مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی فارس تاکید کرد:

هماهنگی بخش دولتی و خصوصی، حلقه گمشده صنعت نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- مصاحبه با مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی فارس منتشر شده در سی و هشتمین شماره مجله نمایشگاه را در متن خبر بخوانید.

هماهنگی بخش دولتی و خصوصی، حلقه گمشده صنعت نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس در سال 1374 در فضایی بالغ بر760 هزار متر مربع در شمال غربی شیراز تاسیس شده و دارای  17000 متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی و 3000 متر مربع فضای باز مفید نمایشگاهی است. این نمایشگاه به عنوان بزرگترین مرکز نمایشگاهی در جنوب کشور دارای امکانات مختلف و زیرساخت های لازم برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی است. سید محمود موسوی مدیر عامل نمایشگاه های بین المللی فارس یکی از مدیران پیشرو و باتجربه ای است که ابتکارات بسیاری را در طول مدیریت بر این سایت نمایشگاهی در کارنامه خود ثبت کرده و در سی و هشتمین شماره  مجله نمایشگاه گفت و گویی با ایشان داشتیم که در ادامه می خوانید. همچنین فایل pdf  این مطلب را از اینجا دریافت کنید.

     

    جناب مهندس  موسوی برای اولین سوال لطفاً  ارزیابی کلی خود  از فعالیت های سال گذشته نمایشگاه فارس را بفرمایید؟

    پیش بینی می شد که سال گذشته به دلیل تحریم های پی در پی و مسایل مختلفی از جمله مشکلات تهیه مواد اولیه صنعتی و تولیدی تاثیرات بسیار منفی بر برگزاری نمایشگاه ها و حضور تولیدکاران و کالاهای صنعتی و نمایشگاهی بگذارد اما با برنامه ریزی دقیق و حساب شده که در زمان تنظیم تقویم نمایشگاهی صورت گرفت با تعریف عناوین جدید نمایشگاهی و بازسازی عناوین قدیم و جاری تعداد نمایشگاه های برنامه ریزی شده بیش از سال پیش تر یعنی سال 1397 قالب ریزی شد که متاسفانه در اواخر سال بخاطر مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونا تعداد 9 نمایشگاه ماه های پایانی سال به تعطیلی کشانیده شد اما خوشبختانه با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران برگزاری که از جمله همراهی مدیریت ارشد استان، دوایر و بخش های دولتی و خصوصی، مجریان و پرسنل نمایشگاه از نظر عملکرد تعداد نمایشگاه های برگزار شده و علیرغم موانع و مشکلات مضاعف پیش آمده 56 عنوان رقم خورد که از نظر متراژ برگزاری، حضور مشارکت کنندگان و همچنین حضور بازدید کنندگان مجموعا حدود 40 درصد ارتقاءکیفیت و کمیت برگزاری داشته ایم که این اتفاق بسیار مطلوب تلقی می شود.

     

    تقویم سال 99 نمایشگاه های فارس چند رویداد را را در خود جای خواهد داد و شیوع ویروس کرونا چه تاثیری در این تقویم ایجاد کرده است؟

    تقویم نمایشگاهی سال 1399 شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس در دی ماه سال قبل و پیش از موضوع کرونا با جهش 35درصدی در افزایش عنوان نسبت به عملکرد سال 98 به تعداد 76 عنوان تصویب شد که علیرغم وجود شیوع ویروس کرونا با جابجایی های تاریخ های برگزاری ریزش چندانی متصور نمی شود زیرا با تلاش و هماهنگی های صورت گرفته با مدیریت ارشد استان و سایر سازمان های ناظر موفق به اخذ پروتکل بهداشتی و مجوزات لازم جهت آغاز به کار نمایشگاه ها از خرداد ماه سال جاری شده ایم.

    1-      از اقدامات آتی  نمایشگاه فارس  توضیحاتی بفرمائید  ؟

    اصلاحات و تغییراتی در توسعه، تجهیز و امکانات سایت نمایشگاهی فارس صورت داده ایم که مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان از این بابت رضایت بیشتری خواهند داشت.

    از جمله تعاملات ویژه ای که با استانداری فارس، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در استان صورت داده ایم این است که بر اساس پروتکل خاص نمایشگاهی و رعایت کلیه امور بهداشتی، مراقبتی، کنترلی اولین نمایشگاه سال جدید را تحت عنوان شانزدهمین نمایشگاه بین المللی و تخصصی کشاورزی ، ماشین آلات، نهاده ها و آبیاری از تاریخ 20 تا 23 خرداد 1399 در محیط کاملا ضد عفونی شده و مراقبت شده و با عرضه امکانات بهداشت فردی و جمعی و حفظ فاصله اجتماعی و همچنین رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار خواهد شد که تصور می کنم اولین نمایشگاه تخصصی و بین المللی کشور نیز در شیراز رقم زده خواهد شد.

    کلیه سالن های نمایشگاهی ، روزانه قبل از شروع به کار نمایشگاه و در هنگام برگزاری بر اساس دستورالعمل های بهداشتی گندزدایی خواهند شد و با توجه به فراهم شدن مواد ضدعفونی کننده و محل هایی جهت شست و شوی دست ها در تمام سالن ها ، مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان علاوه بر اینکه ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش هستند می توانند دست های خود را شسته و ضد عفونی نمایند، در همین راستا بازدیدکنندگاندر محل دایمی نمایشگاه های بین المللی فارس به ماسک و دستکش دسترسی خواهند داشت.

    جایگاه صنعت نمایشگاهی را در تصمیم گیری ها ی کلان کشور چطور ارزیابی می کنید و آیا آن طور که شایسته است به این حوزه توجه شده است؟ نقاط ضعف و قوت را در چه می بینید و چه پیشنهاد هایی برای ارتقای این صنعت در کشور دارید؟

    عدم وجود همراهی منظم و واحد ،نقص و نقض ارتباطات موضوعی و کاری بین بخش دولت و بخش خصوصی را مناسب نمی بینم و شدیدا جایگاه حمایتی این زیر ساخت اساسی تولیدی، اقتصادی که قطعا در سال رونق و تولید و هم در سال جاری جهش تولید نقش به سزایی داشته و دارد دارای خلاء و ایراد است . تعاملات و همراهی های استانی بر اساس تعاریف خاصی که در هر استان دارد پیش می رود، متولی واحد در مرکز کشور که بتواند مدیریت جامع بیش از 30 سایت رسمی اعمال نماید مشاهده نمی شود و سایت های سرمایه گذاری شده استان ها از این بابت بعضا دچار آسیب جدی شده اند. بیشتر توجه و الطاف وزارت صنعت، معدن و تجارت عمدتاً و سازمان توسعه تجارت ایران خصوصاً به سمت شهر تهران است و سایر استان ها از عنایت تخصصی و حمایتی برخوردار نمی شوند.

    از دیگر مشکلات این است که متاسفانه عدم تعریف نمایشگاه به عنوان صنعت در ایران باعث شده در حوزه ارگان ها و سازمان های زیر ساختی و خدمت رسان نمایشگاه را در ردیف سایر قرار دهند که این قضیه سایت های نمایشگاهی و مجریان برگزاری را متحمل هزینه های گزافی کرده است و مانع رشد و تعالی نمایشگاهها به عنوان یک صنعت پویا و توانا گردیده است.

    شاید با افزایش سطح آموزش های نمایشگاهی، چه در حوزه برگزارکنندگان و سایت داران و چه در حوزه مشارکت کنندگان بتوانیم بسیاری از این مشکلات را از پیش روی صنعت نمایشگاه ها برداریم و به شناساندن این صنعت به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور کمک کنیم.

    به عنوان یک عضو فعال و تاثیر گذار در هیأت رئیسه انجمن نمایشگاه های کشور چه پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد این انجمن در دوره جدید دارید؟

    انجمن های مختلف صنعت نمایشگاهی تشکل خصوصی محسوب می شوند و تصمیمات آن ها الزام آور و راهگشای تمام کننده تلقی نمی شوند.

    نیاز است دولت محترم و سازمان دولتی متولی بطور متوالی یا متناوب با سایت های استانی در ارتباط باشد و حتی در برنامه های نمایشگاهی با اعزام مدیران و کارشناسان ویژه آسیب شناسی یا ارتقاءیابی نموده و مشکلات و توفیقات آن ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

    هیات رئیسه جدید انجمن نمایشگاه های ایران که اواخر سال قبل انتخاب و آغاز به کار کرد پیش بینی و برنامه ریزی کرده بود که موارد ذکر شده را در دستور قرار دهد که با موضوع مهم و اول کشور که همان بحث مقابله با ویروس کرونا بود مواجه شد و صرفاً موضوع بازگشایی مجدد نمایشگاه ها براساس دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا را دنبال کرد که به حمدا... تا امروز چند سایت نمایشگاهی از این طریق و انتقال تجارب خود مجوز شروع به کار فعالیت های نمایشگاهی خود را با جابجایی تاریخ برخی از عناوین تقویم اخذ نموده اند.

    سخن پایانی...

    از مواردی که موجب انسجام و نظم عملکردی سایت های نمایشگاهی می باشد، رعایت عدم تداخل در تقویم نمایشگاهی است که با رعایت آن هیچ یک از سایت ها به برنامه های یکدیگر آسیب نزنند. این مهم باید پیش از تصویب تقویم های سالیانه یا چند ساله صورت پذیرد که این موضوع فقط توسط سازمان توسعه تجارت و با هناهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و انجمن نمایشگاه های کشور می تواند به خوبی اتفاق بیفتد.

    در پایان از تمامی تلاشگران، متخصصان و فعالان عرصه بزرگ و مهم نمایشگاه های کشور که با وجود تمام مشکلات و دشواری های موجود چرخ های این موتور محرک اقتصاد کشور را به خوبی به چرخش در می آورند و زحمت کشان عرصه اطلاع رسانی و رسانه های نمایشگاهی مخصوصاً مجله وزین نمایشگاه و همچنین از همکاران عزیز خودم در شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس به خاطر همراهی در اجرای هر چه بهتر نمایشگاه های برگزار شده صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم و توفیق روزافزون همگان را از درگاه خداوند منان خواستارم.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت