در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی ؛

برگزاری نمایشگاهی از آثار منبت و معرق چوب دو هنرمند کردستانی

عصر نمایشگاه- نمایشگاهی از آثار منبت و معرق چوب دو هنرمند جوان از استان کردستان به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی برگزار شده است.

برگزاری نمایشگاهی از آثار منبت و معرق چوب دو هنرمند کردستانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از مهر ، نگین احمدی هنرمند معرق، نازک کاری چوب و بهرام مسعودی هنرمند منبت چوب از استان کردستان که به صورت حرفه‌ای در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند در زمینه معرفی این رشته گفتند: با توجه به علاقه‌ای که به صنایع دستی احجام چوبی داشتیم از سنین پایین وارد این رشته شدیم و در محضر اساتید به نام استان کردستان این هنر را فرا گرفتیم. ما برروی چوب گردو که با کیفیت ترین نوع چوب در دنیاست و نیز چوب‌های رنگی جنگل‌های شمال کار منبت و معرق را انجام می‌دهیم. این کار بصورت کاملا دستی و سنتی بدون استفاده از ابزارآلات برقی صورت می گیرد. همچنین چوب را به دلیل اینکه ظرافت‌های خاص آن در زمان کار شما را شگفت زده کرده ودقیقا به هدف می‌رساند انتخاب کردیم.

    بهرام مسعودی با اشاره بر ظرافت‌های کار منبت و معرق و نیز طرح های ارائه شده در آثارافزود: طرح های پیاده شده در آثار بصورت کاملا ذهنی و ذوقی ارائه می شوند و سعی می ‌شود از نمونه‌های تکراری و کپی دوری شود. با توجه به اینکه زکات دانش، آموزش آن است ما در کارگاهی که در سنندج دایر کرده‌ایم هنرجویان بسیاری را تحت آموزش قرار می دهیم تا هنر اصیل استان کردستان، مهد چوب جهان را زنده نگه داریم، در این راستا از مسئولین امر نیز انتظار داریم هنرمندان و علاقمندان را در این راه بیش از پیش یاری کنند.

    وی با اشاره بر لزوم آموزش صنایع و هنرهای دستی به دیگر علاقمندان گفت: با توجه به امکانات استان ما هنرمندان برای زنده نگه داشتن این هنر اصیل همواره در تعامل مستقیم با اداره کل میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی استان در اشاعه هنر منبت و معرق و نازک کاری بر روی چوب در استان تلاش می کنیم. جالب توجه است در حال حاضر بیش از 2 هزار  خانوار در کردستان در این رشته فعال هستند و غالبا از این راه امرار معاش دارند که امیدواریم با بازاریابی مناسب، فروش و عرضه این صنعت دستی اصیل استان کردستان رونق یابد.

    وی افزود: در این نمایشگاه که به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی برپا شده است؛ آثاری با تنوع طرح و نقش و نوع ساخت با طرح های هنری و مدرن منبت و معرق چوب و البته با استفاده از خطاطی، نقاشی درطرح ها، ابعاد و حجم های مختلف به نمایش عمومی در آمده است.

    مسعودی تاکید کرد: دراین هنر بسیارزیبا هرسال سعی داریم تکنیک های جدیدی را وارد کار کنیم، به دلیل اینکه معتقدیم هنر به معنای تازگی و نوآوری است و هنرمندان همواره باید جنبه به روز بودن و تازگی را رعایت کنند. در این رشته با حمایت ها و نمایش عمومی و ایجاد آشنایی بیشتر برای مردم در مورد این رشته هنری و قابلیت های متفاوت چوب می توان این رشته را در جامعه بیشتر رشد داد و از فراموشی آن جلوگیری کرد.

    این هنرمند جوان افزود: امیدوارم که نوعی هماهنگی برای ارائه تسهیلات به هنرمندان میان سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با دریافت تسهیلات کم بهره در حرفه خود بیشتر و موثر تر فعالیت کنند و با توسعه و تجهیزکارگاه ها و ایجاد زمینه بیشتر آموزش از فراموشی هنرهای بومی جلوگیری شود.

    این هنرمند رشته منبت تاکید کرد: کردستان مهد چوب ایران و حتی جهان است و در دنیا بسیار برروی چوب و هنر چوب این خطه حساب می شود. متاسفانه در گذشته کمتر به این هنر وهنرمندان این رشته در کردستان توجه شده که امیدواریم با تلاش مسئولین امر این خلا گذشته بصورت کامل از بین برود و به توسعه بیشتر صنایع دستی بومی در استان کردستان منتهی شود.

    به گزارش روابط عمومی معاونت صنایع دستی کشور، این دو هنرمند جوان منبت و معرق چوب کردستان از توجه و حمایت معاونت صنایع دستی کشور در توجه به هنرهای بومی استان‌ها، توسعه زمینه فعالیت هنرمندان و نیز همراهی و همکاری با هنرمندان در قالب برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و گروهی ونیز بازارهای فروش صنایع دستی تقدیر و تشکر کردند.

    این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از 19 تا 23 تیرماه در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذیرای علاقه‌مندان است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت