بزرگترین رخداد صنایع دستی ؛

حاشیه و متن بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع‌دستی

عصر نمایشگاه- بزرگترین رخداد صنایع دستی کشور با تقاضای هنرمندان برای گرفتن عکس یادگاری با معاونت صنایع دستی به پایان رسید.

حاشیه و متن بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع‌دستی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایسنا، نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران هرساله همزمان با روز جهانی صنایع دستی از 20 خرداد ماه آغاز به کار می‌کند. اما بر خلاف سال‌های دیگر و به دلیل مصادف شدن این روز با ماه مبارک رمضان، تاریخ برگزاری این نمایشگاه از 20 به 5 خرداد ماه تغییر کرد. تاریخی که بسیاری از هنرمندانی که از شهرستان به تهران آمده بودند، از آن راضی و برخی دیگر به دلیل همزمانی این تاریخ با امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان گلایه داشتند.

    از طرفی به دلیل تغییر زمان این نمایشگاه و رزرو بودن نمایشگاه بین‌المللی، مکان آن هم به مصلی تهران منتقل شد.

    برپایی نمایشگاه در مصلی تهران نیز مشکلات خاص خودش را داشت. به همین دلیل اجازه ورود سازهای سنتی به محل مصلی داده نشد. همچنین نمایشگاه صنایع دستی که هر ساله با ساز و آواز و رقص‌های محلی مردم ایران زمین همراه بود، امسال در سکوت برگزار شد.

    بزرگترین رخداد صنایع دستی کشور در حالی به کار خود پایان داد که مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبلغ 100 میلیون تومان برای برگزاری آن بودجه اختصاص داده بود. به همین دلیل هنرمندان برخلاف سال‌های دیگر برای شرکت در این نمایشگاه و کرایه غرفه باید پول پرداخت می‌کردند و از این موضوع ناراحت بودند.

    از طرفی بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی را خودکفاترین نمایشگاه‌ در طول تاریخ خواند.

    تنها کشور شرکت‌کننده در پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی، افغانستان بود که لباس‌هایی با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌کرد. همچنین انجمن زنان کارآفرین این کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند.

    یکی دیگر از نکات قابل توجه این دوره از نمایشگاه صنایع‌دستی ایران، حضور مهمانان خارجی و ایرانی بود که با پیگیری‌ها و دعوت پویا محمودیان ‌- مدیرکل صادرات، از صنایع دستی ایران زمین دیدن کردند.

    معاون رییس جمهور در امور زنان، هیات بلند پایه‌ تجاری از کشور هلند، رایزن فرهنگی چین در ایران، سفیر بلغارستان، برخی از نمایندگان مجلس، معاون وزیر ارتباطات و فناوری و معاون تعاون وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی از جمله مهمانان دعوت شده به این نمایشگاه بودند.

    طبق روال سال‌های گذشته بسیاری از هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه از فروش خود، تبلیغات محیطی، کمبود بازدید کننده ناراضی بودند.

    در مقابلِ بسیاری از هنرمندان نیز از فروش خود در نمایشگاه صنایع دستی احساس رضایت می‌کردند، برای مثال دستبافته‌های داری خراسان شمالی از فروش 45 میلیون تومانی و دستبافته‌های داری عشایر فارس از فروش 200 میلیون تومانی محصولات‌شان خبر می‌دادند.

    البته در کنار هنرمندانی که از فروش خود احساس رضایت می‌کردند، برخی هم مدعی بودند که در این چند روز حتا پول غرفه‌شان را هم در نیاوردند و از اینکه در نمایشگاه شرکت کرده‌اند، پشیمان هستند.

    یکی از هنرمندان گفت: اگر می‌توانید بنویسید که برای اجاره یک لامپ 70 هزار تومان و برای اجاره یک میز 50 هزار تومانی 100 هزار تومان از ما گرفته‌اند، درحالی که ما فروش چندان خوبی نداشتیم.

    7 چادر عشایری برپا شده در محیط بیرونی مصلی تهران نیز از فروش خود احساس رضایت می‌کردند.

    صف مردم در روز آخر نمایشگاه جلوی دستگاه‌های کارتخوان قابل تامل بود و ماموران بانک توسعه تعاون در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این که در روزهای برپایی نمایشگاه چند بار دستگاه‌های خودپرداز بانک را شارژ کرده‌اند؟ پاسخ دادند: تا کنون 4 دستگاه را 40 بار شارژ کرده‌ایم.

    شاید یکی از منابعی که اطلاعات دقیق‌تری از حضور مردم در نمایشگاه صنایع دستی داشته باشند، رانندگان ون‌هایی باشند که وظیفه جابجایی مسافران را از جلوی در مترو تا سالن شبستان دارند. یکی از آنها درباره مقایسه استقبال مردم از نمایشگاه صنایع دستی با نمایشگاه قرآن و کتاب گفت: ما از ساعت 10 صبح تا 10 شب یک‌سره کار می‌کردیم و تنها 20 دقیقه فرصت استراحت و ناهار خوردن داشتیم. جمعیتی که از نمایشگاه صنایع دستی استقبال کردند بیشتر از نمایشگاه قرآن و کمتر از نمایشگاه کتاب بودند.

    یکی دیگر از حاشیه‌های بیست و ششمین نمایشگاه صنایع دستی، ضعف و عدم اطلاع‌رسانی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بود. برای مثال ساعت شروع نمایشگاه در روز جمعه به علت برگزاری نماز در مصلی تهران از ساعت 10 صبح به 14 تغییر پیدا کرده بود در حالی که بسیاری از مردم با استدلال اینکه نمایشگاه ساعت 10 شروع می‌شود پشت درهای بسته ماندند. از طرفی روابط عمومی این سازمان بعد از گذشت دو روز از نمایشگاه تازه به فکر راه اندازی ستاد خبری و اطلاع رسانی برای صنایع دستی افتاد!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت