با حضور معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ؛

افتتاح نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی در خانه هنرمندان

عصر نمایشگاه- نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی از سوی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد با همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در محل خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی در خانه هنرمندان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از هنر آنلاین ، نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی از سوی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد با همکاری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی یکشنبه 17 مرداد با حضور "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، "گری لوئیس" هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، "محمد خدادی" مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، "محمد سریر" رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، "مجید رجبی معمار" مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، سفیر کشورهای اتریش، استرالیا، فیلیپین، بنگلادش، نماینده کشور مصر و جمعی از هنرمندان در محل خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

    در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نمایشگاه گفت: برای خانه هنرمندان ایران افتخار است که میزبان یک نمایشگاه ارزشمند عکس های خبری و تاریخی و اسناد تاریخی مربوط به روابط ایران با جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد که متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی با سابقه 82 ساله به عنوان یکی از با سابقه ترین خبرگزاری‌های جهان و منطقه است، باشیم.

    وی افزود: همچنین برای خانه هنرمندان ایران به عنوان مرکز اصلی ارتباط و تعامل همه هنرمندان ایران همکاری با یک نهاد مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد مایه افتخار است.

    رجبی معمار در ادامه با اشاره به نقش جامعه خبری در کشور به ویژه در ارتباط با هنر و هنرمندان گفت: جامعه خبری و رسانه‌ای کشور نقش بسیار جدی در انعکاس ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فعالیت‌های هنرمندان ایران داشته و دارد.

    مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن دعوت از میهمانان خارجی و سفرای کشورهای مستقر در تهران، گفت: آماده همکاری به ویژه در زمینه فرهنگی و هنری هستیم.

    مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه مجموعه عکس ها و اسناد تاریخی به همت مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد گردآوری شده است. در این نمایشگاه تلاش می شود با نمایش 70 تابلو، حضور ایران در جامعه ملل و گزیده ای از نشست های منجر به تاسیس این سازمان جهانی به تصویر کشیده شود.

    در ادامه این مراسم "گری لوئیس" هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران با تبریک روز خبرنگار گفت: ر واقع این مناسبت به این دلیل در تقویم ثبت شده که در سال 1998 یا 1377 یک خبرنگار جان خود را برای انتشار اخبار از دست داد. این خبرنگار با نام محمود صارمی به همراه هشت دیپلمات ایرانی در ساختمانی بودند که مورد حمله طالبان قرار گرفت و کشته شدند. آن روزها را خوب به خاطر دارم، چون در آن زمان در افغانستان در دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد کار می کردم.

    وی افزود: تمام جامعه جهانی از این رویدادی که در آنجا اتفاق افتاد بسیار ناراحت بودند، زیرا معمولاً در مکان هایی که سفارتخانه ها و دیپلمات ها هستند باید عاری از جنگ باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد و طالبان به آنجا حمله کرد. مسلماً این روز، روز تاریکی در تاریخ است. از اینکه امروز آقای سینا صارمی پسر محمود صارمی و نیز برادران او را اینجا می بینم، خوشحال هستم. افتخار این را نداشتم که آقای محمود صارمی را ببینم اما مرگ او و هشت دیپلمات در زمانی رخ داد که آنان برای دفاع از باورهای خود ایستادگی کردند و به ایران خدمت می کردند.

    هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران همچنین با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس مشترک سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، گفت: عکس های به نمایش درآمده در این نمایشگاه بیانگر رابطه خوب و همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل است و لحظه هایی در این عکس ها به ثبت رسیده که این همکاری را نشان می دهد. گذشته ها زود از یاد و خاطر افراد می رود و پیدا کردن این عکس ها به عنوان گوشه ای از تاریخ گذشته، کار دشواری بود.

    لوییس در ادامه افزود: در واقع زمانی که ایران وارد دوره ای جدید یعنی دوران پسابرجام می شود که ما آن را مدیون آقایان روحانی، ظریف و عراقچی هستیم، بهتر است به یاد آوریم که ایران در گذشته و تاریخ حضور داشته و نخستین متن های حقوق بشر را کوروش تدوین کرده است.

    هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران یکی از عکس‌های نمایشگاه را به مخاطبان نشان داد و درباره آن گفت: در این تصویر رئیس هیات ایرانی را می بینید که در 26 جولای 1945 در حال امضای منشور سازمان ملل است.

    وی درباره سایر عکس های نمایشگاه عکس مشترک سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد نیز توضیح داد: در این نمایشگاه عکس آقای (نصرالله )انتظام را خواهید دید که با رأی اکثریت به ریاست مجمع عمومی سازمان ملل در آمد؛ همچنین یکی از عکس ها، مربوط به آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران است که ایده خود را با عنوان "جهانی عاری از خشونت و افراطی گری" در سال 2013 به مجمع عمومی سازمان ملل متحد معرفی کرد.

    در بخش دیگری از این مراسم "محمد خدادی" مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با تبریک روز خبرنگار و ارج نهادن به فداکاری شهید محمود صارمی و دیگر شهدای عرصه اطلاع رسانی گفت : صارمی جان خود را فدای آزادی اطلاعات و خبر رسانی کرد و ما باید در هر لحظه و هر مکان و به هر بهانه برای تقویت صلح و دوستی در جهان تلاش کنیم .

    مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" همچنین با اشاره به رخدادهای تلخ جهانی در ارتباط با مسایل انسانی خاطر گفت: هم اکنون بسیاری از انسانها با مشکلات بزرگی چون گرسنگی ، کمبود آب ، ناامنی و نظایر آن مواجه هستند ، بسیار از افراد بی گناه برای رهایی از شرایط دشوار در دریا ها غرق می شوند و جالب است که مابیشتر عکس های آنها و خبرهایشان را منتشر می کنیم تا اینکه اقدامی جدی برای جلوگیری از فاجعه انسانی انجام دهیم.

    وی افزود: متاسفانه عکس ها و خبرهای داعش از سربریدن ها انسان های بی گناه در سراسر جهان پر بیننده است در حالیکه باید تعالی انسان به عنوان زیباترین نام در جهان و ارج نهادن به او و کمک به صلح و دوستی وظیفه تک تک انسان ها باشد.

    خدادی خطاب به سفیران و نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در این آیین گفت امیدوارم هر یک از شما نماینده و سفیر صلح و دوستی در جهان باشید.

    در ادامه مراسم "سیدعباس عراقچی" معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران با اشاره به اهمیت روابط جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل اظهار داشت: ما به روابط ایران و سازمان ملل متحد اهمیت بسیار زیادی قائلیم اگرچه این روابط فراز و نشیب های زیادی به خصوص در سالیان اخیر و به ویژه با شورای امنیت سازمان ملل داشتیم.

    معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: وقتی که قطعنامه های متعددی علیه برنامه هسته ای ما صادر شد و ما هیچ گاه این قطعنامه ها را قبول نکردیم و به آنها اعتراض کردیم ولی در اثر مذاکرات هسته‌ای قطعنامه جدیدی صادر شد که همه قطعنامه های گذشته را لغو کرد و فصل جدیدی بر روابط ایران و جامعه بین الملل و شورای امنیت ایجاد کرد.

    وی با بیان اینکه خود قطعنامه شورای امنیت از تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت نام می برد، گفت: امیدواریم این تغییر بنیادین خود را در روابط ایران و سازمان ملل در سطح وسیع تری نشان دهد.

    عراقچی تصریح کرد: امیدواریم در گزارشات دبیرکل این تغییر بنیادین نشان داده شده باشد و در رفتار دبیرخانه سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل که مورد احترام ما هستند به گونه متعادلی قطعنامه 2231 را که برجام بخشی از آن است این تغییر بنیادین خود را نشان دهد.

    معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: روز خبرنگار که روز شهدای مزارشریف است دیپلمات های ما در سرکنسولگری ایران در مزار شریف و شهید صارمی خبرنگار ایرنا در یک حمله وحشیانه به شهادت رسیدند و یاد همه آنها را گرامی می داریم.

    عراقچی ادامه داد: دیپلمات و خبرنگار همیشه با هم هستند و هر دو در جهت منافع ملی کشور حرکت می کنند حادثه مزار شریف نشان داد که دیپلمات و خبرنگار در خون هم با هم هستند و با هم می ایستند و برای منافع کشور خون می دهند.

    معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم این پیوند، پیوند مبارکی در راستای منافع ملی کشور باشد، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ما از نزدیک می دیدیم که چگونه خبرنگاران پا به پای ما در مذاکرات حضور داشتند و کار آنها به تعبیر آقای دکتر ظریف سخت تر از ما بود چرا که کار ما در داخل اتاق و پشت میز مذاکره بود و آنها بیرون اتاق فقط انتظار می کشیدند.

    وی ادامه داد: انتظار زمانی که خبری از اتاق مذاکرات بیرون بیاید و آنها آن را به اطلاع مردم ایران و جهان برسانند و عدم اطلاع از آنچه که می گذرد سخت تر از نشستن در پشت میز مذاکرات و مذاکره کردن بود.

    عراقچی خاطرنشان کرد: من از نزدیک شاهد کار سخت خبرنگاران بودم و به همه شان احترام می گذارم و خسته نباشید می گویم و امیدوارم همکاری وزارت امور خارجه و خبرنگاران که همیشه پشتیبان اصلی ما در سیاست خارجی بوده ادامه یابد.

    معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از برگزاری نمایشگاه عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی و نمایندگی سازمان ملل اظهار داشت: این نمایشگاه اثر عکاسان و خبرنگاران است و برگزاری این مراسم اقدام بسیار مناسبی بوده است.

    در این مراسم همچنین هدیه ای به رسم یادبود توسط مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، نماینده سازمان ملل در تهران و سیدعباس عراقچی به فرزند شهید صارمی که به اتفاق خانواده در این مراسم حضور یافته بود اهدا شد.

    در ادامه نمایشگاه مشترک عکس و اسناد تاریخی در نگارخانه نامی و بهار خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

    مجموعه عکس ها و اسنادی این نمایشگاه به همت مرکز اطلاعات سازمان ملل و با همکاری ایرنا، مرکز اسناد تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه ،موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد گردآوری شده است.

    در این نمایشگاه تلاش شده با نمایش 70 تابلو، حضور ایران در جامعه ملل و گزیده ای از نشست های منجر به تاسیس این سازمان جهانی به تصویر کشیده شود.

    حضور شخصیت های برجسته ایرانی هنگام تاسیس این نهاد جهانی و نیز در جریان وقایع مهم تاریخی بین المللی، سفر هفت دبیرکل سازمان ملل متحد به ایران و گزیده ای از طرح های به اجرا درآمده سازمان ملل در ایران، از جمله موضوعات این مجموعه است.

    علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از 18 تا 23 مرداد به نگارخانه های نامی و بهار خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت