سفیر ایتالیا در ایران خبر داد

ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شود

عصر نمایشگاه- سفیر ایتالیا در ایران گفت: در سطوح بالای سیاسی صحبت‌های مهمی درباره مسائل فرهنگی و تبادلات هنری دو کشور انجام شده است. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد.

ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از فارس ، نشست خبری ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی، آنتونیونی سفیر ایتالیا در ایران، دامیانا جورانا رهبر ارکستر جوانان جهان، لوریس چک ناواریان و نصیر حیدریان رهبران مهمان ارکستر سمفونیک در تالار وحدت تهران برگزار شد.

    علی اکبر صفی‌پور در ابتدای این نشست ضمن اشاره به کنسرت مشترک ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان ایتالیا گفت: این ارکسترها طی 3 شب در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهند پرداخت، مطمئن هستیم این اتفاق برای کسانی که علاقمند به ارکستر سمفونیک هستند تجربه‌ای جدید و خوبی خواهد بود. این اتفاق به ایجاد اشتراکات فرهنگی بین کشورها به ویژه دو ملت ایران و ایتالیا خواهد انجامید.

    وی افزود: این یک فرصت عالی برای موسیقی کشور و ارکستر سمفونیک تهران است که 3 شب را در کنار هنرمندانی از 10 کشور جهان به اجرای برنامه بپردازند. این اتفاق تنها شامل برگزاری کنسرت نخواهد بود و در طی مدت حضور ارکستر جوانان جهان در تهران، برنامه‌های دیگری نیز تدارک دیده شده از جمله این برنامه‌ها برگزاری کارگاه‌های آموزشی است که بر این اساس در روز اول کارگاه بداهه‌نوازی موسیقی ایران توسط هومان اسعدی، روز دوم کارگاه هنر آواز ایرانی توسط مجتبی عسگری، روز سوم موسیقی فولکلور توسط حمیدرضا اردلان و روز چهارم تفاوت و شباهت‌های موسیقی ایرانی و غربی توسط محمدرضا آزادفر تدریس خواهد شد.

    آنتونیونی کاردار سفارت ایتالیا در ایران نیز در ادامه این نشست گفت: خوشحالی سفارت ایتالیا را از این اتفاق اعلام می‌کنم، برنامه‌ریزی برای حضور ارکستر جوانان جهان در تهران سخت بود اما توانستیم مقدمات این حضور را فراهم کنیم و طی روزهای آینده شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

    کشور ایتالیا از سرگیری مذاکرات با کشور ایران پیشگام بود و بعد از انتخاب دکتر روحانی بسیاری از هیأت‌های سیاسی ایتالیا روانه ایران شدند ضمن اینکه سال گذشته دکتر روحانی طی سفری به روم آمدند و همینطور نخست وزیر ایتالیا به ایران سفر کرد. نکته‌ای که در سطوح کلان سیاسی مورد بحث قرار گرفته بود موضوع بحث‌های فرهنگی بود. بر همین اساس روابط وزارت فرهنگ ایران و وزارت فرهنگ ایتالیا عمیق‌تر و نزدیک‌تر شده است. سفر وزیر فرهنگ ایتالیا به ایران و وزیر فرهنگ ایران به ایتالیا نمونه‌هایی از گسترش همکاری‌های فرهنگی مابین ایران و ایتالیا است.

    وی افزود: این تبادل فرهنگی ادامه‌دار خواهد بود و ما در آینده کنسرت جاز به سرپرستی جیووانی گوییدی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود ضمن اینکه ارکستر مجلسی تئاتر میسکاری میلان نیز به تهران سفر خواهد کرد.

    لوریس چک ناواریان نیز در این نشست گفت: ایتالیا در گهواره موسیقی کلاسیک دنیا قرار دارد و ما خوشحالیم که نمایندگان آنها در ایران حضور دارند. من افتخار این را دارم که در یک شب به عنوان رهبر مهمان در این اتفاق فرهنگی مشارکت داشته باشم. در اجرایی که بر عهده من خواهد بود سوئیت عاشقانه‌ها و همینطور سوئیت آرارات از آثار خودم اجرا خواهد شد.

    نصیر حیدریان نیز گفت: خوشبختانه طی روزهای گذشته در ارکستر سمفونیک تهران اتفاق‌های خوبی افتاد و قراردادهای همه نوازندگان بسته شد، این اتفاق خیلی من را خوشحال کرد چرا که در حال حاضر نوازندگان اطمینان دارند که بتوانند پشت ساز بنشینند و کار موسیقی خود را بدون هرگونه حاشیه‌ای انجام دهند. اجرای من در روز 22 خواهد بود و قطعاتی که برای این اجرا انتخاب شده در واقع قطعات آموزشی هستند و این قطعات از آن جهت انتخاب شدند که بتواند سطح نوازندگان ما را ارتقاء بدهد. سمفونی 7 شوبرت و سمفونی 7 بتهوون و همینطور سمفونی شومان اجرا خواهد شد.

    صفی‌پور در ادامه درباره هزینه‌هایی کنسرت مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران گفت: همه هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب و اقامت بر عهده ارکستر ایتالیایی بوده و هزینه‌های جابجایی در تهران و همچنین پذیرایی بر عهده بنیاد رودکی است.

    آنتونیونی سفیر ایتالیا در ایران در ادامه این نشست مبنی بر اینکه آیا این اتفاق فرهنگی را می‌توان به نوعی یک اتفاق سیاسی قلمداد کرد، گفت: در سطوح بالای سیاسی صحبت‌های مهمی درباره مسائل فرهنگی و تبادلات هنری دو کشور انجام شده است. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا ایتالیا مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. قطعاً اگر حمایت‌های سطوح بالا نبود اتفاق‌های این چنینی امکان پذیر نبود. اولویت ایتالیا کشور ایران است و این موضوع تنها منحصر به مسائل فرهنگی هم نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت