رئیس انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی

هدفمان ثبت تقویمی نمایشگاه کتاب دانشگاهی است

عصر نمایشگاه- ششمین نمایشگاه کتاب دانشگاهی ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جریان داشت. با این همه علی رغم مکان و زمان مناسب به گفته‌ی بسیاری از اهالی نشر دانشگاهی استقبال چندانی از این نمایشگاه صورت نگرفته است.

هدفمان ثبت تقویمی نمایشگاه کتاب دانشگاهی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر نمایشگاه» به نقل از ایلنا ،شهروز گهواری (رئیس انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و عضو کمیته‌ی برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تایید عدم استقبال از ششمین دوره‌ی نمایشگاه دانشگاهی، گفت: در خصوص نمایشگاه تخصصی هیئت مدیره انجمن و کارگروه اجرایی نمایشگاه هدف‌هایی داشتیم و اعتقاد داریم که چندان در رسیدن به هدف‌ها موفق نبوده‌ایم.

    وی گفت: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دانشگاهی به نوعی جایگزین کردن این نمایشگاه به‌جای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود و هست. یعنی با وجود یک نمایشگاه تخصصی در حوزه‌ی کتاب‌های دانشگاهی، دانشجویان یا نهادهای دانشگاهی و پژوهشی راحت‌تر و آسان‌تر به کتاب‌ها و آثار مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. درواقع پوشش دادن کتاب‌های دانشگاهی برای هر مکانی که کتابخانه‌ای دانشگاهی و پژوهشی دارد؛ از اولویت‌های ما در هدف‌گذاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دانشگاهی بوده است.

    رئیس انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی ادامه داد: از همان اولین دوره‌ها (دوره‌های یکم تا چهارم) نقاط ضعف و قوت نمایشگاه را بررسی و ثبت کردیم. با در نظر گرفتن داده‌هایی که از این اطلاعات کسب کردیم؛ بنا شد تا توجه به بعد خرید کتاب توسط شخص دانشجو و استاد در دستور کار قرار بگیرد. البته اوایل به دلیل اینکه نمی‌خواستیم فروش نمایشگاهی کتاب دانشگاهی تاثیر منفی روی کار کتابفروشی‌ها داشته باشد؛ کمی دست به عصا جلو می‌رفتیم اما ازآنجا که زمان برگزاری نمایشگاه در آبان‌ماه و تقریبا اوایل ترم درسی بود و از سوی دیگر هدف اصلی ما مانور روی کتابخانه‌های دانشگاه‌ها بود؛ جای نگرانی نداشت.

    این فعال نشر دانشگاهی درباره‌ی راه‌کاهایی که این انجمن برای رسیدن به ادهداف خود برنامه‌ریزی کرده‌ بوده، تصریح کرد: یکی از راه‌کارهایی که برای رسیدن به تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه‌ها درنظر گرفتیم استفاده از یارانه فروش بود و اینکه با ارائه‌ی تخفیفی 50درصدی به کتابخانه‌ها و مخاطبان به جذب‌ حدالکثری آن‌ها برسیم. هرچند متاسفانه این امر باعث شد تا مخاطبان به چنین تخفیف‌هایی عادت کنند و بعد از قطع یارانه‌ها و مثلا در همین دوره‌ی ششم شاهد افت مراجع و فروش باشیم. نمایشگاه پنجم که بعد از دو سال وقفه برگزار شد و نمایشگاه امسال تماما با هزینه و بودجه‌ی شخصی ناشران محقق شد و هیچگونه کمک دولتی را استفاده نکردیم.

    گهواری اضافه کرد: یکی از ضعف‌های اصلی که از همان ابتدای کار نیز با آن مواجه بوده‌ایم، عدم تخصیص یارانه و هزینه برای بحث مهم و تاثیرگذار تبلیغات است. اگر از همان ابتدا همه‌چیز را به صورت اصولی جلو می‌بردیم و این بذری که با زحمت کاشته‌ایم را به درستی آبیاری و رسیدگی می‌کردیم؛ احتمالا امروز چندین و چند گام جلوتر بودیم. نبود مخاطب و عدم مراجعه‌ی خریدار ناشی از همین کم‌توجهی‌ها و مسائل دیگری مثل نبود یک مکان ثابت برای نمایشگاه است.

    او همچنین در اظهارنظری درباره‌ی نمایشگاه ششم کتاب دانشگاهی تاکید کرد: مشخصا درباره‌ی نمایشگاه ششم، می‌توان گفت که از نظر کیفی و کمی حرکت‌مان رو به جلو بوده است، ولی در جذب مخاطب به عنوان رئیس انجمن و عضو کارگروه برگزاری ضعف‌هایی را می‌بینم. شاید به این علت در بخش‌هایی مثل تبلیغات و ... روی کمک‌های دولتی و نهادهایی مثل شهرداری حساب بازکرده‌ بودیم که متاسفانه محقق نشد. به عنوان مثال با سازمان زیباسازی شهرداری شهر از طریق آقای مسجدجامعی مذاکرات و ملاقات‌هایی داشتیم و آن‌ها به ما قول مساعدت داده بودند و حتی فایل‌های بنرها و تبلیغات نمایشگاه را برایشان ارسال کردیم تا همین امروز خبری از بنرهای ما در شهر نیست. البته سازمان زیباسازی شهرداری نهایتا اعلام کرد که برای نصب تبلیغات باید پرداخت صورت بگیرد، آن هم با هزینه‌ای مشابه برای یک تابلو تبلیغاتی که برای فروش اتومیبیل بی‌آم‌و در نظر گرفته‌اند. تلویزیون هم با همه‌ی توافقات ابتدایی و با وجود نامه‌ی دکتر صالحی (معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) برای همکاری با انجمن و نمایشگاه حتی تیزر 30ثانیه‌ای که ما برای تهیه‌ی آن هزینه کرده بودیم را پخش نکرد. با تمام این تفاسیر ما در سال‌های آینده هم سعی داریم بدون هیچگونه حمایت دولتی؛ نمایشگاه را برگزار کنیم و دیگر کوچکترین حسابی روی کمک‌های دولتی نخواهیم کرد.

    عضو کمیته‌ی برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی؛ نداشتن فروش را مایه‌ی دلسردی انجمن ناشران دانشگاهی ندانست و یادآور شد: درست است که امسال فروش نداشته‌ایم اما هدف اصلی ما تمرکز روی نهادهای دولتی مثل وزارت بهداشت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام‌نور است. می‌خواهیم در سال‌های بعدی با خود این نهادها مستقیما و به صورت چهره به چهره وارد مذاکره شویم. درکنار توجه فروش کتاب به کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بنا داریم با برگزاری همایش‌هایی برای کتابداران در نمایشگاه بین‌المللی در دوره‌ی بعدی موفقیت‌های بهتری به دست بیاوریم.

    او در پایان گفت: باید قبول کنیم که هیچ کار جمعی بدون عیب و نقص نیست اما سعی داریم با تمرکز بر هدف‌های اصولی‌تر نقاط قوت را افزایش و کمبودها را کاهش بدهیم. همچنین در نظر داریم با بستن قراردادهایی 2 تا 3 ساله با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مکان نمایشگاه را نیز کم‌کم ثابت کنیم تا برای عموم شناخته‌تر شود. البته سازمان تامین اجتماعی و بانک صادرات هم قول‌هایی برای همکاری در دروه‌های بعدی نمایشگاه کتاب دانشگاهی داده‌اند که می‌تواند به مکانیزه‌شدن بن‌ها و .. منجر شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت