نمایشگاه کتاب امسال مجازی برگزار می‌شود

عصر نمایشگاه- بعد از طرح تابستانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد قصد دارد برای حمایت از ناشران و با هدف تقویت صنعت نشر نمایشگاه کتاب را مجازی برگزار کند.

نمایشگاه کتاب امسال مجازی برگزار می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از فارس، پس از ورود کرونا و تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های حمایتی را اتخاذ و اعلام کرد که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح‌ فصلی تابستانه کتاب (در مردادماه) و پاییزه کتاب ( همزمان با هفته کتاب در آبان‎ماه) با افزایش 50 درصدی اعتبارات بود.

    بر اساس این گزارش، اجرای نخستین گام یعنی «طرح تابستانه کتاب» با مشارکت و افزایش اعتبار همراه بود و بر اساس اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران با توجه به تاکید دکتر سیدعباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تسویه‌حساب به موقع با کتابفروشی‌های عضو طرح تابستانه کتاب99، این موسسه در حداقل زمان پس از پایان طرح و ظرف مدت 11روز کاری با 773 کتابفروشی تسویه حساب کرد.

    اما مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام وزارت ارشاد «برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب» خواهد بود؛ چرا که در غیاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید جایگزین قطعی و مبنایی طراحی می‌شد. بنابراین از اواخر پاییز سال‌جاری شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی خواهیم بود.

    این نمایشگاه مجازی کتاب به شکل جامع و فراگیر (شامل همه حوزه‌های نشر) برپا می‌شود تا نقدینگی تقویت و توزیع عادلانه یارانه نشر به شکل یکسان صورت گیرد.

    ثبت نام از ناشران برای حضور در این نمایشگاه به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد تا اقدامات اولیه انجام شود.

    از ابتدای شروع کرونا، سلسه گفت‌وگوهایی با برخی ناشران درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب منتشر کرد. این طرح مخالف و موافقانی داشت که البته درصد زیادی از ناشران موافق برگزاری این نمایشگاه در غیاب نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بودند اما مخالفان هم مواردی را مطرح کردند؛ مثل نظر عمرانلو مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب سی و سوم که گفته بود: نمایشگاه کتاب ما یک فروشگاه بزرگ است که در قالب مجازی امکان برگزاری ندارد.

    اما از سوی دیگر مدیر مسئول انتشارات مجد معتقد است: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نه تنها دارای نقش تکمیلی در صنعت نشر داخلی نیست، بلکه مهم‌ترین بازار کتابی است که اختلال در برگزاری آن باعث تزلزل صنعت نشر می‌شود.

    محمد حق‌بین، عضو هیأت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، اجرای طرح‌های جایگزین را مهم دانسته و می‌گوید: بهتر است به راهکارهای جایگزین برای نمایشگاه کتاب بیندیشیم.

    ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن بیان اینکه اذعان می‌کنیم نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نخواهد شد، اما می‌تواند یک اقدام مکمل خوب در کنار سایر فعالیت‌ها باشد، خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب مجازی را نه به عنوان جایگزین بلکه به عنوان مکملی در کنار سایر فعالیت‌های حمایتی با هدف تقویت صنعت نشر کشور قرار می‌دهد.

    حالا باید دید نمایشگاه مجازی کتاب چه بابی می‌گشاید تا ناشران کمبود نقدینگی و فروش خود را جبران کنند. هرچند این جور طرح‌های حمایتی، التیامی بر زخم بدنه نشر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت