رئیس موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد

برگزاری نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین و رُم

عصر نمایشگاه- نمایشگاه ۶۰ اثر از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین و رُم برگزار می‌شود .

برگزاری نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین و رُم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، چند ماه پیش که تجمعی اعتراضی در مقابل موزه هنرهای معاصر شکل گرفت، رئیس موزه هنرهای معاصر به معترضان وعده داد که زمینه بازدید نمایندگان رسانه‌ها از گنجینه موزه هنرهای معاصر را فراهم می‌کند. معترضان نگران وضعیت آثار گنجینه بودند. اکنون چند ماه از آن وعده گذشته و هرگز عملی نشده است.

    مجید ملانوروزی، رئیس موزه هنرهای معاصر، درباره علت این خُلف وعده گفت: همیشه آمادگی داریم که هر رسانه‌ای که بخواهد از گنجینه موزه هنرهای معاصر بازدید کند، می‌تواند درخواستش  را بفرستد و چند روز بعد زمینه این کار و بازدید از گنجینه موزه هنرهای معاصر برایشان فراهم می‌شود.

    بحث دیگری که در این زمینه مطرح شد، نبود اطلاعات مکتوب درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر بود. ملانوروزی در این باره گفت: کتاب موزه الان صفحه آرایی و تصحیح شده و به زودی برای چاپ نهایی به آلمان می‌رود. از امروز(4 مرداد 1395) هم عکس‌های آثار گنجینه بر روی سایت قرار می‌گیرد.

    مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی توضیحاتی درباره نمایشگاه آثار موزه هنرهای معاصر در موزه‌های معتبر دنیا هم ارائه داد.

    ملانوروزی گفت: ما 1500 اثر خارجی داریم که 30 اثرش به موزهای برلین و رُم و دیگر موزه‌های معتبر اروپا می‌رود.

    برگزاری این نمایشگاه‌ها در اروپا، انتقادهایی هم در پی داشته است که ملانوروزی درباره این انتقادها گفت: منتقدان می‌توانند نظرهایشان را بگویند و ما هم به قطع این نظرها را می‌شنویم. اما به نظر من یکی از بهترین پروژه‌هایی که در 30 سال گذشته انجام شده همین برگزاری نمایشگاه آثار موزه در موزه‌های معتبر دنیاست که از یک طرف معرفی گنجینه موزه هنرهای معاصر و از طرفی معرفی هنرمندان ایرانی است که نمی‌توانستند در این موزه‌ها نمایشگاها بگذارند.

    وی ادامه داد: برای برگزاری این نمایشگاه‌ها 30 اثر خارجی و 30 اثر از آثار هنرمندان ایرانی حضور خواهند داشت.

    ملانوروزی درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: برگزاری این نمایشگاه نشان می‌دهد که در چند دهه گذشته این آثار حفظ و نگهداری شده است. برخی می گفتند این کارها فروخته شده و یا عوض شده‌اند. همچنین فرصت خوبی از نظر معنوی و فرهنگی برای معرفی هنر ایران است و از نظر مالی هم کمک خوبی به گنجینه موزه هنرهای معاصر خواهد بود.

    رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره علت انتخاب 60 اثر برای این نمایشگاه‌ها گفت:‌ کمتر از 60 اثر مجموعه کامل نمی‌شود. پیش از این ما یک یا دو اثر را به موزه های دیگر امانت می‌دادیم اما این کار رایگان انجام می شود. وقتی مجموعه کاملی باشد پروژه هنر ایران و گنجینه ایران را تشکیل می‌دهد. ما می توانستیم در موزه ای که چند هزار اثر دارد 10 اثر از گنجینه موزه را هم بفرستیم اما در این صورت آثار ما چندان دیده نمی‌شود. این پروژه معرفی هنر و گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است. ما می‌خواهیم سالن به طور کامل در اختیار ما باشد و اسم نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران باشد.

    ملانوروزی درباره آثاری که به این نمایشگاه‌ها می‌رود، تاکید کرد: آثار خارج را انتخاب کرده‌ایم که شامل آثاری از هنرمندان شاخص جهان مانند پیکاسو، جکسون پولاک و رودکو است. آثار ایرانی را هنوز انتخاب نکرده‌ایم.

    وی در پاسخ به این پرسش که بیمه آثار به چه صورتی انجام می‌شود، گفت: همه آثار باید بیمه «لویز» شود، چون تنها بیمه‌ای که در دنیا می‌تواند این آثار را بیمه کند همین بیمه است که در انگلیس قرار دارد. آنها باربری، بسته بندی، انتقال و هواپیماهای خاص خودشان را دارند. وقتی اثری بیمه لویز می‌شود تمام کارها از میخ روی دیوار تا بسته بندی‌ها باید با تایید این بیمه باشد.

    ملانوروزی در پاسخ به این پرسش که؛ آیا احتمال دارد نمایشگاه این آثار در امریکا هم برگزار شود یا خیر، گفت:‌ قراردادهایمان فعلاً با موزه‌های اروپاست و تا زمانی که نمایندگی رسمی یا سفارت در کشوری نداشته باشیم نمی‌توانیم در آن جا نمایشگاهی داشته باشیم و آثارمان را به این کشورها ببریم. به خصوص که قوانین حاکم بر امریکا می‌تواند آثار دولتی را ضبط کند و اگر این آثار را به موزه‌های آنجا ببریم ممکن است آثار را ضبط کنند.

    مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی درباره زمان برگزاری این نمایشگاه‌ها و ماندن آثار در خارج از ایران تاکید کرد: زمان برگزاری نمایشگاه‌ها از دسامبر 2016 در برلین آغاز می‌شود و به مدت 4 ماه ادامه دارد، پس از آن آثار به موزه ماکسی رم می‌روند و در آنجا هم به مدت 4 ماه به نمایش گذاشته می‌شوند. دنبال این هستیم که این آثار را در موزه های معتبر اروپایی نمایش دهیم و احتمالا حدود 10 تا 15 موزه معتبر اروپایی را مد نظر داریم اما فعلا پروژه برلین و رم قطعی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت