب شده به وجود آمد.

    گفتنی است ،در دوره صفوی، نقاشی، تذهیب و خط درخدمت هنر کتاب آرایی قرار گرفت و آثاری به وجود آمد که اکنون زینت بخش موزه‌های ایران و جهان است.
    هجوم فرهنگ غرب به ایران، حرکت پیشرو این هنر را کند ساخت، ولی با زحمت هنرمندان متعهد و دوستداران هنر این مرز و بوم، شعلهٔ هنر تذهیب همچنان فروزان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت