مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نی ریز فارس خبر داد

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی سرای فاتـح در نی ریز فارس

عصر نمایشگاه- مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نی ریز از افتتاح سرای فاتح با حضور فرماندار به مناسبت روز جهانی صنایع دستی در این شهرستان خبر داد .

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی سرای فاتـح در نی ریز فارس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از آریا ، حمیدرضا هادی گفت : بنای تاریخی فاتح متعلق به اواخر  دوره قاجار  و دارای معماری بسیار زیبا در شهرستان نی ریز می باشد و با توجه به قرار گیری آن در مرکز شهرستان بعنوان نمایشگاه و مرکز آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفته و زیر زمین این منزل تاریخی که در سه قسمت جداگانه و با اندازه تقریبی اتاقهای همکف به متراژ 200 متر مربع  ساخته شده است دارای کاشی کاریهای زیبا و آجرکاری بوده بعنوان سرای فاتح  مورد استفاده قرار گرفته است .

    وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه افزود : با توجه به قرار گیری خانه تاریخی  فاتح در مرکز شهرستان شاهد استقبال چشمگیر هنردوستان ، عموم مردم و گردشگران هستیم ، که صنعتگران باید تولید انبوه محصولات صنایع دستی با صرفه اقتصادی و چگونگی گسترش این تولیدات را در نظر بگیرند و با استفاده از روشهای نو و ابداع و خلاقیت در خلق آثار خود  کالاهای مورد پسند مشتری را تولید نمایند  .

    هادی ادامه داد : سرای فاتح که ماکت کوچکی از سرای مشیر شیراز است برای اولین بار  در سطح شهرستان شروع به فعالیت نمود که با تنوع و تعداد آثار در رشته های مختلف صنایع دستی در 22 خرداد همزمان با هفته صنایع دستی  با حضور فرماندار محترم شهرستان ، مسئولین ادارات ، نهادها  و صنعتگران بازگشایی  و مورد استقبال قرار گرفت.

    وی اضافه کرد : در این نمایشگاه بیش از 600 عدد اثر از آثار صنعتگران در معرض فروش و دید عموم قرار گرفته  که ساعت بازدید آن عصرها از ساعت 17 الی 22 شب می باشد که با تهیه پلاکارد تبلیغات اطلاع رسانی را جهت عموم مردم انجام گرفته .

    هادی افزود :  در این نمایشگاه آثار صنعتگران  در رشته‌های نگارگری، گلیم بافی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سفالگری، چاقوسازی، خراطی چوب ، رودوزی‌های سنتی، معرق چوب ، منبت ،گره چینی ،بافتنی های سنتی ، مشبک و سراجی سنتی به نمایش گذاشته شده است که علاقمندان می توانند هر روز از این نمایشگاه در محل سرای فاتح واقع در خیابان امام خمینی (ره) روبروی حسنیه مصطفی خمینی (ره) بازدید نمایند ،این مرکز دارای گالری آثار هنری ، بازارچه و کارگاههای زنده صنایع دستی است که هنرمندان می توانند از گالری این مرکز جهت نمایش آثار هنری خود استفاده نمایند.

    هادی  با اشاره به همکاری شهرداری نی ریز در خصوص خانه های تاریخی افزود :تا کنون سه خانه تاریخی  که توسط شهرداری  خریداری  وبا هزینه میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شده است  به منظور آشنایی هر چه بیشتر گردشگران از آثار تاریخی و صنایع دستی شهرستان و همچنین معرفی و زنده نگه داشتن هنرهای دستی به نسل جوان و کارآفرینی و اشتغال در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار گرفته  .

    بنابراین گزارش هر کدام از این خانه های تاریخی برای اولین بار در کشور راه اندازی گردیده و مورد استقبال  گردشگران و عموم مردم واقع شده است .

    گفتنی است خانه تاریخی حیدری به عنوان خانه صنایع دستی ، خانه  تاریخی شمشیری بعنوان خانه هنرهای سنتی و خانه تاریخی فاتح بعنوان سرای فاتح  و همچنین نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی  می باشد .

    هادی در پایان از فرماندار ، شهرداری ، شورای اسلامی شهر ، صنعتگران صنایع دستی و دیگر ارگانهایی که در رابطه با افتتاح این مجموعه همکاری داشتند تقدیر و تشکر کرد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت