نمایشگاه «اورامان: دامان آسمان» افتتاح شد

عصر نمایشگاه- نمایشگاه عکس «اورامان: دامان آسمان» شامگاه پنجشنبه ۱۰ مهر ماه با حضور ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو و معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افتتاح شد.

نمایشگاه «اورامان: دامان آسمان» افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «اورامان: دامان آسمان» شامگاه پنجشنبه 10 مهرماه با حضور ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    در ابتدای این برنامه که اجرای آن را عبدالمهدی مستکین بر عهده داشت، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: ایران کشور فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و ادیان مختلف است. ایرانیان در طول تاریخ چند هزارساله خود همواره حرمت همه فرهنگ‌ها را نگه داشته‌اند. امروز هم به بهانه ثبت جهانی فرهنگ، تاریخ و زبان اورامان این نمایشگاه برگزار شده و به آن مفتخریم. این نمایشگاه حدود 10 روز در خانه هنرمندان برپا خواهد بود ضمن اینکه فرصت بازدید از آن از طریق امکانات اینترنتی هم در اختیار دوستان قرار می‌گیرد.

    حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: ما از فرزندان این کشور استمداد جستیم که برای ثبت جهانی اورامانات به ما کمک کنند و به نظرم ثبت آن یک حرکت جدید و نو است.

    وی یادآور شد: این نمایشگاه بسیار زیبا با کمک همه عزیزان به ویژه آقای رجبی معمار که میزبان این نمایشگاه است، برگزار می‌شود و از همه تشکر می‌کنم. دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اورامانات، درباره این منطقه و ویژگی‌های آن به حاضران و حسام مهدی نماینده یونسکو توضیحاتی را ارائه کرد.

    محمدحسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در ادامه بیان کرد: درباره اورامان هم باید بگویم که مهم است همه ارزش‌های این مناطق زیبا را بدانند. حسام مهدی 12 روز در اورامانات حضور داشت که باعث تبادل تجربه شد که این تبادل تجربه برای ما سودمند بود.

    وی توضیح داد: فرایند ثبت جهانی و برگزاری نمایشگاه اورامان دامان آسمان مهم است. پنج، شش سال است که همه برای تشکیل پرونده اورامانات در یونسکو کمک می‌کنند؛ چند وقتی است که سامان دهی و بهسازی برخی بخش‌ها در این زمینه شروع شده و خوشبختانه مردم متوجه این اتفاق مهم هستند و به ما کمک می‌کنند و درواقع منطقه خود را دوست دارند.

    طالبیان گفت: ما این منطقه را به عنوان مناظر معرفی کردیم که در آن همه چیز مثل کوچ، زندگی مردم، طبیعت و تنوعات زندگی مهم است. شاید در تصاویر برخی از این موارد را بتوانید ببینید ولی به طور کلی در هر فصل و مکان چیزهایی وجود دارد که مهم است.

    معاون وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: خوشبختانه در ثبت این منطقه یک نوع وفاق ملی به وجود آمد و برای اینکه تمام مقررات رعایت شود چند روز گذشته جلسه‌ای در بنیاد مسکن داشتیم و به این نتیجه رسیدیم اصولی را که راهنماست، رعایت کنیم.

    وی عنوان کرد: این منطقه را می‌توان ثبت کرد و این راه را پیش برد چراکه این اقدام راهی درست و بر اساس استانداردهای جهانی است و می‌تواند سال‌های سال اورامان را در مرکز توجه جهانی قرار بدهد.

    طالبیان گفت: این نمایشگاه حتماً مخاطبان زیادی خواهد داشت و مطمئنم به لحاظ معنایی می‌تواند این منظر فرهنگی را عمیق‌تر کند. معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: همکاران من در امر ثبت اورامان خیلی کمک کردند. از مردم هم که مشارکت زیادی داشتند تشکر می‌کنم که این امر بدون مشارکت مردم انجام نمی‌شد.

    سیف الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و گردآورنده آثار حاضر در این نمایشگاه در ادامه گفت: من برای سه موضوع خوشحالم؛ یکی به خاطر اینکه این نمایشگاه را در اینجا برگزار می‌کنیم دوم اینکه با دکتر ایوبی برای چندمین بار همکاری می‌کنم. ایشان گروه «هنر و تجربه» را راه انداختند که از استثنائات بود و سوم از این خوشحالم که عکاسان به سمت اورامانات رفتند و باعث برگزاری این نمایشگاه شدند.

    در پایان این مراسم حسام مهدی ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو نیز توضیح داد: قبل از اینکه اینجا بیایم درباره هنرمندان ایران شنیده بودم و تحت تأثیر قرار گرفته بودم اما حالا با دیدن هنر آنها دو چندان تحت تأثیر قرار گرفتم. اگر قبل از رفتن به اورامان، به این نمایشگاه می‌آمدم فکر می‌کردم اساتید کارهای فتوشاپی انجام داده‌اند اما حالا که اورامان را دیدم قضاوتم این است که این تصاویر تنها انعکاس بخشی از زیبایی اورامان است و آنجا خیلی زیباتر است. این تصاویر فقط زیبایی‌های بصری اورامان را منعکس می‌کند در حالی که آنجا مردم و زیبایی‌های انسانی هم دارد.

    ارزیاب مصری سازمان جهانی یونسکو عنوان کرد: در طول سفرم در یک جا با پیرمردی برخورد کردم، او احساساتی شد و من را در آغوش گرفت که شگفت زده شدم. همانطور که دوستان گفتند مناظر فرهنگی ترکیبی از میراث ملموس و ناملموس است. اورامان از قرار گرفتن همه این اجزا به صورت جامع تشکیل شده است. خیلی خوشحال و مفتخرم که اینجا هستم همچنین از اینکه اورامان را دیدم خرسندم. برای همه آرزوی موفقیت دارم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت