فعال صنعت نمایشگاهی تشریح کرد:

آینده صنعت نمایشگاهی در دوران پساکرونا

عصر نمایشگاه- علی معین با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا هر آنچه را که برای برگزاری یک رویداد نمایشگاهی لازم است را تحت تاثیر قرار داده است گفت: با توجه به شرایط موجود باید دید که آینده صنعت نمایشگاهی به کدام سو خواهد رفت.

آینده صنعت نمایشگاهی در دوران پساکرونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش نیوز، صنعت نمایشگاهی یکی از مهم ترین و اصلی ترین ارکان اقتصاد کشور است که ویروس کرونا و ضربه هایی که شیوع این ویروس بر بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی کشورها وارد کرد خواه و ناخواه این صنعت و فعالان این بخش از صنعت را مورد هدف قرار داد و در اتفاقی بی سابقه تمام فعالیت ها و رویداد های نمایشگاهی به مدت حدود سه ماه به صفر رسید.

    در این میان فعالان صنعت نمایشگاهی اعم از سایت داران و غرفه سازان و برگزارکنندگان نیز با ضرر هنگفتی روبرو شدند.

    برگزاری مجدد رویدادهای نمایشگاهی مدتی است که با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت محدود آغاز شده است؛ اما فعالان این حوزه برای جبران این عقب ماندگی چه فعالیت هایی را انجام داده اند و چه مسیری را در پیش دارند؟ خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با علی معین، فعال نمایشگاهی و غرفه ساز ترتیب داده که در ادامه مشاهده می کنید:

    علی معین در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: صنعت نمایشگاهی با توجه به شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییرات و ضربه شدیدی شده است که یکی از آثار منفی شیوع این ویروس تاثیر در حضور بازدیدکنندگان است؛ چرا که تعداد بازدیدکنندگان از یک نمایشگاه یکی از اصلی ترین نقاط قوت برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادها است.

    علی-معین

    وی در ادامه افزود: وقتی به سالهای گذشته باز می‌گردیم می بینیم که صنعت نمایشگاهی در آن سال‌ها نیز دستخوش تحولات و تغییرات فراوانی  شده است اما کماکان بقا دارد و روز به روز به سمت پیشرفت در حرکت است و ما امیدواریم که با مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری نمایشگاه‌ها به روال سابق فراهم شود؛ اما باید توجه داشت که خواه و ناخواه شیوع این ویروس، اقتصاد، تولید، خدمات، صنعت نمایشگاهی و به طور کلی هر آنچه را که برای برگزاری یک رویداد نمایشگاهی لازم است را تحت تاثیر قرار داده است.

    چالش های صنعت نمایشگاهی
    این فعال صنعت نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چالش‌های موجود در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: عموما نمایشگاه‌ از پنج بخش تشکیل شده است که سایت، برگزارکننده، مشارکت‌کننده، غرفه ساز و بازدیدکننده این پنج بخش اصلی را تشکیل می‌دهند؛ در این میان اگر هر کدام از این بخش ها را از صنعت نمایشگاهی فاکتور بگیریم عملاً نمایشگاه ها موضوعیت نخواهند داشت.

    معین در ادامه تصریح کرد: از بُعد سیاسی سایت‌ها و کسانی که در حوزه صنعت نمایشگاهی فعالند خواهان آن هستند که با روش‌های مختلف نمایشگاه‌ها برگزار شود؛ در این میان برگزار کنندگان نیز می ترسند که زحمات چندین و چند ساله آنان در اثر عدم برگزاری در یک سال موجب ضربه سنگین به صنعت نمایشگاهی شود لذا تلاش می کنند که نمایشگاه ها برگزار شوند.

    وی در ادامه با بیان اینکه در خصوص حضور غرفه دار یا مشارکت‌کننده در نمایشگاه ها دو مقوله فرهنگ و وجود بستر جامعیت عمل را باید مورد نظر قرار داد، گفت: ترس از شیوع کرونا، عدم بازخورد مناسب و بالا بودن هزینه‌های اقتصادی دست به دست هم می‌دهند تا حضور مشارکت کننده ها در نمایشگاه جامعیت عمل به خود نگیرد؛ از طرفی سایت داران بنا به دلایل سیاسی می‌خواهند که نمایشگاه‌ها برگزار شود، برگزار کنندگان نیز در این فکر هستند که اگر نمایشگاه برگزار نشود با زیان مالی روبرو خواهند شد پس تلاش می‌کنند که نمایشگاه ها را به هر طریق ممکن برگزار کنند.

    معین افزود: در این میان غرفه سازان نیز به دلیل افزایش چشمگیر هزینه ها و ریسک های بالا، فعالیت در این شرایط را اقتصادی نمی‌بیند و بازدیدکننده نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در نمایشگاه‌ها اجتناب می‌کند؛ لذا دافعه و جاذبه خاصی در این پنج حلقه تشکیل دهنده صنعت نمایشگاهی به وجود آمده است که این وضعیت،  حالت کنونی صنعت نمایشگاهی است که باید دید با گذر زمان به کدامین سو خواهد رفت.

    حمایت دولت از فعالان نمایشگاهی
    این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه دولت صنعت نمایشگاهی را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: دولت باید بستری را برای برگزاری نمایشگاه‌های کوچک و قوی فراهم کند، حال این بستر می‌تواند پرداخت یارانه و وضع قوانین در جهت حمایت از فعالان صنعت نمایشگاهی یا کاهش هزینه‌های جاری و غیره باشد.

    معین در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: مشکلات اقتصادی ما از مشکلات سیاسی کشور نشأت گرفته است لذا اگر بتوانیم به واسطه نمایشگاه‌ها مشکلات سیاسی حل شود تا از این طریق صنعت نمایشگاهی نقش خود را در اعتلای وضعیت اقتصادی کشور به خوبی ایفا کند.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت