مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران:

فرصت شغلی ایجاد شده صنعت نمایشگاهی جهان ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر است

عصر نمایشگاه- مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در اجلاس مدیران عامل نمایشگاه های کشور گفت: در سال گذشته ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر فرصت شغلی توسط صنعت نمایشگاهی جهان ایجاد شده است.

فرصت شغلی ایجاد شده صنعت نمایشگاهی جهان ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران، اجلاس مدیران عامل نمایشگاه های کشور در مشهد برگزار شد و بهمن حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در این اجلاس گفت: صنعت نمایشگاه با وجودی که بیش از 2500 سال قدمت دارد هرگز از اهمیت و اعتبار آن کاسته نشده است زیرا به موازات تکامل جامعه بشری و پیشرفت های  تکنولوژیکی، خود را با این تحولات وفق داده است.

    وی با بیان این این که صنعت نمایشگاهی همچنین وظایف جدیدی را عهده دار شده است، افزود: تبدیل شدن به مهمترین ابزار بازاریابی،  معرفی  جدیدترین پیشرفت های تکنولوژیکی،  ایجاد فرصت های شغلی متعدد به صورت مستقیم و غیر مستقیم،  کمک به توسعه صنعت گردشگری در همه انواع آن و گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشورها و ایجاد تفاهم بین ملل از جمله این وظایف است.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران خاطرنشان کرد: برای نشان دادن اهمیت این صنعت کافی است به این موضوع اشاره کنیم که در سال 2018 بالغ بر 32000 نمایشگاه بین المللی مهم – که متراژ هر یک از آنها بیش پنج هزار متر مربع بوده است – در 180 کشور دنیا برگزار شده است که حدود 4،500،000 شرکت کننده و بالغ بر 303 میلیون بازدید کننده داشته اند.

    وی ادامه داد: در سال گذشته مساحت سالن های مسقف نمایشگاهی کشورهای دنیا حدود 35 میلیون مترمربع و متراژ کل نمایشگاههایی که برگزار شده است حدود 138 میلیون مترمربع بوده است. ( بطور میانگین از هر متر مربع  فضا 4 بار در سال استفاده شده است). در سال 2018  هزینه های مستقیم برپایی نمایشگاهها در دنیا 137 میلیارد دلار بوده و نمایشگاههای بین المللی سال گذشته 325 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده اند.

    حسین زاده با اظهار این مطلب که تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده توسط این صنعت سال گذشته 3،240،000 نفر بوده است، عنوان کرد: 1،314،000 نفر آن بصورت مستقیم و بقیه غیر مستقیم بوده است.  1217 دارنده سایت نمایشگاهی حدود 500 هزار نفر  پرسنل دارند ( تعداد کارکنان هر یک از مراکز نمایشگاهی حدود 411 نفر است).

    وی یادآور شد: علی رغم تحریم های شدید و کم سابقه ای استکبار جهانی به اقتصاد ایران تحمیل کرده است صنعت نمایشگاهی به گسترش خود در کشور ما ادامه داده است اما باید اذعان کرد که رشد کمی نمایشگاهها در تعدادی از مراکز نمایشگاهی با رشد کیفی آنها توأم نبوده است.

    حسین زاده اعلام کرد: شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی در سال جاری برپایی حدود 100 نمایشگاه بین المللی از جمله برگزاری 13 نمایشگاه در خارج از کشور در تقویم نمایشگاهی خود گنجانده است که بخش اعظم آنها با موفقیت برگزار شده است.

    وی گفت: مهمترین فعالیت نمایشگاهی برون مرزی ما که با اعتبار پرستیژ  بین المللی کشورمان رابطه مستقیم دارد حضور فعال در اکسپو 2020 دوبی است که ستاد ویژه برای برنامه ریزی و اجرای آن با مشارکت بخش خصوصی و همه سازمان ها و وزارتخانه های ذیربط تشکیل داده ایم و تا کنون  جلسات  توجیهی متعددی  با حضور مسئولان و مدیران ذیربط تشکیل داده و بر روند فعالیت ها نظارت داریم.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران تصریح کرد: به منظور ترغیب شرکت های خارجی به حضور فعال تر در نمایشگاههای ایران  به هیأت محترم دولت پیشنهاد داده ایم نرخ سود بازرگانی کالاهای نمایشگاهی را حذف  نماید. خوشبختانه  این پیشنهاد به تصویب رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است.

    وی به نقش استارت آپ ها در نمایشگاه ها نیز اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به نقش استارت آپ ها، شرکت های دانش بنیان و پارک های علوم و فناوری امتیازات  ویژه ای برای آنها در نظر گرفته ایم. در تقویم نمایشگاه های خود برای معرفی کالاها و خدماتی که از توان صادراتی بالایی برخوردارند موجبات انتقال فناوری های پیشرفته را به کشور فراهم می‌کند، اولویت قائل شده ایم و از تعداد عناوین نمایشگاه هایی که بازده اقتصادی چندانی ندارند یا اهمیت صادراتی آنها ضعیف است کاسته ایم.

    حسین زاده عنوان کرد:  اگر چه درآمد ریالی ما از برگزاری نمایشگاه ها در نه ماهه سال 1398 حدود 25% نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما افزایش هزینه های ارزی شرکت در نمایشگاههای خارجی مانع از آن است که بتوانیم مشارکت گسترده ای در برخی از نمایشگاه های مهم بین المللی به ویژه در کشورهایی که هزینه های آنها بالاست داشته باشیم.

    وی افزود: ظرف دو سال اخیر برپایی نشست های تخصصی با همکاران گرانقدرمان در مراکز نمایشگاهی استانها نتایج ثمر بخشی در پی داشته و از نظرات مشورتی سازنده و مفید آنها در تدوین برنامه های خود بهره مند شده ایم.

    رئیس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان این مطلب که به منظور موفقیت در برپایی نمایشگاه ها و برطرف کردن برخی از نارسایی ها انتظار داریم که مدیران عامل محترم نمایشگاهها نکات زیر را مورد عنایت و امکان نظر قرار دهند، گفت: ایجاد هماهنگی در تقویم نمایشگاه های خود به گونه ای که شرکت کنندگان در یک نمایشگاه فرصت کافی برای حضور در نمایشگاه مشابه را در استان مورد نظر داشته باشند. متأسفانه برخی از سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان ها در اعطای مجوز برای برپایی نمایشگاه ها دقت لازم را به عمل نمی آورند و در مواردی شایستگی مجری ملاک اعطای مجوز قرار نمی گیرد.

    وی ادامه داد: افزایش کیفیت نمایشگاه ها به مراتب مهمتر از افزایش کمی آنهاست، ضرورت ایجاب می کند که همکاران عزیزما همه نمایشگاه هایی را که برگزار می کنند مورد ارزشیابی قرار دهند. مهارت افزایی کادر شاغل در نمایشگاه ها از نهایت اهمیت برخوردار است، برپایی دوره های آموزشی تخصصی برای این افراد بدون شک در بهبود کیفی نمایشگاه هایی که برگزار می شود مؤثر است.

    حسین زاده گفت: روز آمد کردن مطالب وب سایت ها در تعدادی از مراکز نمایشگاهی کشور مورد عنایت قرار نگرفته است به گونه ای که کاربران یا متقاضیان حضور در نمایشگاه ها نمی توانند به اطلاعات تفصیلی یا عملکرد نمایشگاه هایی که در سنوات گذشته برپا شده و سال به سال تجدید شده است دسترسی داشته باشند.

    مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران اظهارداشت: وب سایت های مراکز نمایشگاهی بایستی توسط افراد مطلع مدیریت شوند تبدیل "وب سایت " به  "بولتن اداری" اقدام قابل توجیهی نیست.– تبلیغ به منظور آگاه کردن بازدیدکنندگان از ویژه گی های نمایشگاههایی که در شرف برگزاری است در موفقیت نمایشگاهها و افزایش بازدیدکنندگان آنها نقش مؤثری ایفا می کند. در مواردی مشاهده شده است که تبلیغ غیر کافی یا عدم استفاده از رسانه های پر مخاطب مانع از آن شده است که بازدیدکنندگان علاقه مند از نمایشگاه مورد نظر خود دیدن کنند.

    وی تاکید کرد: توجه به مسائل زیست محیطی در نمایشگاهها از نهایت اهمیت برخوردار است. کاهش تولید زباله، استفاده از تابلوهای الکترونیکی برای راهنمایی مراجعان به جای توزیع نقشه راهنما،  بهره گیری از مواد و مصالحی که به دفعات قابل استفاده هستند، عدم توضیع کیسه های پلاستیکی غیر قابل بازیافت که بر روی آنها آگهی های تبلیغاتی چاپ شده است و دهها اقلام دیگری در بروشورهای مراکز مهم نمایشگاهی به آنها اشاره شده است می تواند به حفاظت از محیط زیست کمک کنند و نمایشگاهها در این زمینه می توانند الگو باشند.

    گفتنی است، در ابتدای این اجلاس سعید صیفی مدیر امور نمایشگاهی نمایشگاه بین المللی مشهد و شهریار آل شیخ معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد طی سخنرانی هایی به حضار خوش آمدگویی کردند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت