تقویت حضورناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران

انتشار فراخوان کتاب سال

عصر نمایشگاه- انتشار فراخوان جایزه کتاب سال و تاکید معاون فرهنگی وزیر ارشاد بر تقویت حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران از جمله اخبار مهم کتاب در این هفته بودند.

تقویت حضورناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از مهر، گزارش هفتگی اخبار کتاب، مانند گزارش هفته گذشته، حجم زیادی ندارد و بیشتر اخبار آن، مربوط به حوزه بین الملل در زمینه‌های فرهنگ و کتاب می‌شوند.

    مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را با خبرهای داخلی آغاز می کنیم.

    انتشار فراخوان بیست ‌و ‌چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال

    روز شنبه این هفته، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با انتشار فراخوانی شرایط و ضوابط برگزاری بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را اعلام کرد.

    شرایط و ضوابط شرکت در این دوره جایزه کتاب سال در خبرهای منتشرشده در این باره، به صورت مشروح توضیح داده شده است.

    تاکید صالحی بر تقویت حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب

    دیگر خبر داخلی این گزارش، مربوط به سخنان سید عباس صالحی است. به این ترتیب، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: نگاه ما باید این باشد تا حضور نمایندگی‌های ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران تقویت شود.

    دومین جلسه بررسی و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با موضوع بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران و با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه 13 تیر در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه همایون امیرزاده، محمود آموزگار، داود موسایی، رضاهاشمی‌نژاد، حامد میرزابابایی، احد رضایی، علی‌اصغر محمدخانی، همایون امیرزاده، علی‌اصغر سیدآبادی، امیرمسعود شهرام‌نیا، علی فریدونی، محسن عموشاهی و تعدادی دیگر از فعالان بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران حضور داشتند.

    صالحی در این نشست، دعوت از نمایندگان ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران را فرصتی مناسب برای گسترش ظرفیت نشر ایران دانست و عنوان کرد: حضور نمایندگان و مسئولان نشرهای بین‌المللی در نمایشگاه کتاب تهران حتی برای مدتی کوتاه از اهمیت بالایی برخوردار است و نگاه ما باید این باشد تا حضور نمایندگی‌های نشر را در نمایشگاه کتاب تهران تقویت کنیم.

    درگذشت شاعر نامدار انگلیسی

    گزارش هفتگی این هفته، خبر درگذشت دو نفر از شاعران اورپایی را در خود دارد. یکی از این شاعران انگلیسی و دیگری از شاعران فرانسوی است. سر جفری هیل شاعر مشهور بریتانیایی در 84 سالگی از دنیا رفت. وی که تا سال پیش به عنوان پروفسور شعر دانشگاه آکسفورد فعالیت می‌کرد، برای مجموعه شعری با عنوان «تسبیحات مرسیانی» شهرت داشت.

    او سال 2010 به عنوان پروفسور شعر دانشگاه آکسفورد انتخاب شد و پنج سال این کرسی را در اختیار داشت. این شاعر برجسته جوایز متعددی در کارنامه داشت که جایزه یادبود فابر و جایزه وایت‌برد از جمله آنها بود.

    شاعر نامدار بریتانیا سال 2012 مقام سِر یا شوالیه را برای خدماتش به ادبیات انگلیسی دریافت کرده بود.

    درگذشت شاعر شناخته شده فرانسوی

    ابتدای این هفته هم خبر رسید که، ایو بون فوا، شاعر مشهور معاصر، مترجم و منتقد ادبی شناخته شده فرانسوی درگذشت. این خبر روز یکشنبه این هفته منتشر شد اما خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ایو بون فوا، شاعر، مترجم و منتقد ادبی شناخته شده فرانسه روز جمعه 1 ژوئیه در سن 93 سالگی در پاریس درگذشت.

    این نویسنده پرکار که خالق بیش از 100 کتاب بوده است در طول دوران طولانی کارش همواره به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه ادبی نوبل مطرح بوده است.

    پیوستن ایشیگورو به منتقدان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا

    خبر دیگر مربوط به کازئو ایشی گورو، نویسنده مطرح بین المللی بود. ایشیگورو درخواست کرد برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک رفراندوم مجدد برگزار شود. این خبر روز دوشنبه منتشر شد و در آن اعلام شد که ایشیگورو در مطلبی که برای فایننشال تایمز نوشته، خشم خود را از رای انگلستان به ترک اتحادیه اروپا ابراز کرده و گفته است این تصمیم باید از طریق یک روند دموکراتیک در پارلمان گرفته می‌شد نه توسط مردم.

    کازو ایشی‌گورو زاده 8 نوامبر 1954 در ناگازاکی، نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار است که خانواده‌اش وقتی پنج‌ساله بود به انگلستان مهاجرت کردند.

    جایزه کین به نویسنده ای از آفریقای جنوبی رسید

    دیروز چهارشنبه بود که نویسنده‌ای از آفریقای جنوبی به عنوان برنده جایز کین در ادبیات آفریقایی شناخته شد. در خبری که در این باره منتشر شد، لیدودومالینگانی ام‌کومبوتی نویسنده‌ای از کیپ شرقی به عنوان برنده این دوره از جایزه کین که به ادبیات آفریقا تعلق می‌گیرد، انتخاب شد.

    این نویسنده جایزه 10 هزار دلاری این رقابت را برای داستانی با عنوان «خاطراتی که گم کردم» دریافت کرد که درباره یک بیمار مبتلا به بیماری روانی نوشته شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت