اهمیت و نقش نمایشگاه در توسعه ملی

عصر نمایشگاه- اهمیت و نقش نمایشگاه در توسعه ملی، بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی انکار ناپذیر است. نمایشگاه در واقع یکی از ابزارهای بسیارمهم بازاریابی است که باید درخدمت توسعه تجارت و صادرات کشور قرار داشته باشد.

اهمیت و نقش نمایشگاه در توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه» به نقل از گسترش نیوز، در بسیاری از مطالعات به نقش و اهمیت ابزارهای توسعه صادرات و بخصوص برگزاری نمایشگاه های بین المللی بعنوان یک از ابزار های مهم توجه خاصی شده است. بخش مطالعاتی اتحادیه جهانی نمایشگاه ها (یوفی) در مطالعات خود در خصوص نقش نمایشگاه ها بر صادرات به این نتیجه رسیده است که بنگاه هایی که در نمایشگاه شرکت نموده اند عموما از صادرات بالاتری برخودار هستند و در کشوری مثل آلمان بیش از 50 % از قراردادهای منجر به خرید در نمایشگاه ها انجام می پذیرد که نشان دهنده اهمیت نمایشگاه ها است.

    متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، اقتصاد جهانی یکی از بزرگ ترین چالش‌های پیش روی خود را تجربه کرده  و کشور ما نیز علاوه بر این شرایط بغرنج و بحرانی، تحت تاثیر شرایط بد تحریم های اقتصادی ظالمانه نیز قراردارد و در حال حاضر روزهای سختی را در این بحران جهانی طی می‌کند.

    تمامی فعالیت‌های اقتصادی جهان تحت‌تاثیر شیوع این یبماری قرار گرفته، از همین رو شیوع این ویروس صنعت نمایشگاهی را که نیازمند حضور افراد و مذاکرات رو در رو است بسیار تحت‌تأثیر قرار داده است  و طبق برآورد سازمان جهانی نمایشگاه‌ها، صنعت نمایشگاهی متحمل خسارتی بالغ بر 200 میلیارد یورو ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است. شیوع این ویروس بیش از هر فعالیتی، صنعت نمایشگاهی را تحت تأثیر قرارداده و ضررهای اقتصادی به این صنعت، صنعتی که با رشد فزاینده سال‌های اخیر رقابت مناسبی را با کشورهای مختلف دنیا و منطقه داشته  و علاوه بر درآمد ارزی، کمک های ارزنده ای به توسعه صادرات غیرنفتی و تاثیر در افزایش تولید ناخاص ملی داشته، زده است.

    صنعت نمایشگاهی در یک بازه بسیار کوتاه‌ از شیوع این ویروس به‌ طور جدی متاثر شده و بسیاری از فعالیت های آن متوقف شده است و اگر چه این تاثیر تا حد زیادی نیز امروز قابل مشاهده و ارزیابی است اما آثار بلندمدت اقتصادی آن در ماه‌ها و بلکه سال های آینده مشاهده خواهد شد.

    تعداد زیادی از برگزار کنندگان، غرفه سازان، گروه های تبلغاتی، آژانس های هواپیمایی و اقامت و ...  در این میان با ضرر قابل توجهی روبرو شده اند و مجبور به تعدیل نیرو یا توقف فعالیت شده اند و باید اذعان داشت صنعت نمایشگاهی همانگونه که در کاهش بیکاری و روند اشتغال تاثیر بسیار مناسب و سریع دارد؛ یکی از پرچالش ترین و پر دغدغه ترین مشاغل در خصوص امنیت شغلی حوزه اشتغال نیز بحساب می آید و با توجه به شرایط بوجود آمده، حمایت اساسی دولت از این صنعت و بتبع آن بخش تولید و صادرات و اشتغال در شرایط بحران اقتصادی کنونی؛ لازم و ضروری است و این توجه می‌تواند موجی از امید و اعتقاد به آینده بهتر و چشم اندازی مناسب را برای اهالی و دست اندرکاران این صنعت ایجاد نماید.

    بنابراین تصمیم ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا در خصوص سخت تر کردن شرایط برگزاری نمایشگاه ها که طبعا خطری بسیار کمتر به شیوع ویروس کرونا نسبت به دیگر مشاغل در سطح بازار و صنوف که امکانات محدودتری دارند نیاز به بازنگری و مساعدت به این صنعت که روزهای بحرانی را سپری می کنند را می طلبد البته با رعایت همه پروتکل های بهداشتی که شرایط آن در صنعت نمایشگاهی کشور فراهم و قابل اجرا است و تلاش های ارزنده ای نیز در این خصوص انجام گرفته است.

    در انتها مجددا تاکید می گردد صنعت نمایشگاهی ایران اکنون با چالش های فراوانی روبرو است که باید در این راستا و با توجه به نقش مهم آن در توسعه اقتصادی ملی و همچنین بعنوان عامل گسترش مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی بین کشورها و عامل توسعه گردشگری، ( گردشگری یکی از آسیب دیده ترین صنعت متناظر با صنعت نمایشگاهی از شرایط شیوع ویروس کرونا بوده است) می طلبد تلاش ویژه ای از سوی  دولت، سیاست مداران، دست اندرکاران و فعالان این صنعت انجام شود.

    در این میان نقش مراکز قانون گذاری و تصویب قوانین جامع با نگاه به آینده اقتصاد ایران بسیار موثر است و همچنین دولت و بخش خصوصی با تهیه لوایح و تدوین نقشه راه توسعه صنعت نمایشگاهی کشور و هماهنگی مناسب و کامل میان دستگاه های مختلف اجرایی برای برپایی منظم نمایشگاه ها با تعریف جدید و برای شرایط مختلف و بحرانی و در مکان های استاندارد و در خورشأن کشور و اخذ بازخوردهای مناسب از نمایشگاه ها و همچنین نگاه توسعه ای به بخش آموزش، پژوهش و ایجاد فضا برای تربیت نیروهای کارآمد در بخش اجرا و نظارت، می تواند گره گشا باشد و با برنامه ریزی مناسب رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی و رقابت با دیگر کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت نمایشگاهی را ارتقاء ببخشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت