نشست تخصصی فعالان صنعت نمایشگاهی برگزار شد

عصر نمایشگاه- روز گذشته نشست تخصصی فعالان صنعت نمایشگاهی با هدف وحدت و انسجام دست اندرکاران صنعت نمایشگاهی کشور برگزار شد.

نشست تخصصی فعالان صنعت نمایشگاهی برگزار شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه»، این نشست به همت انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران دیروز یکشنبه ، 24 اسفند ماه درسالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران و با حضور دکتر حسن زمانی مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، معاونین و مدیران ارشد شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و  اعضای انجمن های برگزارکنندگان و غرفه سازان برگزار گردید.

    به گزارش پایگاه خبری عصر نمایشگاه داوود آدینه از اعضای انجمن برگزار کنندگان در ابتدای این نشست گفت: بعد از یک سال سخت و مشکلات و گرفتاری ها، انجمن برگزار کنندگان تصمیم گرفت که کام همکاران را با یک اقدام شیرین کند. صحبت های که طی چندین جلسه انجام شد منجر به نشستی شد که در حال حاضر داریم و خدمت دوستان هستیم همه افراد زحمت زیادی کشیدند بعضی از دوستان بیش از آنچه که انتظار میرفت سنگر را حفظ کردند علی الخصوص جناب آقای دکتر زمانی و همکارانشان که در این شرایط سخت فعالیت داشتند بنابراین برای تقدیر از این زحمات در این جلسه حضور یافتیم و امیدواریم خبر خوشی داشته باشیم در حوزه صنعت نمایشگاهی .خداوند متعال را شاکریم توفیقی ایجاد شد که توانستیم نشستی تخصصی تحت عنوان نشست تخصصی صنعت نمایشگاهی با رویکرد انسجام و وحدت برای توسعه صادرات غیر نفتی در روز 24 اسفند ماه داشته باشیم. در این روز قرار بر این است که درمورد انسجام و وحدت صحبت گردد، بخشی از وظایف ما تشکر از افرادی است که نشان از تشکر از خداوند را دارند، در مورد دکتر زمانی عزیز که سال ها نقش مهمی در مجلس و در امورمطبوعاتی و با پیگیری های ایشان مواردی که در مجلس به تصویب رسیده و فشارهای قبلی کمتر شده، وحدت و انسجام بیشتر شده و ما توانستیم وارد فضای فعال سازی نمایشگاه شویم.
    وی افزود: خوشبختانه با وجود سخت گیری های ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری گرفته شد و بر این اساس مقرر شد که این نمایشگاه ها ادامه یابد و ظرف 3 الی 4 ماه اخیر حدود بیش از 40 نمایشگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون هیچ مشکلی برگزار گردید.
    در ادامه مراسم علی ابراهیم زاده دبیر انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی گفت:  از کلیه افرادی که همکاری لازم جهت برگزاری این مراسم کردند تقدیر و تشکر میکنم. چند مورد هست که همیشه در جلسات گفته میشود در رابطه با آمار و ارقام نمایشگاه های منطقه که آنها رشد کردند و ما چرا رشد نکردیم. خوب صنعت مجموعه ای است از ابزار،تکنولوژی،نیروی انسانی، انرژی و مواردی از این قبیل پس ما بخشی از صنعت هستیم ولی هنوز قانون گذار ما را به عنوان صنعت نپذیرفته است. ما هنوز نتواسته ایم خود را به عنوان یک صنعت اثبات کنیم. نکته دیگر تدوین نقشه راهبردی صنعت نمایشگاهی است که بسیار مهم است چون هم اکنون وظیفه نهادها و مراکز تصمیم گیر مشخص نیست. اگر یک سایت نمایشگاهی را به بخش خصوصی بدهیم این اسمش خصوصی سازی نیست. باید قوانین پایین دستی متناسب با ساختار صنعت نمایشگاهی طوری طراحی بشود تا فعالیت نمایشگاهی صنعت محسوب شوند.
    ابراهیم زاده افزود : در سایت های شهرستان ها برای برگزاری نمایشگاه بیش از 10 تا سازمان یا 10 ارگان دخالت مستقیم دارند در صورتیکه
    می گویند سایت نمایشگاهی واگذار شده به بخش خصوصی، خواهشم این است که در این مقطع زمانی تدبیری اندیشه شود برای صنعت نمایشگاهی و فعالیت هر سازمانی متناسب با فعالیتش تعریف شود. سایت نمایشگاه بین المللی دولتی محسوب می شود و سهام داران دولتی دارد ولی فعالیت ما به عنوان برگزار کننده فعالیت اقتصادی آزاد محسوب می شود این دو با هم مغایرت دارد، این مسئله باعث می شود که نمایشگاه ها رشد نکنند و خواهش میکنم به شرکت هایی که در حوزه نمایشگاه ها فعالیت می کنند اختیارات بیشتری داده شود و فعالیت نمایشگاه را وابسته به درآمد نمایشگاه نکنید ممکن است درآمد نمایشگاه در یک استان واقعا کمتر از5 میلیارد در سال باشد ولی هزینه برگزاری نمایشگاه ها برای تولید کننده و ارائه کننده و ... خیلی بیشتر از این مبالغ باشد. دیدگاه نباید به گونه ای باشد که متصور
    شویم که فعالیت سایت صرفا در جهت درآمدزایی برای خود سایت است بلکه ابزاری است در جهت توسعه تجارت داخلی و خارجی است.
    بحث دیگر مالکیت معنوی  مجریان است. شکل گیری بعضی نمایشگاه ها در سالیان پیش با 500 متر شروع شد و امروز این نمایشگاه ها بالغ بر 30 هزار متر شده ولی هنوز مجوز های بلند مدت نداریم و باید برای برگزاری نمایشگاه ها هر سال مجوز گرفته شود و ممکن است این مجوز حتی صادر نشود.

    باید شرایطی ایجاد شود که امنیت اجرایی لازم وجود داشته باشد و ما بتوانیم سرمایه گذاری کنیم باید حمایت های لازم صورت گیرد زیرا تصدی گری و نگاه مالکیت و از بالا به پایین دیگر جواب نمی دهد. صنعت نمایشگاهی را بخش خصوصی می تواند توسعه دهد، نگاه مالکیتی پاسخگو نیست.
    البته این ها نقد نیست و صرفا درخواست است ما پیشنهاد میکنیم جلسات بصورت مستمر برگزار شود تا ایم نکات بررسی شود.


    در ادامه مراسم حسن زمانی مدیر عامل نمایشگاه بین المللی گفت: وقتی که بعد از 25 سال مجدد  وارد این بخش شدم صنعت نمایشگاهی حدود 10 ماه تعطیل شده بود بدلیل کرونا ودیگر مسائل و تمام تلاش خود را در جهت برگزاری مجدد این صنعت در کنار عزیزانی که کمک کردند انجام دادم.خوشبختانه ظرف یک ماه توانستیم مجوز بگیریم و زمینه پویایی بسیاری پس از گرفتن مجوز ایجاد شد و کمتر از 3 ماه درتهران و سایر شهرها 120 نمایشگاه برگزار گردید. از همه عزیزانی که در این زمینه تلاش و کمک کردند تشکر میکنم. وزیر محترم و قائم مقام ایشان سردار ذوالفقاری که افتخار همکاری در کنار ایشان را داشتم و در این حوزه کمک بسیاری کردند در بخش های بهداشت و درمان، آموزش پزشکی که با ما همراه شدند و ما شاهد برگزاری مجدد نمایشگاه ها باشیم. ما در سال آینده برنامه های بسیاری داریم که بتوانیم در تهران و کل کشور تا 700 نمایشگاه داشته باشیم و ازشما عزیزان می خواهیم که در کنار ما باشید. بنده اعتقاد ویژه ای به بخش خصوصی دارم و روی حمایت های شما حساب ویژه ای باز کردم.
    زمانی افزود : ما در سال آینده بزرگترین رویداد ملی اکسپو 2020 را داریم که به عنوان یک ایرانی در برابر 195 کشور باید توان خود نمایی داشته باشیم اکسپو 2020 المپیک فرهنگی،اقتصادی،تجاری دنیاست. ما باید در آنجا ثابت کنیم
    کشور ایران کشور بزرگی است مردم ایران مردم بزرگی هستند و در کنار شما می توانند کارهای بزرگی انجام دهند. ما باید ایران هراسی را از خودمان دور کنیم ما باید دوستی،صمیمیت و بزرگواری ایرانیان را نشان بدهیم با کار و صنعت و تلاش و با ابتکارات مان که می توانیم به نمایش بگذاریم.من از شما دعوت میکنم هر آنچه در رابطه با اجرای بهتر در اکسپو 2020 دارید روی میز بگذارید و در کنار هم این کار بزرگ و پیش ببریم.
    من از تمام عزیزانی که این کار بزرگ و انجام دادند تشکر میکنم، ما آمادگی لازم را برای برگزاری مرتب جلسات
    داریم روی حمایت بنده و هیئت مدیره حساب کنید ما در کنار شما عزیزان هستیم تا سال آینده اجرای نمایشگاه ها و این کار بزرگ انجام گیرد. طبق پیش بینی های انجام شده مقرر است که بین 30 تا 50 نمایشگاه خارجی برگزار گردد.

    در پایان بیانیه نشست به این مضمون قرا ئت شد:
    1 . پیگیری به رسمیت شناختن فعالیت نمایشگاهی به عنوان یک صنعت
    2. تشکیل یک تشکل فراگیر ملی در صنعت نمایشگاهی
    3 . ورود بخش پژوهش و آموزش درصنعت نمایشگاهی به عنوان یک صنعتی که نیاز به پژوهش دارد.
    4 . حضور در مجامع بین المللی صنعت نمایشگاهی
    5 . توانمندسازی شرکت ها برای حضور در بازارهای جهانی
    6 . سرمایه گذاری در صنعت نمایشگاهی و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران این حوضه
    7 . رعایت الزامات زیست محیطی مبتنی بر توسعه پایدار در ساخت و سازهای سایت های نمایشگاهی
    8 . ورود در بخش های صدور مجوز و مدیریت صنعت توسط بخش خصوصی
    9 . بازنگری قوانین پایین دستی جهت کارایی بیشتربخش دولتی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت