افزایش ۶۰ درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور

عصر نمایشگاه- مهرماه امسال، سی و سومین نمایشگاه بین المللی مواد غذایی کلن در آلمان که به نمایشگاه صنایع غذایی «آنوگا» شهرت دارد، با مشارکت جمهوری اسلامی ایران و حضور ۲۲ تولیدکننده و صادرکننده برجسته کشور در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر مربع برگزار شد.

افزایش ۶۰ درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، کشورمان در این نمایشگاه با طراحی نشانه «ساخت ایران» و انتخاب شعار و راه اندازی غرفه ای برجسته، مشارکت کرد. این نمایشگاه که هر دو سال یکبار در شهر کلن آلمان برگزار می شود؛ بیش از هفت هزار غرفه از 98 کشور مختلف در محیطی به مساحت 300 هزار مترمربع محصولات خود را برای 150 هزار بازدیدکننده، ارائه می کنند.
    در این زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، میزگردی با حضور محمدرضا علوی مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده خشکبار برگزار کرد.
    مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که حضور در نمایشگاه های خارجی با هدف بسترسازی برای توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار گرفته است.
    وی از افزایش 60 درصدی برگزاری نمایشگاه های ایران در خارج از کشور خبر داد و حضور مداوم شرکت های صادراتی نمونه ایرانی را فراهم کننده فضایی برای افزایش صادرات غیرنفتی دانست.
    علوی، معرفی برندهای درجه یک ایرانی به جهان را فرصتی برای صادرات مواد غذایی ایران قلمداد کرد.
    محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده خشکبار نیز نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا را بزرگترین حماسه صنعت غذا در جهان عنوان کرد و با اشاره به صادرات خشکبار ایران به پنج قاره، به موانع پیش روی این بخش را از جمله باقیمانده سموم در محصول پسته (سم آفلاتوکسین) و بالا بودن تعرفه های صادراتی اعلام کرد.
    مشروح این میزگرد را در ادامه می خوانید:

    ** بسترسازی توسعه صادرات با حضور فعال در نمایشگاه های خارجی
    مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، در مورد حضور ایران در نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا، گفت: نمایشگاه آنوگا گسترده ترین نمایشگاه در زمینه تخصصی مواد غذایی جهان به شمار می آید؛ ما حضور خود را در این نمایشگاه با هشت شرکت و در 114 مترمربع مساحت آغاز کردیم و در آنوگا 2015، حضور خود را به 600 مترمربع و 22 صادرکننده ممتاز و نمونه - که بیشتر در زمینه های خشکبار زعفران، کشمش، خرما فعالیت دارند - ارتقا داده ایم.
    محمدرضا علوی با بیان اینکه هفت هزار شرکت خارجی از 100 کشور جهان در نمایشگاه آنوگا 2015 محصولات غذایی خود را در فضایی به وسعت 284 هزار متر مربع به نمایش گذاشتند، افزود: این نمایشگاه از 10 اکتبر(18مهر) در شهر کلن آلمان آغاز به کار کرد و در حقیقت گسترده ترین نمایشگاه در زمینه تخصصی مواد غذایی جهان به شمار می آید.
    وی گفت: حضور در نمایشگاه های خارجی با هدف بسترسازی برای توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار دارد.
    علوی یادآور شد: برای حضور در سی و سومین نمایشگاه آنوگا، از شرکت های مواد غذایی در زمینه های مختلف دعوت شد اما بیشتر، فعالان حوزه خشکبار آمادگی خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کردند؛ این در حالی است که نمایشگاه «آنوگا 10» بخش مانند غذاهای منجمد، گوشت، غذای تازه، شیرینی، نوشیدنی و محصولات ارگانیک را تحت پوشش خود قرار می دهد و هر کشور با توجه به تمرکزی که روی تولید نوعی خاص از مواد غذایی دارد، در آن شرکت می کند.

    ** انتخاب شعار «طعم طبیعت» برای غرفه ایران
    مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه ها گفت: حضور مداوم شرکت های صادراتی نمونه ایران به ویژه در زمینه خشکبار، فضا را برای افزایش صادرات غیرنفتی بیش از پیش فراهم و نشان (برند)های درجه یک ایرانی را به جهان معرفی می کند؛ همچنین فرصتی برای صادرات مواد غذایی جمهوری اسلامی ایران به سایر نقاط جهان به وجود می آورد.
    وی ادامه داد: اهمیت حضور و شرکت پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد، نشان می دهد که ما توانسته ایم با برنامه ریزی های دقیق در یک سال گذشته از جمله غرفه سازی ویژه و انتخاب شعار «طعم طبیعت» حضوری متفاوت داشته باشیم.
    این مقام مسئول با بیان اینکه وظیفه داریم، شرایطی را برای صادرکنندگان فراهم کنیم تا آنها در آرامش به مذاکرات تجاری بپردازند، گفت: امسال با بازخوردهایی که از صادرکنندگان و مشارکت کنندگان در این نماشگاه داشتیم، شعار «طعم طبیعت» را برای غرفه ایران در نظر گرفتیم.
    مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه ها گفت: با توجه به این که نمایشگاه آنوگا گسترده ترین نمایشگاه در حوزه صنایع غذایی به شمار می آید، طبیعی است که حضور در این نمایشگاه بر ارتقای تعامل های بین دست اندرکاران بخش های مختلف این صنعت بسیار موثر است.

    ** شرکت در نمایشگاه مواد غذایی پاریس و سایر نمایشگاه های بین المللی
    علوی با بیان اینکه نمایشگاه مواد غذایی دیگری با عنوان «سیال» در پاریس پایخت فرانسه برگزار خواهد شد، گفت: صادرکنندگان ایرانی نیز با حضور در این نمایشگاه، محصولات خود را عرضه خواهند کرد.
    مدیر امور نمایشگاه های خارجی شرکت نمایشگاه، در مورد حضور ایران در دیگر نمایشگاه های خارج از کشور نیز گفت: پارسال ایران هشت نمایشگاه را در کشورهای دیگر از جمله ترکیه، فرانسه، عراق، عمان، قطر و سودان ساماندهی و برگزار کرد که شامل سه نمایشگاه اختصاصی، سه نمایشگاه بین المللی تخصصی و دو عنوان نمایشگاه بین المللی بازرگانی بود.
    علوی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های خارجی در سال گذشته نسبت به سال 1392 حدود 60 درصد افزایش پیدا کرده است؛ از نظر میزان مشارکت ها و تعداد بازدیدکنندگان نیز پارسال با رشد چهار برابری مواجه بودیم و تعداد شرکت کنندگان از 115 شرکت کننده در سال 1392 به 454 شرکت در سال گذشته رسید.

    ** آنوگا، حماسه ای در صنعت غذا
    محمدامین حاج کاظمیان صادرکننده خشکبار نیز در این میزگرد به جایگاه نمایشگاه آنوگا در صنایع غذایی پرداخت و گفت: نمایشگاه بین المللی مواد غذایی آنوگا را می توان بزرگترین حماسه صنعت غذا در جهان قلمداد کرد که برای برگزاری چنین نمایشگاهی همه شهرهای اطراف کلن امکانات خود را در اختیار نمایشگاه قرار می دهند.
    این صادرکننده خشکبار با بیان اینکه در نمایشگاه امسال آنوگا870 نفر از غرفه های ایران بازدید کردند، گفت: ایران به پنج قاره جهان صادرات خشکبار دارد و کشورهای اروپایی بزرگترین واردکنندگان خشکبار ایران هستند.

    ** از دست دادن جایگاه نخست، در صادرات پسته و کشمش
    حاج کاظمینان با یادآوری اینکه ایران در سال 1354 در تولید پسته، کشمش و خرما رتبه نخست را در اختیار داشته و اکنون تنها در زمینه تولید خرما رتبه خود را حفظ کرده ایم، گفت: هم اکنون در تولید پسته با تولید سالانه 210هزار تن، بعد از آمریکا در مقام دوم قرار گرفته ایم و در تولید کشمش نیز با 185هزار تن تولید، بعد از آمریکا، چین، ترکیه و هندوستان، رتبه پنجم را به خود تخصیص داده ایم.
    وی ادامه داد: از مجموع تولید سالانه یک میلیون تن خرمای جنگلی در ایران، سالانه 120 هزار تن صادرات، 250 هزار تن مصرف داخلی و بقیه بعنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرد؛ این در حالی است که تونس با تولید کمتر، توانسته است ارز آوری قابل توجهی را از این طریق ایجاد کند.

    ** تلاش برای حذف آفلاتوکسین از سبد پسته کاران
    حاج کاظمیان در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از سم آفلاتوکسین در باغ های پسته اشاره کرد و گفت: در سال 2016 میلادی، کشورهای اروپایی درهای خود را به روی پسته های آلوده به سم آفلاتوکسین می بندند؛ این در حالی است که اکنون معضل ما، استفاده از سم آفلاتوکسین در تولید پسته است.
    این صادرکننده خشکبار ایرانی گفت: در این زمینه بخش خصوصی با در پیش گرفتن برنامه های ترویجی، تلاش می کند سم آفلاتوکسین را از سبد پسته کاران حذف کند.

    ** اعمال هزینه های تحریم ها بر فعالان اقتصادی
    وی در ادامه به تحریم های اقتصادی و آثار آن بر فعالیت های بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: تحریم ها هزینه هایی مضاعف را به صادرکنندگان تحمیل می کرد؛ بعنوان نمونه تحریم حمل و نقل دریای سبب می شد صادرکنندگان برای هر کانتینر سه هزار دلار هزینه حمل و نقل اضافی پرداخت کنند.

    ** بهبود کیفیت بسته بندی
    این صادرکننده خشکبار ایرانی در بخش دیگری از میزگرد ایرنا، به مساله بسته بندی بعنوان یکی از شاخص های قابل توجه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و از بهبود وضعیت بسته بندی ایران در سال های گذشته خبر داد.
    حاج کاظمیان، تعرفه های صادراتی را از دیگر مسایلی عنوان کرد که بر صادرات غیرنفتی ما تاثیرگذار است.
    وی افزود: هم اکنون زعفران ایران از کشور اسپانیا به نام آن کشور صادر می شود؛ این در حالی است که تعرفه صادرات زعفران برای کشور هند از اسپانیا پنج درصد و تعرفه همان زعفران از ایران 20 درصد است؛ بنابراین بیراه نیست که هندی ها ترجیح بدهند زعفران را از اسپانیا وارد کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو

        دانلود با کیفیت