سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران:

تا پایان سال رواق‌های مصلی آماده بهره‌برداری می‌شوند

عصر نمایشگاه- به گفته‌ی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا پایان سال تمامی رواق‌های مصلی آماده بهره‌برداری می‌شوند.

تا پایان سال رواق‌های مصلی آماده بهره‌برداری می‌شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا، علی‌اکبر اشعری (سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران) در توضیح آخرین وضعیت تصمیم‌گیری درباره‌ی محل برگزاری نمایشگاه کتاب و تغییر نظر شهرداری درمورد تحویل باغ کتاب برای نمایشگاه بیست‌ونهم، گفت: درست است که مسئولیت برگزاری نمایشگاه کتاب برعهده وزارت ارشاد است اما این رویداد فرهنگی از آن فعالیت‌های ملی است که اگر سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در انجام آن مشارکت نداشته باشند کار برگزاری پیش نمی‌رود. شهرداری یکی از همین نهادهاست که در زمینه تامین محل برگزاری با ارشاد همکاری می‌کند. نکته دوم این است که از زمان ایجاد نمایشگاه همواره محل برگزاری یکی از موضوعات مورد بحث بوده و این مسئله که آیا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید صاحب محل و مکان مستقل و ثابتی شود سال‌هاست مورد مناقشه قرار دارد.

    اشعری  ادامه داد: در ابتدا نمایشگاه بین‌المللی تهران محل برگزاری نمایشگاه بود و در دولت احمدی‌نژاد به مصلی انتقال یافت. هر کدام از این دو محل مسائل خاص خود را داشتند. به عنوان مثال مصلی به دلیل پایین بودن میزان فضای مسقف همواره نیاز به برپایی سازه و چادر برای بسیاری از ناشران دارد که همین مسئله به دلیل وجود باد، باران و طوفان مشکلاتی را پدید می‌آورد علاوه بر این‌ها امکانات پارکینگ و رفاهی مصلی پاسخگوی حجم بازدیدکنندگان نیست.

    سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: امسال همه مصمم‌تر شدند که با همکاری و تعامل وزارت ارشاد و شهرداری تهران محل ثابت و مستقلی برای نمایشگاه کتاب معرفی کنند. باغ کتاب اساسا از ابتدا برای کاربری دیگری ساخته شده بود و قرار بوده تا در قالب یک فروشگاه دائمی کتاب فعالیت کند. مسئله‌ای که در ذهن آقای قالیباف مطرح بود و در اختتامیه نمایشگاه 28‌ام عنوان کرد؛ استفاده از فضای باز باغ کتاب با محوریت ساختار مسقف این مجموعه بود. با بررسی‌های کارشناسی وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی شهرداری رای به نامناسب بودن این شیوه داده شد و گزینه دوم یا همان شهر آفتاب مورد بحث قرار گرفت. شهر آفتاب نیز از آنجا که نزدیک به عوارضی قم است؛ مشکلات متعددی دارد.

    او در توضیح اشکالات وارد به شهرآفتاب به عنوان محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز بیان کرد: اول اینکه شهر آفتاب نیز تنها 40 هزار متر فضای مسقف دارد و باز همان مشکل برپایی چادر وجود خواهد داشت که باتوجه به بیابانی بودن منطقه طبعا با گردوخاک و طوفان مضاعف روبه‌رو می‌شود. در ثانی وسایل حمل و نقل عمومی  مثل مترو برای رسیدن به شهر آفتاب وجود ندارد و همین مسئله 100 درصد کاهش آمار بازدیدکنندگان را به دنبال خواهد داشت.

    اشعری افزود: شهر آفتاب همچنین امکانات بهداشتی و رفاهی قابل اتکایی ندارد و تا اردیبهشت‌ماه نیز نمی‌توان روی ساخت و سازهای مورد نیاز اتکا کرد. بعد از این همه جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که بهترین محل برای برگزاری نمایشگاه در حال حاضر همان مصلی است. البته شهرداری به عنوان نهادی که به هر ترتیب مسئولیت ساماندهی به مکان‌ها برگزاری چنین نمایشگاهی را در تهران دارد و پیشنهاد خود را اعلام کرده که بررسی شد.

    او سپس از اقدامات مصلی برای تکمیل روند ساخت‌ و ساز و بهبود شرایط خبر داد و یادآور شد: مسئله اینجاست که برای حفظ مصلی به عنوان محل دائمی نمایشگاه کتاب هم ارشاد و هم مسئولان مصلی تقریبا همسو هستند و حتی در جلسه‌ای که بنده و جناب صالحی با آقای مقدم رئیس دفتر رهبری در امور مصلی داشتیم، صحبت از این شد که تا پایان سال رواق‌های شرقی و غربی مصلی نیز آماده خواهد شد و 40 درصد به فضای مسقف نمایشگاهی در مصلی تهران افزوده می‌شود.

    اشعری اضافه کرد: به امید خدا در سال‌آینده دیگر چیزی به عنوان چادر و سازه‌های موقت نخواهیم داشت. مسئولان مصلی نیز می‌خواهند مصلی علاوه بر کاربری که برای برگزاری نماز جمعه برایش درنظر گرفته شده؛ به عنوان یک مرکز فرهنگی فعالی نیز معرفی شود. اگر این مسئله محقق شود مصلی به دلیل محلی که در آن واقع شده و دسترسی راحت بهترین گزینه برای برقراری نمایشگاه خواهد بود البته در صورتی که تامین هزینه‌های اجاره از محل بودجه‌های فرهنگی و نمایشگاه کسر نشود.

    سخنگوی شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان تاکید کرد: در واقع وزارت ارشاد معتقد است این روند که از هزینه 7 تا 8 میلیاردی آماده‌سازی و اجرا کردن نمایشگاه بخش اعظمی به احداث سازه‌ها و غرفه‌ها و اجراه بهای مصلی برمی‌گردد، کار را سخت می‌کند. اگر بتوان راهکاری پیدا کرد تا هزینه‌های این اجاره مصلی از محل اعتبارات ارشاد حل نشود و دولت و مصلی طی تعاملی این مسئله را پوشش دهند نظر مسئولان مصلی و ارشاد در برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه(http://telegram.me/asrenamayeshgah) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت