با حضور معاونان وزارت خانه های معادن، صنعت و تجارت دو کشور ؛

گشایش اولین نمایشگاه صنایع کوچک و ماشین آلات ایرانی در کابل

عصر نمایشگاه- نمایشگاه صنایع کوچک وماشین آلات جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با حضور معاونان وزارت خانه های معادن، صنعت و تجارت دو کشور در کابل برگزار و با استقبال گرم مردم افغانستان مواجه شد.

گشایش اولین نمایشگاه صنایع کوچک و ماشین آلات ایرانی در کابل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از ایرنا، این نمایشگاه با سخنرانی «ولی الله افخمی» و «خان جان الکوزی» معاونان وزارت خانه های معادن، صنعت و تجارت ایران وافغانستان افتتاح شد و 46 شرکت ایرانی و افغان برای 3 مدت روز درکابل ماشین آلات و صنایع کوچک دو طرف را به نمایش می گذارند.
    ولی الله افخمی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت:4 ماه قبل نشستی را وزیرتجارت و صنایع افغانستان با حضور طرف ایران در کابل برگزار کرد، در آن نشست مجوز فعالیت این کمیته گرفته وتصمیم بر آن شد تانمایشگاه ماشین آلات صنعتی در کابل برگزار شود و این اولین نمایشگاهی است که جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه خود برگزار می کند.
    وی گفت: امروز این نمایشگاه با تفاوت های ویژه برگزار شده و در این نمایشگاه ماشین آلات، خط تولید و تمرکز آن روی واحد تولید در کشور افغانستان است.
    افخمی ازصاحبان صنایع ایرانی و طرف افغان خواست که به این کار به عنوان کار درازمدت نگاه کنند و صداقت را در کار خود در نظر داشته باشند تا رابطه تنگاتنگ بین دو طرف ایجاد کند.
    وی تاکید کرد: افغانستان منابع خوب معدنی و کشاورزی بالایی دارد و تامین امنیت بهترین زمینه را برای سرمایه گذاری در پی خواهد داشت.
    خان جان الکوزی معاون اول اتاق تجارت افغانستان نیز در این مراسم گفت: اولین نمایشگاه تولیدی وصنایع کوچک کشور دوست جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شده است.
    وی افزود: دراین نمایشگاه تولیدات داخلی افغانستان با صنایع جمهوری اسلامی ایران یکجا به نمایش گذاشته می شود،دوستی افغانستان و ایران تاریخ طولانی دارد و جمهوری اسلامی ایران طی سالهای طولانی در کنار مردم افغانستان بوده اند و با ما همکاری کرده اند که از این همکاری صادقانه آنها قدر دانی می کنیم.
    وی ادامه داد: با رهبری خردمندانه «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در ایران بوجود آمده و ما از آن استقبال می کنیم و با گذشت هر روز سطح تجارت بین دو کشور رو به افزایش است.
    الکوزی اظهار داشت: در 16 سال گذشته وضعیت در افغانستان فوق العاده بود و این کشور متکی به کمک های خارجی بود و ظرفیت تولید داخلی در وضعیت خوبی قرار نداشت، ما با مشکلات زیاد مواجه بودیم و جمهوری اسلامی ایران یگانه کشور بود که در این شرایط مواد غذایی و مصرفی به افغانستان کمک می کرد.
    وی گفت: ما از تولیدات ایرانی استقبال می کنیم و از علم و تخصص فنی آنان نیز استفاده می کردیم که در «پارک های» صنعتی با ما کمک می کردند.
    معاون اتاق تجارت افغانستان گفت که امروز کار مشترک سه جانبه در بندر «چابهار» آغاز شده و مشکلات جدی ترانزیتی افغانستان با فعال شدن این بندر که در 60 سال گذشته با آن مواجه بودیم در حال حل شدن است و بازرگانان افغان سالانه تا 700 میلیون دلار در بنادر پاکستان جریمه پرداخت می کردند.
    وی اضافه کرد؛ اما امروز کالاهای بازرگانی افغان ها از طریق ایران با سهولت زیاد و مصرف کم وارد این کشور و یا هم صادر می شود و بندر چابهار برای کشورهای منطقه، آسیای جنوبی و مرکزی سهولت خوبی ایجاد خواهد کرد.
    وی از ایران، هندوستان و افغانستان خواست تا قرار داد امضا شده بندر چابهار روی کاغذ باقی نمانده و هر سه کشور آنرا اجرایی کنند.
    الکوزی گفت که افغانستان با ایران سالانه 2 میلیارد دلار تبادل کالا دارد و این رقم با گذشت هر سال رو به افزایش است و در تلاش هستیم تا تجارت افغانستان در صادرات و واردات در یک سطح مساوی قرار گیرد.
    وی از کیفیت کالاهای ایرانی و ایجاد سهولت های ترانزیتی از طرف جمهوری اسلامی قدر دانی کرد و گفت که این گونه نمایشگاه ها در آینده نیز برگزار خواهد شد.
    الکوزی تاکید کرد که ده ها بازرگان در اتاق تجارت این کشور ثبت نام کرده اند تا در منطقه آزاد چابهار سرمایه گذاری کنند.
    نخستین نشست کمیته مشترک بازرگانی افغانستان و ایران نیز صبح امروز (شنبه) پیش از افتتاح این نمایشگاه با حضور معاونان وزارت تجارت و صنعت دو کشور برگزار شد.
    در این نشست افخمی و عبدالباری رحمان بر گسترش روابط اقتصادی تاکید و رفع موانع همکاری های مشترک و ارتقای سطح روابط سرمایه گذاری و تجاری را مورد برسی قرار دادند.
    توسعه صنایع کوچک و متوسط در افغانستان، بهره مندی از منطقه آزاد «چابهار»، تقویت فعالیت گمرکات مرزی و اعطای تسهیلات به منظور توسعه روابط تجاری نیز مورد بحث قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت