دیواری کوتاه تر از صنعت نمایشگاهی وجود ندارد؟

عصر نمایشگاه- مسلم نورزوی گفت: متاسفانه باید اذعان داشت صنعت نمایشگاهی ایران بعلت نداشتن متولی و حامی در حال حاضر در وضعیت بحرانی به سر می برد و در صورت ادامه دار بودن این موضوع متاسفانه اکثر شرکت های نمایشگاهی دوام نخواهند آورد و به تعطیلی خواهد کشید.

دیواری کوتاه تر از صنعت نمایشگاهی وجود ندارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش نیوز، برخلاف اغلب کشورهای پیشرفته دنیا در صنعت نمایشگاهی برگزاری رویدادها در کشور ما همچنان در ابهام است. اکثر قریب به اتفاق برگزارکنندگان و فعالان این صنعت با این ادعا که تمام پروتکل های بهداشتی در برگزاری رویدادها رعایت می شود به جد خواستار ادامه فعالیت صنعت نمایشگاهی هستند و از طرفی ستاد مبارزه با کرونا که امروزه برگزاری یا عدم برگزاری رویدادها در گرو تصمیم این ستاد است با قاطعیت نمایشگاه ها را محلی برای تشدید شیوع ویروس کرونا می داند.

    خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت و گویی را با مسلم نوروزی برگزارکننده نمایشگاهی و مدیر عامل شرکت آرتانمانگر اردبیل انجام داده و نظر وی در این خصوص و برنامه های این شرکت قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا را جویا شده است که مشروح این گفت و گو را در ادامه مطالعه می کنید:

    مسلم نوروزی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: شرکت آرتانمانگر اردبیل در بهمن ماه 1398 و به نوعی می‌توان گفت قبل از شیوع ویروس کرونا 12 عنوان نمایشگاه تخصصی را در استان های آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان ، زنجان و کرمانشاه برای نیمه اول سال جاری عقد قرارداد کرده بود که با شیوع بیماری کرونا متاسفانه فقط 2 عنوان نمایشگاه در سال جاری توسط این شرکت در شهرهای تبریز و رشت برگزار شد و برگزاری دیگر نمایشگاه ها بعلت عدم صدور مجوز از ناحیه ستاد کرونا به زمان دیگری موکول شده است.

    تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نمایشگاهی
    وی در ادامه و در تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا بر صنعت نمایشگاهی گفت: صنعت نمایشگاهی ایران در سال های اخیر بعلت تحریم های صورت گرفته در وضعیت نامطلوبی بسر می برد، هیچ کدام از شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی ما شرکت نمی کردند از همین رو اکثر مشارکت کنندگان در نمایشگاه ها واحدهای تولیدی داخلی بودند اما با شیوع ویروس کرونا متاسفانه وضعیت بدتر هم شده است. بعلت نداشتن برنامه مشخص و مدون از ناحیه دولت و بلاتکلیفی شدید در حال حاضر شرکت های داخلی نیز حاضر به مشارکت در نمایشگاه نیستند و متاسفانه باید اذعان داشت صنعت نمایشگاهی ایران بعلت نداشتن متولی و حامی در حال حاضر در وضعیت بحرانی به سر می برند. در صورت ادامه دار بودن این موضوع متاسفانه اکثر شرکت های نمایشگاهی دوام نخواهند آورد و به تعطیلی خواهد کشید.

    مهم ترین چالش صنعت نمایشگاهی
    این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر مهم ترین چالش صنعت نمایشگاهی بلاتکلیفی و عدم برگزاری نمایشگاه ها است، گفت: متاسفانه صنعت نمایشگاهی کشور حامی خاصی ندارد و مظلوم واقع شده است  وحتی کسی را ندارد که مشکلات و شرایط این صنعت را به نهاد های تصمیم گیری انتقال دهد و متاسفانه اکثر مدیران تصمیم گیر هیچ شناخت و اطلاعاتی از نحوه و فرایند تشکیل یک نمایشگاه تخصصی ندارند و فقط 4 روز برگزاری رویداد را می بینند؛ اگر بخواهیم مثال بزنیم در نمایشگاه تبریز علی رغم صدور مجوز های لازم از ناحیه ستاد کرونا و سازمان صمت در روز دوم نمایشگاه در اقدامی عجولانه و شتابزده تصمیم بر تعطیلی نمایشگاه گرفته بودند چون از تبعات تعطیلی، میزان هزینه های صورت گرفته برای غرفه سازی، تبلیغات و تشکیل یک رویداد  اطلاعات کاملی نداشتند و یا در گرگان علیرغم صدور مجوز های لازم و اکران تبلیغات، حضور غرفه داران برای غرفه سازی، ارسال کارت های دعوت و ... در کمال ناباوری دو روز قبل از افتتاحیه ستاد کرونای استان گلستان تصمیم به تعطیلی نمایشگاه گرفتند و این شرکت متحمل ضرر و زیان های فراوانی شد.

    نورزوی افزود: همه ما می دانیم که ویروس منحوس کرونا در کشور وجود دارد و همه واقفیم که هر تصمیمی که ستاد کرونا می گیرد در راستای سلامتی هموطنان عزیز است اما  سوال اینجا است آیا مسئولان محترم نباید حداقل یک ماه قبل از تاریخ شروع رویداد، برگزاری یا عدم برگزاری نمایشگاه را اعلام کنند که ما کمترین آسیب را ببینیم؟ خوشبختانه نمایشگاه هایی که در سال جاری در نقاط مختلف کشور برگزار شده با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های لازم برگزار شده است اما نکته اینجا است که آیا در بازارها و مراکز تجاری و خدماتی، ناوگان حمل و نقل شهری و سایر مکان های عمومی همچین چیزی رعایت می شود؟  به غیر از نمایشگاه ها جایی سراغ دارید که در ورودی ها ماسک رایگان توزیع شود؟ باید اذعان کنیم دیواری کوتاهتر از نمایشگاه ها در حال حاضر نیست.

    مهم ترین مطالبه صنعت نمایشگاهی
    این برگزارکننده نمایشگاهی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: مهم ترین مطالبه صنعت نمایشگاهی از دولت این است که با ارائه پروتکل های بهداشتی لازم و گرفتن تضمین از سایت های نمایشگاهی و برگزارکنندگان مبنی بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی نسبت به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ها اقدام نماید و صنعت نمایشگاهی در کنار سایر صنف ها به فعالیت خویش ادامه دهد و این صنعت از بلاتکلیفی رهایی یابد چرا که در غیر این صورت، سایت های نمایشگاهی، برگزار کنندگان، غرفه سازان و ارائه دهندگان خدمات نمایشگاهی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ده ها هزار شغل در کشور ایجاد کرده اند در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت و موجب بیکاری فعالان این صنعت خواهد شد که متاسفانه تبعات اجتماعی ناگواری خواهد داشت.

    وی افزود: در خصوص حمایت های دولت از صنعت نمایشگاهی تنفس حداقل یکساله جهت تمامی مطالبات دولتی اعم از مالیات، بیمه و مطالبات بانکی حداقل کاری است که می تواند یاریگر فعالان این صنعت باشد. همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت و حمایت صندوق بیمه بیکاری از کارکنان تعدیل شده نیز می تواند از دیگر حمایت های دولت از صنعت نمایشگاهی به حساب بیاید.

    چشم انداز صنعت نمایشگاهی
    نورزوی در پایان اظهار داشت: متاسفانه به علت حاکم بودن تحریم ها، نوسانات قیمت ارز، و شیوع ویروس کرونا چشم انداز روشنی در صنعت نمایشگاهی نمیبینم اما امیدوارم با تلاش مسئولان و مردم ویروس منحوس کرونا شکست داده شود و شرایط به حالت عادی برگردد و با ثبات اقتصادی در کشور، مجددا شاهد رونق گرفتن نمایشگاه ها باشیم هرچند این موضوع در کوتاه مدت امر سختی است اما غیر ممکن نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت