قوت‌ها و کاستی‌های الکامپ در چند خط

عصر نمایشگاه- بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در غیاب وزیر ارتباطات برگزار شد و شب گذشته به پایان رسید؛ محمود واعظی خوشبختانه یا متأسفانه صحنه‌های خوب و بد زیادی را از دست داد.

قوت‌ها و کاستی‌های الکامپ در چند خط
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرنمایشگاه» به نقل از تسنیم، آخرین روز بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ مصادف شد با روز پایان هفته و از این حیث جمعیت قابل توجهی به بازدید از این رویداد در شمال تهران پرداخت تا با دستاوردهای صنعت ICT از نزدیک آشنا شود.

    *الکامپ بیستم رو سیاه شد*

    این نمایشگاه نسبت به سال گذشته که وزارت ارشاد و مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات متولی برگزاری آن بودند، با وسعتی بالغ بر دو برابر و کیفیتی بیش از این میزان برگزار شد زیرا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای امسال توانست با اعتبار نصرالله جهانگرد –معاون وزیر ارتباطات- مجوز برگزاری را دریافت کند.

    *ادغام تلکام و الکامپ کار هر کسی نیست*

    علی‌رغم اینکه الکامپ با مسئولیت اهالی صنف IT برگزار شد، چندین سال است دچار کلیشه و کرختی عجیبی شده که مسئولان ارشد اجرایی کشور نیز بارها خواستار ادغام آن با تلکام شدند اما در عمل یا به اظهارات خود اعتقاد راسخی نداشتند یا زورشان به متولی اصلی برگزاری نمایشگاه‌های کشور که دنبال سود هنگفت این دو رویداد (الکامپ و تلکام) به صورت جداگانه‌ است، نرسیده زیرا همچنان شاهد برگزاری با همان ماهیت سابق اما رنگ و لعاب ظاهری متفاوتی هستیم.

    *طرح الکامپ در دنیا نیست!*

    اصلی‌ترین انتقاد وارد بر این نمایشگاه و متولیان برگزاری آن، برگزاری رویدادی کاملا تخصصی برای عوام است که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد یا حداقل کمیاب است؛ تجربه جهانی نشان داده در برخورد با چنین رویدادهایی تمرکز بر قشر تحصیلکرده و متخصص صنعت است تا زمینه‌ای برای تعالی بخش و در نهایت صنعت ملی اتفاق افتد.

    البته شیوه برگزاری در برخی رویدادهای مشابه نیز به این شکل است که فرضا برای چهار روز نمایشگاه، یک روز به عوام اختصاص داده می‌شود تا با خریداری بلیت بتوانند از محیط نمایشگاهی و دستاورد بخش‌های صنعتی بازدید و از نزدیک با مسئولان آن ارتباط برقرار کنند.

    *الکامپ‌های دنیا هم بادکنک و نسکافه می‌دهند؟*

    اما قطعا بعید است در کل دنیا رویدادی با ماهیت الکامپ برگزار شود و از روز اول به مدت چهار روز با شارژ رایگان، بادکنک، بسته اینترنتی مجانی، نسکافه داغ در صورت عضویت، خودکار- مداد – پاک‌کن و... از بازدیدکنندگان استقبال شود.

    *التماس برای فروش در الکامپ*

    قطعا برای نمایندگان خارجی ناملموس است که کمپانی‌های تأمین کننده پهنای باند و سرویس‌دهنده‌های اینترنتی کارمندان‌شان را با تیپ و ظاهری خاص روانه محوطه نمایشگاه کنند تا مردم را با التماس به سمت خرید سرویس‌شان بکشانند؛ این موضوع از قبیل کارهایی است که شاید تنها در ایران شاهد آن باشیم.

    همانطور که قبلا اشاره شد شاید بهتر باشد عنوان نمایشگاه الکامپ را که باید محلی برای عرضه دستاوردها و تکنیک‌های صنعت IT باشد به "فروشگاه الکامپ" تغییر دهیم.

    *ماشین‌های لوکس زینت الکامپ*

    قطعا زمانیکه در یک رویداد تخصصی، کمپانی‌ها ماشین‌های لوکس را در محوطه نمایشگاهی به عنوان جوایز قرعه‌کشی روی سکو قرار می‌دهند باید به حال آن رویداد تأسف خورد زیرا اگر بحث تخصص در میان باشد، متخصصان به هر نحوی شده خود را به رویداد می‌رسانند حتی به بهانه پرداخت هزینه‌ای بالا به عنوان بهای ورودی یا شرکت در رویداد؛ اما زمانیکه پای بی‌ام‌دابلیو، آلفارومئو، بنز، مازراتی، هیوندا و... به الکامپ و تلکام باز می‌شود باید کمی بیشتر درباره عنوان "تخصصی" فکر کرد.

    *تلبیغ تجارت الکترونیک با تراکت کاغذی!*

    زمانیکه کف خیابان‌ و بلوارهای اصلی نمایشگاه الکامپ برگرفته از "الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک" با تراکت و انواع تبلیغات کاغذی و پلاستیکی فرش می‌شود، باید کمی درباره رسالت آن تفکر کرد.

    *الکامپ در تسخیر اپراتورها*

    اگر واقعا رویداد تلکام مختص صنعت مخابرات و ارتباطات است باید چشم روی سود حاصل از حضور اپراتورهای موبایل در الکامپ بست تا مخاطب بداند که تکلیفش در مواجهه با رویدادهای مختلف چیست و از طرفی اپراتورها هم برای جذب مخاطبان الکامپ دست به شارژ فروشی، سیم‌کارت پراکنی، مسابقات پر سر و صدا و ولخرجی‌های بیهوده نزنند.

    *الکامپ در سالن استارت‌آپ‌ها دیده شد*

    اقدام شایسته و قابل تقدیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این دور از برگزاری الکامپ، حمایت از صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها بود که سالن 18 را در اختیار آنها گذاشت و به جد می‌توان گفت که الکامپ در سالن 18 نمایشگاه بین‌المللی دیده شد.

    سالنی که نمایانگر ایده، تخصص، نوآوری و در نهایت عمل بود شاید در ابتدا کمترین میزان بازدیدکننده را داشت و عوام ترجیح می‌دادند وقت خود را در صف‌های طولانی دریافت سیم‌کارت رایگان تلف کنند اما به مرور مورد استقبال جوانان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و حتی مدیران برخی شرکت‌های بزرگ IT کشور قرار گرفت.

    *دولت الکترونیکی را به استارت‌آپ‌ها بدهید*

    انتظار می‌رود که دغدغه اصلی در برگزاری این رویداد، کیفیت باشد تا کمیت و از این حیث اگر سالن آینده قرار شد باز هم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار کننده چنین رویدادی باشد به جای تمرکز روی افزایش وسعت نمایشگاه که در عمل چالش‌های کنونی را به دنبال خواهد داشت، روی کیفیت و ارزش دادن به ماهیت صنعت تأکید کند.

    اگر امسال سالن دولت الکترونیکی برخلاف موقعیت مناسبش، خلوت بود و عدم ارائه دستاوردی خاص از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی استقبالی را در پی نداشت، سال آینده جای آن را با صاحبان ایده و استارت‌آپ‌ها عوض کنید.

    امسال استارت‌آپ‌ها دقیقه 90 به نمایشگاه الکامپ آمدند و با توجه به اینکه غالبا بودجه‌ای برای ساخت غرفه‌های آن چنانی ندارند، تنها با یک استند یا بنر تبلیغاتی غرفه خود را به نمایش گذاشته بودند در حالیکه اگر با هزینه‌ای اندک، غرفه‌ای بزرگ با نمایی زیباتر به آنها اختصاص داده شود قطعا سال آینده رکورد بازدید را خواهند شکاند.

    کافی است به آنها اعتماد کنیم تا بازخورد بگیریم...

    *پدر ICT باز هم به الکامپ نرسید*

    امسال نیز پرونده الکامپ همچون سال گذشته در غیاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای چین و همچنین دومین کنفرانس جهانی اینترنت شرکت کرد، بسته شد.

    امیدواریم که الکامپ‌های بعدی با توجه به دغدغه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای بازگرداندن کیفیت به سطح این نمایشگاه، با کیفیتی بیش از پیش برگزار شود یا حداقل از ظرفیت‌های مشابه تلکام استفاده کرده و با ادغام در آن، کلیشه‌زدا گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت