ایران اکسپو ۲۰۲۳ در آمارها فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است

عصر نمایشگاه- رییس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ گفت: آمارها و جمع‌بندی‌های این رویداد بین‌المللی فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و توانسته فصلی جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور آغاز کند.

ایران اکسپو ۲۰۲۳ در آمارها فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایرنا، پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRANEXPO 2023) از تاریخ 17 لغایت 20 اردیبهشت 1402 با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران با حضور رییس جمهوری، وزرا و معاونان، روسای بلند پایه سایر کشورها و تجار برتر بین المللی از 70 کشور و روسای اتاق های بازرگانی کشورها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی برگزار شد.

    برخلاف مشکلات متعدد، این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور توانست در این دوره بدرخشد و کشورهای زیادی را حیرت زده کند. در این راستا آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان نیز در آیین افتتاح نمایشگاه ایران اکسپو 2023 در سالن اجلاس سران با اشاره به رکوردزنی صادرات 50 میلیارد دلاری کشور از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، به نوعی توسعه سریعتر و گسترده‌تر صادرات غیرنفتی را مورد اشاره قرار داد، دستورکاری که جز با حمایت از فعالان اقتصادی مختلف کشورمان و تقویت ظرفیت های صادراتی و تسهیل این روند، محقق نمی‌شود.

    «مجید تکبیری» با بیان اینکه توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب اسلامی بر امر توسعه صادرات غیر نفتی موجب برگزاری ایران اکسپو 2023 شد، اظهار داشت: توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست‌ و اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

    وی افزود: طبیعتا برگزاری نمایشگاه هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندی های کشورمان از زبان تجار بین المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم‌ بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار ایرانی هزینه های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.

    رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2023 خاطرنشان کرد:با همت و پرچمداری بخش خصوصی و با پیگیری ها و حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها ،صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز رایزنان و مراکز تجاری، یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین المللی و تجاری کشور در چند سال اخیر رقم خورد.
    تکبیری تصریح کرد: بیش از یک هزار و 300 نفر از تجار، فعالان اقتصادی، رؤسای اتاق‌های بازرگانی، وزرا، معاونان وزرا و مقامات مرتبط با تجارت خارجی از 70 کشور دنیا از کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین، کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه اوراسیا وکشورهای آفریقایی در این نمایشگاه حاضر شدند تا از توانمندی‌های بیش از 750 شرکت ایرانی بازدید کنند و بیش از 600 نشست تخصصی B2B در این نمایشگاه توسط ستاد برگزاری نمایشگاه برگزار شد و از بسیاری از مجموعه ها و واحدهای تولیدی کشور نیز بازدید صورت گرفت.

    وی در عین حال تاکید کرد: در این نمایشگاه در عمل نشان دادیم که ایران، تحریم پذیر نیست و تلاش شده زمینه‌هایی که کمتر شناخته شده بود مثل تجهیزات پزشکی، دارو، پلیمرها، حوزه ماشین آلات و محصولات و تجهیزات صنعتی، گردشگری و صنایع دستی ایران در نمایشگاه عرضه شود و در 12 حوزه، توانمندی‌ها به نمایش گذاشته شد. همچنین بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز به عرصه ی نمایش گذاشته شد اما اگر پا را از یک رویدادِ چهار روزه فراتر بگذاریم، رویدادهایی نظیر ایران اکسپو از اهمیتی راهبردی جهت تقویت بنیان‌های اقتصاد ایران، آن هم در شرایطی که تأکیدات گسترده‌ای بر تقویت بخش غیرنفتی اقتصاد کشور می‌شود و مقام‌معظم رهبری نیز بارها بر ضرورت اهمیت و افزایش توسعه صادرات غیرنفتی تاکید داشتند، برخوردار است.

    وی افزود: بر اساس برخی ارزیابی‌های مسؤولان کشور، رویداد ایران اکسپوی 2023 زمینه را برای انعقاد قراردادهایی که مجموع ارزش آنها به بیش از دو میلیارد دلار می‌رسد، فراهم کرده است که البته نتایج، فراتر از پیش بینی ها بود و امیدواریم قراردادهای منعقد شده منجر به توسعه صادرات غیر نفتی کشور و افزایش روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف منطقه شود و باید توجه داشته باشیم کالاها و خدمات ارائه شده توسط فعالان اقتصادی کشور، تا حد زیادی از مزایای رقابتی قابل توجهی به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که به دنبال پرداخت هزینه های کمتر و در عین حال، دریافت کالاها و خدمات باکیفیت تر هستند، برخوردار است.

    تکبیری تاکید کرد: این مساله برای بازیگران اقتصادی خارجی یک جذابیت قابل توجه را در جهت توسعه همکاری های اقتصادی با ایران فراهم می کند. رویدادهای مهمی نظیر ایران اکسپو 2023، جدای از معرفی توانمندی‌های صادراتی کشورمان در حوزه های مختلف، زمینه‌های قابل توجهی را برای ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی ایران و فعالان اقتصادی خارجی که به توانمندی‌های کشورمان نیازمند هستند، ایجاد می کند و عملا به مثابه یک حلقه واسطه جهت پیوند دادن تولید کنندگان و کارآفرینان ایرانی با آن دسته از کشورها، شرکت ها و افرادی عمل می کند که به توانمندی های کشور به شدت نیاز دارند.

    وی خاطرنشان کرد: این قبیل رویدادها باید به صورت نهادینه، به بخشی از دیپلماسی اقتصادی رسمی کشور تبدیل شوند. در این چهارچوب، نه تنها دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید پیگیری این قبیل رویدادها را در دستورکار قرار دهد ، بلکه سفارتخانه‌ها در کشورهای دیگر نیز باید دیپلماسی اقتصادی کشور را به معنای واقعی کلمه اجرایی کرده و در راستای آن گام بردارند. در این چهارچوب، به طور خاص مراکز دیپلماتیک ایران در کشورهای مختلف جهان باید فعالانه‌تر از هر زمان دیگری به دنبال معرفی دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فناوری به کشورهای مختلف جهان و به ویژه فعالان اقتصادی آنها باشند.

    همچنین «احمد ایمانی» دبیر پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار کرد: از کشورهایی که با هیات های تجاری بالای 50 نفر از نمایشگاه بازدید کردند می‌توانیم به کشورهای هند، چین، افغانستان، پاکستان، روسیه، عراق، ترکیه و مالی اشاره کنیم و به طور کلی از همه کشورهای نقاط هدف ایران برای توسعه روابط اقتصادی در این رویداد حضور داشتند.

    ایمانی با بیان اینکه بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال(1402) تجارت خارجی ایران با رشد بیش از 17 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شده و این نشان دهنده عزم راسخ دولت در حمایت از صادرات است، افزود: بررسی اجمالی توسعه‌یافتگی بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که راه مطمئن برای رسیدن ایران به توسعه اقتصادی و سپس دست یافتن به عدالت اجتماعی، تمرکز بر تولید و حمایت همه‌جانبه از آن، با هدف توسعه کمی و کیفی صادرات است که البته تسهیل شرایط بخش تولید و صادرات مستلزم تغییرات اساسی در شاکله کلی مقررات و ترسیم یک نقشه راه شفاف و وجود عزم راسخ در سیاست‌گذاران و حمایت موثر از فعالان این دو حوزه است.

    وی تاکید کرد: از رویکردهای مهم دولت سیزدهم ارتباط گسترده با کشورهای جهان است که نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است. برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از چندین سال وقفه به دلیل کرونا با این هدف برگزار شد و شاهد استقبال بی نظیر فعالان‌ اقتصادی در این‌نمایشگاه بودیم ، بدون شک نتایج این‌نمایشگاه تحولی را در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور رقم خواهد زد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت