در موزه هنرهای معاصر اصفهان ؛

برگزاری نمایشگاهی با محوریت آثار سنتی و هنر معاصر ایران

عصر نمایشگاه- نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر، کلکسیونی از آثار نقاشی، نقاشی‌خط وچاپ لیتو است که از تاریخ پنجم مرداد امسال در موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز به فعالیت کرده و تا پایان مرداد ادامه دارد.

برگزاری نمایشگاهی با محوریت آثار سنتی و هنر معاصر ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر نمایشگاه » به نقل از تسنیم ، موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، در دومین ماه از تابستان امسال میزبان دو نمایشگاه خاص و منحصر به فرد نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و دیگری نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر اصفهان بود.

    نمایشگاهی که انگار تمام قسمت‌هایش از زیبایی و هنر لبریزند؛ تابلوهایی که گویا، هر رنگی هر ترکیبی و هرخطی از آن فلسفه و دلیلی را در خود گنجانده و روایتگر اصالتی است از جنس هنر ایرانی. هنری که با هر نگاهی از سوی تماشاگران به راحتی لمس می‌شود و نیاز به توضیح هیچ راهنما و کارشناسی نیست.

    نگاهی به شکل‌گیری هنرنوگرا و معاصر در ایران

    سیر تاریخ اندیشه روشنفکران مدرن ایرانی از اواخر قرن نوزدهم حاکی از پذیرش تحول خواهی در جامعه بوده است. ایرانیان مدت‌هاست که پس از آشنایی با اندیشه غربی چالش پاسخگویی به تناقضات فرایند انتقال فرهنگی را پیش رو دارند.

    با این حال، نفوذ این تحول خواهان بر آداب و رسوم زبان و ارزش‌ها، اصلاحات و انگاشت‌های فرهنگ فارسی اجتناب‌ناپذیر بود اما این روند با فروپاشی جهان گذشته و پذیرش تجدد برابری می‌نمود؛ آنچنان که گروهی از روشن‌فکران مشروطیت چنین فرایندی را در دستور کار قرار دادند.

    آثاری که در بیان امروز، به آثار معاصر یا نوگرا شناخته شده‌اند، آثاری هستند که از نیمه دوم سده 19 میلادی به این سوی در پی شکل‌گیری جریان‌های هنری پدید آمدند. این آثار و مکتب‌های فکری باعث ایجاد دگرگونی‌هایی در هنرهای تجسمی ایران شد که حتی تأثیرات آن به هنرهای نمایشی کشور هم سرایت کرد.

    نمایشگاهی با محوریت آثار سنتی و هنر معاصر ایران

    مجید احمدی، دبیر دو نمایشگاه "مروری بر نقاشی  قهوه‌خانه‌ای" و "پیشگامان هنرهای معاصر ایران" درباره روند برگزاری این نمایشگاه‌ها اظهار داشت: در چند ماه اخیر پیشنهادی از سوی مدیریت موزه هنرهای معاصر پیرامون برگزاری نمایشگاه ارائه شد. نمایشگاهی که نشان از شأن موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان داشته باشد و از طرفی پاسخگوی نیازهای اجتماعی مخاطبان این شاخه از هنر در اصفهان باشد.

    وی افزود: اصفهان شهری است که همیشه به واسطه اغنای فرهنگی و هنری خود زبانزد بوده و در زمینه هنرهای سنتی از رشد چشمگیری برخوردار است. یکی از از دلایل برگزاری نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر در کنار بخش نخست، همخوانی با عنوان موزه هنرهای معاصر است؛ چرا که نباید این موزه تنها نام "هنرهای معاصر" را با خود به همراه داشته باشد، بلکه بایستی با برگزاری نمایشگاه‌هایی با محوریت هنر معاصر همراه باشد.

    بیش از 45 اثر نقاشی خط و  چاپ لیتو در موزه هنرهای معاصر

    دبیر برگزاری نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر با اشاره به برگزاری دو نمایشگاه به صورت همزمان و مجزا گفت: در نمایشگاه پیشگامان هنرهای معاصر حدود 45 از اثر از نقاشی چون منصور قندریز، ناصر اویسی، منوچهر نیازی، فرامرز پیلارام، عباس بلوکی فر، حسین  زنده رودی و...به  نمایش گذاشته شده است.

    آثاری از پرویز تناولی در نمایشگاه پیشگامان هنر معاصر

    وی افزود: این آثار از محوریت خاصی برخوردار نیستند اما تمامی آثار در قالب نقاشی خط  چاپ لیتو هستند؛ همچنین سه مجسمه  از پرویز تناولی در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

    پرویز تناولی یکی از مجسمه‌سازان و نقاشان بنام ایرانی است که شاید بارها نام او را به عنوان  پیشگامان مکتب سقاخانه در ایران شنیده باشیم. مجموعه مجسمه‌های وی از محبوبیت زیادی در حراج‌های بین ‌المللی و فروش آثار هنری برخوردار است و حتی برخی مجموعه‌داران هنری و موزه های هنرهای معاصر ایران اقدام به جمع‌آوری آثار تناولی برای نمایش کرده‌اند.

    مشاهده آثار این نمایشگاه نشان می‌دهد که هر یک از این هنرمندان به گونه‌ای صاحب سبک بوده‌اند و از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای در در تاریخ هنر ایران برخوردار هستند.

    اما نقاشی هنر معاصر بحث برانگیزتر از آنی است که نمی‌توان به برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های دوره‌ای درباره آن اکتفا کرد. آنچه که به اهمیت این مسئله اضافه می‌کند، وضعیت هنرهای معاصر ایران با سایر جهان است تا بفهمیم امروز که هستیم و در کجای تاریخ هنر ایستاده‌ایم.

    دو نمایشگاه "مروری بر نقاشی قهوه خانه‌ای ایران" و "پیشگامان هنر معاصر" تا 31 مرداد در موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • نمایشگاه پاییز ۱۴۰۲
        • نمایشگاه ۴۷
        • نمایشگاه ۴۶
        • شماره ۳۷
        • نمایشگاه
        • ماهنامه نمایشگاه
        • شماره ۳۱ ماهنامه
        • ماهنامه
        • ماهنامه
        آخرین بروزرسانی ۵ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار

        دانلود با کیفیت