نقش زبان بدن در ارتباطات نمایشگاهی

عصر نمایشگاه- تجربه افراد نشان می‌دهد که حتی در زندگی روزمره و در موقعیت‌های مهم، بدون اینکه گفت‌وگوی کلامی بین افراد شکل بگیرد، پیام مهمی از طریق حرکت و زبان بدن منتقل‌ شده و سوءتفاهم‌هایی را به وجود آورده است.

نقش زبان بدن در ارتباطات نمایشگاهی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، بر اساس تحقیقات، در مواردی که بین کلام و زبان بدن تناقض وجود دارد، این زبان بدن است که ملاک قضاوت افراد قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت زبان بدن و برداشت‌هایی که از حرکات و رفتار فرد می‌شود، بی‌اطلاعی از این علم برای فردی که در نمایشگاه فرصت ارتباطی محدود دارد، یک ریسک محسوب می‌شود.

    رفتار بدن درباره شخصیت شما چه می‌گوید
    از حالت بدنی هنگام صحبت کردن تا حرکات دست شما، زبان بدن شما چیزهای زیادی در مورد شخصیت‌تان می‌گوید. ریچارد نیومن درباره چگونگی پیشرفت رفتاری و چگونگی درک رفتار بدنی دیگران ما را راهنمایی خواهد کرد.
    در عصر حاضر که عصر تکنولوژی و دیجیتال نام‌گرفته است، دیدارهای رودررو بسیار کمتر از قبل اتفاق می‌افتد. در دنیای امروز می‌توان با همکاران، مخاطبان و حتی مشتریان نزدیک به‌وسیله ایمیل، تلفن و برنامه‌های دیگر ارتباط برقرار کرد بدون نیاز به اینکه الزاما در دنیای واقعی آنها را ملاقات کرد.
    توجه داشته باشید که رفتار بدن امروزه در شغل و تجارت شما نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این یکی از جملات ریچارد نیومن، کارشناس مهارت‌های اجتماعی و رفتاری در حوزه تجارت است. ما اخیرا کمتر از قبل مردم را به‌صورت چهره به چهره ملاقات می‌کنیم و این در حالی است که اینگونه ملاقات‌ها بسیار ضروری هستند.
    «اینکه شما فرد موردنظرتان را به‌صورت رودررو ملاقات کنید، فقط برای این نیست که پیام خود را به او برسانید، کاری که می‌توانید خیلی راحت با فرستادن یک ایمیل انجام دهید. ملاقات حضوری شما می‌تواند به نوع رساندن پیام، آهنگ صدا و چهره شما و رفتار بدنی‌تان منجر شود و اینگونه تأثیرگذاری پیام خود را بیشتر و بیشتر کرده‌اید.»
    درعین‌حال، سوءبرداشت‌های زیادی در رابطه با زبان بدن وجود دارد. ریچارد می‌گوید: «بیشتر مردم هنگامی‌که سخن از زبان بدن به میان می‌آید، می‌گویند بازوان خود را تا نکنید. دستانتان را در جیب‌هایتان فرو نبرید و پاهایتان را دراز نکنید. اما این موارد تنها کارهایی هستند که شما به‌صورت آگاهانه انجام می‌دهید. چیزی که بسیار مهم‌تر از اینهاست، مواردی است که شما ناآگاهانه انجام می‌دهید!»
    اما چرا باید تا این حد روی زبان بدن خود توجه داشته باشیم؟ «نمی‌خواهم بگویم کسی باشید که اصلا به خود واقعی‌تان شباهتی ندارد. درواقع این بدین معناست که همیشه یک حالت حرفه‌ای از خودتان را نشان دهید. هر شخص حالت متفاوت و منحصربه‌فردی دارد. تمرین‌های پیشرفت رفتار بدنی به شما کمک می‌کند که رفتار بسیار گرم‌تر و دوستانه‌تری را از خود نشان دهید و به این ‌وسیله در تجارت خود موفق‌تر عمل کنید.»
    حال باید دید چگونه می‌توان زبان بدن را برای تأثیرگذاری بیشتر شخصیتی تقویت کرد؟ در زیر 6 راه‌حل کلیدی ریچارد پیش‌روی شماست:
    1. حالت ایستادن
    هنگامی‌که افراد برای صحبت‌کردن می‌ایستند، معمولا متوجه نمی‌شوند که ناخودآگاه به این‌سو و آن‌سو حرکت می‌کنند. وقتی شما هنگام سخن گفتن زیاد حرکت کنید، تأثیری که روی بینندگان خود می‌گذارید به‌نوعی شبیه حرکت پاندول ساعت است. این حالت می‌تواند حواس بینندگان‌تان را پرت کند و توجه آنها را نسبت به صحبت‌های شما کمتر کند. مردان معمولا به ایستادن متمایل هستند درحالی‌که زنان هنگام صحبت کردن، ترجیح می‌دهند روی پاهایشان استراحت کنند و بازگردند. اینگونه حرکت کردن‌ها شما را در چشمان بیننده‌تان آسیب‌پذیر می‌کند. این حالت شبیه نوعی بی‌قراری است. ایستادن در یک مکان مشخص می‌تواند جاذبه صحبت‌های شما را بسیار بیشتر کند.
    2. حرکات دست
    هنگامی‌که در شرایط یک مذاکره مهم قرار دارید، بسیار مشکل است که بفهمید چه زمانی به صحبت کردن‌تان ادامه دهید و چه زمانی سکوت کنید. به دست‌ها نگاه کنید. اگر فردی که با او در حال مذاکره هستید، کف دستانش را به سمت پایین گرفته است، به‌نوعی حالت غالب دارد. این بدین معناست که آنها دیگر تکان نخواهند خورد! در این هنگام بهتر است به بحث ادامه ندهید؛ اما اگر کف دستانش به ‌طرف بالاست، حتی اگر ادعا کند که این بهترین پیشنهاد است و دیگر آن را تغییر نخواهد داد، شما به مذاکره خود ادامه دهید.
    اگر می‌خواهید نتیجه مذاکره‌تان را بهبود بخشید و به گفت‌وگویی برد-برد برسید، دستان خود را باحالتی خاص بالا آورید. البته هنگامی‌که کف دست‌ها به‌طرف پایین است، الزاما نشان‌دهنده یک وضعیت منفی نیست. بااین‌حال هنگامی‌که با کارمندان یا تأمین‌کنندگان مالی خود صحبت می‌کنید، برای اطمینان از دستان خود زیاد استفاده کنید تا حس اعتماد را در آنها برانگیزید.
    3. ارتباط چشمی
    در مورد ارتباط‌های چشمی یک قانون 3‌ثانیه‌ای وجود دارد. اگر هنگام صحبت کردن نگاه خود را بیش از 3ثانیه به چشمان فرد مقابل‌تان بدوزید، وارد وضعیتی به‌نام «بوسیدن و کشتن» می‌شوید! این بدان معنی است که ارتباط‌های چشمی بیشتر از 3 ثانیه می‌تواند دو حس کاملا متضاد را در فرد مقابل ایجاد کند. از طرفی می‌تواند باعث جذب فرد مقابل شود و از طرف دیگر می‌تواند حس تهاجم و حمله را در او به وجود آورد.
    الگوهای ارتباط چشمی بین بیننده و شنونده کاملا متفاوت است. هنگامی‌که در جایگاه شنونده قرار می‌گیرید، باید حدود 80‌درصد از زمان مکالمه را به نگاه کردن به فرد گوینده سپری کنید تا به او نشان دهید که به صحبت‌هایش به‌اندازه کافی توجه دارید؛ اما گوینده تنها لازم است که 50درصد از زمانش را صرف نگاه‌کردن به‌ طرف مقابل کند. هنگامی‌که قصد دارید نگاه‌تان را از طرف مقابل بگیرید، بهتر است به بالا یا به اطراف نگاه کنید به‌جای اینکه به‌طرف پایین خیره شوید. این نگاه به طرفین همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که درباره چیزی که می‌خواهید بگویید، خوب فکر کنید.
    4. لمس صورت
    این مسئله که هرزمان فردی صورت خود را لمس کند، یعنی در حال دروغ گفتن است، یک اعتقاد خرافی است! در حالت کلی لمس کردن صورت نشانگر سطحی از استرس و فعالیت بالای مغزی است. در تجارت گفته می‌شود که معمولا وقتی مشتری شما صورت خود را لمس می‌کند نشان‌دهنده راحت نبودن و غیرمطمئن بودن اوست. شاید چیزی در آن لحظه او را نگران کرده است. درنتیجه اگر بازدیدکنندگان و یا مشتریان خود را در حال لمس چهره خود دیدید بهتر است از آنها بپرسید که آیا نگرانی و یا سؤالی در ذهن دارند؟
    5. سرعت سخن گفتن
    هنگامی‌که قصد شرکت‌کردن در یک ملاقات کاری را دارید، بهتر است ابتدا به این فکر کنید که می‌خواهید افراد حاضر چگونه حسی به شما داشته باشند. پارامترهایی مثل حالت کلی چهره، آهنگ صدا و حتی سرعت صحبت کردن مواردی هستند که می‌توانند مردم را برانگیزند. میانگین سرعت سخن چیزی در حدود 140 کلمه در دقیقه است. حال فرض کنید شما 240 کلمه را در یک دقیقه به زبان‌آورید. این حالت چیزی شبیه یک موسیقی اسپرسو در گوش شنونده است! البته در نظر داشته باشید، درصورتی‌که سرعت صحبت‌هایتان بسیار پایین باشد در ذهن شنونده نوعی حالت تنبلی را به وجود می‌آورید.
    6. زبان تجارت
    بسیار ساده است! کافی است توجه خود را به‌طور کامل به مخاطب‌تان بدهید و درعین‌حال به افراد دیگری که قصد مشارکت در بحث را دارند، اجازه صحبت دهید. از علامت دستان بالا برای تشویق کردن افراد به پرسش استفاده کنید و هیچ‌گاه به‌طور مستقیم با کسی مخالفت نکنید. این کار می‌تواند برای فرد مقابل نوعی حس تهدید به وجود آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت