برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن

عصر نمایشگاه- نمایشگاه قرآن این روزها میزبان آثار هنری جمعی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی است تا مخاطبان نمایشگاه آثار چشم‏‌نوازی را در میان برنامه‌های متعدد این نمایشگاه شاهد باشند.

برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در نمایشگاه قرآن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از هنرآنلاین ، نمایشگاه قرآن کریم همچون سال‎های گذشته، امسال نیز بخشی از فضای خود را به هنرهای تجسمی اختصاص داده است، آثار خوشنویسی و نسخه‌های خطی متعلق به موزه‌‏ها، نقاشی‎خط، عکس و کاریکاتورهای هنرمندان ایرانی بخش نمایشگاه اصلی و خوشنویسی‌های هنرمندان کشورهای مختلف در نگارستان فاطمی آثاری هستند که امسال در نمایشگاه قرآن در معرض دید مخاطبان قرار گرفته‌اند.

    معاون کمیته هنرهای تجسمی بیست و چهارمین دوره از نمایشگاه قرآن کریم گفت: بخش تجسمی این دوره از نمایشگاه قرآن در وسعت سه هزار متر برپا شده است. این بخش که در نیم طبقه شبستان مصلی امام خمینی قرار دارد در کنار بخش هنرهای سنتی قرار گرفته است و در آن 450 اثر هنری به نمایش گذاشته شده است. این آثار در رشته‎های نگارگری، تذهیب، خوشنویسی، نقاشی‎خط، گل و مرغ، عکاسی، کاریکاتور هستند و ما سعی کردیم آثاری از تولیدات یک سال اخیر هنرمندان شناخته شده را به نمایش بگذاریم که با توجه به کمبود زمان این موضوع چندان حاصل نشد.

    وی افزود: فضای نمایشگاه و آثاری که به دست ما رسیده خوب هستند؛ البته با اینکه سعی کردیم از هنرمندان درجه یک برای حضور در نمایشگاه دعوت کنیم اما اگر هنرمندی برای حضور در این نمایشگاه به ما مراجعه می‎کرد اثر او بررسی شده و در نمایشگاه حضور می‎یافت. در این بخش بیش از 170 هنرمند با ما مشارکت داشتند.

    علی تن درباره نمایش آثار موزه‌ای در بخش تجسمی نیز اظهار کرد: در این بخش 7 موزه از جمله موزه ملک، موزه امام علی (ع)، موزه آستان حضرت معصومه (ع)، موزه آستان عبدالعظیم حسنی(ع)، موزه شخصی صادق خرازی، موزه مجلس، موزه کتابخانه ملی با ما همکاری داشته‎اند. ما از این موزه‎ها برای حضور در نمایشگاه دعوت کردیم و آثاری که به نمایش گذاشته شده است نیز به انتخاب کمیته هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن بوده است. سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که کمتر دیده شده باشند تا برای مخاطبی که سال گذشته از موزه بازدید کرده نیز جالب توجه باشد.

    وی درباره یکی دیگر از بخش‌های نمایش آثار تجسمی با عنوان "نگارستان فاطمی" نیز اظهار کرد: در این بخش 31 اثر به نمایش گذاشته شده است، این آثار حاصل جشنواره فاطمی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است که در میان آنها آثاری از هنرمندان کشورهای مختلف در زمینه خوشنویسی وجود دارد.

    معاون کمیته هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن ادامه داد: در بخش کارگاه آموزشی نیز ما نقاشی، نقاشی‌خط، تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و ورکشاپ خوشنویسی داریم که هر یک از استادان این رشته‎ها دو تا سه شب به برگزاری ورکشاپ پرداخته تا مخاطبان با شیوه کار آنان آشنا شوند. در مجموع حدود 18 هنرمند در این ورکشاپ‌ها فعالیت دارند.

    وی درباره مخاطبان بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن نیز گفت: بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن چند گونه مخاطب دارد، گروهی هستند که تنها برای دیدن آثار تجسمی به نمایشگاه مراجعه می‎کنند، بخش دیگر مخاطبان کسانی هستند که برای حضور در نمایشگاه قرآن مراجعه می‎کنند و بخش هنرهای تجسمی نیز یکی از اهداف آنان است، بخش سومی نیز هستند که شامل مردم عادی است که تنها به دلیل علاقه به قرآن به نمایشگاه آمده و از همه بخش‎ها بازدید دارند.

    در این بخش اطلاع‌رسانی، جانمایی و کیفیت آثار از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتواند مخاطبان بیشتری به خود جلب کند. در سال‎های مختلف هم به دلیل تغییر مساحت فضا یا سلیقه متفاوت مدیران این بخش به شکل‎های متفاوتی برگزار شده است اما در همه دوره‎ها تلاش بر این بوده است که مخاطبان با این بخش آشنا شده و ببینند که آثار به چه شکلی کار می‌شوند.

    امسال فضای بزرگی در اختیار داریم و اثار نیز جدید هستند اما امسال کل نمایشگاه قرآن با مخاطب کمتری مواجه بوده است و این بخش نیز به همین دلیل مخاطب کمتری به خود جلب کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت