وزیر ارشاد مطرح کرد:

آماده‌سازی شهرآفتاب برای نمایشگاه کتاب تمرین کار جمعی بود

عصر نمایشگاه-وزیر ارشاد تاکید کرد: بسیاری از فرایندهای صدور مجوز در این وزارتخانه کاهش یافته و برای صدور مجوزهای مختلف ازجمله نشریات، موسسات فرهنگی وهنری و غیره نیازی به مراجعه حضوری نیست.

آماده‌سازی شهرآفتاب برای نمایشگاه کتاب تمرین کار جمعی بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایلنا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تقدیر از نهاد‌ها و موسسات همکار در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد برگزار شد، با بیان این نکته که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که خوشبختانه امسال بیست‌ونهمین دوره آن در مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد، گفت: برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب یکی از اقدامات بسیار ارزنده‌ای بود که پایه‌گذاری شده و در سال‌های آینده نیز به صورت پر بار‌تر ادامه خواهد داشت. تعداد کشورهایی که نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار می‌کنند بسیار اندک است که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌های بین‌المللی بولونیا، فرانکفورت و تهران اشاره کرد که به مساله کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارند.

    جنتی ادامه داد: اگر همه بپذیریم که کتاب در توسعه فرهنگی کشور تاثیر شایان توجهی دارد، برگزاری نمایشگاه کتاب و حوادث و اتفاقات در حاشیه آن از جمله تالارهای گفت‌و‌گو، بحث و تبادل نظر و... به طور قطع می‌تواند در توسعه فرهنگی کشور موثر باشد که تاکنون نیز اینچنین بوده است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تاکید کرد: امسال بعد از سالیان طولانی از خانه به دوشی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به جایگاه دائمی خود انتقال یافت. انتقال نمایشگاه کتاب به محل نمایشگاه شهر آفتاب ثمره دو نکته بود که شامل عزم و اراده و همت عالی و هماهنگی، انسجام، همدلی و همفکری دست‌اندرکاران آن است.

    جنتی درباره دغدغه‌های انتقال نمایشگاه نیز یادآور شد: در انتقال نمایشگاه دغدغه‌های بسیاری وجود داشت که نیاز به تصمیم گیری و جسارت داشت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسید که این انتقال به شهر آفتاب صورت گیرد و در کنار آن شهرداری تهران هم با جسارت تمام پذیرفت که این کار نیمه تمام را تکمیل کند. همه ما شاهد بودیم که در مدت کمتر از 4 ماه کاری که شاید در طول بیش از یکسال به طول می‌انجامید با همت و تلاش شهرداری و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران این انتقال به شهر آفتاب به سرانجام رسید.

    این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این اقدام نمونه‌ای از تمرین کار جمعی بود و آنچه قطعا در سال اول برگزاری نمایشگاه در مکان جدید اتفاق می‌افتد دارای نقایصی است و باید به تدریج این نقایص مرتفع شود و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه به جمع‌بندی یکسانی برای نقاط قوت و ضعف آن برسند زیرا این جمع‌بندی به رفع اشکالات و ضعف‌ها برای برگزاری در سال‌های آینده کمک می‌کند.

    وی با اذعان به برخی کاستی‌ها در شهرآفتاب به مشکل تهویه سالن کودک و نوجوان در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گریزی زد و اظهار داشت: در این سالن هواساز‌ها به خوبی فضا را خنک نمی‌کرد که لازم است با همکاری شهرداری و دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه کتاب این مشکل در سال آینده مرتفع شود و ما یک جایگاه آبرومندی برای همه نمایشگاه‌های بین المللی داشته باشیم. در تهران کار‌ها و اقدامات عمرانی اساسی بسیاری داشته‌ایم که می‌توان به تونل توحید، نیایش و... اشاره کرد ولی نمایشگاه شهر آفتاب جزو کارهای بسیار بزرگ و ارزشمندی است که برای حضور شخصیت‌های خارجی و حتی از لحاظ نزدیکی به فرودگاه امام خمینی (ره) بسیار محل مناسبی است.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: امسال در بیست‌و‌نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها به تشکل‌های نشر واگذار شد و امیدوارم در دو سال آینده مجموعه کارهای نمایشگاه به صنف مربوطه واگذار شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سیاست‌گذاری فعالیت داشته باشد. البته دولت‌های قبل شعار واگذاری امور به اصناف را می‌دادند ولی عملا اتفاقی در این مورد نمی‌افتاد زیرا مقاومت در برابر تغییر همیشه وجود داشته است و امیدوارم این مقاومت را کم کنیم و طلیعه آن هم واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌های مربوطه است.

    او همچنین با اشاره به کاهش فرآیند صدور مجوز‌ها در وزارت ارشاد، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در وزارت ارشاد سعی کردیم مجوزهایی که صادر می‌شود را کاهش دهیم و مصداق آن حذف 40 مجوز در این وزارتخانه است. بسیاری از فرایند‌ها نیز در این وزارتخانه کاهش یافته و برای صدور مجوزهای مختلف از جمله نشریات، موسسات فرهنگی وهنری و غیره نیازی به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌توانند از منزل، محل کار خود و... درخواست خود و پیگیری‌های لازم را داشته باشند. و البته باید به همین سمت و سو پیش رویم و نباید مردم را که نسبت به نظام وفادار هستند را در گیر و دار ادارات و دستگاه‌های دولتی اندازیم.

    جنتی ادامه داد: تحقق دولت الکترونیک که جزو شعارهای دولت تدبیر و امید هم هست شرایطی را فراهم می‌آورد که هم بسیاری از رفت و آمدهای شهری و ترافیک کاهش یابد و هم با کاهش مراجعات حضوری به شفاف‌سازی کمک کند و بسیاری از فسادهای اداری نیز کاهش یابد.

    سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) و امیر مسعور شهرام‌نیا نیز در سخنانی به ارائه آمار‌هایی از بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداختند.

    در پایان این مراسم از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای همکار در بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت