مدیر شرکت انتشاراتی ویژه نشر ؛

بخش بین‌الملل نمایشگاه سهمی از بن‌کارت‌ها نداشت

عصر نمایشگاه- احد رضایی مدیر شرکت انتشاراتی ویژه نشر ،عدم تخصیص یارانه ویژه برای خریداران کتاب‌های خارجی را دلیلی بر افت فروش ناشران بخش بین‌الملل حاضر در نمایشگاه بیست‌ونهم دانست.

بخش بین‌الملل نمایشگاه سهمی از بن‌کارت‌ها نداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا ، احد رضایی (مدیر شرکت انتشاراتی ویژه نشر) با تاکید بر لزوم حمایت ویژه از ناشران بخش بین الملل، گفت: بخش فرهنگ و تولید و فروش کتاب که زیرمجموعه‌ای از این بخش محسوب می‌شود، همانطور که بسیاری از مسئولان و مدیران فرهنگی اذعان دارند فعلا به حمایت نیاز دارد. حتی آقای لاریجانی ریاست مجلس هم در مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تاکید کردند که صنعت نشر و کتاب کشور همچنان باید مورد حمایت قرار بگیرد. بخش کتاب‌های لاتین و موزعان کتاب‌های ناشران خارجی که کتاب‌های روز جهان از بزرگترین ناشران بین‌المللی را برای مخاطبان ایرانی تهیه و عرضه می‌کند هم بخشی از بدنه فرهنگ و کتاب کشور به حساب می‌آید که لازم است تحت حمایت قرار داشته باشد.

    او سپس درباره‌ سابقه تخصیص یارانه حمایتی برای بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب یادآور شد: در عمر 29 ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ بخش بین‌الملل برای 24-23 سال با تسهیلات ویژه‌ای حمایت می‌شد. به همین دلیل دانشجویان و استانید دانشگاه‌ها به کتاب‌های مرجع علمی و دانش روز دنیا دسترسی داشتند و ثمره این اتفاق را هم دیدیم. بخش از دست‌آورهای درخشان هسته‌ای و علمی- فن‌آوری که کشور در این سال‌ها به آن رسیده است؛ نتیجه همین در دسترس بودن داده‌های کافی بود. دانشجویان و استادان ما با استفاده از هوش خود و بهره‌مندی از اطلاعات این کتاب‌ها توانستند اتفاقات خوبی را رقم بزنند که امروز به آن افتخار می‌کنیم. وقتی دانشجو و استاد به دلیل نبود تسهیلات لازم نتواند از کتاب‌های روز علمی استفاده کند؛ قطعا رشد علم و دانش کشور هم افول می‌کند.

    رضایی افزود: بازار کتاب‌های بین‌الملل برای 24-23 سال یارانه مخصوص به خود داشت. سال گذشته هم تغییراتی در یارانه‌ها اتفاق افتاد و روش جدیدی برای تخصیص یارانه اعمال شد، امسال اما به دلیل اعتراض بخشی از بدنه ناشران داخلی نسبت به تخصیص یارانه برای بخش بین‌الملل یارانه مخصوص این بخش حذف و قرار شد بن‌های خرید کتاب امکان استفاده در هر بخشی از نمایشگاه را داشته باشند. این راهکار عملا جوابگوی نیاز مراجعان بخش بین‌الملل نبود و نیست.

    مدیر شرکت انتشاراتی ویژه نشر در توضیح اهمیت حمایت از خریدار کتاب‌های خارجی نیز اظهار داشت: قیمت کتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه معمولا بالاتر از سایر بخش‌ها هستند و 100هزار تومان بن‌کارت مشترک بین تمام بخش‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند امکان خرید از بخش بین‌الملل را به دانشجو و استاد بدهد. قسمت اصلی یارانه مختص به ناشران بین‌الملل حاضر در نمایشگاه امسال به بخش بین‌الملل تزریق نشد. درحالیکه سایر بخش‌ها یارانه‌های مشخصی داشتند. بن‌کارت‌های 100تومانی مشترک و بن 50هزار تومانی دانش‌آموزی عمدتا در بخش‌هایی غیر از بخش بین‌الملل مصرف شده‌اند.

    این فعال نشر بین‌الملل همچنین عدم تخصیص یارانه ویژه برای بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب را دلیلی بر افت میزان فروش ناشران این بخش در نمایشگاه بیست‌ونهم دانست و گفت: اینکه به مصرف‌کننده یارانه اختیار داده شود در هر بخشی که نیاز دارد بن‌کارت خود را مصرف کند؛ ابدا اشکالی ندارد، اما وقتی مبلغ یارانه‌ای که به صورت مشترک لحاظ شده نمی‌تواند پاسخگوی خرید از بخش بین‌الملل باشد باعث می‌شود دانشجو کتابی را از سایر بخش‌ها خریداری کند که شاید نیازی هم به آن نداشته باشد. امسال هیچ نصیبی از یارانه به ناشر و موزع بخش بین‌الملل نرسد. به همین دلیل هم علی‌رغم افزایش کلی فروش در نمایشگاه کتاب بیست‌ونهم، بخش بین‌الملل با کاهش میزان فروش روبرو شد. بنده مشخصا کاهش فروش در بخش بین‌الملل را با دکتر صالحی هم درمیان گذاشتم و به ایشان اطلاع دادم.

    او ادامه داد: بن‌کارت دانشجویی و دانش‌آموزی از نامشان هم مشخص است که بیشتر در کدام بخش‌های نمایشگاه استفاده می‌شوند. درثانی دانشجو با ین‌کارت 100هزار تومانی نمی‌تواند کتاب 300 تا 400هزار تومانی در بخش بین‌الملل را خریداری کند. این کتاب‌ها عمدتا باید توسط کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دانشگاه در دسترس دانشجو قرار بگیرند یا بودجه حمایتی ویژه‌ای در اختیار مخاطبان قرار بگیرد تا شخصا این کتاب‌ها را تهیه کنند.

    رضایی به وجود قوانین حمایتی از ناشران بخش بین‌الملل نیز گریزی زد و متذکر شد: اساسا در لایحه بودجه هم لحاظ می‌شود که مثلا معادل ریالی 10هزار یا 8 هزار دلار برای بخش بین‌الملل درنظر گرفته شود. اما بعد از نمایشگاه بیست‌وچهارم خبری از تزریق این بودجه نبود و مشخص هم نیست که مبلغ مذکور کجا هزینه شده است. بنده از خود آقای امیرزاده (مشاور اجرایی معاونت فرهنگی) شنیدم که تاکید داشتند حمایت ویژه از بخش بین‌الملل نمایشگاه قانونی و درست است، اما نمی‌دانم چرا نتوانستند این قانون حمایتی را اجرایی کنند. ممکن است محدودیت بودجه تاثیرگذار بوده است.

    مدیر شرکت انتشاراتی ویژه نشر مصرف یارانه هر بخش سر جای خود را متضمن سلامت اقتصاد نشر و پیشرفت فرهنگ دانست و گفت: اگر بودجه هر بخش سر جای خودش مصرف شود؛ می‌تواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. وقتی بودجه حمایتی یک بخش به دلیل ترس و محافظه‌کاری تزریق نشود؛ مشکلاتی را به وجود می‌آورد. معاونت فرهنگی صراحتا بگوید اگر تخصیص یارانه حمایتی برای بخش بین‌الملل در قانون وجود ندارد که هیچ، اما اگر براساس قانون باید چنین بودجه‌ای لحاظ شود درحال حاضر کدام بخش نشر بین‌الملل را پوشش می‌دهد.

    این فعال نشر بین‌الملل در پایان تاکید کرد: عوارض ناشی از عدم توجه به نیاز بخش کتاب‌های بین‌الملل به یارانه ویژه، 5-4 سال آینده تازه خودش را نشان می‌دهد. اگر نتوانیم منابع به روز علمی و دانشگاهی جهان را به کشور تزریق کنیم، تخصص دانشجویان و استاتید ما افت پیدا می‌کند و تولید علم و دانش در کشور که با تلاش جوانان رشد خوبی داشته است، محدود می‌شود.

    حامد میرزابابایی(مدیر کمیتهٔ ناشران بین‌الملل) نیز دربارهٔ تخصیص بن کارت‌ها و نحوهٔ توزیع یارانه‌های خرید کتاب  به ایلنا گفته بود: در اینکه بن‌های خرید کتاب باید در قسمت‌های مختلف توزیع و خرج شود؛ شکی نیست اما مسئله این است که بخش بین‌الملل علاوه بر این بن‌های مربوطه که امسال قرار شده در تمامی حوزه‌ها قابل استفاده باشند؛ باید از یک بن حمایتی ویژه برای خریداران کتاب‌های خارجی نیز برخوردار باشد تا مخاطبان این دسته از کتاب‌ها که عموما کتاب‌های علمی و آکادمیک هستند؛ به سختی نیفتند. قانونگذار نیز به‌صورت حقوقی مشخص کرده که تخصیص بن حمایتی ویژه از خریداران کتاب‌های خارجی باید انجام شود.

    این موضوع که مصرف‌کننده و دارنده بن باید در تصمیم‌گیری نحوهٔ خرید خود حق انتخاب داشته باشد؛ بدیهی است و بخشی از بن‌های فعلی نیز توسط خریداران بخش بین‌الملل استفاده شده و می‌شود اما بن ویژه برای خرید کتاب‌های خارجی که قانونگذار مشخص کرده و ردیف بودجه هم دارد؛ باید اعمال می‌شد که نشده است. ظاهرا بعضی‌ها دوست ندارند قانون را بفهمند یا آن را مطابق با خواست و سلیقهٔ خود تفسیر می‌کنند. ما نیز برای همکاری با نمایشگاه کتاب تهران اصراری برای تحقق این موضوع نداشتیم و تاکید مصرانه نکردیم ولی از این منظر حق ناشران بخش بین‌الملل تضییع شد. اصولا وقتی افرادی مدام با ذهنیت خودشان با قانون هم مخالفت می‌کنند ما ترجیح می‌دهیم مذاکره‌ای نداشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت